anders lisdorf bloghoved

Drop iPad i skolerne

På vores lokale skole har alle børnene fået iPads. Det er efterhånden blevet et trademark move for politikere til at signalere at man er progressiv, at man vil det bedste for børnene at de skal vokse om som digitale indfødte, hvad så end det måtte betyde. ideen er at man igennem ipaden kan blive fortrolig med den digitale verden og blive klogere end alle foregående generationer til sammen, fordi al deres viden jo ligger frit tilgængeligt på internettet.

Men kunne man forestille i 60’erne at politikerne gav alle børnene et fjernsyn, fordi man kunne se dokumentar film på det? nej vel. Selv om jeg beundrer vlljen til at være progressiv hos politikerne (for den er stor, da en ipad ikke er billig og der ikke gives nogen form for rabat), så er det en stor fejltagelse og effekten er lige den modsatte at de nuværende generationer bliver dummere end alle tidligere.

Myte nummer 1 - en ipad bruges naturligt til fornuftige ting af eleverne

For helt at forstå hvordan jeg kan finde på at sige sådan noget vrøvl, så lad os prøve at gå til selv emnet. En ipad er dybest set en fjernbetjening på steroider. Med det mener jeg at det er og bliver i 98% af tilfældene brugt som en indgangsportal til overfladisk underholdning. Bevares, jeg er selv storforbruger af Candycrush, Spotify og youtube, så det er der ikke noget galt i. Vi skal bare ikke snyde os selv. Det er tyndbenet underholdning. Kan man bruge en iPad til noget fornuftigt, som f.eks. at læse en artikel på wikipedia, se instruktionsvideoer på youtube eller tage et kursus på Khan Akademy. Ja, det kan man godt. Man kan også se DR 2 og DR K på et fjernsyn. Det er bare en meget lille i forvejen veluddannet elite som gør det. Hvis man giver børnene en iPad er det jo ligesom at sætte dem ind i en slik butik og forvente at de af sig selv spiser deres tørre rugbrødsmadder.
i The Shallows viser den amerikanske journalist Nicholas Carr hvordan selve mediet er problemet
Citat “Once I was a scuba diver in the sea of words. Now I zip along the surface like a guy on Jet ski"

Myte nummer 2 - betjening af en ipad uddanner vores børn i IT

Brugergrænsefladen på en iPad har intet at gøre med den form for IT, som børnene vil stifte bekendtskab med i deres voksenliv. En ipad er nem at betjene fordi der altid kun er et simpelt mål. Det er sjældent tilfældet for den vidensarbejder, som vi jo gerne vil have de udvikler sig til at blive. Hvis du skal være finansanalytiker hos en investeringsbank har du ingen gavn af at du kan tage billeder af dyrene i zoologisk have og lave en powerpoint præsentation. Det er så basal en opgave at man kan sætte en fireårige til det (sic). Der er derfor ingen væsentlig læring i det. Du har brug for at have en viden om produktionsprocesser, samfundsudvikling, trends

Hvis du skal være læge, har du ingen gavn af, at du kan optage film og lægge dem på youtube. Du har brug for at kunne tilegne dig en stor mængde viden om den menneskelige krop som udenadslære. Du har ikke tid til at Snappe en af dine kolleger mens du står og opererer, eller lige finde ud af på youtube hvad den udposning du ser, mon kan være.

Hvis du skal være programmør, som sikkert er det de fleste politikere tror, så får du i hvert fald slet intet ud af at bruge en iPad. For programmering er så svært og kompliceret, at det intet har at gøre med at trykke på download knappen i App storen. Hvis du skal blive god til at programmere, har du brug for at forstå og kunne sætte dig ind i stive protokoller, designe logiske strukturer samt tænke stringent.

Der er altså intet i det en ipad kan, som på nogen naturlig måde forbereder vores børn på den virkelighed, der møder dem som voksen.

Myte 3 - digitale indfødte er mere effektive

Digitale indfødte er født ind i en verden af meget små tidshorisonter hvor alt skal være sjovt eller spændende, før man gider at deltage. Nu har jeg selv undervist på IT universitetet, som jo om noget burde være et sted for digitale indfødte. De studerende er fantastiske dygtige og engagerede. Men lad mig dele denne oplevelse. I det auditorium jeg underviste i skulle der være gruppe fremlæggelse. Jeg satte mig derfor op bagest for at følge gruppernes fremlæggelse, her kunne jeg se hvad disse digitale indfødte, rent faktisk lavede på deres computere. En “indfødt” sad alle timerne på facebook uden at kigge op, de fleste andre tjekkede blot jævnligt. En anden kiggede på fotos af biler. Jeg fandt nogle få som rent faktisk sad og skrev noter det meste af tiden. Nu er det jo universitetet, så folk er frie til at gøre hvad de vil, men hvis man møder op til en forelæsning og sidder hele tiden på facebook, så kunne man ligeså godt være blevet hjemme. Faktisk ville det være bedre, hvis man var blevet hjemme, for man forstyrrer faktisk også opmærksomheden på alle de andre som sidder omkring en, fordi der hele tiden sker noget ud af øjenkrogen.

Problemet er, at det, som de digitale indfødte laver på digitale medier, er underholdning og endnu værre er det, at de hele tiden bliver forstyrret. Dette gør at de husker dårligere og har sværere ved at lære nye ting. Derfor er de ikke mere effektive.

Hvad så?

Det er derfor en forkert forestilling om at nærhed til teknologi, på magisk vis vil smitte af og gøre børnene mere teknologisk og vidensmæssigt kompetente. Det er som om det at holde en iPad i hånden gennem håndspålæggelse vil gøre at børnene forstår teknologien bag, at de opsuger noget af al den viden, som faktisk er på nettet. Men denne tankegang hører mere middelalderen til end det 21. århundrede. Ligesom de behandlinger man kan finde i middelalderlige lærebøger ofte er mere skadelige end gavnlige, så er ustyret ipad brug også et onde.

Jeg vil derfor forslå følgende

Hvis skolerne giver ipads eller computere til eleverne, skal det være styret. I landets firmaer er det helt almindeligt, at en firma pc, telefon eller ipad kommer tilpasset eller låst, så den kun bruges til det, som er nødvendigt. Der findes masser af programmer som kan låse en ipad ned, så den kun kan bruges til det, som er skolemæssigt relevant. Man kan jo beslutte sig for en politik der hedder at Facebook, Instagram, Snapchat og lignende er lukket i skoletiden. Man ville faktisk kunne kode frikvartererne ind som åbne tider, hvis man var superflink. Man ville kunne sørge for at lukke for ask.fm som de facto blot er en moppe app. Eller man ville kunne gå helt hårdt til værks og sørge for, at man kun kunne få adgang til lødige videnskabelige kilder, som jo alligevel er dem man tror børnene konsulterer.

En anden mulighed er at gøre det forbudt at bruge ipad, iphone og pc i timerne. Læg alle børnenes egne devices i en kasse og stil den ved katederet. Timerne er til indlæring opmærksomhed og interaktion. Digitale medier er distraktion. Hvis der er noget man gerne vil tjekke, kan man skrive det ned i en notesbog og slå det op i frikvarteret eller når man laver lektier. Hvis man skal skrive noter, kan det fint gøres med blyant og papir, det har generationer lykkedes med at gøre før nutidens unge.

Hvis børnene skal lære noget, som vil gøre dem i stand at begå sig i den moderne vidensøkonomi er det evner som kreativitet, nysgerrighed, koncentration og en smule udenadslære, som skal på skoleskemaet. Alle tingene kan trænes på en ipad, men det er ikke naturligt. Jeg er sikker på, at der findes flere virksomme didaktiske virkemidler til dette formål.

Vi skal bygge fremtidens mennesker til at kunne bruge og eksistere sammen med teknologi, men det behøver ikke være med teknologi.

Kommentarer (63)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

iPad i skolerne er i samme kategori, som de "sproglaboratorier", som skolerne i 1970'erne brugte mange penge for at oprette, men ikke brugte ret meget. Sproglaboratorierne var groft sagt et antal pulte med kassettebåndoptagere, hovedtelefoner og mikrofoner, så eleverne kunne høre noget tale, gentage det, og efterfølgende høre deres eget forsøg. Selv om det på overfladen lyder som en god ide, så er der nok en god grund til, at det ikke rigtig bruges mere.

Der er absolut ingen grund til at undervise børnene i brug af iPad og lignende -- det kan de sikkert allerede fra første klasse meget bedre end deres lærere. Hvis man vil forberede dem til brug af IT i voksenlivet, så er det en meget bedre ide at lære dem at skrive på et rigtigt tastatur, gerne tifingersystemet. Derudover skal man lære dem systematisk problemløsning (a la Polya), god opførsel og sikkerhed på Internettet, og til sidst måske egentlig programmering, men i givet fald i et ekstremt simpelt programmeringssprog og uden brug af enorme biblioteker -- alle ting, der sker, når programmet kører, skal umiddelbart kunne føres tilbage til et sted i programmet.

Teddy Brask-Andersen

iPad'en har virkelig gjort at brugerne - vores børn - udråbes til IT superbrugere hvis de kan uploade et billede på Facebook. Jeg savner i den grad at IT igen bruges som et værktøj til at skabe fantastiske ting i stedet for blot at være underholdning.
Herunder er et eks. over fordeling af internettrafik på en normal uge i en normal dansk skole:
1. iTunes
2. Youtube
3. Netflix
4. Web File Transfer
5. Web Streaming (media)
6. ssl/tls
7. MP4
8. Google
9. Spotify
10. Safari
11. Dropbox
12. Amazon
13. Gmail

Allan Astrup Jensen

"En “indfødt” sad alle timerne på facebook uden at kigge op, de fleste andre tjekkede blot jævnligt. En anden kiggede på fotos af biler."
Det samme sker jo i Folketinget, og ved de fleste møder og konferencer, jeg har deltaget i, men det er her især mails, man checker og svarer på. Så de voksne er ikke bedre til at koncentrere sig om "event'en". Måske skulle WIFI kunne slukkes under møder og i klassen. Ellers dræbes "live" arrangementer efterhånden.

Karsten Nielsen

Enig, jeg har læst en artikel omkring de digitale indfødt. Det jeg synes var interessant er, at det i følge denne forskning viser sig at kun 15 procent af en årgang kan kalde sig for digitale indfødte. Dvs. at Dette betyder, at 85 % af de såkaldte digitale indfødte, er digitale indfødte af navn og ikke af gavn! De har således ikke de teknologiske færdigheder, det kompetence- og anvendelsesniveau, som forventes af en digitale indfødt, hvilket står i stærk kontrast til påstandene, som ellers fremstilles....
Jeg mener at man skulle bruge ipadsene som klassesæt, noget en lærer kan hive frem af og til, når de skulle bruge det til noget konkret. Forskning har faktisk også vist, at når man læser på en skærm, så går man mere op i form end i indhold, måske er det derfor at facebook er blevet så populært :)
I stedet for at bruge penge på Ipads eller what ever, så skulle de oprettet et fag i skolen, som kunne hedde:
Informationsteknologi og socialmedier.... Deri kunne man give børnene en introduktion til begreber og teknologier, så de faktisk kan tage stilling og måske tænke sig at arbejde med det på et højre plan når de kommer ud af folkeskolen.......

Thorvald Johannes Pedersen

Nu er det længe siden jeg har gået i skole - længe før iPad blev opfundet. Men ellers er jeg helt enig. Jeg tror også at man koncentrerer sig bedre og husker bedre, hvis man tager notater på papir, frem for på f.eks. en iPad. Jeg har prøvet at tage noter på "sticky notes" under skype møder og det i sig selv kan godt fungere - men det er gledet lidt væk igen. Jeg tror ulempen var at jeg skulle koncentrere mig både om skype, tastaturet og om jeg skrev rigtigt. Om man skriver hurtigere i hånden ved jeg ikke, men når man skriver i hånden betyder det ikke så meget om man skriver rigtigt eller pænt - det skal bare være sådan at man kan huske de væsentligste ting bagefter.

Joe Sørensen

Jeg har heller ikke forstået hvorfor at iPads skulle være så gode til skoleformål sammenlignet med ChromeBooks. ChromeBooks har fx tastatur, som kunne være meget nyttig i mange fag. Der er installeret GoogleDocs fra starten af, som gør det let at arbejde sammen om tekst dokumenter og regneark.

Og skulle en elev miste/glemme en ChromeBook, så logge de bare på en anden og ens konto og dokumenter vil allerede være tilgængelige på den. ChormeBooks virker ikke uden internet, men det er ikke unik for en ChromeBooks. Skoleelever kan ikke bruge nogen computer til ret meget i dag uden internet, så det er ikke rigtig en svaghed ved ChromeBooks.

Og så er ChromeBooks også ret meget billigere. Og vi skal huske at ChromeBooks kun erstatter skolebiblioteket og stilhæfte med noget andet. Jeg mener at et ChromeBook er et udmærket stilhæfte og et glimrende bibliotek.

Dorthe Frøstrup

Jeg er enig i, der ikke er noget IT læring i en i-pad. Jeg er også enig i, det i mange tilfælde mest er en spille-/underholdningsinstrument. Jeg er dog ikke enig i, at der sidst i bloggen sættes lighedstegn mellem en i-pad og en PC !!!

Eftersom rigtig meget undervisning i dag foregår på elektroniske medier - matematikfessor er blot ét af dem, synes jeg, det ville være rigtig fint om ALLE folkeskoleelever blev udnyttet med en skole PC. Den skal ikke være udstyret med høj grafikprocessor mv. Det er nemlig ikke nødvendigt for at køre de pågældende programmer...!! Derudover ville det da være genialt om vores børn kunne nøjes med én PC i tasken i stedet for 10kg bøger, der slæbes frem og tilbage mellem skole og hjem.

Blot fordi vi andre fint kunne klare os med papir og pen, betyder det jo ikke, at vi skal lukke øjnene for ny teknologi og nye muligheder. Personligt synes jeg, der er mange rigtig gode skolemæssige fordele ved PC'en bl.a. ordbogen.com - for helt ærligt er der nogen i administrative funktioner, der seriøst benytter papiropslagsværker til informationssøgning ? Vi skal jo ikke alle være programmører, læger og ingeniører - vi er en hel del, der har PC'en som primært værktøj og så synes jeg det er temmelig arrogant at mene, at man kan sætte en 4 årig til at lave en PowerPoint præsentation - muligvis på en 4 årigs niveau...!!

Anders Kjærgaard Hansen

Nu vil jeg ikke ind i diskussionen om iPad vs. Chromebooks - lad det være den enkelte skole/kommunes opgave at vurdere hvor pengene er bedst placeret. Og i den ROI-analyse tæller alt selvfølgelig med - fra politikernes personlige PR behov til udbud af apps, administrative byrder osv.

Men til fagligheden har jeg et par kommentarer. Jeg har to drenge på vej ud af første klasse - hver med deres iPad udleveret af skolen. Jeg var selv meget skeptisk da de skulle have dem, netop på grund af frygt for de ting der står i indlægget.

Men jeg synes faktisk skolen (og DUS) har formået at holde det i stram snor, og eleverne ved godt at iPad'en er et skoleredskab mens de er i skole - og kan bruges som legetøj i fritiden.

Jeg ser digitale værktøjer som en vigtigt del af at opnå den differentierede læring som vores børn gerne skulle få - hvor opgaver lettere kan tilpasses den enkeltes elevs færdigheder og udfordringer. Matematikfessor er et ret godt eksempel på hvordan det kan gøres godt.

Skolen kan potentielt spare penge og besvær ved at nogle bøger er tilgængelige digitalt.

Socialt giver det mine børn den fordel at alle kammeraterne har adgang til det samme digitale legetøj i fritiden - det vil sige at det ikke kun er de "velstillede" der har ipads derhjemme - og dermed er den fascination pludselig væk i DUSsen, og ingen er udenfor på det punkt.

Og sidst men ikke mindst, så har mine drenge stadig diktat, de skriver stadig med blyant, de låner stadig 3 almindelig bøger om ugen på skolebiblioteket. Og deres matematikbog er stadig lavet af papir.

Alt i alt er jeg blevet langt mere positivt over det efter jeg har set hvordan skolen har formået at få det til at fungere.

Desværre er virkeligheden ikke altid så sort/hvid som man gerne vil have den, og nogle gange bliver man klogere. :-)

Jakob Damkjær

Specielt når skribenten selv ordinere alt hvad der skal til at løse næsten alle de dårligdomme han beskriver.

"Der findes masser af programmer som kan låse en ipad ned, så den kun kan bruges til det, som er skolemæssigt relevant."

PS! en finansanalytiker skal også lave presentationer om markedes analyser og en læge kan også søge på pubmed på en iPad.

Men i skolen (og ikke universitetet) uddannes man IKKE til læge eller finansanalytiker. Man skal bare lære grundfag og blive rimelig veludrustet med evner til at kommunikere sin viden og holdninger. Så ITs job er ikke at lære ungdommen om programmering eller kernel modules eller COM porte... ITs job er at komme af vejen så man kan komme til information eller effektivt kommunikere det man har lært.

Om det så hedder iPad eller chromebook er hamrende ligegyldigt - Men at lægge iPad til last for at man ikke kan se at IT ikke længere er noget man lære gennem at skulle fikse de appliance platforme (iPad, android tablets, microsoft surface ect.). Det er noget man lære hvis man har en skabertrang der kræver det... men rigtig mange outlets for skaber trang kræver ikke længere det store IT kundskab da IT er modnet til en grad så det forsvinder.

At mange politikere så vælger iPads da det er let at kommunikere at de er progresive fordi de vælger den platform er alle hvis enige om er 100% idiotisk. Men det må virke til at skaffe stemmer ellers ville de jo stope med at gøre det...

Så gå efter bolden tak istedet for at gå efter den nemme kropstakling på spilleren (iPad / politikerene der vælger iPad ect).

Se selv du vælger den vinkel der er nem at kommunikere til dit publikum dvs. iPad = antichrist. For problemerne med fokus fjernelse i undervisningen er et problem uanset hvilken platform der benyttes. iPad har bare nogen ret simple værktøjer til at takle den problem stilling.

Har android det ? har windows det ? har ChromeOS det ?

Ulrik Schultz

Kørte for nyligt diverse code.org øvelser med en skoleklasse, på trods af at der her er tale om simpelt browser-baseret software, virkede det kun på cirka halvdelen af PC'erne. Her er vel at mærke tale om en skole hvor børnene bruger PC'ere jævnligt til undervisningen, men ifølge lærerne var det helt normalt men mange tekniske problemer - der er jo tale om forholdsvist billige maskiner med mange forskellige versioner af Windows/MacOS osv. Der var heldigvis også en kasse med iPads, her kørte code.org perfekt og uden nogen forskel.

Fordelen ved en iPad er jo at der ikke er så mange varianter og mærkelige browser-plugins og spyware og hvad der ellers kommer på en Windows-PC som er i hænderne på et barn. Chromebooks ville have været endnu bedre, men nu var det så iPads som var der. Fordelen ved et klassesæt af iPads er, at hvis det virker på en af dem, virker det efter al sandsynlighed hos resten af klassen, uden at man skal bruge halvdelen af undevisningstiden på at løse tekniske problemer.

Det absurde er jo at det i princippet ville have været perfekt med browser-baserede værktøjer på en samling PC'ere, men det er svært at få til at fungere godt i en undervisningssammenhæng.

André Chercka

Jeg synes din argumentation er noget virkelighedsfjern og ensidig.

Teknologien og dens mange muligheder for tidsfordriv er en klar trussel i uddannelsessammenhæng. Men det er en virkelighed som unge skal lære at tage ansvar i.

Hvis du mener at det er vigtigt at børn og unge ikke skal surfe facebook og youtube i skoletiden, så er det mere relevant at rette opmærksomheden mod læringens formidlere: lærerne. Det er dem, som skaber læringsrummet - ikke ipadden.

Jeg er pt værkstedsleder for Spilværkstedet og arbejder med unge gamere om at udvikle spilbaseret undervisningsindhold. Mine unge er i den grad udfordret af de overvældende mængder af underholdning, som de har ved fingerspidserne hele tiden. Vi har dog ingen forbud på værkstedet, så eleverne får lov til at spille, surfe osv. Samtidig så stiller jeg krav til at de selv forholder sig til den virkelighed som omgiver dem, når de tænder deres pc’ere.

Der er arbejdstid, og så er der fritid. Hvis vi koder forbud ind i deres brugerflader så gør vi de unge en bjørnetjeneste. Vi fratager dem muligheden for selv at blive ansvarlige brugere og gør dem til forbrugere, som skal kontrolleres. Vores mål er at gøre de unge til “lifelong learners”. Det bliver de ikke i et læringsrum med forbud.

Når det så er sagt, så er jeg stor tilhænger af analog læring - pencil&paper, modellering med virkelige materialer og en god omgang “Sid stille og hør efter uden at kigge på en skærm”.

Lars Remmen

Før man begynder at skrive om hvad (folke)skolen skal tage sig af IT-mæssigt kan man lige læse http://www.emu.dk/modul/it-og-medier-0

IT skal mest af alt betragtes som en (af flere) metoder til at eleverne tilegner sig kundskaber indenfor de almindelige skolefag - dansk, matematik, biologi osv.

Meget vil være vundet i skolen hvis forældre lærte deres børn hvordan man opfører sig overfor andre og at man gør hvad de voksne i skolen siger. Og hvis forældrene så også sørger for, at børnene er veludhvilede, har fået morgenmad, har madpakke med, at tasken er pakket og at der ikke er lavet lektier, så er vi nået langt.

Kim Christiansen

Og det fungere faktisk ganske glimrende. For eleverne, lagt de fleste, er det et skoleværktøj. De ser de ikke som "legetøj" eller underholdning. Ja, de kan smutte på Facebook og spille Tetris, hvis man ikke er opmærksom, men når jeg tænker tilbage på mit matematikhæfte fra skolen, var der flere tegninger af fede fly, end brøker. Elever kede sig, det gør jeg også, når jeg har siddet ved de samme kursus i 3 timer. Sådan er det.

Det vigtigste ved IT i skolen, er begrænsninger. Begrænsninger omkring hvilket udgangspunkt vi har. Hvis vi smider Mac's eller PC'er ud, så begynder der med det samme at komme alt for meget "forskellighed" i timerne. Som end af kommentarene lyder ovenfor, det er næsten umuligt at drive sober undervisning, når eleverne selv kommer med grejet. Du ved ikke hvor meget "skidt" de kan redde sig på bare 14 dage på nettet. Og derved, kræves der også et større kendskab til "PC Vedligeholdes" af læreren, hvilket er helt grotesk. Det er ikke, og skal ikke være lærerens opgave at servicere elevernes maskiner.

Ved at vælge Chromebooks, får vi en kanon fælles, men også begrænset i nogle områder, platform til læring. Vi kan nulstille en Chromebook på 1 minut og vi kan "formatere" den på 5 minutter. Skulle maskinen gå død, så får eleven en anden og de er i gang, hvor de slap. Da det meste er web-baseret, løber vores maskiner aldrig tør for plads. Det starter stadig på 5 sekunder, selv efter snart 2 år i den danske folkeskole. Vores største problem er sjovt nok to ting. 1. Er Enterprise netværkskonfiguration - Hvorfor elever skal slæbes igennem dette, ved jeg ikke. 2. Og dette gælder mest lærerene. Word dokumenter en mass. Hvorfor folk ikke kan gemme i PDF, det ved jeg ikke. Det har de nok ikke lært i skolen...

Dette grundlag giver, efter min mening, et meget mere sober bud på, hvordan "devices" kan fungere i undervisningen.

Vores skriftlig eksamen var en blanding af skole pc'er og BYOD. Dem som mødte op med BYOD løsningen, havde intet af det de skulle bruge og hvis de havde det, så virkede det knap så godt.

Men! Vil jeg tilføje, jeg synes det er lidt sjovt at se, at næsten hver eneste kommunal ansat, i den højere del af kagen, tropper konsekvent op med en iPad, hver gang.

Jesper Pedersen

Men hvis det er webbaseret, så kan du jo bruge enhver device (Næsten). Om det er Windows, Chrome eller noget helt tredje. At ting ligger og kan tilgås online er jo ikke en Chrome specifik ting.

Og hvis man kan give en elev en ny maskine, såfremt den går død, så kan du jo også det med en Windows maskine fx, og fortsætte hvor du slap - såfremt det også er webbaseret.
Det er jo ikke fordi det er svært at lave restriktioner, på en Windows maskine i hvert fald. Så HVIS børn partout skal have deres maskine med hjem, så burde det jo ikke være svært, at sørge for, at der ikke kommer alt muligt crap på.

Christian Staalby

Interessant indlæg, Anders - du er sikkert ikke overrasket i, at jeg ikke er helt enig :-)
(For god ordens skyld: jeg arbejder med teknologiløsninger til at gøre forretningsprocesser mobile).

Grundlæggende mener jeg ikke, at det er iPad'en, der er problemet. Eller Chromebook'en, Android-tabletten eller et hvilket som helst andet device. Lige såvel som det heller ikke var regnemaskinens, penalhusets eller noget andet hjælpemiddels skyld tidligere. Problemet opstår, når man godtroende og uden væsentlig indsats bringer nye mobile devices (og i mange tilfælde iPads) ind i skolen. Man skal nok sondre mellem "i undervisningen" og "i skolen" - det første handler om at have et bevidst formål med at benytte devicet til noget læringsmæssigt, det sidste handler snarere om, at man jo ikke forbyder eleverne i at tage deres dimser med til hvad de nu benytter dem til, før og efter undervisningen.

Så, tilbage til din præmis: at iPads skal droppes i skolerne. Jeg synes, at det er for unuanceret, for det du ønsker at droppe er vel i grunden den meningsløse brug - dét, som ikke har et læringsmæssigt mål, eller dét som baserer sig på en blind tro om, at omgang med digitale medier i sig selv skaber kompetencer (det gør det jo sikkert, men måske ikke de rette kompetencer). Men ligesåvel som regnemaskiner kan hjælpe, hvis man i øvrigt kan finde ud af at regne, kan moderne, digitale hjælpemidler også hjælpe, hvis man forstår hvordan og hvorfor.

Lad det istedet være: overvej brugen af iPads i undervisningen - overvej de sociale, læringsmæssige og IT-kundskabsskabende effekter ved brugen af digitale hjælpemidler i undervisningen. Der findes masser af gode programmer til at understøtte læring - tilmed programmeringskompetencer (MIT har udviklet ScratchJr, til eksempel) - inden for matematik, stavning, kreative fag m.v. Det er basale færdigheder, som digitale medier helt naturligt kan hjælpe børn og unge (og voksne!) med at lære. Men det skal naturligvis bruges ordentligt, og man skal være opmærksom på, at det kræver mere end at bekoste iPads til alle elever. Eller sende et fint brev om BYOD.

For det kan jo sagtens gå galt. Hvis ikke man tænker sig om. Som eksempelvis på min hustrus skole (hun er er folkeskolelærer), hvor man har givet iPads til eleverne motiveret af, at de skal bruges i undervisningen, hvor en del af materialet var baseret på Flash ...

Men altså, vi er først lige kommet i gang, så inden vi dropper de nye hjælpemidler, synes jeg, at vi skal forholde os til, hvordan og hvorfor de kan bruges fornuftigt.

Lars Remmen

Ja. Ikke lavet lektier. Sørg for at børnene kommer ud for at lave noget andet end skolearbejde. Spille fodbold, klatre i træer, spille et instrument, redigere video, tage billeder. Noget som interesserer dem. Det er vigtigt.

Børn i overbygningen går 35 klokketimer i skole. Hvis ikke vi kan lære dem det de skal lære på den tid, så gør vi noget seriøst forkert! IT eller ej.

Anders Lisdorf

Jeg havde haft en travl dag da jeg satte mig med tøflerne i lænestolen foran kaminen og var egentlig forberedt på endnu et langt forsvar af min seneste blog post på Version 2, men jeg fik næsten aftenkaffen galt i halsen, da jeg så den positive modtagelse, Det er jeg slet ikke vant til. Når selv Christian Nobel (min næbdyret Perry, min nemesis) begynder at rose mig, må jeg jo lige tjekke en ekstra gang om det nu var det rigtige jeg postede.

Anyways, så vil den skarpsindig læser hæfte sig ved, at jeg jo nok har trukket stregerne lige kraftigt nok op (det var et trick jeg lærte af journalister på ph.d. studiet da man pludselig fandt ud af at videnskab ikke var tilstrækkeligt, men at formidling, det vil sige journalistik, var det vigtigste i verden)

Som Christian Staalby korrekt siger så er iPads ikke problemet, min pointe var sådan set også i al beskedenhed blot det omvendte, nemlig at de ikke var løsningen heller. Christian arbejder jo netop med BYOD og han ved alt muligt om det og er rigtig god til at rådgive firmaer om, hvordan man laver enterprise grade BYOD management. Men folkeskoler er IKKE firmaer og er har INGEN styring. Det er sådan set det, som er problemet. Hvis bare de allesammen ville hyre Christian og hans ligesindede til at implementere politikker som vi kender det fra erhvervslivet, så ville alle de reservationer jeg har kunne løses. Det prøvede jeg også at argumentere for, men måske ikke klart nok.

Jeg synes også at apps, som matematikfessor og lignende er fantastiske supplementer, der gør det sjovt at lære.

Så, for at gøre det helt klart midlet/platformen iPad er ikke problemet eller løsningen, det er den manglende styring og urealistiske forventninger.

Jn Madsen

Jeg kender faktisk ikke politikernes reelle baggrund for at indføre iPads,- men jeg gør mig følgende tanker:

  1. En klog mand (glemt navnet) sagde for nyligt, at den nye generation ikke er dygtige til IT, de er dygtige til at blive underholdt vha IT. Det er en meget skrap iagttagelse. Jeg har selv børn og ser masser af unge mennesker. De er himmelråbende uvidende om hvordan tingene virker og samtidigt ligeglade med at lære det. De vil bare underholdes.

  2. IT giver adgang til nogen rigtigt gode værktøjer til indlæring. Det skal da udnyttes,- med det er stadig ikke noget de lærer IT af. Så dermed er computere "bare" et værktøj mere til at lære de oprindelige fag, om det så ikke er bedre at bruge pengene på flere lærere og bedre bøger,- det vil jeg lade de skriftkloge om at afgøre.

  3. Hvorfor er iPads og Chromebooks så gode? Fordi man ikke kan lave "ged i dem". Deres styresystemer er så grundlæggende sikret, at de altid vil virke, - uanset hvor meget der bliver tosset rundt i dem.
    Personligt er jeg stor fan af begge,- men Chromebooks imponerer mere og mere. Apple må have inviteret de rigtige politikere og embedsmænd på nogle overbevisende demonstrationer.
    Chromebooks kommer stille og roligt, jo mere man bruger dem, så mere bliver man overbevist.

  4. De rigtigt fine skoler i Silicon Valley fører sig frem med at de ikke bruger IT. Det syntes forældrene åbenbart også er en god ide. De vigtigste egenskaber at dyrke i et barn, det er kreativitet og nytænkning, og det dyrkes ikke ved at sidde og glo på en skærm. Der er det langt bedre at snakke sammen, lege sammen eller gå på opdagelse i en skov. Steve Jobs gav ikke sine børn iPads,- af samme grund.

Vil jeg skubbe på for at mine unger skal blive IT-nørder? Absolut ikke. Jeg vil da blive mere glad, hvis de bliver arkitekter, musikere, dyrlæger eller lignende. At sidde og glo på en skærm og have bit, byte og protokoller i hovedet som deres far, det vil da da bestemt sætte mig imod. Så er det heller ikke sjovere :-)

Søren Dam

Det virker jo helt indlysende at Chromebooks er det rette værktøj i skolen, selvfølgelig skal de have adgang til IT, som værktøj, til at understøtte de eksisterende fag, men de lærer INTET IT af en Ipad, Mac eller PC. Min mor på 80 kan finde ud af en Windows PC, jeg forventer mere af mine børn. Hvis man skal have adgang rode med noget, så skulle hver elev have en Raspberry Pi. Hvis man skal rode med IT, så skal man rode rigtigt. .

Nicolai Møller-Andersen

Den med slikbutikken og rugbrødsmadderne sidder lige i bullseye. Det er fuldstændigt ligegyldigt om det er iPads, Chromebooks, Windows eller hvad... Platformene er smurt ind i spil og kulørte blade. Det er en slikbutik, og det kræver umådelig viljestyrke at vælge rugbrødsmadderne. Den viljestyrke besidder børn ikke, voksne knap nok. Derefter kan vi diskutere, om man lærer stoffet bedst ved at se det på en skærm eller arbejde med det i kladdehæftet, men der er vi slet ikke nået til endnu.

Jesper Frimann

politikerne igen, som på utallige andre områder brillerer med deres mangel på forståelse af det faglige indhold i det de har stærke meninger om og tager budget beslutninger om.

Tablets er, IMHO, et glimrende værktøj til at præsentere applikationer der kan bruges til at lære børn fagligt stof, som f.eks. at regne, læse m.m. Men det er papir og blyant så også.
Problemet kommer når man sætter lighedstegn mellem give børn IT-kundskaber og så stikke dem en tablet. De to ting har umiddelbart ikke så meget med hinanden at gøre.

Problemet med tablets er, hvis de bliver brugt som undskyldning for ikke at bruge penge på IT undervisning, eller at det tager penge ud af et IT-budget der skulle bruges til understøtte IT undervisning.
Men det samme argument kunne så bruges på bærbare PC-ere.

// Jesper

// Jesper

Christian Nobel

Hvis man skal have adgang rode med noget, så skulle hver elev have en Raspberry Pi. Hvis man skal rode med IT, så skal man rode rigtigt. .

Jeg vil faktisk sige, at man skal have fat i sådan noget som dette:
https://www.olimex.com/Products/Duino/Duinomite/DUINOMITE-MINI/open-sour...

Ikke fordi Basic er den hellige gral, men det er død nemt til at give en forståelse af hvad programmering er (altså helt basal forståelse, som at lære at kravle før man skal gå, før man skal køre på cykel, før man skal køre knallert, før....) uden uforståelige klassebiblioteker og uoverskuelige frameworks.

Til gengæld er man helt tæt på jernet, og glæden er stor ved at få en lysdiode til at tænde, fordi en temperatur er steget til et vist niveau, og samtidig forstå at det er ens egen programmering der har medført det.

Og denne artikel beskriver også meget godt problematikken og er stadig aktuel:
http://www.salon.com/2006/09/14/basic_2/

Jacob Damkjær

Så nu skulle der være to inkarnerede Apple Fanboys ved navn Jacob Damkjær - det er godt nok skræmmende.

....You don't know me AT ALL, do you?

Du er godt nok hurtig til at dømme folk, Christian. Specielt når du ikke ved det fjerneste om dem. Det synes jeg ikke er særlig pænt gjort :-(

(Eller tror du navnet er synonymt med Apple Fan? Det ville jo være fjollet..derudover, så husk lige noget meget vigtigt. Mit navn er Jacob, hans er Jakob..BIIIG difference :D)

Jacob Damkjær

g for din egen skyld, har du ikke et mellemnavn eller lignende, for ellers så risikerer du nok at få flere tæv her på V2, pga. navneligheden.

Niks, mit fulde navn er Jacob Damkjær..nothing more, nothing less.

Jeg har iøvrigt aldrig brugt Mac/Apple hvis jeg kunne undgå det, jeg blev tvunget til at bruge en MacBook 1 gang fordi der skulle testes med den, samt at jeg har en Iphone (5? 6? et eller andet nummer..den nyeste ihvertfald) fordi firmaet har givet mig en. Jeg fik, på arbejdet, valget imellem en splinterny iMac, eller en maskine med Ubuntu..jeg valgte Ubuntu (men fortrækker Windows)..Dermed ikke sagt at Apple ikke er ganske udmærket, hvis man synes om Apple..men jeg synes personligt ikke sååå meget om Apple :-)

Måske får jeg tæv..men jeg har alligevel ikke i sinde at bruge dette forum . Jeg kom bare forbi fordi mine kollegaer nævnte at jeg skrev herinde og det kunne jeg ikke forstå :P

Jeg kan godt se at JaKob Damkjær, skriver rimeligt stygt og aggressivt, hvilket ikke er god reklame for et så flot et navn, men ak ja; det må han jo selvom (derfor kan han jo stadigvæk godt være flink IRL) :D

Jakob Damkjær

Meget styg og totalt agresivt... Men er helt enig... Forskellen er slående, der er jo ingen sammenligning.

K er et bedre bogstav end C, rart at du er enig angående den detalje.

Ovenstående indeholder måske sporelementer af sarkasme.

Folk der hedder Jakob/Jacob er selvfølgeligt generelt bare lidt bedre end andre mennesker.

NB! Bare fordi der er nogen der uenige med mine holdninger og meninger gør det ikke det til mindre til "argumentum ad hominem" når de siger "ham Jakob er bare en fanboi" når de så på ingen måde kan svare for sig med faktiske argumenter... Men mod vindmøller kæmper de fleste forgæves.

PS! Stadig tyndbenet arguementation i artiklen...

Jacob Damkjær

Meget styg og totalt agresivt... Men er helt enig... Forskellen er slående, der er jo ingen sammenligning.

K er et bedre bogstav end C, rart at du er enig angående den detalje.

Ovenstående indeholder måske sporelementer af sarkasme.

Eheheheheheh :D

Det vigtigste er sansen for humor, resten er lidt ligegyldigt.

NB! Bare fordi der er nogen der uenige med mine holdninger og meninger gør det ikke det til mindre til "argumentum ad hominem" når de siger "ham Jakob er bare en fanboi" når de så på ingen måde kan svare for sig med faktiske argumenter... Men mod vindmøller kæmper de fleste forgæves.

Det kan jeg jo kun være enig i...

Udover det, pænt goddag :)

Allan Birnbaum

Enig. Med undtagelse af "..et ekstremt simpelt programmeringssprog og uden brug af enorme biblioteker". Jeg mener, at abstraktions niveauet skal være så højt som muligt så det er nemt og gå til, hvis børnene har interessen, så skal de nok sætte sig ind i kodning på et "dybere" niveau. :-)

Christian Nobel

Jeg mener, at abstraktions niveauet skal være så højt som muligt så det er nemt og gå til, hvis børnene har interessen, så skal de nok sætte sig ind i kodning på et "dybere" niveau. :-)

Absolut ikke enig.

Læring starter nedefra - det nytter heller ikke at starte med at prøve at lære at køre på cykel, hvis man ikke engang har fået de basale balanceevner på plads gennem at kravle, stå, og gå.

Men det er vigtig at eleverne kan se de sjove i det - eksempelvis ved at de umiddelbart kan se en lampe kan tænde og slukke efter ganske få liniers program.

Palle Simonsen

Men det er vigtig at eleverne kan se de sjove i det - eksempelvis ved at de umiddelbart kan se en lampe kan tænde og slukke efter ganske få liniers program

Det er netop pointen også i det oprindelige indlæg. Der skal være en umiddelbar forbindelse med hvad man gør i programmet og hvad der sker 'instant gratification' som det vist kaldes.

Uden at starte en flamewar kan man nævne flere professionelle rammeværk, hvor 'instant gratification' med tryk på 'instant', nogenlunde er det sidste man tænker :)

Moderne og simple sprog som logo og sidenhen scratch (de yngste) og processing (de ældre) viser at det godt kan lade sig gøre.

Jørgen Henningsen

Jeg har daglig erfaring med tablet i undervisningen (også iPad) og der er også fordele:

Eleverne har altid deres bøger ved hånden og de kan let medbringes.
Eleverne har altid et kamera med note-værktøj ved hånden.
Underviseren er ikke bundet til tavlen, men kan gå rundt i klassen.
Alle har adgang til projektor funktion fra deres plads.
Man undgår den barriere, som den op klappede bærbare PC skaber.

Der er en tendens til at indføre og fjerne ny teknologi i undervisningen alt for hurtigt.

Smart-boards blev indført og er nu væk igen.
Bærbare PC er blev indført og er også på vej ud af den alm. undervisning.

Vi bruger mange ressourcer på at indføre ny teknologi og så fjerne den igen fordi vi finder ud af at det ikke var så optimalt som ønsket. Der er desværre ikke nogen høj teknologiske genveje i undervisnings-verdenen, som kun har fordele.

Zeki Sadic

Naturligvis skal iPads bruges med omtanke. No shit, Sherlock.

Men her på skolen giver vi altså ikke slip på vores og de dertilhørende mange interaktive læringsapps, som hjælper eleverne til at blive bedre til at læse, stave, regne, problemløse m.m, blot fordi der er nogle "eksperter", der mener at børnene er bedre tjent med papir og blyant.

Mvh
Zeki Laurent Sadic
IT-koordinator, Hellerup Skole

Zeki Sadic

Hvis man køber iPads for at "styrke elevernes IT kompetencer" så har man vist ikke forstået konceptet. Men iPads kan beviseligt gøre eleverne bedre til styrke deres færdigheder i fagene samt for børn med særlige behov:

"iPads gør børn med særlige behov til aktive medspillere i skoledagen"
https://www.folkeskolen.dk/562668/ipads-goer-boern-med-saerlige-behov-ti...

"iPad i undervisningen øger børns indlæring markant"
http://www.information.dk/533040

Karsten Nielsen

videomlaesnings undersøgelse:

På denne baggrund kan man spørge, hvor stort
udbyttet af et hjælpemiddel skal være, før det giver
mening at bruge det? Ser man på de mellemgode læ-
sere i Projekt Pc-læsning, gik de fra 21 til 24 rigtige
af 30 mulige i prøven FST-læsning, når de fik adgang
til højtlæsning (Arendal m.fl., 2010, side 25). Er denne
fremgang stor nok til, at hjælpemidlet kan anbefales
til denne gruppe? Det er jeg ikke overbevist om. Det
er næppe heller nogen god ide, at personer med et
mindre bevægelseshandicap sætter sig i en kørestol.
Hvis man holder op med at gå selv, risikerer man at
blive endnu dårligere til det.

Men børn med særligt behov, gør computer, ipad eller whatever noget godt, og det handler i høj grad om hvordan deres hjerne fungere!

Karsten Nielsen

IT-indignation

"Den computerløse læringsform er født i en følelse af afmagt og indignation. 3.t’s lærere, Peter Brøndum og Sebastian Gullmann, var blevet trætte af at se deres elever falde hen ved computeren, mens der samtidig fra centralt hold blev brugt større og større summer på computere og iPads. De mener ikke, at der er bevis for, at IT forbedrer elevernes evner.

»Jeg anerkender, at unge i dag er født ind i den digitale tidsalder. Men jeg synes, det er et problem, at ingen er kritiske over for, hvorvidt IT øger læringen. IT er et redskab, ikke en læringsplatform, og et led i den digitale dannelse er simpelthen at fjerne redskabet nogle gange,« siger samfundsfagslærer Peter Brøndum."

Se mere her:

http://www.b.dk/nationalt/naar-man-ikke-har-sin-computer-er-man-jo-noedt...

Susanne Sørensen

Jeg er enig med de af jer, der mener, at det er alt for simpelt at dømme IPads ude i folkeskolen. Jeg er pædagogisk it-vejleder i folkeskolen, og vi har stor glæde af vores IPads i de yngste klasser.
Det handler jo om at have en strategi og et mål med den undervisning, du laver - uanset om du bruger IPads/ PC eller ej. Det har rigtige mange skoler, altså!
Vi er langt videre end Matematikfessor og andre lignende 'træningsværktøjer' - vi lærer altså vores elever både at kommunikere, vidensdele og producere og naturligvis også om konstruktiv søgning efter ny viden, netetik osv.
Derfor bliver jeg nok lidt stødt over de mange generaliserende indlæg, for det er ikke en virkelighed, som jeg kender til.
Vi kan blive bedre, bevares, men sådan er det (forhåbentlig) med al læring.

Martin Kofoed

Der er så store fordele ved iPads at de burde udleveres til alle børn allerede i børnehaveklassen.

Ja, faktisk er fordelene så massive, at jeg foreslår dem udleveret til endnu ufødte spædbørn. Så kan de ligge inde i mors mave og glæde sig til den æbleverden, de kommer til at vokse op i.

Til gengæld foreslår jeg iPads fjernet, når barnet har tillært sig pincetgreb.

Hans Henrik Jakobsen

Det er da godt nok sjældent, at man læser noget så snævert synet og gammel dags som den der gang vrøvl.

Det lyder næste som da munkene gik fra skrifte ruller til trykte bøger.

En iPad, Smartphone eller Chromebook er et komminukations device som er lige så godt som en stor klodset bærebar eller stationær computer.

Og det er lige det børnene har brug, de skal lære at bruge et device til at kommunikere med.
De skal lære at bruge Facebook (ell. lignede) til at samtale eller skrive sammen.

De skal kunne løse deres opgaver med selv det simplest device, for om 10-20 år så findes der ikke en stationær eller bærbar computer. Dem gider ingen at bære rundt, ja, lige så lidt som vi i dag ikke gider at bruge et stykke papir, en blyant eller en overheadprojektor.

Børnene skal også lære, at selv om man kan tegne med en blyant, så skal den også bruges til at skrive stil eller regnestykker. Her kan du så udskifte blyant med iPad.

Det vil sætte udviklingen 20-30 år tilbage hvis børnene skal rende rundt med bærbar computer og begrænset adgang.

Nu må du sgu lige blive opdateret på hvad der foregår ude i samfundet og give børnene en chance.
Det oldtids vrøvl kan vi ikke bruge til noget ;)

Anders Lisdorf

nu ved jeg ikke helt om det er mig du hentyder til eller en anden debatør. Men i udgangspunktet accepterer jeg slet ikke en tidspræmis, som f.eks. "fordi x var sådan i fortiden eller vil være det i fremtiden, så skal vi y nu". Nogle ting var bedre og nogle ting var dårligere i fortiden. Fremtiden ved, hverken du eller jeg noget som helst om.

Bortset fra det vil jeg stadig mene at en ipad primært er et undeholdningsredskab og ikke et arbejdsredskab. Som arbejds redskab til professionelt arbejde, dvs. udenfor folkeskoler, plejehjem og daginstitutioner, er de ret håbløse. Det er meget langsommere at bruge til næsten alt. Spørg din bogholder, din aktieanalytiker eller din sagsbehandler på kommunen. Jeg har svært ved at tro at nogen af dem ville foretrække en iPad.

Men det er spekulation og jeg kan tage fuldstændigt fejl. Formålet med artiklen var faktisk ikke at tage iPads væk, for som mange har påpeget, så er det et rigtigt godt redskab for børn til læring. Problemet er blot at skolerne ikke har evnet at implementere tilstrækkelig styring til at disse positive effekter opvejer de negative (distraktion og manglende indlæring).

Derfor kan man for klarhed skyld sige at jeg burde måske have tilføjet undertitlen "Hvis skolerne ikke kan finde ud af at styre iPad brugen"

Anders Lisdorf

Hej Mohammad. Tak fordi du deltager i debatten, det er friskt at høre en anden stemme. Du skal ikke lade dig skræmme af at debatten kan blive lidt stenalderagtig herinde på version 2. Jeg kvalificerer mig desværre ikke som nørd og har absolut intet Linux i hovedet. Så jeg føler mig ikke ramt af dig, men er måske endda mere på din side.

Jeg forstår godt dit synspunkt, at man kunne mistænke nørderne for at iPads ville tage arbejdet fra dem. Men jeg tror jeg snakker nok nørd til at forstå, at de rigtige nørder slet ikke er bange for det. Målet med min artikel var egentlig mere at sige at vi skal passe på med urealistiske forventninger til Ipads og anden teknologi. Det løser intet i sig selv. Rigtig mange skoler gør et rigtigt godt arbejde og jeg kan selv se en positiv effekt. Men jeg kan også se en negativ effekt, og det er at eleverne særligt i større klasser slet ikke følger med. De bliver distraherede og derved bliver den positive læringseffekt, som helt klart er der, undermineret af de negative effekter. Derfor er der to alternativer: at fjerne iPads, som er den nemme og provokerende som jeg beskrev i titlen. Men der er også den, som jeg foretrækker og som jeg ved af erfaring er sværere, nemlig at lave og at implementere politikker for hvordan iPads skal bruges.

Dette er helt almindeligt i erhverslivet og der findes masser af løsninger til det. Jeg har selv implementeret sådanne løsninger, det er ikke så svært. Man kunne sige at i dagtimerne er der lukket for Facebook, snapchat og alt som ikke er skolerelevant. Det er egentlig mit største ønske, men det kræver en del mere arbejde end bare at stikke en iPad i hånden på de små poder.

preben nielsen

Hvis du mener at det er vigtigt at børn og unge ikke skal surfe facebook og youtube i skoletiden, så er det mere relevant at rette opmærksomheden mod læringens formidlere: lærerne. Det er dem, som skaber læringsrummet - ikke ipadden.

Nej, det er ikke lærerne, men politikerne, som er problemet. De kommer med disse tiltag uden at have tænkt det igennem (uden at have forstand).

Jeg er enig i at teknologi /kan/ benyttes i folkeskolen, men kun hvis børnene beskyttes mod deres egne uvaner. Hvis ikke der er metoder til dét, så er det bedre at fjerne teknologien indtil problemet er løst.

Børn kan (typisk) heller ikke vise mådehold i en slikbutik og ligeledes skal en junkie (heroin, iPads, Youtube, Facebook, take your pick) ikke have ubegrænset adgang til sit fix - og slet i skoletiden, hvor tiden (IMO) bør bruges på indlæring (timerne) og social interaktion (timerne, frikvarteret).

Jeg elsker teknologi og bruger det i mange aspekter af livet, men når min 5-årige næste år starter i folkeskolen, så bliver det ikke i en "iPad skole".

http://www.educationnews.org/technology/silicon-valley-tech-execs-sendin...

Hans Henrik Jakobsen

Bortset fra det vil jeg stadig mene at en ipad primært er et undeholdningsredskab og ikke et arbejdsredskab. Som arbejds redskab til professionelt arbejde, dvs. udenfor folkeskoler, plejehjem og daginstitutioner, er de ret håbløse. Det er meget langsommere at bruge til næsten alt. Spørg din bogholder, din aktieanalytiker eller din sagsbehandler på kommunen. Jeg har svært ved at tro at nogen af dem ville foretrække en iPad.

Kære Anders Lisdorf

Det kan godt være at det er DIN mening, men ungerne bruger fint tablets og smartphones til at løse opgaver og skrive stil.

Det kan godt være, at du KUN kan bruge en iPad (tablet) til underholdning, men en stor del af verden kan sagtens klare sig med en tablet.

Min ældste datter som er ved at gå ud gymnasiet har stort set kun brugt sin iPhone til læsning og kommunikation. Det er gået fint og kan gå ud med et gennemsnit over 10.

Min yngeste datter (8. klasse) har klaret sin folkeskole tid med en iPad uden, at komme bagefter eller ikke kunne klare at løse opgaver.

Selv sammensætning af vanskelige grafiske opgaver har hun kunnet løse uden problemer.
Og det har været med de tools som man kan få gratis til en iPad.

Jeg også selv klare mig med en Smartphone til kommunikation, notater, møder eller en tur i banken.
Hvorfor skulle jeg dog slæbe rundt på kæmpe bunke død vægt.

Skal jeg til gengæld supporere min brugere eller redigere min foto samling, ja, så må jeg hen til skrumlet.

Derfor bliver jeg gnaven når du politisk udtrykker dig offentligt uden at have forstand på hvad du skriver om.

For mig virker det som din research til denne artikel er en kort strø tanke uden belæg i virkeligheden.

Og jo fremtiden for personligt IT er ret sikker: Små devices, for ingen gider bære på det tunge hardware, ja, selv nogle af min servere er i dag på størrelse med et kredit kort...

Hans Henrik Jakobsen

Kære Anders Lisdorf

Ja, fik jeg jo næsten ikke svarret på dit svar.

Jeg er sikker på at både aktie analytiker og sagsbehandler vil elske ikke at skulle være låst fast til en pind, men kunne bevæge sig frit og kunne løse deres opgaver med enkle løsninger.

Aktie analytiker og sagsbehandleren vil desforuden være en dødende race som vi ikke har særlig brug for i fremtiden.

Det at en person skal have opmærksomhed på hvad der foregår i tiden. Det er vi mennesker ikke ret gode til og vil kunne klares betragteligt bedre af computere.

Vi kan jo bare se med NSA, FE og PETs overvågning. Overvågningen virker, men der sidder et menneske som skal tage beslutning om det er værd at kigge på. Det menneske fejler og fejler ofte fordi det ikke kan kapere den data mængde der bliver forelagt.

Sagsbehandleren ville helt sikkert hellere være i marken og kunne løse menneskelige udfordringer og skabe tryghed.

Som IT person er det overordenligt irriterende, at jeg skal sidde på min pind og løse mine brugeres problemer i stedet for, at kunne trykke dem i hånden og vi kunne løse det sammen.

Man kan give lærerne skylden, men de har dårligt nok forstået værdien af social media eller hvad der ellers sker på IT området, fordi de ikke er vokset op en smartphone eller tablet.

Slet ikke politikere som ikke aner hvad mulighederne giver på skole området.
De tror stadig at IT er noget stort og meget kompliceret som skal løses af professionelle konsulenter som koster spidsen af en jetjager.

Staten og politikere må se at få skyggeklapperne af og se hvad der sker ude i verden. Især inden for opensource sker der enorme forandringer som er til at skulle bruges af skoler in institutioner.

Det behøver ikke at koste en bondegård, være sindsygt komplicieret.

Elever lige fra folkeskolen til universiteterne kunne implementere disse systemer. En Win/Win situation.

En computer behøves i dag ikke værre større end et kreditkort og koste mere end kr. 1.000 inkl skærm for at løse alle de opgaver som skolebørn står overfor. Resten kan ordens i Cloud'en.

Så politiker se at komme ind i kampen og se hvad der sker ude i den store verden.

Hans Henrik Jakobsen

@Torben

Nej, du, den gode gamle manuelle skrivemaskine er meget bedre.
Det nytter ikke noget at børn går hen og bruger nye opfindelser.

Og så er jeg helt uenig med programmering.
De skal lære syning og sløjd. Det ved man hvad er.

Det der nymodens går slet ikke, vores børn bliver jo tabt fra samfundet.

Ironi kan forkomme i ovenstående.

Hans Henrik Jakobsen

@Teddy

Herunder er et eks. over fordeling af internettrafik på en normal uge i en normal dansk skole:
1. iTunes
2. Youtube
3. Netflix
4. Web File Transfer
5. Web Streaming (media)
6. ssl/tls
7. MP4
8. Google
9. Spotify
10. Safari
11. Dropbox
12. Amazon
13. Gmail

Du må godt nok være gammel Teddy.

Den liste er jo fuldkommen uforstålig. Du blander software med services.

Og er det børnene eller lærerene som generer trafikken?

Ungerne bruger iTunes og Youtube til musik.
Selv om jeg er 50+ så lyttede jeg også til musik da jeg lavede lektier i folkeskolen.
Ja, selv i dag lytter jeg til musik når skriver på Version2.

Så efter heldagsskolen er kommet og børnene skal lave lektier på skolen så kan jeg kun se det naturligt at lytter til musik.

Lars Remmen

Man kan give lærerne skylden, men de har dårligt nok forstået værdien af social media eller hvad der ellers sker på IT området, fordi de ikke er vokset op en smartphone eller tablet.

(Min fremhævelse)

Og hvor ved du så det fra?

Der er mange lærere, som arbejder meget med at inddrage IT i undervisningen. Billeder, film, lyd, Hour of Code, podcasting, blogging, sociale netværk m.m. Altsammen for at eleverne skal blive bedre til skolefagene. Det hele bliver, set herfra, bare forsinket/forhindret af de netværk, som de IT-professionelle har ansvaret for...

Log ind eller Opret konto for at kommentere