Digitaliseret Fatamorgana

Scenen: Kvart over ti om aftenen, perron 1 på en mørk, forblæst og stort set nedlagt station på en af Danmarks sidebaner.

Et dusin festklædte passagerer, mange med store svulmende tasker og bæreposer, står alle i knugende stilhed og spejder længselsfuldt ud i mørket mod vest.

Den '90-agtige CRT informationsskærm fra den enesporede, som Regionen hverken har råd til at have eller undvære, flimer upåagtet i slidt sort/hvidt, som den har gjort hele aftenen, at næste tog til ProvinsbyenINærheden kører klokken 23:11.

På passagerenes mobiltelefoner forsikrer Rejseplanen.dk at et tog har forlandt YdersteUdkant, passeret alle de mellemliggende stationer rettidigt og for præcis fire minutter siden stoppet her ved perron 1 og at det nu nærmer sig ProvinsbyenINærheden.

En midaldrende mand med nissehue har forladt gruppen og stirrer inkvistorisk på en graffithærget plakat, i det nødtørftige og dårligt oplyste halvtag der på nydansk hedder "en Publikumsfacilitet".

En typografisk uigennemtænkt fodnote nederst på plakaten oplyser ham at "24/12 og 31/12 køres som lørdag og følgende tog bortfalder fra YdersteUdkant: kl. 18.32, 19.32, 20.32 og 21.32."

Han tænker "...den fejl begår man bare ikke juleaften..."

phk

Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Alexander Frederiksen

Min erfaring er at rejseplanens live map og andet der baserer sig på de underliggende data mest af alt skal betragtes som en hensigtserklæring.

Da jeg i et lille årti primært var kystbanependler har jeg utallige gange beundret de farverige mure på Paladsbiografen, og samtidig filosoferet over rejseplanens jublende melding om at toget skam allerede var rettidigt ankommet til Kastrup.

Jeg forestiller mig ikke at datakvaliteten er højnet i de par måneder jeg har pendlet en anden vej. GIGO af bedste slags...

  • 4
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

Det burde være åbenlyst for enhver hvad der er sket: rejseplanen.dk kører i en cloud med kvantecomputere hvor de kan trække på information fra hele multiverset. Pga. klager fra Kattenes Værn udvælger rejseplanen ikke længere information fra tilstande hvor Schrödingers kat dør. En naturlig bivirkning er at der vises trafikinformation fra universer hvor juleaften fejres på vintersolhverv, og nytår fejres i hht. den julianske kalender. Så rejseplanen var korrekt - blot ikke for dette univers. Det ved alle!

(ovenstående kan være skrevet under smagning af god glögg)

  • 8
  • 0
Henrik Eriksen

En typografisk uigennemtænkt fodnote nederst på plakaten oplyser ham at "24/12 og 31/12 køres som lørdag og følgende tog bortfalder fra YdersteUdkant: kl. 18.32, 19.32, 20.32 og 21.32."

Han tænker "...den fejl begår man bare ikke juleaften..."

Hvilken fejl?

Scenen: Kvart over ti om aftenen, [...]

I ventede vel alle sammen på toget kl. 22.32 - det aflyste tog kl. 21:32 kunne I vel være ligeglade med... ?

  • 1
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

I ventede vel alle sammen på toget kl. 22.32 - det aflyste tog kl. 21:32 kunne I vel være ligeglade med... ?

Ok, det var åbenbart for meget hovedregning...

Vi havde alle set på rejseplanen som sagde at der kom et tog klokken 22:11 og som viste det lystigt rullende langs strækningen, til trods for at toget ikke fandtes i køreplanen, langt mindre i virkeligheden.

Hvor mange der endte i samme situation på andre stationer kan jeg af gode grunde ikke vide, men da 23:11 kom var det godt fyldt op.

  • 10
  • 0
Hans Søderstrand

Jeg har gennem et par år haft Movia - eller måske snarere deres underleverandører - mistænkt for systematisk at undgå aflysninger i Rejseplanen.

Jeg har oplevet igen og igen på den daværende linje 34 i visse tidsrum, at hver anden afgang angiveligt kørte med en forsinkelse, der nøjagtigt svarede til den næste afgang - men det var ikke sådan, at der så dukkede to busser op.

Jeg skrev til dem flere gange, med vekslende held. Ud over at man føler sig til grin som passager, kunne jeg også frygte, at det giver et forkert indtryk af rettidighed/aflysningsprocent og dermed også forvirrer på et ledelsesmæssigt og politisk plan.

  • 4
  • 0
Lars Bjerregaard

Ud over at man føler sig til grin som passager, kunne jeg også frygte, at det giver et forkert indtryk af rettidighed/aflysningsprocent og dermed også forvirrer på et ledelsesmæssigt og politisk plan.

Har længe haft både DSB og Movia mistænkt for, at det er skam helt med gustent overlæg. Denne procent er jo (så vidt jeg forstår) deres væsentligste KPI overfor deres ejere. Det er jo også genialt at fjerne afgangstider fra busstoppesteder, da der derved er meget få der ved hvornår bussen egentligt burde have været der.

Har for øvrigt samme oplevelser som ovenstående kommentarer. Klaphatte og lurendrejere.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere