per andersen bloghoved

Det papirløse kontor – med 20 års forsinkelse

Mange kan sikkert huske Oticon, da de med deres visionære leder Lars Kolind erklærede, at det papirløse kontor nu var kommet. Han nedlagde de faste arbejdspladser og som et symbol lod de indskannede og makulerede dokumenter falde ned gennem etagerne i et stort plexiglasrør. Det var i 1991.

Siden da har Koling indrømmet, at det nok var et lidt risikabelt projekt (http://kolindkuren.dk/2006/07/25/kreative-tankeprocesser/), men fremsynet var han i hvert fald!

Sagen er bare, at mængden af printet papir i verden blev ved med at vokse markant derefter. Og faktisk indtil nu. Så på en måde kom vi længere og længere væk fra det papirløse kontor – drevet af generelt øget volumen af information i verden samt et behov for at have information i et format med de egenskaber, som papir nu engang har.

Nu har Gartner offentliggjort en rapport, der forudser, at langt om længe vil mængden af printet papir i verden begynde at falde (Market Trends: Demand for Printed Pages, Worldwide, november 2011). Det vil selvfølgelig ske gradvist, men mængden vil faktisk falde ret så markant over de kommende år.

Så hvad er der sket? Er folk blevet klogere? Eller tager man nu mere hensyn til miljøet? Desuagtet den gamle skrøne, at regnskovene forsvinder på grund af vores brug af papir – faktisk mener nogle, at man kan producere CO2 neutralt papir på grund af beplantning af store skovområder, der som bekendt hjælper på CO2 balancen.

Det tror jeg faktisk ikke er den afgørende ændring. Mit bud er, at lige som væksten i papirforbruget blev drevet af teknologier, er det også tilfældet med faldet i papirmængden. Det er først nu, der for alvor er alternativer med papirets egenskaber omkring interaktion, mobilitet og læsbarhed. Her spiller tablets en rigtig stor rolle, og denne type enheder giver langt hen ad vejen brugerne de samme muligheder som papir.

Men man må ikke være blind for, at også på dette område er der tale om en kulturel udvikling båret af nye generationer af IT brugere, der er vant til (født med) at opbevare og bruge information alene i forbindelse med deres smartphones og andre enheder. Og det har sikkert også hjulpet gevaldigt, at mange både offentlig og private er holdt op med at sende os printet papir. Kunne vi så bare også få bugt med reklamerne …

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere