georg strøm bloghoved

Det skaber nye fejl at rette fejl i rejsekortet

Nu håbede jeg lige på lidt ro, og så sker der alligevel noget igen. Jeg er glad for at Rejsekort har nogle flinke og tålmodige personer ved telefonerne. Det er et utaknemmeligt job og der er brug for dem. Men først et andet problem.

Firmaet Rejsekort har opdaget, at det giver problemer når ind- og ud-standerne ligner hinanden, og har besluttet at gøre noget ved det. De vil give standerne røde eller grønne mavebælter på. Dermed har man valgt to farver som 8 % af mænd ikke kan skelne mellem. Og lidt over 1 % kvinder.

Det er et af de klassiske råd i brugbarhed, ikke at blande rød og grøn, når du lige så godt kan bruge to andre farver hvor risikoen for forveksling er stort set lig nul.

Foruden at rejsende skal huske hvilken farve der er ind, og hvilken der er ud, og at mavebælterne ikke hjælper personer som ikke kan dansk. Teksterne på standerne er jo kun på dansk.

Den indlysende løsning som jeg vil forvente en nogenlunde dygtig studerende kan finde frem til på ti minutter, er at sætte tegninger på standerne, som klart viser hvilken stander der er til før man stiger på toget, og hvilken der er til efter. Den studerende kan måske endda nå at lave en lille skitse af hvordan tegningerne kan se ud.

Og så til der, hvor jeg har haft brug for personlig betjening. Jeg fik et brev - på papir endda - hvor Rejsekort A/S fortalte at de trak 300 kr. fra min bankkonto, da de tidligere havde lavet en optankning, uden at trække pengene fra min konto.

Jeg kontaktede dem, og fik i første omgang at vide, at det nok skyldtes en fejl ved standeren, i næste omgang at deres forbindelse til dankort-systemet måske havde været nede, da de skulle trække pengene.

Så kiggede jeg i opgørelsen over mine rejser, og kunne ikke finde den optankning de nævnte i brevet. Jeg kontaktede dem igen, og fik at vide at både optankningen og flere transaktioner var faldet ud, og at de så blot havde trukket dem fra de 300 kr. der var tanket op, i stedet for at skrive dem og optankningen som selvstændige poster i opgørelsen.

Der sidder nogen og ændrer tallene i opgørelsen fra Rejsekort A/S med håndkraft, når det er fejl, og du kan ikke regne med at opgørelsen fra Rejsekort A/S passer med dine faktiske rejser. Du kan ikke en gang uden videre kontrollere om der er fejl, da der ikke er nogen saldo i Rejsekorts tal på Internettet.

Det er endnu et udslag af to strategier som giver usædvanlig mange problemer med rejsekortet. Den ene er at gå ud fra at et kompliceret system der er spredt over hele landet vil fungere fejlfrit. Eller at fejlene vil være så små og sjældne, at de ikke har nogen betydning.

Den anden strategi går på hele tiden at vælge løsninger som ligger i underkanten af det tilstrækkelige, så konsekvenserne bliver større, når der er fejl. Det gælder mærkningen af standere, ressourcer til reparation af tekniske fejl, og at der er nødvendigt at rette fejl med håndkraft, så der er risiko for at introducere nye fejl.

Se i øvrigt:
http://www.version2.dk/blog/rejsekortet-udskriver-ekstra-boeder-54575
http://www.version2.dk/blog/rejsekortet-er-offline-52950

Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Lund

Så kiggede jeg i opgørelsen over mine rejser, og kunne ikke finde den optankning de nævnte i brevet. Jeg kontaktede dem igen, og fik at vide at både optankningen og flere transaktioner var faldet ud, og at de så blot havde trukket dem fra de 300 kr. der var tanket op, i stedet for at skrive dem og optankningen som selvstændige poster i opgørelsen.

Betyder dette at rejsekortselskabet påstår at de har udeladt/glemt et antal rejser, og derfor synes de ikke at der er grund til at skrive din indbetaling på 300 kr på kontoopgørelsen, da det nok går lige op?

  • 9
  • 0
Tine Andersen

Ikke adgang til dette fantastiske system. (Godt det samme!) Men jeg har tidligere foreslået hvid som farve, fremfor rød/grøn- evt kan man have sort (til log ud), men en farve vil være det mest enkle.

Jeg forstår ikke dette med rød/grøn, det er ulogisk, da en del mennesker uværgeligt vil få problemer, så hvorfor? Man kan ikke engang blive togfører, styrmand eller andet hvis man er farveblind.

Og alene systemet med, at laver man en transaktion, så skal man aktivere den indenfor en uge. Jeg bor ret langt væk fra de der standere, det vil rent faktisk koste mig 4 x busbilletter eller små 200 kr. Det er hul i hovedet!
Der er andre systemer (sms-billet) der er nemmere og billigere.
På Fyn har vi forresten et velfungerende kort system, og det ser ikke ud til, at man vil skifte.
Alene det, at man skal "aktivere" en pengeoverførsel- er det rene idioti.
Mvh
Tine- vi køber kattefoder via netnank- og får det leveret, senest dagen efter. Rent lavpraktisk!

  • 3
  • 0
Morten Helmstedt

Jeg begyndte forleden at undre mig over, at mit rejsekort for et par uger siden blev tanket op ved en rejse, men at pengene ikke er blevet trukket fra min bankkonto endnu. Ved login på Selvbetjening ser jeg, at det Dankort jeg har registreret hos Rejsekort, er et jeg mistede på en ferie for nylig. Det er spærret nu.

Systemet giver ingen mulighed for at ændre sine kortoplysninger, så mit første skridt er at prøve at slette tank op-aftalen (måske er ny aftale = mulighed for nyt kort). Hvorefter systemet meddelerr mig, at jeg skal ned på en station og checke ind og ud før min aftale bliver endeligt slettet og jeg (håber jeg) får mulighed for at oprette en ny.

Manner. Men fint at jeg åbenbart kan tanke op på mit Rejsekort uden gyldigt Dankort.

  • 9
  • 0
Pelle Gøeg

Systemet giver ingen mulighed for at ændre sine kortoplysninger, så mit første skridt er at prøve at slette tank op-aftalen (måske er ny aftale = mulighed for nyt kort). Hvorefter systemet meddeler mig, at jeg skal ned på en station og checke ind og ud før min aftale bliver endeligt slettet og jeg (håber jeg) får mulighed for at oprette en ny.

Stod i samme problem for et par måneder siden. Jeg kunne så godt få ophævet min tank-op aftale via telefonen, hvorefter jeg oprettede en ny tank op aftale på rejsekort.dk.

Derudover, så er dilemaet ikke nyt for Rejsekortet, i en artikel fra 23. feb 2012 på ing.dk, lovede Direktør for Rejsekortet Bjørn Wahlsten, at

Først i 2013, når udskiftningen af danskernes Dankort er overstået, det muligt at skifte kortnummer via selvbetjeningen på rejsekortets hjemmeside

Alt efter hvordan man skal tolke "Først i", så har Rejsekortet godt en måned endnu til at få det ordnet.

  • 6
  • 0
Benny Tordrup

Hvad er egentlig kriterierne for at se posteringer på kontoudtog på Rejsekort.dk?

Jeg har nemlig intet at se, når jeg vælger det - på trods af at jeg rejser lystigt på rejsekort næsten dagligt.

  • 0
  • 0
Mogens Hansen

Systemet giver ingen mulighed for at ændre sine kortoplysninger, ...

Tak. Så er det ikke bare mig, der er dum. Skulle bruge mit rejsekort (som jeg har haft liggende i 11 måneder) for første gang i lørdags, men inden da ville jeg lige checke status. Og kunne se, at det dankort der var registreret, var det, der blev spærret i sommers. Ledte så forgæves efter muligheden for at opdatere dankortet.

Den fandt jeg ikke, men jeg tog chancen og rejste alligevel. Det gik tilsyneladende fint (lige bortset fra #!@%! at jeg glemte at checke ud, naturligvis, så måtte tilbage til perronen igen...)

Er meget spændt på, hvad der sker nu.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Det er et af de klassiske råd i brugbarhed, ikke at blande rød og grøn, når du lige så godt kan bruge to andre farver hvor risikoen for forveksling er stort set lig nul.

Jeg ville gå endnu videre:
Hvorfor have 2 forskellige standere?

Interfacet er det samme, og transaktionen må kunne typebestemmes ud fra kontekst. Det er som om man beder mennesker bruge energi på at tænke over noget, som rå maskinkraft kan løse for os (altså usability-mantraet "Don't Make Me Think").

  • 7
  • 0
Anders Majland

I forventning om i den kommende juletid igen at skulle bruge en smule offenlig transport i hovedstaden har jeg også taget imod tilbudet om et rejsekort.

Selve bestillingen af et kort med automatisk optankning gik glat. Ligeledes modtagelsen af kortet og efterfølgende login på selvbetjening.

Der blev jeg forvirret over at saldoen stod på 0 - og måtte have fat i kundeservice der kunne berolige mig med at tank op aftalen først bliver aktiv når jeg bruger kortet første gang og det ikke er noget problem at saldoen på kortet er 0.

Bliver spændende at prøve at bruge det i praksis...

  • 0
  • 0
Jesper Jepsen

Hvis rejsekortet retter i inbetalinger og transaktioner efter hvad de lige syntes, så gør det jo at oversigten over ens rejser m.m. ikke er gyldig i forhold til regnskaber, skat m.m. For mig et alvorligt problem da jeg i så fald ikke kan dokumentere med sikkerhed at jeg har foretaget rejsen og derfor ikke kan få godtgjort udgiften. Så jeg bliver på papirbilleterne til de rejser.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Normalt betyder grøn = 'må gerne/ok' mens rødt er 'må ikke /fejl'. Hvad har det med check-in og check ud?

Også lidt min tanke.

Ville det ikke være bedre med nogle tydelige piktogrammer på standeren, eksempelvis et der illustrerede en pil på vej mod et tog, og et der viste en pil væk fra toget (eller noget den stil - der skulle efter sigende være ret mange dygtige industrielle designere her i landet), tydeligt lavet med sort på hvid baggrund, gentaget hele vejen op og ned ad standeren?

Eller helt lavteknologisk:
Med store bogstaver skriv på standeren: IND og UD - gentaget hele vejen ned på engelsk, tysk og fransk.

  • 3
  • 0
Erik Jensen

Normalt betyder grøn = 'må gerne/ok' mens rødt er 'må ikke /fejl'. Hvad har det med check-in og check ud?


I min verden betyder grøn kør/fortsæt og rød stop - det er i hvert fald sådan jeg opfatter lyssignaler ved vejkryds. Det passer meget godt med anvendelsen af rejsekort.

Jeg tror ikke, at der vil være mange - om nogen - som vil være i tvivl om hvordan de to farver skal tolkes.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Det er et af de klassiske råd i brugbarhed, ikke at blande rød og grøn, når du lige så godt kan bruge to andre farver hvor risikoen for forveksling er stort set lig nul.

Nu er der netop ikke tale om at blande de to farver, da de optræder hver for sig.
Det største problem for rød-grøn-farveblinde (som findes i forskellige grader) er, at f. eks. have tekst i den ene på en baggrund af den anden farve. De vil ofte have den samme gråtone/intensitet og derfor (meget) svære at skelne.

  • 0
  • 3
Christian Nobel

Konteksten er ikke givet ud fra checket ind elle checket ud, da man jo skal checke ind igen ved skift af transportmiddel/operatør.

Og det er da igen kun fordi hele udgangspunktet er misforstået.

Men det må jo ikke gøres til genstand for debat, så derfor kan der kan være tale om latterlige småjusteringer i et system der som udgangspunkt kun kan betegnes som EPIC FAIL.

  • 3
  • 2
Klaus Slott

Er du rød/grøn farveblind Peter, eller er det noget du gætter efter at have set på sort/hvide billeder?

Nu er der netop ikke tale om at blande de to farver, da de optræder hver for sig.
Det største problem for rød-grøn-farveblinde (som findes i forskellige grader) er, at f. eks. have tekst i den ene på en baggrund af den anden farve. De vil ofte have den samme gråtone/intensitet og derfor (meget) svære at skelne.


For mig, som er temmelig rød/grøn farveblind, lyder det som noget sludder. Jeg skal ikke afvise at andre grader af rød/grøn farveblinde har som du beskriver, men jeg kan oplyse dig at ganske mange har det som mig: Jeg kan som regel godt gætte hvilken som er rød og hvilken som er grøn, hvis de er ved siden af hinanden.

  • 4
  • 0
Peter Lind

Konteksten er ikke givet ud fra checket ind elle checket ud, da man jo skal checke ind igen ved skift af transportmiddel/operatør.
Kun du ved, om rejsen er slut.

Hvilket rejser spørgsmålet: når nu systemet er så intelligent, at det kan regne ud hvad man skal betale - hvorfor er det så det ikke kan regne den billigste rejse fra A til B ud? Hvad er pointen med alle mellemregningerne?

  • 2
  • 0
David Rechnagel Udsen

Konteksten er ikke givet ud fra checket ind elle checket ud, da man jo skal checke ind igen ved skift af transportmiddel/operatør.
Kun du ved, om rejsen er slut.

Tja, hvis du har tjekket ind på en Metrostation og pludselig vifter dit kort på en S-togstation så kan systemet vel antage at du er ved at tjekke ind til at nyt transportmiddel, ikke?

Og hvis man så ikke er, så kan man lave systemet således man hvis man holder kortet i lidt længere tid foran standeren (5 sekunder, f.eks.) så tjekker man ud.

Hvilket rejser spørgsmålet: når nu systemet er så intelligent, at det kan regne ud hvad man skal betale - hvorfor er det så det ikke kan regne den billigste rejse fra A til B ud? Hvad er pointen med alle mellemregningerne?

Rejsekortet er ikke lavet til brugerne, det er lavet således at de transportselskaber der transporterer folk rundt ved hvem der skal have største delen af kagen. Hvis jeg køber et klippekort kan jeg jo sagtens bare bruge det på Metroselskabet, og så blev det ikke brugt på DSB eller Movia, men alligevel får Movia og DSB en del af kagen.

  • 3
  • 0
Peter Kyllesbeck

Er du rød/grøn farveblind Peter, eller er det noget du gætter efter at have set på sort/hvide billeder?


Ja, jeg tilhører gruppen af rød/grøn-farveblinde, dog i mild grad.
Ja netop hvis de står ved siden af hinanden, er det ikke et problem, men rød tekst på grøn baggrund (eller omvendt), eller røde blomster på grønne planter (blomstrende rødtjørn f. eks.)
Hvis luminansen/intensiteten af den røde og den grøn ligger tæt og er lav, kan det være svært at skelne dem.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Tja, hvis du har tjekket ind på en Metrostation og pludselig vifter dit kort på en S-togstation så kan systemet vel antage at du er ved at tjekke ind til at nyt transportmiddel, ikke?


Sikkert, men så har du jo valgt en check-ind-stander. Spørgsmålet var, om man kunne nøjes med én type stander og ud fra konteksten gætte sig til, hvad den rejsende vil.
Så når du vifter med dit rejsekort foran standeren (den fælles) på S-togstation, checker du så ind eller ud?

Og hvis man så ikke er, så kan man lave systemet således man hvis man holder kortet i lidt længere tid foran standeren (5 sekunder, f.eks.) så tjekker man ud.

Så skal der endnu flere standere til (det tager ca 300mS at checke ind eller ud i dag). Og fejlfortolkning/betjening ville skabe endnu flere problemer.

  • 0
  • 0
David Rechnagel Udsen

Sikkert, men så har du jo valgt en check-ind-stander. Spørgsmålet var, om man kunne nøjes med én type stander og ud fra konteksten gætte sig til, hvad den rejsende vil.

Nej. Jeg har valgt en stander på en S-togstation, hvor vi antager at der kun er én type stander. Men fordi jeg var tjekket ind på en Metrostation, og nu vifter med kortet på en S-togstation, så antager systemet at jeg ved at fortsætte med toget fremfor at tjekke ud (hvis jeg ville tjekke ud ville jeg have gjort det på en Metrostation).

Så når du vifter med dit rejsekort foran standeren (den fælles) på S-togstation, checker du så ind eller ud?

Kommer an på om du allerede er tjekket ind. Hvis ikke, så tjekker du ind. Hvis du er, så tjekker du ud. Hvis du er tjekket ind, men på en anden transporttype, så tjekker du ind.

Så skal der endnu flere standere til (det tager ca 300mS at checke ind eller ud i dag). Og fejlfortolkning/betjening ville skabe endnu flere problemer.

Det er kun i tilfælde af at du opdager at du gerne vil tjekke ud fremfor videre ind, så kan du tvinge dig selv ud ved holde den foran standeren i 5 sekunder.

  • 1
  • 0
Jesper Christensen

Hvorfor overhovedet have en check-ud stander ?
Hver gang du starter/fortsætter/stopper (samme som nu, bare på 1 stander) din rejse så kører du kortet forbi den samme stander. Når du ikke har skannet dit kort i X tid, jamen så var det sidste sted du tjekkede dit kort nok slut destinationen?

Lad sige at den automatiske check-ud er på 1½ time, hvis du så ikke har tjekket dit kort i en stander indenfor dette tidsrum, betragtes din rejse som afsluttet, ingen bøde eller noget, blot betaling som normalt. Hvis rejsetiden er længere end 1½ time, f.eks. fra Skagen til Lolland, jamen så er der checks som ser at du tjekkede ind på Skagen kl X og checkede igen ind på Lolland kl Y, difference mellem X og Y kan så bruges til kontrollere om det var en kontinuert rejse.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Men fordi jeg var tjekket ind på en Metrostation, og nu vifter med kortet på en S-togstation, så antager systemet at jeg ved at fortsætte med toget fremfor at tjekke ud (hvis jeg ville tjekke ud ville jeg have gjort det på en Metrostation).


Så har vi Nørreport-problemet. Tre forskellige transporttyper men kun en type standere (check-ind), hvilket nogle kontrollører mente man skulle vide at kende forskel på, dog har direktøren for Rejsekort sagt, at det skal man ikke. Så din løsning vil kræve markering af til hvilken transporttype/transportør standeren gælder. Er vi så ikke lige vidt?

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck
  • 0
  • 0
Jesper Christensen

Jeg kan faktisk gøre det endnu bedre.

Hvad med 0 standere ?

Selvom standard for teknologien siger 10 cm afstand er max, så har der været flere der har påvist at afstanden er betydeligt længere (ligesom som bluetooth). Se f.eks. her:
http://www.rfid-handbook.de/downloads/Eavesdropping_Paper_20120423_final...

Hvorfor så ikke bare lave nogle søjler ved ind og udgange ? Evt i jorden?
Min viden om bølger er ikke den store så ved ikke hvor stor en effekt det vil have på effektiviteten, men alt man behøver er at opnå en range på 2 meter.

Nogen der kan spotte fejl i dette ?

  • 0
  • 0
Jesper Christensen

Og hvis sidste check ikke var slutdestination, hvor meget betaler du så for? Efter sidste check kan du jo nå at rejse langt.
Eks. Nørreport - Hovedbanen; Hovedbanen - Odense; Og du glemmer check i Odense. Efter dit system bliver rejsen kun 'Nørreport - Hovedbanen'

Ja jeg lagde selv godt mærke til fejlen efter jeg havde postet derfor min løsning om 0 standere.

Men hvis man fortsat bruger standere, så vil togkontrolløren/buskontrollør tjekke dig ind på din rejse og du vil som minimum bliver takseret for det næstekommende stop fra hvor du blev kontrolleret. I det scenarie vil der stadig være nogle penge at spare, men hvor meget er det i forhold til de penge DSB mister nu? Evt kan kontrolløren tjekke dig flere gange hvis det er en lang rejse (dog måske ikke en holdbar løsning).
Oveni det, så skal man måske også med en bus når man ankommer, så bliver man tjekket ind igen der.
Hvis vi snakker om rigtige forglemmelser så bliver de mindre og mindre, og hvis man kun tjekker ind 1 gang, og derved aldrig har nået et slutpunkt, så kan der udgives en bøde for det.
Tilbage er der kun dem som VIL snyde systemet. Nogle af dem kan tildels fanges ved at lave checks på dine rejse data: f.eks. hvis du mange gange har rejst fra Nørreport->Hovedbanegården og nogle timer eller dage senere rejser fra Odense->København.

Der er sikkert endnu flere måder at fange snyderne på. Men synes mit foreslag om 0 standere lyder bedst ;)

  • 0
  • 1
Chano Klinck Andersen

Hvorfor så ikke bare lave nogle søjler ved ind og udgange ? Evt i jorden?
Min viden om bølger er ikke den store så ved ikke hvor stor en effekt det vil have på effektiviteten, men alt man behøver er at opnå en range på 2 meter.

Nogen der kan spotte fejl i dette ?

Hvis man har 2 rejsekort, f.eks. et til firma rejser, og et personligt, hvis man skal hente nogen på stationen, hvis man har sit kort i en metalæske kan det ikke læses, selv hvis man holder det lige foran standeren (Æsken absorbere signalet.)

  • 0
  • 0
Chano Klinck Andersen
  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere