- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Pga. diverse uigennemtænkte IoT-dimser, så betragter jeg IoT som et skældsord.
Derfor arbejder jeg med bygningsautomatisering - ikke IoT. Systemet er tilgængelig over internettet, men det er en anden sag :-)
Jeg er enig i at en løsning skal give mening for økonomidirektøren; ellers kommer man ingen vegne. Men mange fordele er ikke direkte økonomisk målebare. Eksempler fra mit arbejde med hoteller (hvor der typisk er aircondition, bevægelsessensorer og dørsensorer): - at holde styr på hvormange timer en aircondition har kørt. Det er en indikation af hvornår luftfiltret skal skiftes (f.eks. efter 1500 timer). De giver teknikerne til mulighed for at bedre planlægge hvornår de skal igang fremfor blot at skifte alle filtre på en hel etage "fordi det er nok på tide". - nulstille termostaten til noget fornuftigt hver dag klokken 13. De sikrer at man ikke spilder energi når gæsten eller rengøringen har sat den til -20C. Og at gæster ikke klager over at nyudlejede værelse er for kolde. - at bruge en af dimserne i værelse til at lade rengøringen fortælle frontdesk at et værelse er klar til næste udlejning. (uden den løsning så er typisk et par folk som løber rundt med walkietalkie).
Vi sælger løsningen primært som en reduktion af energiforbrug, for det er det som økonomidirektøren kan forholde sig til. Personalet er formodentlig ligeglade med energiforbrugesreduktionen, men kan lide de andre fordele som letter deres arbejde.