per andersen bloghoved

Der er mange fordele ved at køre hestevogn

Sådan kunne en anden formulering være af Postdanmarks kampagne for at styrke brevet overfor de danske virksomheder. ”Et brev betyder mere” siger man i reklamer og på tv.

Kampagnen bygger på en undersøgelse, man har gennemført, som groft taget viser, at der er flere der mener at brevet er troværdigt, giver bedre indtryk og har større gennemslagskraft end email og andre elektroniske former.

Lad os bare kalde en spade for en spade. Det er et krampagtigt forsøg på at puste fornyet liv i et produkt, der er døende. Man kunne lige så godt argumentere med, at det er sjovere, giver større opmærksomhed og et grønnere image at køre i hestevogn i stedet for bil. Eller man kunne rette våbenet mod posten selv: breve er noget skidt, for det er bedre at holde personlige møder med folk – det har større gennemslagskraft og giver bedre indtryk end at sende et brev!

Så det er vist åbenlyst, at en sådan kampagne er forfejlet. Så længe man ikke inddrager omkostninger og/eller cost/benefit (pardon my english) er ovennævnte argumenter temmelig ligegyldige.

Til historien hører også, at Postdanmark opfinder nye måder at brande firmaer på via breve, såsom egne design af PP påtryk på kuverterne.

Derfor bliver det interessante spørgsmål: Hvorfor poster Postdanmark så mange penge i markedsføring og et ”face-lift” af brevet som forretningsområde? Jo, selvfølgelig for at blive ved med at have en god forretning. Men det giver kun mening, hvis man samtidig var i gang med at genopfinde sin forretning på de nye elektroniske vilkår.

Det vil Postdanmark til enhver tid hævde, at man er – men passer det. Faktum er, at den første ”pind” i deres strategi handler om at ”optimere eksisterende forretninger – hvilket primært handler om at minimere nedgangen i brevforretningen”. En klar defensiv strategi.

Man siger hele tiden, at et land som Danmark skal leve af vore menneskelige og intellektuelle kompetencer. Så er man altså nødt til at hæve innovationshøjden i et selskab som Postdanmark og få en offensiv strategi. Jeg er ikke sikker på, at køre mad ud til ældre - hvor prisværdigt det end er - er nok. Ser man på post-selskaber rundt om i verden er der masser af inspiration at hente, fx hos Royal Mail Group og Deutsche Post. Her satser man for alvor på en genopfindelse af en gammel, støvet forretning i stedet for at blive ved med at finde på gode argumenter for, hvorfor det er godt at køre i hestevogn.

Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kasper Birch Olsen

Det store spørgsmål er hvem målgruppen for Post DKs kampagne er. De ved naturligvis godt at privatpersoner og erhvervsdrivende ikke har meget at bruge brevpost til som en del af dagligdagen. Men ordlyden i kampagne taler jo om at breve "betyder mere" altså at der er større gennemslagskræft i et brev. Der er også tale om firmalogoer på kuverter osv. For mig at se lyder det som om deres målgruppe er markedsføringsafdelinger i virksomheder. Her er man ved at konstatere at selv om direct mail og anden elektronisk markedsføring er billig pr enhed (antal mails, antal eksponeringer) så er penetrationsgraden vanvittigt lav. Når så den nævnte undersøgelse (og andre) peger på at et brev med posten har en langt højere penetrationsgrad så er brevpost pludseligt langt fra så irrelevant som du fremstiller det i din blog.

Jeg modtog et brev fra en politikker under valgkampen - jeg tro jeg passer på en profil de mener ville stemme i den retning. Jeg endte ikke med at stemme på vedkommende (eller hans parti) men det er den eneste politiske reklame jeg kan huske fra en valgkamp hvor der blev brændt flere hundrede millioner af på den slags.

Hvis du ser kampagnen fra Post DK i dette lys så er jeg ikke sikker på at din analyse er korrekt.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Post Danmark kan tilbyde noget der er svært (forbudt) med e-mail, nemlig spam.

I forbindelse med de fuldstændigt tåbelige postkasse regler, der påtvinger landets borgere en omkostning i flere hundrede millioner klassen og som det har lykkedes Post DK at få naive politikere til at blåstemple (hvilken anden pseudo offentlig virksomhed har ellers magt til at få lavet en lov?), begynder det at gå op for den måbende befolkning at Post DK jo bare er er reklameomdelingsfirma, som på snedig måde ovenikøbet kan omgå forbuddet mod adresseløse reklamer.

Så med loven i hånden kan Post DK misbruge sin magt til at blive ved med at oversvømme de nyopstillede postkasser med spam - og det er det de vil sælge.

Sic.

  • 9
  • 0
Flemming Seerup

Enig, ideen med man kan bare pakke reklamer ind i et omslag med husstandens adresse, er noget af et skråplan at bevæge sig ud på.

Når jeg af og til bliver ekstra irriteret på post.dk, smider jeg deres reklamer retur i deres pæne røde postkasser.
Hvis alle gjorde det konsekvent, ville de vil droppe den tåbelige ide.

  • 9
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Post Danmark burde satse på at blive den foretrukne omdeler af varer, der er købt over Internettet. Det kan godt være, at almindelig brevpost er på retur, men der bliver sendt flere pakker end nogensinde.

Men Post Danmark har her konkurrence fra fragtmænd og kurerpostfirmaer, så de skal sørge for, at deres produkt er bedre og/eller billigere end konkurrenternes.

Jeg læste i øvrigt forleden, at en hjælpeorganisation (jeg husker ikke hvilken) fik deres medlemsbreve sendt fra et afrikansk land, da det var billigere end Post Danmark. Selv om det alligevel ender med at blive Post Danmark, der omdeler dem. Det kan måske også have betydning, at det nok også er billigere at trykke og kuvertere brevene der.

  • 5
  • 0
Per Andersen

@Kasper Birch Olsen

Du har helt ret - jeg tror også at det er reklameafdelingen de primært forsøger at overtage til at bruge brevet som middel. Postdanmark har i øvrigt i mange år arbejdet meget målrettet om at overbevise om, at DM med post var det helt optimale. Og deres undersøgelse viser, at der er mange som dig, der har en positiv oplevelse.

Mit spørgsmål er imidlertid, om det er der Postdanmark skal bruge sin strategiske muskel - eller om det er en kamp mod tidevandet. Det er et faktum, at mængden af breve er faldende, så skal Postdanmark have en defensiv strategi som anført ovenfor - eller skal man finde nogle langt mere offensive og innovative strategier.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Den anbefalede email som vil blive accepteret af en domstol på samme måde som et anbefalet brev og der er måske noget om sagen...

yes yes det er teknisk muligt men er det muligt på en måde så man som man kan idag få udskrevet et transscript fra postdanmark om hvornår og hvor det anbefalede brev er sendt og modtaget... just not there yet.

  • 0
  • 3
Nils-Bro Müller

Selvfølgelig burde Post Danmark være selvskrevne til at omdele den mængde af pakker, som bliver købt både indenlands og udenlands over nettet. Problemet er bare, at de levere en fantastisk dårlig service til nogle horrible priser.
Helt galt er det, når man skal igennem deres privatimport/ toldservice. Her kan du regne med, at pakken kan ligge op til en uge før der sker noget. Du får så et brev, hvor du enten bliver anmodet om noget dokumentation (som i langt de fleste tilfælde allerede findes i elektronisk form på nettet) eller du får besked om (et brev)at du kan hente pakken på posthuset, hvor den kan have ligget et par dage, ifgl. "track and trace".

Alt i alt kan der sagtens gå 10-12 dage, fra at pakken er kommet ind i landet til du har den i hånden, og det selvom du f.eks har betalt US post for en haste forsendelse. Denne ventetid/ behandling betaler du kr. 150 for uanset varens pris, blot der skal betales told og moms.

De burde udvikle nogle løsninger, således at de med kundernes tilladelse kunne integrere med Ebay, Amazon, Pay Palm, E-post og lign. Hvorfor laver de ikke deres egen E-postløsning, hvis de ikke vil bruge eksisterende private eller offentlige løsninger. Herved vil al den analoge kommunikation kunne undgås, og tempoet sættes lidt op. Desværre tænker de ikke sådan i Post Danmark, hvor brevet åbenbart stadig er den foretrukne kommunikationsform.

  • 6
  • 0
Henrik Pedersen

Af en person der ofte handler på Ebay.com og importerer elektronik til privatforbrug fra det meste af verden, har jeg oplevet deres elendige service lidt for ofte. Det værste er sådan set at det står i lovgivningen at de egentlig ikke MÅ opkræve det gebyr og at vi selv skal have mulighed for at udfylde papirere og slippe for at betale. Desuden menes jeg i øvrigt at gebyret lyder på 160,-

Jeg ved godt at dette skader min troværdighed lidt, men jeg kan ikke lige få gravet artiklen frem lige nu. Jeg menes at den var på jyllandsposten eller lignende, og handlede om hvordan at post danmark ikke havde ret til at opkræve 160,- i afgift pr definition, men SKULLE tilbyde folk at udfylde papirene selv.

Denne her kunne også være interessant: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-20499422:gebyr-p%C3%A5-155-kr...

Og denne: http://www.business.dk/service/gebyr-fra-post-danmark-i-strid-modvind

**** PestDK som jeg plejer at sige (:

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

I forbindelse med de fuldstændigt tåbelige postkasse regler, der påtvinger landets borgere en omkostning i flere hundrede millioner klassen og som det har lykkedes Post DK at få naive politikere til at blåstemple (hvilken anden pseudo offentlig virksomhed har ellers magt til at få lavet en lov?), begynder det at gå op for den måbende befolkning at Post DK jo bare er er reklameomdelingsfirma, som på snedig måde ovenikøbet kan omgå forbuddet mod adresseløse reklamer.


NU kommer avisen også i postkassen. Enhver der har prøvet at omdele aviser, er lykkelig for at det endelig er blevet lovkrav at denne postkasse skal stå ude ved vejen. UDEN for havelågen med tomhjernes store potentsfolænger hund indenfor.
Selv er jeg blevet vidt 2 gange af hunde i forbindelse med avis-omdeling. Jeg synes det er iorden, det skulle have været gjort for længst. Skal vi ikke også huske Postdanmark for døgnposten - et af de mest suveræne pakkeleveringsprodukter til dato!

  • 5
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 0
  • 0
Christian Nobel

NU kommer avisen også i postkassen.

Aviser er en privat sag, både fsva. dem der står for dem, og dem der aftager dem!

Enhver der har prøvet at omdele aviser, er lykkelig for at det endelig er blevet lovkrav at denne postkasse skal stå ude ved vejen. UDEN for havelågen med tomhjernes store potentsfolænger hund indenfor.

Ja, men det er ikke aviserne der har fået gennemtrumfet den nye postkasselov, men Post DK som har fået lobbyet den igennem, så de kan få endnu flere spam kunder.

Mht. avisen, så er det en privat aftale, og hvis ikke kunden kan opfylde de betingelser der er for leverance, ja så kan han ikke få varen.

Selv er jeg blevet vidt 2 gange af hunde

Aha, ja det forklarer jo en del.

Skal vi ikke også huske Postdanmark for døgnposten - et af de mest suveræne pakkeleveringsprodukter til dato!

Øh der er vist ikke noget unikt i det, mener der er et samarbejde i USA hvor der er lavet noget lignende i hvilket 7-eleven indgår - og der er sikkert andre tilsvarende systemer ude i den store verden.

  • 1
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Mht. avisen, så er det en privat aftale, og hvis ikke kunden kan opfylde de betingelser der er for leverance, ja så kan han ikke få varen.


Nej det passer ikke ugeaviser skal ud til alle, det er ikke private aftaler.

Aha, ja det forklarer jo en del.


Hvad mener du?

Øh der er vist ikke noget unikt i det, mener der er et samarbejde i USA hvor der er lavet noget lignende i hvilket 7-eleven indgår - og der er sikkert andre tilsvarende systemer ude i den store verden.


Nej det er unikt, og meget bedre en det Svend-Ellen kan diske op med (det som jeg allerede har beskrevet som GLS pakkeshop, hvor det er blockbuster mm. der står for betjeningen).
Nemlig at her er der 100% døgnåbent (7/11 på tanker, DSB osv. har jo ikke døgnåbent). Man skal betjene sig selv, så der er ikke "tomgangspersonale", og meget andet.

Ja, men det er ikke aviserne der har fået gennemtrumfet den nye postkasselov, men Post DK som har fået lobbyet den igennem, så de kan få endnu flere spam kunder.


Men for dem som kigger på helheden er det ragende ligegyldigt hvem der har fået det gennemtrumfet. Blot er resulatet det der tæller. Postkasserne er ved vejen, så selv dovne mennesker med meget lange indkørsler, eller store slemme hunde, ikke længere skal pålægge os andre, deres valg.

  • 0
  • 1
Jesper Lund

Jeg ved godt at dette skader min troværdighed lidt, men jeg kan ikke lige få gravet artiklen frem lige nu. Jeg menes at den var på jyllandsposten eller lignende, og handlede om hvordan at post danmark ikke havde ret til at opkræve 160,- i afgift pr definition, men SKULLE tilbyde folk at udfylde papirene selv.

Dette svar fra skatteministeren i 2002/03 samlingen bekræfter at private har mulighed for selv at foretage fortoldningen
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/spor_sv/S2467.htm

Hvordan det i praksis skal gøres henstår dog i det uvisse, hvilket PostDK så udnytter på det groveste med deres "an offer you cannot refuse" til 160 kr.

  • 2
  • 0
Jesper Lund

De burde udvikle nogle løsninger, således at de med kundernes tilladelse kunne integrere med Ebay, Amazon, Pay Palm, E-post og lign. Hvorfor laver de ikke deres egen E-postløsning, hvis de ikke vil bruge eksisterende private eller offentlige løsninger

Track-Trace er integreret internationalt, så når du får TT nummeret fra sælger, kan du følge pakken hele vejen til toldkontrollen hos PostDK, hvor den med næsten 100% sikkerhed havner hvis der er et TT nummer (derfor er brevforsendelser uden TT klart at foretrække, og nogle sælgere skriver tilpas ulæseligt på CN22 formularen eller er i "gift" mode).

Selvfølgelig kunne man integrere toldopkrævningen, men så ville PostDK ikke kunne opkræve 160 kr med henvisning til de enorme omkostninger ved at beregne 25% af varens pris inkl forsendelse (og det er virkelig den helt store indsats som PostDK lægger for dagen her: jeg har f.eks. oplevet at de beregnede portoudgiften ud fra sælgers frankering i stedet for at åbne pakken og checke fakturaen hvor den korrekte, og i øvrigt lavere, fragtudgift stod).

  • 0
  • 0
Per Hansen

hvis man har meget lange indkørsler, så er man undtaget for at postkassen skal stå i skel ;)

mht. levering af aviser (som man abonnerer på), så kan man på de fleste aviser som abonnement, stadig forlange at få avisen leveret til døren, uanset at postkassen står et andet sted. Postkasserne er primært aht. til postdanmark (da de stadig har monopol på udbringning af breve)

  • 0
  • 0
Henrik Pedersen

Det var vidst også sådan at det skulle forståes ud fra den artikel. Skatteministeren (og lovgivningen) sagde at man skulle kunne gøre det tilbage omkring år 2002 - 2005 eller sådan. Men PostDK tilbød slet ikke muligheden, og det er min fortsatte opfattelse at de ikke gør det.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Har lige læst op. Citymail er stoppet i DK. De kunne ikke skabe lønsomhed, bla. pga finanskrise, men også fordi de har haft en momsulempe på 25%. Postdanmark er momsfritaget på breve.
Så der har været ulige konkurrencevilkår, som nok har skubbet dem ud.

Jo Postdanmark er stadigt ene om at udbringe breve

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere