per andersen bloghoved

Digitalt indfødte er en myte – uformindsket behov for udvikling af digitale kompetencer

Jeg kan ikke tælle det antal foredrag jeg har hørt, hvor begrebet ”digitalt indfødte” har optrådt (og det er ikke fordi jeg tæller dårligt).

Lige siden 2001, hvor Marc Prensky udgav artiklen ”Digital Natives, Digital Immigrants”, er det blevet populært at referere til de digitalt indfødte i betydningen dem, der er vokset op med tablets, mobiltelefoner, computer osv.

Udlægningen af begrebet har ofte været, at fordi de digitalt indfødte er født ind i den digitale verden, kan vi antage, at disse og kommende generationer er godt klædt på til at anvende digitale løsninger – og det bliver fx eksemplificeret ved, at selv små børn kan finde ud af at bruge en tablet.

Det rene vrøvl

Efterhånden hører man heldigvis flere eksempler på, at verden ikke er så simpel. Mange offentlige institutioner, fx, har de største udfordringer med selvbetjeningsløsninger med unge mennesker og ikke den ældre generation. De unge er ikke vant til at bruge email eller portaler.

At børn skulle være fødte digitale er selvfølgelig også det rene vrøvl! Det siger sig selv, at børn, der fødes i dag, ved fødslen ikke ved mere om digitale løsninger, end børn, der blev født for 100 år siden. Til gengæld er der heller ikke nogen tvivl om, at børn der fødes i dag, har bedre forudsætninger for at lære at leve i den digitale verden end tidligere – for børn lærer hurtigere og nemmere end voksne. Det er netop pointen!

Men børn skal stadig have mulighed for at lære det. Indtil skolealderen er der ingen tvivl om, at forældrene er den vigtigste kilde til viden om it, mens der derefter tegner sig et billede med både forældre, lærere og venner. Dette underbygges i en canadisk undersøgelse fra sidste år, der konkluderer, at forældre og lærere er børns vigtigske kilder til viden om digitale løsninger. Undersøgelsen konkluderer også, at børn i dag generelt ikke har så gode digitale kompetencer, som man går rundt og tror.

Dette understøttes af en analyse, som Nielsen Norman Group offentliggjorde for nylig af de ”digitalt indfødte” (analysen). De konkluderer, at der er tre gennemgående myter om de digitalt indfødte:

  1. Digitale indfødte har dårlige sociale kompetencer eller foretrækker computeren frem for personlig interaktion. Det er ikke korrekt.
  2. Digitale indfødte er bedre til at multitaske end den ældre del af befolkningen. Det er ikke korrekt.
  3. Digitale indfødte har en naturlig forståelse af at bruge computere og andre digitale produkter. Det er ikke korrekt.
Illustration: Privatfoto

It’s complicated

I det hele taget er det en dårlig vane at generalisere en hel generation. Det er det samme som at konkludere, at alle, der er født i 1956, kører en bestemt slags bil, interesserer sig for bestemte ting og har et bestemt niveau af IT-viden. Det er jo tydeligvis fjollet – ikke desto mindre er der kommet en kedelig tendens til at gøre det samme om unge mennesker.

Det gør den anbefalelsesværdige bog ”It’s complicated” af Danah Boyd op med. Den ser på unge menneskers brug af sociale medier og hvor forskelligt og nuanceret dette i virkeligheden er. Bogen kan læses her.

En af konklusionerne må derfor være, at der fremover vil være lige så stort behov for digital uddannelse og arbejde med digitale kompetencer, som der altid har været. Men dette behov udvikler sig hele tiden efterhånden som teknologierne ændrer sig. Desuden er behovene ikke ensartede, heller ikke til den samme aldersgruppe.

Der er et stort behov for at forstå hvordan den digitale udvikling i vores samfund kommer til at spille sammen med borgerne i bred forstand – og hvordan en national digital strategi skal forholde sig til dette. Og glem så alt om ”digitalt indfødte”!

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Martin Hoffmann

Helt enig. Den omtalte generation vokser ganske givet op med en væsentligt formindsket teknologiforskrækkelse end de foregående generationer, så på den måde er de muligvis bedre rustet til at udnytte den, men til gengæld er brugere efterhånden blevet fjernet så effektivt fra "maskinrummet" at teknologien er blevet mere uforståelig i mange tilfælde.

Da jeg voksede op kunne man ikke starte et spil uden at kende et antal kommandoer (var det 'Load"*",8,1' eller noget i den stil?), og det giver bare en bedre forståelser for processerne og dermed et bedre udgangspunkt for at lære mere komplicerede kommandoer.

Det har længe været min holdning, at de nye grafiske brugerflader gør mere skade end gavn, i hvert fald en gang imellem. Jeg har brugere som, når jeg spørger dem hvor de gemte filen, svarer "Inde i Powerpoint".

  • 4
  • 0
#3 Ivo Santos

Jeg husker stadigvæk dengang mig mig og min bror legede med en Commodore 64. En hel manual som beskriver hvordan Basic sproget fungere og desuden er der en masse eksempler man kan afprøve.

Husker stadig hvordan det var at prøve at køre et program efter at have brugt det meste af en halv time eller mere på at skrive en eller flere siders kode, som resulterede i at programet ikke kunne køre fordi man skulle bruge ligeså lang tid på at finde alle de fejl man havde lavet, se det var tider.

I dag er der jo ingen som indtaster programmer ind fra en bog, og derfor ikke lærer hvordan en pc grundlæggende fungere, og det er vel det der er problemet med tablets og lign. vil jeg mene.

  • 3
  • 0
#5 Peter Christiansen

God pointe, younglings'ne der ude har det endnu sværere end os gamle, i og med de bliver overflydt med information om hvad der er hipt nu og her og hvad alle skal programmere i, hvilke frameworks de skal bruge, er dockers vejen frem eller er det noget lort til et produktionsmiljø.

Det er en svær start hvis man hver uge skal tage stilling til om det programmeringssprog / framework man valgte sidste uge også er det man skal fortsætte med. Jeg savner fokus blandt younglings, til at lære noget og lære det til et højt niveau, i stedet for (overdrevet lidt), at kunne skrive et hello world program i 20 forskellige programmeringssprog.

De skal nok bare guides i den rigtig retning og have at vide at der ikke er noget "bedste" sprog og/ eller framework.

  • 2
  • 0
#6 Kristian Mandrup

Ja, de unge er sikkert dygtige til at installere Apps fra app store, spille spil og lave profiler, likes, emotions og kommentarer på sociale medier. De kan sikker også skrive en e-mail om nødvendigt og gennemføre en online betaling hvis det ikke er for kompliceret. IT er nu pakket så meget ind at selv de moderne unge "prinsesser" kan lære at bruge det. Men hvis det kræver mere end prinsesse færdigheder vil de fleste stå fortabt og give op med det samme... På den vis er de generationer langt dårligere end tidligere vil jeg mene.

  • 1
  • 0
#7 Ole Jørgensen

Det jeg primært ser når jeg beskæftiger mig med "digitale indfødte" er personer der på ingen måde har mere teknisk indsigt end den foregående generation, men derimod er mere end villige til at bukke så dybt forover og blive taget hårdt i r.... af selskaber som facebook uden at stille spørgsmål eller være det mindste kritiske.

Jeg er meget bange for at de "digitale indfødte" kan forårsage at det frie og åbne Internet forsvinder, da de er i stort antal og åbenbart trives bedst i "walled gardens".

  • 1
  • 0
#8 Michael T. Jensen

Din kommentar er spot on. Det er det jeg har ytret ved mange lejligheder, at nok er de unge på ingen måde teknologiforskrækkede, men de er så vant til at IT skal anvendes til underholdning, at de ikke kan arbejde med computeren. De har lært at jonglere med hammeren men aner ikke hvordan man skal slå et søm i...

På den skole, hvor jeg er IT-admin, har jeg brugt lang tid på at klappe kolleger på ryggen. Det er nemlig fuldstændig (næsten) ligegyldigt, at man som lærer ikke lige er helt flydende mht. hvilke knapper, der skal trykkes på, for det man i stedet har er en enorm faglig viden og et klart mål for hvad teknologien skal benyttes til rent fagligt. I klassen skal IT ikke benyttes til feel-good, som eleverne er vant til. Det skal benyttes til at nå faglige mål.

En af mine fhv* IT-forskrækkede kolleger har gjort det til sit varemærke, at vise et programs grundlæggende muligheder for eleverne og herefter lade eleverne udforske og arbejde sig frem til løsning af de faglige opgaver, han skarpt formulerer og undervise hinanden i, hvordan programmet kan benyttes som arbejdsredskab. Går både han og eleverne kold i en opgave, tager vi den i et frikvarter og så er han klar til at gå retur "og vise dem".

*kan både stå for forholdsvis og forhenværende.

  • 2
  • 0
#9 Ditlev Petersen

I de gode gamle dage med imperiebygning, opiumskrige, missionærer, zulukrigere og sepoyoprør (det var ironisk ment det med de gode dage) havde udtrykket "de indfødte" en anderledes negativ klang.

For nogle dage siden var der to "iværksættere" (det må svare til kolonibestyrere), der savnede flere nørder (plantagearbejder?) i Sverige. Det skulle man så uddanne nu og her. Der har også været et par gymnasieelever (så vidt jeg erindrer), der efterlyste undervisning i programmering. Det er jo angiveligt et nødvendigt værktøj. Der har vist været flere ønsker om uddannelse i computere og eller programmering gennem tiden. Det plejer vist at ende i ingenting. Nogle vil have alle folkeskoleelever tvunget gennem et kursus i programmering (helst i Javascript!). Jeg tror af mange grunde ikke, at det er en god ide. Datalære i 80'erne var også en fiasko og tidligere endnu siges det at være blevet til fotolære (det er da noget med at trykke på knapper).

Personligt tror jeg ikke, at man kan eller bør uddanne alle i programmering. Det er for svært, mange gider ikke og hvem skal egentlig stå for undervisningen. Men det bør være en mulighed (et tilvalg, ikke et samtidigt fravalg af andre mere "manuelle" fag) for dem, der gerne vil prøve. Og alle bør have en eller anden grundlæggende ide om, hvordan en computer fungerer og ikke fungerer (plus noget Emma Gad for Internettet). At lære folk op i regneark og tekstbehandling er for meget i retning af maskinskrivning.

Men jeg er ikke genial og jeg har ikke nogen af svarene. Men nogen af os, gerne også folk med fingrene i folkeskole, gymnasium, tekniske skoler ... bør begynde at fabulere om, hvad børn og unge bør lære. Og hvordan (og af hvem). Hellere det end at IBM/Microsoft og et par politikere igen finder på noget "fancy" og for billigt.

/Jeg lukker bare damp ud.

  • 0
  • 0
#10 Søren Skaarup

At være ferm til at bruge en given teknologi - sådan generelt, er jo ikke det samme som at mestre den substans teknologien formidel eller den situation man skal anvende teknologien i. Det kræver typisk andre kompetencer - viden om eller indsigt i emnet, erfaringer med situationen, evnen til at forstå abstrakte sammenhænge, evnen til at koncentrere sig i længere tid af gangen, eller bare gode læse og skrivekundskaber. Og her består de traditionelle skel fra den før-digitale verden. Teknologien - og den måde den praktiseres på, kan så i nogle sammenhænge hjælpe folk til at overvinde nogle af disse barrierer, mens den på andre måder kan forstærke gamle barrierer eller sågar skabe nye. På mange måder tror jeg desværre man må konstatere at teknologien lang hen ad vejen reproducere de sædvanlige social skel. De unges udfordringer handler derfor ofte mindre om deres teknologiske kunnen. Man kan godt være ung og super god til at håndtere face-book, netbank, købe ting på nettet og spille computerspil - men samtidigt stå helt af når man skal ordne noget med det offentlige, fordi man ikke fatter hvad det handler om, ikke har nogen erfaring at trække på, eller måske ikke super-skarp til at læse det ofte besværlige offentlige sprog.

  • 1
  • 0
#11 Ditlev Petersen

men samtidigt stå helt af når man skal ordne noget med det offentlige, fordi man ikke fatter hvad det handler om, ikke har nogen erfaring at trække på, eller måske ikke super-skarp til at læse det ofte besværlige offentlige sprog.

Offentlig it/selvbetjening kan ind imellem også slå mig ud. F.eks. at det, man IKKE skal klikke på, er fremhævet med grønt, mens resten er gråt, eller at en vigtig detalje er skrevet med lysegråt på hvid baggrund. Man skal også være god til at gætte, hvad tingene kan være kaldt, hvis man ikke kan finde det, man leder efter. Det har nu ikke så meget med grundlæggende it at gøre, men det handler meget om BUX (Byzantine User eXperience).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere