Martin Ernst bloghoved

Dissektion af en business case: Festina Finance vinder Gazelle med deres game changer

Illustration: Festina Finance / mje

I sidste uge blev dette års Gazelle kåret af vores kon-kollegaer på Børsen. I år blev landsvinder Festina Finance med en vækst på 4750% over de sidste fire år med deres finansielle kundeoverblik. Meget imponerede!

Det hjælper selvfølgelig, at de startede fra næsten nul, så kan man bedre performe de næste par år. Bum – så har man en Gazelle :-)
Som Mikael Braagaard, CEO i Festina Finance siger til mig:

”Det bringer os også i top-10 over de hurtigste vækstvirksomheder, hvad end det så betyder i det lange løb.”

Ja, måske ikke andet end at pressen i deres næste overskrift enten vil finde standardfrasen ”Tiden stod stille for Festina, og gassen gik hurtig af ballonen”, eller ”Festina følger med tiden og holder den samme vækst”. Time will tell …

Jeg havde fornøjelsen af at følge dem fra starten af. Og lige siden jeg så produktet første gang, var jeg sikker på, at det her blev en game changer. – Nemlig en fordel for leverandøren, men i særdeleshed også for Festinas kunder og brugerne af løsningen. Men med så meget andet ny teknologi, så kræver det bankernes fokus at implementere for at gevinsterne kommer hjem.

Derfor brugte jeg også CEO for Festina Finance, Mikael Braagaard til et gå hjem-møde

Hvad er det for noget, det der kundeoverblik?

Der står ikke meget i Børsen omkring, hvad det er for en løsning. I bund og grund er det en ny måde at lade bank-/realkredit-/pensionskasse-kunder lege med deres egen økonomi for at se, om man har råd til sine drømme. Denne leg baseres umiddelbart på to hurtige udtræk af din privat økonomi for hhv. skat.dk og pensionsinfo.dk (det er naturligvis kun i DK det virker). Med lidt hokus-pokus (hjælp fra bl.a. Danmarks Statistik eller andre datakilder), så vil systemet kunne give et meget godt bud på dit private budget. Mega nemt.

Dvs. løsningen kommer med de relevante udgifter, så hvis du har et barn, viser overblikket hvad det koster i din kommune at have en daginstitutionsplads. Hvis du har en bil, hvad koster den, hvis du kører 15.000 km. om året etc. Forhold som ikke kendes af skat eller Pensionsinfo kan efterfølgende justeres ved at trække ikoner ind på ”spillepladen”. F.eks. dyre hobbies som heste og motorsport etc. Og hvis du er skaldet, så kan du hurtig reducere frisørudgifterne til et minimum.

Systemet er så brugervenligt, at ganske få minutter efter, at du er startet, så har du skabt overblikket. Et overblik som dækker frem til og efter det tidspunkt, hvor du går på pension. Har du fortsat råd til den livsstil, som du har lige nu? Skal man flytte i noget mindre, når man bliver 65? Eller har man råd til bil nummer 2? Med andre ord – har du råd til dine drømme?

Illustration: Festina Finance / mje

Ingen af de store banker i Danmark har en sådan løsning. Danske Bank prøver lidt med deres ”Sunday” løsning, men når ikke Festina Finances løsning til sokkeholderne.

Det lyder som om, at jeg er totalt i lommen på den gode Mikael og Morten, med denne måske overdrevet ros. Tro mig - træerne vokser ikke ind i himlen. Det har ikke været en nem rejse, for - som alle, der har været i den finansielle branche, ved - ligger djævlen i detaljen. Og der er rigtig mange detaljer, som skal spille i en løsning til den finansielle sektor.

Forestil jer de antal scenarier, som denne løsning skal håndtere. F.eks. salg af hus. Skal der købes et nyt? Skal der være en mellemfinansiering. Eller skal der kun sælges, fordi man vil leje? Og er der en restgæld? Eller er der provenu. Hvordan skal finansiering af det gamle hus afvikles? Find selv på flere spørgsmål. Det svarer lidt til, at man skal finde samtlige kombinationer, hvordan et spil mikado vil falde ud.

En rejse, som jeg har stor respekt for.

Hvad betyder det for brugerne?

Mødet med sit finansielle institut bliver helt ændret ved denne løsning. Dvs. man skal være klar til ikke at få en personlig betjening, der "leger" med ens privatøkonomi. Du kan desuden skabe dit overblik på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet. Dette passer meget godt i de megatrends, som kendes inden for den finansielle sektor, hvor brugerne efterspørger digitale løsninger.

Men denne løsning skal også dæmme op for den disruption, som de finansielle institutter oplever generelt. Bare tag f.eks. billån. Mange er på en leasingløsning. Der mistede bankerne lige en mulighed. Vi kommer i højre grad til at se, at vi i byerne får delebiler (som om føje år selv kører rundt og samler deres brugere op). Spøgsmålet er så, hvad kan Festinas løsning gøre her? Hvad kan denne løsning også gøre ved det ry og rygte som bankerne har skabt hos kunderne?

Som I allerede kan fornemme nu, så kræver det, at alle parter her anvender løsningen. Og løsningen skal hele tiden se på nye muligheder og trusler i det marked, som den skal operere i. Den skal være agil som bare pokker.

Det er min kæphest, at en enabler med nye funktioner ikke er nok til at skabe de betydelige gevinster, som denne game changer kan være med til at realisere. Det kræver, at vi ser en seriøs adfærdsændring hos alle parter. Er man klar til det? Eller bliver det som så mange andre tilfælde i historien, at man har noget, man ikke bruger? Kan man skabe nye produkter hurtigt nok, for at dæmme op for alle forsøg på distruption?

Hvis bankerne får det op at køre, så vil de kunne opleve, at de kan tiltrække og fastholde kunder, og at kunderne meget sandsynligt vil købe flere produkter af banken for at nævne nogle af de mange gevinster, som kan komme ud af det.

Men lur mig om bankerne mon har opnået fuldt udbytte af dette? Det er sikkert gået, som det altid gør i disse situationer, at gevinstrealiseringen ikke bliver fulgt op. Det I sig selv kan være en dræber for Festina, hvis kunderne ikke får noget ud af den betragtelige investering, som løsningen jo er.

Hvorfor har Festina en succes?

Jeg tror personligt på, at grunden til at Festina Finance har fået denne succes er, at de er drevet af ledere, som forstår at holde gode folk tæt på sig - og få de folk til at lave de rigtige ting uden alt muligt fnidder. Sammen om en løsning, som bliver en game changer, et godt arbejdsmiljø etc., så bliver det kun sjovt at gå på arbejde hos dem.

”Gazellen er bestemt god af have, og jeg ser den som en milepæl i vores udvikling, og vi er nået hertil med god hjælp fra vores dygtige kunder og partnere, samt ikke mindst gennem vores medarbejderes indsats. Dertil har vi gode venner af huset, som har bidraget med stort og småt. Alle har udvist en sådan grad af tillid til vores virksomhed og løsninger, så listen over alle ville være for lang til at blive nævnt her!” siger Mikael Braagaard, CEO hos Festina Finance.

Tillid er et vigtigt ord her.

Det bliver spændende at følge Festinas udvikling. Jeg håber på, at pressen vil skrive ”Festina følger med tiden og holder den samme vækst” og ikke ”Tiden stod stille for Festina, og gassen gik hurtig af ballonen”

Glædelig jul samt et godt og gevinstrealiserende nytår!

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere