Digital ledelse

I de senere år er begrebet 'digital ledelse' dukket op som en del af digitaliseringsdagsordnen i den offentlige sektor. Ud fra en erkendelse af, at digitalisering kræver mere end bare teknologi. Begrebet signalerer, at digitalisering skal være en naturlig dimension hos den moderne leder. Ligesom økonomiforståelse er det, og lige som den nødvendige fagviden for det pågældende ledelsesområde er det.

Det er imidlertid et faktum, at mange offentlige ledere stadig har svært ved for alvor at tilegne sig dette digitale lederskab. Mange sværger fortsat til deres ledelsesmæssige kæpheste, som ikke har noget med digitalisering at gøre. Det er naturligvis en vigtig udfordring, hvis vi i den offentlige sektor skal ud over stepperne med digitalisering. Og det skal vi!

I et oplæg om digital ledelse beskrev CEDI for nylig begrebet på denne måde: Ledelse handler i dag (også) om at forstå, hvordan man ved at tænke digitalisering ind i en organisatorisk sammenhæng, kan opnå forretningsmæssig gevinst i form af eksempelvis mere effektive arbejdsgange, reduceret omkostningsniveau, forbedret service og et bedre overblik.

Udfordringen består efter min opfattelse i, hvordan man helt konkret får introduceret offentlige ledere til denne, lad os bare sige: endnu nye ledelsesdisciplin.

Min indgangsvinkel er, at man i første omgang ikke skal tage udgangspunkt i business cases eller Prince2! Men derimod i ledernes egne fagligheder. På en systematisk måde vel at mærke. Ikke som en tresseragtig rundbordsdiskussion. Og her er der rigtig god hjælp at hente i det systematiseringsarbejde, som er blevet gjort fra forskellig hold gennem de senere år, ikke mindst den fællesoffentlige referencemodel FORM, der dækker alle offentlige tjenester til borgere og virksomheder og mellem myndigheder, og KL's emnesystematik, KLE. Disse taksonomier beskriver ikke teknologiske forhold, men derimod netop de opgaver, der løftes rundt om i de ledelsesmæssige felter i den offentlige sektor.

Det giver os den enestående mulighed at præsentere den enkelte leder for en komplet oversigt over de opgaver og services, som hun har det ledelsesmæssige ansvar for. Vi er hermed ude over den situation, hvor man skal bruge mange møder på bare at skabe sig et overblik over, "hvad vi egentlig laver". Dette har været en af showstopperne for en helhedsorienteret ledelsestilgang til digitalisering.

Med opgaveoverblikket givet kan den digitale dimension nu kobles på skridt for skridt. Lederen kan løbe alle opgaveområderne igennem og spørge ind til, hvordan den digitale understøttelse aktuelt ser ud. Hvor der er huller og mangler. Og hvor der er potentialer.
I sin enkleste form opstår der af denne tilgang en digital GAP-analyse af samtlige opgaver og services inden for det pågældende ledelsesfelt: Digitalt står vi samlet set her idag - vi bør samlet set være dér imorgen. Lad os komme igang.

Der er ingen raketvidenskab i dette. Blot en systematisk tilgang til noget, der ellers risikerer at blive snakket uden om som katten om den varme grød.

Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kenneth Holm Nielsen

Der er helt klart stor potentiale i at ledere og medarbejdere for overblik over deres organisation. I første omgang i kraft af at visualisere organisationen, men også potentialet for at automatisere processer. Udfordringen er at kommunikere til beslutningstagere hvor vigtig denne opgave er. Den varme grød er således "Hvordan kan vi få beslutningstagere til at træffe beslutningen og sætte gang i processen?". Synes at du undgår det i indlægget :)

Alle ingredienser ser dog ud til at være klar. Der er Organisation, Klassifikation og Part fra OIO Sag-og Dokument standarderne og leverandør der har implementeret den. Der mangler bare vilje og finansiering fra centralt sted til at udbrede det.

Log ind eller Opret konto for at kommentere