Det hjælper! Ekstra 49,4 % har søgt ind på datalogi

I denne tid bliver der danset sejrsdans - i min stue, hos dekanen på naturvidenskab og generelt på datalogi på Århus Universitet.

De nye ansøgertal til universitetsstudierne i Århus er kommet og i dem gemmer sig et tal, som vi er flere der er meget tilfredse med - det er tallet for ansøgere til datalogi på Århus Universitet. Der er 49,4 % flere ansøgere på 1. prioritet i år end sidste år.

Og min konklusion er umiddelbar - det virker. Alt det som vi og andre har gjort for at give datalogi et imageløft og for at informere om hvad studiet egentlig går ud på virker... Det være sig it-camp for piger, DAIMI computer science day, it-natten og alt det andet.

Jeg spurgte vores Dekan Erik Meineche Schmidt om de konkrete tal og han kan oplyse at der er 124 personer der har valgt datalogi i Århus som 1. prioritet og i alt 156 der har skrevet datalogi i Århus på deres ansøgningsskema. Det skal ses i forhold til at sidste år var tallene henholdsvis 83 og 128. Det kan man da kalde en fremgang der vil noget.

På den nye it-bachelor er der også fremgang selvom det ikke er helt så markant; Sidste års 47 1. prioritetsansøgere er blevet til 55 og der er nu 93 der har skrevet uddannelsen et sted på deres ansøgning mod 67 sidste år.

Desværre har vi ikke rigtig fået fat i pigerne endnu, selv om der er tegn på bedring. Der er lidt flere kvindelige ansøgere end sidste år; I år er der 8 piger, der har valgt at skrive traditionel datalogi på deres ansøgningsskemaer og 4 der har valgt den nye it-bachelor. Sidste år da it-uddannelsen var ny startede der 1 pige. Hvor mange piger, der startede på datalogi sidste år, kan jeg ikke huske, men det kan være at der er nogle læsere imellem som ved det?

Nu har vi så fået dem ind på studiet - så kan vi fokusere på at få frafaldsprocenten ned . Nogle gode ideer?

Kommentarer (45)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Therese Hansen

Jeg gik ud fra at det er en af pointerne med at lave en it-uddannelse. Så behøver man ikke at pille ved den originale datalogiudddannelse.

Men desværre har du ret med hensyn til matematikken - i den tid jeg har gået på datalogi er der blevet lavet en del om på kravene til matematik - det er nu på frivilligt basis at man tilvælger matematikken. Men det er der heldigvis mange der gør.

På den anden side set tror jeg ikke at ansøgelsestallene har så meget at gøre med uddannelsens indhold af matematik - det er sjældent at ansøgere har sat sig så godt ind i fagsammensætningen at det er af betydning. Det har mere betydning for frafaldsprocenten, som du også skriver... - og her burde jeg nok have formuleret spørgsmålet; hvordan får vi frafaldsprocenten ned uden at det går ud over kvaliteten af studiet?

  • 0
  • 0
#5 Jakob Bruun Hansen

Min teori for det traditionelt store frafald på datalogi er mangel på viden om, hvad uddannelsen handler om. Mange starter fordi det er "noget med computere" og fordi de har hørt man kan tjene flere penge end med andre it-studier. Så finder de ud af, at det er et akademisk studie, og får et chok.

På KU ser det ud til, at datalogi er gået lidt tilbage ift sidste år. Dog ikke så meget som hele nat-fak er gået tilbage, så i den sammenhæng er det måske næsten en forbedring?

  • 0
  • 0
#7 Søren Chrestensen

Altså matematikken er ikke så slem. Det man skal have er calculus og matematisk modelering. Resten er tilvalg, eller hvad der kommer i datalogiske fag.

Derudover retter de hele tiden. Nyeste ting er at man på andet år har fjernet et Semantik fag og indsat et concurrency fag. Men må da sige på mit hold som startede sidste sommer er der inden sommerferien droppet 2 ud, og i sommerferien er det højst 2-3 mere. Slet ikke den udskilling som vi fik af vide der kunne komme.

  • 0
  • 0
#8 Therese Hansen

@Nicolai. Jeg sidder faktisk lige med tallene for 2006 og de siger at for datalogi hed det 88 som 1. prioritet og 126 for resten. Altså nogenlunde det samme som 2007.

It-uddannelsen eksisterede ikke dengang, så det må tælles som ren fremgang ;-).

Årene før 2006 har jeg ladet mig fortælle kan findes her: http://mit.au.dk/da/optag/statistik.htm, men jeg har ikke lige haft tid til at undersøge det nærmere.

  • 0
  • 0
#9 Morten W. Jørgensen

... passer overskriften ikke med tallene i artiklen. Der er IKKE 49,4% ekstra der har søgt ind på datalogi. Der er 49,4% ekstra på kvote 1, men tallet er noget mindre epokegørende hvis man, som overskriften tilsyneladende gør, fokuserer på den samlede stigning.

Kald mig bare pindehugger....

  • 0
  • 0
#11 Therese Hansen

Nu er det jo ikke kvote 1 og kvote 2 (som er optagelsesvilkår, men så vidt jeg ved har datalogi optaget dem der søger), men faktisk prioritet 1 og anden prioritet, hvilket betyder at man kun kan regne med dem som har søgt på prioritet 1, da det kan være at de andre kommer ind på den uddannelse, der er deres 1. prioritet.

Så overskriften holder ;-).

  • 0
  • 0
#12 Therese Hansen

Og jeg ville have skrevet blogindlægget om tallet havde været 21,9 % eller de konkrete 49,4 % - al fremgang er glædeligt!

Ligesom jeg er noget ked af at høre at der skulle være tilbagegang i søgningen til DIKU, hvilket jeg dog ikke lige har kunnet finde nogle tal på på DIKUs hjemmeside - men det kan være at der er nogle læsere, der har hørt hvad status er for ansøgning til datalogi på Københavns Universitet? Eller tallene for de andre universiteter?

  • 0
  • 0
#13 Andreas Vig Logermann

Det er godt at se at der er kommet bedre optag - så mangler vi bare at der er flere der kommer igennem studiet. Selv skal jeg til at starte i 2.g og håber engang at kunne kalde mig datalog. Jeg har søgt vidt og bredt for at finde information om uddannelsen, alligevel synes jeg ikke helt jeg ved hvad der er fokus på, og hvilke jobmuligheder der er efterfølgende.

  • 0
  • 0
#14 Therese Hansen

Jobmulighederne er det helt sikkert svært af finde noget om - det kan være svært nok at overskue selv som studerende på studiet. På naturvidenskab i Århus har vi en organisation kaldet EKNA (Erhvervskontakten på Naturvidenskab) til at hjælpe studerende med at opdage jobmuligheder og der er gode muligheder for et relevant studiejob. Godt gemt på hjemmesiden kan man også finde rollemodeller med eksempler på hvad folk har brugt deres uddannelse til: http://science.au.dk/12811

Man kan finde mange mere eller mindre brugbare informationer omkring fokus på uddannelserne på http://www.au.dk/da/kommende herunder denne beskrivelse af bacheloruddannelsen i datalogi: http://studieguide.au.dk/bach_introduktion.cfm?fag=7040 (lidt sjovt at datalogi følger trenden fra flere af de andre fag og krydrer beskrivelsen med et billede af en lækker pige, når nu datalogi og it er nogle af de fag, der har den laveste andel af kvinder).

Disse er selvfølgelig specifikt for Århus, men tilsvarende sider kan sikkert findes på de andre uddannelsesinstitutioner.

  • 0
  • 0
#15 Andreas Vig Logermann

Lidt offtopic, men kvalificerer datalogistudiet til mellemleder/leder stilling på længere sigt? Hvordan med programmering, hvor meget erfaring skal man have med det inden man begynder? Slutteligt er det vel også meget op til en selv hvad man vælger af valgfrie fagpakker, så man på den måde kan sammensætte den uddannelse man har lyst til?

Og mange tak for den hurtige respons :-).

  • 0
  • 0
#16 Therese Hansen

Ingen programmeringserfaring er nødvendigt inden man begynder studiet - jeg havde i hvert fald ingen og det var ikke helt umuligt for mig :-). Studiet er der jo netop til at man blandt andet skal lære at programmere.

Det er helt sikkert muligt at skræddersy en helt speciel uddannelse med de valgfrie fagpakker - jeg kan anbefale matematikken, fordi det er et rigtigt godt grundlag for flere datalogiske discipliner.

Jeg kender flere dataloger som er blevet en afart af hvad man ville kalde en leder :-). Det være sig projektleder, Team Lead eller hvad man nu vil kalde det. Lederegenskaber er ikke nødvendigvis noget der bliver fremelsket på studiet, men den faglighed man får kan helt sikkert være en hjælp til at opnå en lederstilling.

  • 0
  • 0
#17 Peter Müller

Ligesom jeg er noget ked af at høre at der skulle være tilbagegang i søgningen til DIKU, hvilket jeg dog ikke lige har kunnet finde nogle tal på på DIKUs hjemmeside - men det kan være at der er nogle læsere, der har hørt hvad status er for ansøgning til datalogi på Københavns Universitet? Eller tallene for de andre universiteter?

Tallene for KU fra 2002 til 2008 kan findes her: http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

KU har oplevet et samlet fald i ansøgere på 25%. Naturvidenskab oplever et fald på 19%. DIKU har et fald på 8%

  • 0
  • 0
#18 Therese Hansen

Rart at vide at DIKU i det mindste ikke er faldet så meget som resten af KU.

Det ser også ud til at en del af faldet kommer fra ekstra gode tal i 2007 - men tallene fra 2008 er en forbedring af tallene fra 2006. For nu lige at se på den positive side af sagen :-).

  • 0
  • 0
#19 Peter Müller

Det ser også ud til at en del af faldet kommer fra ekstra gode tal i 2007 - men tallene fra 2008 er en forbedring af tallene fra 2006. For nu lige at se på den positive side af sagen :-).

Når vi nu er i gang med at sammenligne data over tid, så bør vi lige have et lidt større perspektiv. Her ser vi tydeligt at DIKU bestemt ikke skal hvile på laurbærene:

http://machina.dk/DIKUansoegere.png

Mit gæt er at det ikke bliver nemmere at lokke studerende til et institut som nu bliver bombet tilbage til stenalderen. Jeg har stadig ikke forstået hvordan en udflytning af et stort antal forskere, som de studerende så aldrig kommer til at se i hverdagen, på nogen måde kan kaldes "Fortætning".

  • 0
  • 0
#20 Anders Rosendal

Therese: Hvorfor er det du mener matematik er så vigtig for en datalog?

Jeg er en af dem som droppede ud pga. matematikken. Jeg forstod aldrig hvorfor jeg skulle lære et epsilon-delta bevis som programmør. Er det noget man ofte bruger når man laver en editor eller et rss-feed?

  • 0
  • 0
#21 Therese Hansen

Ja, jeg kan godt huske Torbens blogindlæg "Dødsstød til DIKU" http://www.version2.dk/artikel/6368.

Det er trist, at man ikke vil indse at de ydre forhold har utrolig stor effekt på samarbejdet og mulighederne i hverdagen.

Det er godt nok også et trist billede som ansøgningstallene til DIKU tegner. Jeg vidste slet ikke at DIKU havde været oppe på så mange ansøgere bare tilbage i 2000.

For nu at være konstruktiv - hvad tror du så der skal til for at vende skuden, Peter? Hvad er der gået galt og hvordan retter man op på det?

  • 0
  • 0
#22 Peter Makholm Blogger

Jeg mener ikke at datalogi bare er en programmøruddannelse. Datalogi er en universitetsuddanelse og skal derfor have et klart teoretisk tilsnit.

Man bør (IMHO) for eksempel kunne forvente at en datalog har en mere grundlæggende forståelse for køretider og store-O notation end at tælle tre indlejrede for-løkker og så er køretiden nok O(n^3).

Bruger jeg det i det daglige som programmør, nej nok ikke. Gør det mig til en bedre programmør, ja absolut.

  • 0
  • 0
#23 Therese Hansen

Nej nej, epsilon-delta-beviser har jeg aldrig haft brug for igen.

Men Algebra derimod. Det har haft stor betydning for mig. Og den generelle matematiske tankegang synes jeg også jeg har haft brug for i flere tilfælde.

Nu er jeg jo også en af de underlige mennesker som synes at Kryptologi og Algoritmik er spændende.

Men det kan være at jeg er den eneste som synes at matematikken har været vigtig - der er sikkert mange andre der har et helt andet forhold til datalogien end jeg har og som aldrig har brugt deres matematik efterfølgende?

Derudover skal det jo siges at jeg altså udtaler mig som studerende, som skal igennem datalogistudiet - det kan sagtens være at folk med mange års erhvervserfaring kan fortælle historier om at de aldrig har brugt deres matematik og at datalogistudiet måske burde revidere, hvad slags matematik dataloger skal igennem?

  • 0
  • 0
#24 Anonym

Hvorfor er det du mener matematik er så vigtig for en datalog?

Datalogi er en gren (eller nærmere afart) af matematik.

Jeg forstod aldrig hvorfor jeg skulle lære et epsilon-delta bevis som programmør.

Hvis du vil være programmør er der helt sikkert andre uddannelser end datalogi, der er mere egnede og hvor man får lært mere om håndværket "programmering".

Jeg tror der er en del studerende, der bliver overraskede over, hvad datalogi egentligt indeholder, når først studiet er startet. Datalogi er, som andre universitetsuddannelser, baseret på forskning og det er altså begrænset hvor meget forskningsrelevant undervisning i programmering, man kan diske op med i de hele fem år, uddannelsen tager.

  • 0
  • 0
#25 Peter Müller

For nu at være konstruktiv - hvad tror du så der skal til for at vende skuden, Peter? Hvad er der gået galt og hvordan retter man op på det?

Til at starte med kunne man lade være med at spinne en 20% reducering i lokaler, hvoraf de fleste bliver taget fra studerende, som en "Satsning på IT" og udviklingen af et "IT kraftcenter". Regeringen lyver os lige op i ansigtet her.

Derudover ville det være rart hvis DIKUs position som den uddannelse på naturvidenskab på KU, der producerer flest kandidater per VIP, ville blive indset. Dermed burde DIKUs økonomi få et løft. Specielt når man nu skal til at varetage 6 uddannelser i stedet for de tidligere 2, for det samme budget.

Dernæst burde DIKU finde en måde at formidle hvad datalogi egentlig er. Det er umuligt at få folk til at søge ind på en uddannelse som end ikke studerende der har læst på DIKU 1-2 år kan beskrive i korte og præcise termer.

KUs bøvlede og overbureaukratiske system bør reformeres fuldstændigt. Og i nogle grimme forsøg på at gøre det har vi i de sidste år set omtrent en ny portal per år, som de studerende nu i stedet skal benytte som blackboard system. Hvert af dem værre end det forrige. DIKUs eget interne nyhedsgruppe system, hvor vidensdeling faktisk fungerede, er dødt. Og de studerende er blevet apatiske og begynder at lave deres egne netværk, fora osv. Ikke noget der gavner organisationen. KU bør effektiviseres. KU bør kunne spare 50% af den administrative arbejdskraft ved EDB. De studerende bør inkluderes i udviklingen heraf.

DIKUs interne EDB system skal ændres. EDB afdelingen bruger uforholdsmæssig meget tid på at vedligeholde individuelle VIP maskiner og har ikke tid til at vedligeholde terminalerne til de studerende, printerne osv. Endnu en praktisk stopklods for de studerende.

Generelt mener jeg ikke at det faglige indhold bør ændres betydeligt. Man skal naturligvis tilpasse sig erfaringerne ved skiftet til blokstrukturen i 2004.

De to store ting man skal gøre er at skabe sig en profil som folk kan forstå. Find ud af at forklare hvad vi laver i simple termer så gymnasieeleverne kan se meningen med uddannelsen. Det bør sørge for at vi ikke bare ser øget optag, men også ser et mindre frafald. Derudover bør man se på de uendeligt mange praktiske problemer som en studerende bliver udsat for i hverdagen. Somme tider virker det som om de studerende bruger over halvdelen af deres tid på at finde ud af systemet og/eller arbejde sig udenom det, i stedet for at fokusere på læring.

  • 0
  • 0
#26 Niels Peter Milthers

Jeg mener nærmest at der er for lidt obligatorisk matematik på datalogi-uddannelsen, jeg kan dog kun udtale mig for datalogi på KU.

Jeg kender dog mange der har den modsatte holdning. Men jeg startede også som matematikstuderende med datalogi som sidefag, og skriver nu speciale i ruteplanlægning, hvor matematik klart er nødvændigt.

Hvis man vil lave noget indenfor algoritmik eller grafik, er det klart vigtigt at man har det matematiske grundlag i orden. Jeg har ofte omtalt algoritmik som "praktisk anvendt matematik".

Jeg føler mig nok mere som en matematiker der er nødt til at programere for at bevise mine påstande, end jeg føler mig som datalog, trods min kommende titel som Cand. Scient. i Datalogi.

  • 0
  • 0
#27 Therese Hansen

Jeg vil næsten sige at det må være fordelen ved den fagpakkeordning, som de har indført på datalogi i Århus (det skal siges at jeg ikke er under den ordning, så jeg har kun andenhåndserfaring) - du kan tilvælge matematik i passende mængder og du kan fravælge det, hvis det bliver en forhindring for dig (med det forbehold at der så nok er nogle valgfag på kandidaten som er svære at gennemføre uden den nødvendige matematiske baggrund).

  • 0
  • 0
#28 Niels Peter Milthers

Problemet er at der er rigtigt mange af mine medstuderende der først på deres kandidat uddannelse har fundet ud af at de faktisk havde brug for det mere matematik, og nu har problemet at de ikke kan få det, da det er på bachelorniveau.

Men det er jo også svært at forklare folk på første år der lige nøjagtigt har bestået deres a-niveau i matematik, at det kan være en fordel for dem at læse matematik som tilvalg, hvis de vil bevæge sig i bestemte retninger på datalogistudiet.

  • 0
  • 0
#29 Therese Hansen

Ok, det var da trist. Den sammenhæng er man selvfølgelig nød til at gøre meget præcis - det troede jeg faktisk blev gjort tydeligt med det nye perspektiverende fag, hvor man får fat i en del forskellige datalogiske discipliner.

  • 0
  • 0
#31 Torben Mogensen Blogger

Matematisk analyse (calculus) er ikke obligatorisk i DIKU's bachjeloruddannelse, og har aldrig været det. I den nye (2008) studieordning er de obligatoriske matematikkurser Diskrete Matematiske Strukturer og Lineær Algrebra, begge emner, der er relevante for den "rene" datalogi, mens analyse mestendels er relevant for visse anvendelsesområder (f.eks. scientific computing og billedbehandling) og for de mest hårde semantikmodeller (f.eks. domæneteori).

Matematisk analyse (og ethvert andet kursus på KU eller andre universiteter) kan tages som valgfrit, og det anbefales for studerende, der vil arbejde med billeder, lyd eller modeller af fysiske fænomener (f.eks. fysikbaseret animation).

Personligt synes jeg, at den nye bacheloruddannelse er godt skruet sammen (men jeg har jo også været med til at lave den, så det villevere underligt andet). Men vi har på DIKU ikke været tilstrækkeligt gode til at markedsføre vores uddannelse -- hvilket blandt andet skyldes, at KU foretrækker at lave fælles markedsføring i stedet for at lade hver uddannelse sælge sig selv -- og i den forbindelse har man ikke vist, at man vil satse på IT (selv om dette blev meldt ud for nogle år siden). For eksempel tror jeg, at det lave ansøgertal til "IT og sundhed" (kun 6 førsteprioritetsansøgere) primært skyldes manglende markedsføring -- emnet burde da være interessant for flere end det.

  • 0
  • 0
#32 Mads Tandrup

Mens jeg læste på DAIMI har jeg hvert år fulgt med i hvordan det gik med mængden af nye datalogi studerende. Det har altid undret mig hvad det var der skete for DIKU fra 2002 til 2006, hvor de såvidt jeg har kunne se gik fra at optage 234 studerende til blot 66 studerende.

PS. Mine tal ligger på: http://spreadsheets.google.com/pub?key=pG6cDk8tQvGbcE9ZosQy6Ng

  • 0
  • 0
#34 Torben Mogensen Blogger

Forskellen mellem førsteprioritetsansøgere og optag skyldes, at nogle af ansøgerne ikke opfylder A-niveaukravene, og derfor ikke bliver optaget.

Selv om optagelsestallet på DIKU faldt i år, så er antallet af piger steget til 11, hvilket er det højeste i mange år. Hvormange af de optagne på DAIMI er piger?

  • 0
  • 0
#35 Therese Hansen

Godt spørgsmål. Jeg ved faktisk ikke, hvor jeg skal finde tallet for antal piger. Men jeg ved at det er mindre end 11, fordi vi kun havde 8 kvindelige ansøgere overhovedet :-(. Det er lidt ærgerligt at der ikke er flere kvinder, selv om det stadig er en markant stigning i forhold til sidste år.

  • 0
  • 0
#37 Therese Hansen

Dejligt at der også er nogle version2-læsere blandt de nye... - det tegner godt for kvaliteten af russer :-).

Jeg kan desværre ikke selv deltage i studiestarten i år (det har jeg ellers gjort alle de andre år), men i år er jeg på bryllupsrejse lige der.

Men det kan være vi ses i fredagscafeen engang i september? Man skal huske at tage sig tid til den slags selv om det kan være svært, fordi der er så mange nye faglige ting, man også skal have overskud til. Jeg kan anbefale datalogisk fredagscafe som et stille og roligt sted, hvor man kan møde sine studiekammerater fra alle årgange.

  • 0
  • 0
#39 Torben Mogensen Blogger

ifølge kot.dk er der optaget 2 piger på den traditionelle datalogiuddannelse

Det er godt nok lidt trist med kun to ud af 114 -- det er jo under 2%.

Så er det lidt bedre på DIKU. KOT siger 12 piger (de jeg nævnte kom 11 var fra en liste af navne, og der var et navn, jeg var i tvivl om kønnet af) ud af 86. Det er lige under 14%.

Jeg studsede også lidt, da jeg i Berlingske i morges læste, at der kun var optaget 16 piger ialt på datalogi. Men jeg kan se, at også SDU kun har to piger på datalogi, så det passer jo.

  • 0
  • 0
#41 Torben Mogensen Blogger

Er der nogle indikationer på hvorfor pigerne har valgt DIKU - er der noget de andre steder skal lære?

Jeg ved det faktisk ikke. De fleste ansøgere (uanset køn) er fra østdanmark, så det er ikke fordi vi henter piger fra Jylland (en af pigerne i år er dog fra Århus).

Både DTU's og ITU's softwareudviklingslinjer har et pænt antal piger (hhv. 8 ud af 65 og 7 ud af 49), så piger på Sjælland er måske mere tilbøjelige til at læse Datalogi end piger på Fyn og i Jylland. Hvorfor det er sådan, har jeg til gengæld ikke nogen god forklaring på.

Vi kunne bilde os selv ind, at det er vores (DIKU, ITU og DTU) fortjeneste, at flere piger læser datalogi/softwareudvikling i Københavnsområdet, men det vil nok være lidt naivt. Så det ligger nærmere i en kulturforskel mellem øst- og vestdanmark. Hvad årsagen til denne forskel er, ved jeg så ikke.

  • 0
  • 0
#42 Kristian Thy

Jeg ved det faktisk ikke. De fleste ansøgere (uanset køn) er fra østdanmark, så det er ikke fordi vi henter piger fra Jylland (en af pigerne i år er dog fra Århus).

... det ligger nærmere i en kulturforskel mellem øst- og vestdanmark.

Du kan jo ikke se om dine ansøgere er flyttet til København fra Jylland inden de søgte ind. Der bor erfaringsmæssigt mange jyder i København, så en anden forklaringsmodel kunne være at pigerne i højere grad end de mere hjembundne drenge er villige til at flytte teltpælene op og flytte til hovedstaden inden de er sikre på om de kommer ind på uddannelsen.

  • 0
  • 0
#43 Therese Hansen

Det kan jo også være at de københavnske piger i højere grad er mønsterbrydere og dermed er ligeglade med de traditionelle kønsmønstre og de forventninger der er til piger generelt. Jeg ved det ikke, men jeg hører mange (jyske) piger sige at de i hvert fald ikke gider at læse datalogi, hvis de bliver den eneste pige på en årgang - og det er for nogen helt sikkert en ubrydelig barriere, hvis de tror det bliver tilfældet.

Og så er der jo forventningerne hjemmefra - måske er jyske forældre mere traditionsbundne?

Jeg ville bare ønske at svaret lå i noget som studiestederne kunne gøre noget ved. De samfundsskabte barrierer er nu engang sværest at pille ved.

  • 0
  • 0
#44 Torben Mogensen Blogger

Jeg hører mange (jyske) piger sige at de i hvert fald ikke gider at læse datalogi, hvis de bliver den eneste pige på en årgang - og det er for nogen helt sikkert en ubrydelig barriere, hvis de tror det bliver tilfældet.

Det er helt sikkert et væsentligt problem, og en selvforstærkende effekt.

Vi kan så på DIKU håbe, at vi har "brudt kæden" med det forholdsvis høje antal piger i år.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere