Martin Ernst bloghoved

Dissektion af en business case: Kørekort app – kommer pengene hjem?

Illustration: Martin J. Ernst

Danmark fået en ny app. En app der kan erstatte dit kørekort i plastform. Og en app, som har kostet over 40 mio. kr. at udvikle. Er det mon pengene værd?
Det har heller ikke helt udgået min opmærksomhed efter jeg havde læst forskellige kommentarer på Twitter, Facebook og selvfølgelig version2.
Min gode ven og kollega fra IT-Universitetet, John Gøtze og jeg har talt om denne app, efter han havde været interview af et konkurrerende medie.

44 ish mio. kr. for en app

John og jeg blev da også meget hurtig enige om, at beløb i denne størrelsesorden for en app i det offentlige ikke rystede os.

Cost-drivers er f.eks.:

  • En app af denne type har meget stor bevågenhed. Derfor har der været ekstra fokus på interessent styring og ministerbetjening.
  • Et stort fokus på, at appen efterfølgende ville blive splittet ad af forskellige tech-dudes, som elsker at finde huller i osten.
  • At alle tænkelig use-case var tænkt igennem – både fra et brugersynspunkt og en teknisk synsvinkel.
  • At sikre at alle integrationer fungerer. Her skal integrationer jo fungere på tværs af resortområder. Os, som har arbejdet sådanne integrationer, ved, hvor besværligt det er. Appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet i samarbejde med Transportministeriet, Færdselsstyrelsen, Justitsministeriet og Rigspolitiet.
  • Sluttelig er så hele udbudsdelen, som nemt også koster penge. Både hos udbyder og leverandøren, som også lægges oven på prisen.

Dvs. inden man får set sig om, så er der meget overhead, som skal dækkes af. Og ja, hvis man satte et par kodekarle i østen, som bor i en garage (eller andet …), så vil prisen også være en anden. Derfor kan det ikke sammenlignes. Spørg bare i den finansielle sektor, hvordan en – hvad for nogle virker som en simpel løsning – kommer til at koste millioner af kr. Prisen går bare op, når der er mange hensyn at tage. Sådan er det.

Jo, der kan spares penge her og der i processen. Prisen er ikke løsningens skyld, men et vilkår af andre faktorer. Et vilkår vi måske bør se på for at vi kan få et større innovativt tryk, som vi har brug for i det offentlige generelt. Dette innovationstryk er også under stærkt pres, pga. det som vi i konsulentbranchen kalder ”Mettes hammer”. Denne hammer er heller ikke god for det danske samfund. Bl.a. fordi der helt generelt bliver skubbet teknisk gæld frem foran os – plus at vi gerne vil have flere af sådanne løsninger. Løsninger som følger med tiden.

Hvad er business casen?

Det store spørgsmål, som John blev stillet af en konkurrence it-net-avis, var … hvad er business casen? Det samme spørgsmål, som ses igen og igen på de før omtalte kommentarer på version.dk, Facebook, Twitter etc.

Som John rigtig nok sagde, kan kørekortsappen nok ikke tjene sine egne penge hjem.

Men det er jo heller ikke det, som jeg forstår, var business casen. Jeg forsøgte at kontakte Adam Lebech (vicedirektør fra Digitaliseringsstyrelsen), men han er med statsgaranti lagt ned. Så jeg har sakset dette fra leverandørens hjemmeside:
"Langt de fleste borgere vil helst betjene sig selv via mobilen, da de altid har den ved hånden. Vi ser i mange af vores andre løsninger som fx digital post, at de fleste logger på via mobilen. Det digitale kørekort - og senere sundhedskort - er en naturlig forlængelse af denne adfærd", fortæller vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech.

Dvs. man vil gerne give en tidssvarende løsning i stil med NemID-appen. Den har jeg tidligere blogget om her: Dissektion af en business case: Er NEM-ID app’en en succes?

I princippet har kørekort-appen de samme udfordringer, problemstillinger etc., som NemID-appen. Der bliver skabt et tilsvarende alternativ, som skal køre parallelt med det eksisterende. Det er – alt andet lige – en dyre løsning, en hvis en af alternativerne kan udfases. Rudimentært, Watson. Læs bloggen, hvis du har brug for en uddybning. I dag har 2,8 mio. downloadet denne app. Succes? Ja. Kan man komme af med andre alternativer? Nej, det vil udløse et ramaskrig.

Kan kørekort-appen give andre gevinster? Måske. Der er et par eksempler i kommentarsporet på version.dk, Facebook etc. Jeg vil gerne høre jeres eksempler i kommentarsporet. Hit me!

Om de gevinster batter noget? Måske. Lige nu har jeg kun mødt eksempler på gevinster, som tæller små procesforbedringer. Ikke noget, som giver supermeget i det store billede. Men korrigerer mig, hvis jeg er helt på månen her.

Uanset, hvor meget den app batter, er det vores pligt at kigge på, om vi alligevel kan høste nogle gevinster. Pludselig bliver denne app en enabler, som kan udvikle sig til hen over tid, og måske blive en positiv gevinst set fra en økonomisk synsvinkel. Men det kræver, at der sættes ressourcer af til denne opfølgning. Eller måske er der andre initiativer, som kræver større opmærksomhed?

Lige nu er der en række back-end løsninger i det offentlige (her nævner vi ikke navne), som arbejder på modernisering af deres back-end eller kernesystemer. Systemer, som burde have været moderniseret og ”sidste salgsdato” er overskrevet med mindst et årti. En udskiftning, som kommer til at koste milliarder af kr. hvert år. Noget som kan blive meget dyrere, hvis Mettes hammer forsat får lov til at svinge over ressortområder. Det er her, vi skal fokusere indsatsen. Der er rigtig mange penge at hente. Det gad jeg godt have ”licens” til at fixe. Uanset om den licens er på app eller ej.

Så med det i mente, så kan en lille prut investering på et-par-og-fyrre millioner af kr. være komplet ligegyldigt.

Tror s.. jeg downloader den app. Uanset hvad sølvpapirshattene siger om overvågning etc. Og hvis de har ret, så spiser jeg gerne min gamle (sølvpapirs)hat.

Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen A Thomsen

Med et par dages brug af appen kan jeg konstatere, at der til trods for millionerne er banale fejl/uhensigtsmæssigheder i den

1) Appen fortsætter med at køre i baggrunden, efter den er lukket. Hvad er formålet med det ? På den baggrund overvejer jeg at afinstallere den

2) Det er rent ud sagt tåbeligt samtidigt at sende mig 5 notifikationer om udløb dels om kortet som sådan, dels om hver enkelt enhed: lille knallert, stor knallert, traktor og motorredskab samt alm. personbil. Det er et ganske almindeligt kørekort og alle enheder udløber samtidigt.

3) Hvordan kan man få så simpel en app til at fylde 92 MB ?

  • 16
  • 1
#2 Kristian Thy

Jeg forstår simpelthen ikke at vi bruger tid og penge på analog digitalisering, hvor vi bare erstatter noget fysisk 1:1 med noget digitalt. Hvorfor skal jeg overhovedet medbringe mit kørekort? Det eneste problem jeg kan se ved at politiet bare kunne slå det op pr. CPR, er at de mister dummebødeindtægterne.

(Hvis jeg endelig skal medbringe mit kørekort selv, ville jeg foretrække at have det på en NFC-dongle jeg kunne klipse fast i nøgleringen til bilen.)

  • 16
  • 5
#4 Martin Zacho

..da de fleste aliggevel har en tegnedreng med med 3-4 kreditkort, sygesikringskort, kørekort, medlemskort til alt muligt og Rejsekort.

Hvis det ikke var for kørekortet, havde jeg oftest ikke behov for at slæbe rundt på muldvarpeskindet. Nu mangler jeg bare at de lokale butikker tager imod MobilPay også kan jeg lægge pungen i skrivebordsskuffen sammen med den sidste Mayland kalender fra 2014...

  • 10
  • 4
#5 Nis Schmidt

Tidligere kunne man tale om "tidlig digitalisering", med den tid er forlængst forbi. Nu handler det kun om at skabe vellønnde jobs, til fremstilling af noget vi måske ikke behøver.

Man ku' få den tanke, at det handler om noget andet, som at sikre at flest muligt skifter mobil mindst en gang om året. Gu' ved hvor skrottet ender?

Er det muligt, at forvendte af politikere og myndigheder tænker før de handler - hen over hovedet på vælgerne? Noget kønt syn er det ikke.

  • 10
  • 7
#6 Maciej Szeliga

Hvis det ikke var for kørekortet, havde jeg oftest ikke behov for at slæbe rundt på muldvarpeskindet. Nu mangler jeg bare at de lokale butikker tager imod MobilPay også kan jeg lægge pungen i skrivebordsskuffen sammen med den sidste Mayland kalender fra 2014...

Et kort behøver man vel ikke en muldvarp til... jeg kender godt nok ikke nogen som ikke har sine kreditkort med sig når de går ud men sådan er vi så forsk.

Jeg går f.eks. oftere hjemmefra uden mobiltelefon end uden tegnedreng.

  • 12
  • 3
#8 Jacob Gorm Hansen

Jeg har stadig det gamle irriterende koerekort i foldeformat. Nu slipper jeg for at betale penge for at opgradere til kreditkortformat, eller (som jeg ofte goer) tage chancen og koere uden at have kortet paa mig. Jeg slipper baade for udgiften paa 300? kr til et nyt kort, og formindsker risikoen for at faa en boede. Hvis politiet stopper mig slipper de for besvaeret med at skaelde mig ud og skrive en boede til mig, og kan bruge tiden paa at fange roevere og banditter og bortloebne mink i stedet for.

Win win win.

(Eneste minus er at den ikke er i US App Store til IOS endnu af en eller anden grund.)

  • 4
  • 7
#9 Bjarne Nielsen

Pyha, det var mange ord, men det kan vist koges ned til:

  1. Der findes ingen nemme små apps, der er altid brug for masser af konsulenter og møder, og det koster, og sådan er det bare.
  2. Det er umuligt at se nogen gevinst, heller ikke, selv hvis man kunne afskaffe den ikke-digitale løsning.
  3. Man kan ikke afskaffe den ikke-digitale løsning.
  4. Der er derfor ikke skyggen af en business-case, men vi er nødt til det, for vi skal nok blive glade for det i længden, og ingen kan stoppe udviklingen.
  5. PS: Mette er dum!

Og hvis man kan retfærdig gøre initiativer med at vi uanset prisen er nødt til det, at vi nok skal bliver glade for det i længden, og at man ikke kan stoppe udviklingen, hvad skal vi så i det hele taget med business cases; hvad er så - ahem - businesscasen for businesscases (og businesscasen for businesscasekonsulenter)?

  • 10
  • 1
#10 Jens Frederik Dalsgaard Nielsen

hvad nu hvis jeg har alt mit id/kredit/omm skrammel på min telefon og den ryger i dørken ? det er egentlig en ret stor risiko synes jeg. for ikke at snakke om tom batteri. og så der lige hacking, virus osv.

det værste er at mit device bliver mit single point of failure og at mit device er lavet i lande der tager lidt for let på lidt for mange ting.

så kort sagt: jeg er en kylling

  • 10
  • 3
#11 Sune Marcher

Der er ikke nogen businesscase, der kommer ikke til at være en businesscase, og i forhold til den virkeligt lille smule convenience er det et latterligt spild af penge.

Og udover "mange bække små", så synes jeg at

Så med det i mente, så kan en lille prut investering på et-par-og-fyrre millioner af kr. være komplet ligegyldigt.

er ufattelig arrogance overfor skatteyderne.

Og helt ærligt, "Løsninger som følger med tiden."? Der er intet innovativt ved blindt at digitalisere analoge anakronismer.

  • 14
  • 2
#13 Morten Andersen

Er den convenience det værd eller ej? Tja det er jo under 8 kr per dansker. Hvis vi kun tager kørekort-indehaverne, nok lidt mere men stadigvæk ikke ret meget. Spørgsmålet er så om det er den convenience værd. Hvis det er det værd, så burde den jo kunne være brugerfinansieret ved en pris per download. Men hvor mange mon ville betale f.eks. 15 kr for at få kørekortet? Det er jo peanuts i.f.t. et almindeligt kørtekort. Omvendt har mange svært ved at få pengepungen op ved den slags ting. Er det så et udtryk for at convenience forbedringen alligevel ikke rigtig er der? Eller er det et udtryk for at folk skal hjælpes til at bruge deres egne penge til glæde for dem selv?

  • 9
  • 1
#18 Henrik Eriksen

Kørekortet er en passiv oplysningsenhed: Der står noget på kortet, og dét er dét!

Det kan ikke læses i en scanner hvis man skal melde sin ankomst (ligesom sygesikringskortet kan), det har ikke nogen stregkode og det har ikke nogen magnetstribe. Det kan ikke gøre noget som helst. Det er tekst på en plasticplade.

En app (hvis der med djævelsens vold og magt absolut skal være én) kunne vise billedet af et kørekort hvor man kunne skifte mellem forside og bagside. Det burde en app-udvikler kunne gøre for 1.500 kr.

Hvordan i alverden har man kunne presse for 40 millioner kroner udviklingsarbejde ind i en app som skal vise et billede?

  • 3
  • 5
#19 Thomas Munk

1) Appen fortsætter med at køre i baggrunden, efter den er lukket. Hvad er formålet med det ? På den baggrund overvejer jeg at afinstallere den

Jeg kender ikke svaret, men Android-appen har bl.a. tilladelserne "run at startup" og "prevent device from sleeping".

Sidstnævnte kunne måske være for at telefonen (med appen åben) ikke falder i søvn mens politimanden står og skanner, men hvorfor "run at startup"? Kan nogen forklare den?

  • 4
  • 0
#21 Per Kristensen

I Politijagt ser man ofte brok fra politiet over at brugere af prøvenumre på bilen skal have begge nummerplader med, fordi "ellers er der en anden der samtidig kan gøre brug af den anden nummerplade."

Mit kørekort er fra 1974. Nu kan jeg låne mit gamle kørekort ud til en af mine kammerater, når han kører uden kørekort. Det er jo ikke særligt sikkert (og da slet ikke for mig :) ).

  • 3
  • 3
#22 Christian Nobel

Problemet ved at slå et CPR-nummer op er at de jo egentlig ikke ved om det er dit CPR-nummer. Vi har jo intet billedregister (endnu?).

Og så er vi tilbage til det centrale.

Lav et rigtigt nationalt id kort, så bliver både kørekort (som er et levn fra gamle dage) og "sundhedskortet" (som også er et levn fra gamle dage) overflødigt, da alle oplysningerne alligevel ligger centralt - gerne samtidig med CPR nummeret moderniseres.

Og man kunne undgå at slæbe passet med i Schengen lande, samt folk der ikke har kørekort ville have gyldig legimitation i al almindelighed.

Men næh nej, hellere smide en masse penge ud på en gang pop (og en hån at smide 40 millioner ud på det pjat, når man samtdig ser at politikerne sparer f.eks. et tilsvarende beløb til psykisk syge, for at redde finansloven i hus) for at vise at vi-er-jo-åh-så-digitale - pftttt.

  • 14
  • 2
#24 Christian Nobel
  • 3
  • 0
#25 Mikkel Lund

Jeg er allerede begyndt at drage ud i landet uden min lille kortholder, så på den konto vil der formentlig være færre mistede (køre)kort. Fikst også at den nupper billedet fra passet, så det rent faktisk ligner (selvom yngste barn ikke synes det er fedt med konfirmationsbillede på sin app). Havde gerne betalt 20 kr for download - og 100 kr hvis den også indeholdt sundhedskort, rejsekort, pas og var gyldigt i hele EU

  • 3
  • 0
#26 Peter Kyllesbeck
  • 1
  • 1
#27 Lasse Mølgaard

Nu mangler jeg bare at de lokale butikker tager imod MobilPay også kan jeg lægge pungen i skrivebordsskuffen sammen med den sidste Mayland kalender fra 2014.

Du er godt klar over at du kan bruge Google Pay eller Apple Pay i Danmark?

Når det er sat op, skal du blot have tændt for NFC chippen, når du betaler og så vift med telefonen på samme måde som du ville, hvis det var et kreditkort.

Derudover er der visse smartwatches, som kan også bruges til Google Pay eller alternativt Apple Pay, i så fald er det uret du skal holde ned mod kortlæseren.

  • 3
  • 1
#28 Michael Deichmann

Så skal din ven ligne dig ret meget på billedet på det gamle kørekørt. Og hvis I skifter det ud er I ude i noget dokumentfalsk.

Benefit er som jeg ser det meget hurtigere proces ved kontrol på landevejen - det sparer tid for både politi og borger. Det kan man kvantificere til nogen kroner.

  • 4
  • 1
#30 Knud Larsen

Det ka da ikke være rigtigt. Det er ikke integreret med sygesikringskortet?

Hvorfor skal man læse sit pas med NFC? (alle mennesker har ikke et pas) Det erstatter jo netop ikke passet og i øvrigt vil app'en ikke læse passet, så det duer slet ikke. Kors hvor det er spild af penge.

Lidt som en ændring af BBR og hus registrering Borgeren skal indsende alle dokumenter mere end 15 for at få en ændring igennem, dokumenter det offentlige har i forvejen?

Eller den seneste. En borger søger tilskud fra energispareprogrammet samme dag det offentliggøres. Det er ikke besvaret. Rykker til ministeriet/energistyrelsen: "Det skal du spørge 'SparEnergi' om" Og SparEnergi henviser til --> Energistyrelsen. Nu er ansøgningen afvist, der mangler energiattest. Den er lavet, hvorfor smider de den væk? Hold da kæft en gang bureaukrati. jeg tror ikke længere på al det digitalisering - der er simpelthen ikke forståelse for hvordna virkeligheden fungerer.

  • 2
  • 7
#31 Peter Kyllesbeck
  • 4
  • 0
#33 Sune Marcher

Benefit er som jeg ser det meget hurtigere proces ved kontrol på landevejen - det sparer tid for både politi og borger. Det kan man kvantificere til nogen kroner.

Hurtigere proces, hvordan?

Fedte med at unlocke smartphone. Fedte med at finde og åbne kørekortapp. Betjent fedter med at holde sin scanner-dims i rigtig vinkel i forhold til smartphonen, og må forsøge et par gange.

Versus... fedte med at finde pung/kortholder og række kørekortet til betjent.

  • 8
  • 3
#35 Jens D Madsen

Hvorfor skal vi gå rundt med et kørekort - politiet kan slå det op, når vi oplyser personnummer. Hvis det skal være sikkert, kan man evt. bruge fingeraftryksaflæsning. Vi bruger alligevel fingeraftrykket til digital pas, så hvis man har et pas, vil man evt. kunne give politiet fingeren.

  • 1
  • 4
#36 Jørgen L. Sørensen

Mit kørekort er fra 1974. Nu kan jeg låne mit gamle kørekort ud til en af mine kammerater, når han kører uden kørekort. Det er jo ikke særligt sikkert (og da slet ikke for mig :) ).

Mon ikke det er dato-udløbet?

"EF-kørekortet blev indført den 1. maj 1986. Siden denne dato er samtlige nyudstedte kørekort (d.v.s. kørekort, der er erhvervet efter aflagt køreprøve) derfor af EF-model, og alle 18-21 årige med kørekort har således allerede i dag et EF-kørekort. Samtidig blev der åbnet mulighed for, at personer, der i forvejen havde kørekort, på frivilligt grundlag kunne ombytte det gamle kørekort til et EF-kørekort. "

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/198912K00108

Alle kørekort (som ikke var EF-model) skulle være ombyttet senest 1994 alt efter indehaverens fødselsdato:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1992/42

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1991/21

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1990/145

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere