Der er et marked for spil til Linux

Jeg faldt over følgende web-site, som laver spil: Koonsolo. Det er klart en lille spiller på det marked, men de er interessante ved at de understøtter Windows, Mac og Linux.

De har en interessant webtrafik-statistik i deres blog.
* Windows: 40.29%
* Mac OS X: 36.30%
* Linux: 22.58%

Men deres salgs-statistik virker en helt anden fordeling.
* Mac OS X: 42.72%
* Linux: 33.98%
* Windows: 23.30%

Det viser at der er en god interesse for sjove spil til Linux, og at der kan tjenes penge i det område. Dejligt at programmøren bliver belønnet for at gå nye veje.

Jeg har ikke fået deres demo til at virke endnu - jeg har smidt libsdl-ttf2.0-0 og libsdl-mixer1.2 ind. Har I fået det til at spille?

/pto

p.s. Er der nogen af jer som er godt inde i spil på Linux, så kunne det være meget sjovt at have dig med til OSD Community Day 24/10 - kontakt os her.

Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Johansen

Fedt at de publicerer statistikken og viser at interessen for linux spil rent faktisk er der og endda nok højere end de fleste producenter måske forventer.

  • 0
  • 0
#3 Martin Bøgelund

Jeg ser gerne flere spil til Linux, men...

Kan det bære økonomisk? Linux-brugere er vant til at kunne dække alle behov gratis. Hvor løst sidder tegnedrengen på Linux-brugere generelt, når det kommer til spil. Koonsolos procenter er jo meget hyggelige, men dækker de over et marked på 10, 100, 1000, eller flere købere?

Jeg er også skeptisk mht om et købt spil stadig virker, efter jeg har opdateret og opgraderet min Linux. Er der erfaringer på dette område?

  • 0
  • 0
#4 Martin Juhl Jørgensen

Ja der er skam også nogle af de helt store kanoner der udvikler til både OS X og *Unix samtidigt med Windows platformen. Der findes også et par udviklere der specialisere sig i at konvertere windows spil til andre platforme, osv. med store titler.

Jeg har ikke fået deres demo til at virke endnu - jeg har smidt libsdl-ttf2.0-0 og libsdl-mixer1.2 ind. Har I fået det til at spille?

Når en linux haj som dig har problemer med det, hvordan kan andre så lige komme igang med det, det var pointen med mit indlæg i 'hvad er u-fedt ved linux' ;)

  • 0
  • 0
#6 Martin Berg

Jeg har haft fat i "Wolfenstein", "Heretic", "FAKK 2" og "X2: The Threat" og haft dem gennem nogle opgraderinger og udover den, hvor jeg fik slettet et katalog med spildata i mit hjemmekatalog har de overlevet opgraderinger (også fra 32 til 64 bit).

  • 0
  • 0
#7 Brian Simonsen

Jeg har med stor fornøjelse købt og spillet id softwares udgivelser (Doom3, Quake4 samt etqw) fra gentoo (x86) -> debian etch (x86) -> debian lenny (x64).

Der har aldrig været de store problemer med at få dem op at køre.

Jeg tror at der er (kommercielle) spil derude, som f.eks etqw, der for en stor dels vedkommende bliver holdt i live af Linux gamers.

  • 0
  • 0
#8 Jacob Christian Munch-Andersen

Jeg har ikke fået deres demo til at virke endnu - jeg har smidt libsdl-ttf2.0-0 og libsdl-mixer1.2 ind. Har I fået det til at spille?

Ja, efter en 3xNext installation på min Windåse. Rigtigt mange Linux og OSS udviklere undervurderer betydningen af installationsprocessen. RPM filer er efterhånden en gammel opfindelse, men af en eller anden grund bliver der stadigvæk udgivet betragtelige mængder Linux software som kræver kommandolinje voodoo. Man ser det ALDRIG i Windows miljøet.

  • 0
  • 0
#10 Claus Jørgensen

Marked for simple spil to Mac/Linux? Ja, helt klart. Specielt Mac brugerne er jo ikke blege for at betale for software, og er typisk ligeglade med licenser og andet politik, så det er da klart en målgruppe der er værd at satse på.

Men et størrere spilmarkedet vil kræve at der bliver sat mere fokus på at forbedre OpenGL, som er mildest talt, sørgeligt i dets nuværende status.

  • 0
  • 0
#12 Henrik Mikael Kristensen

Men et størrere spilmarkedet vil kræve at der bliver sat mere fokus på at forbedre OpenGL, som er mildest talt, sørgeligt i dets nuværende status.

Ordentlige drivere er et større problem, men jeg kan godt se, at man kan forveksle driverproblemer med OpenGL problemer.

Selvfølgelig er OpenGL fuldt modent til spil og har været det de sidste 12 år, ellers ville folk som John Carmack ikke basere alle sine 3D engines siden QuakeGL på det.

  • 0
  • 0
#13 Martin Bøgelund

Ordentlige drivere er et større problem, men jeg kan godt se, at man kan forveksle driverproblemer med OpenGL problemer.

Den kan jeg godt skrive under på. (Grafik-) Drivere kan være en pain i Linux, tit må man forlade sig på closed source drivere. Det er sådan set også fint nok, så længe leverandøren lever op til sit ansvar, og releaser hver gang det bliver aktuelt ift. en ny kerne.

Men det er en lidt underlig fornemmelse at vente med at opgradere kernen, fordi man lige venter på der skal komme en driver, så 3D-grafik ikke bliver skudt i sænk ved opgraderingen.

I praksis kører det pt. fint for mig - Nvidia er godt oppe på dupperne.

  • 0
  • 0
#15 Henrik Mikael Kristensen

I gamle dage (for over 10 år siden) var RPM pakkesystemet brugt i f.eks. RedHat og Suse plaget af afhængighedsproblemer med pakkeversionsnumre og inkonsistente pakkenavne, og derfor kunne der lynhurtigt gå kludder i en almindelig RPM baseret Linux installation. Så kunne man derefter bruge sin tid på at manuelt søge efter, downloade og installere pakkerne 1 ad gangen.

Derfor skiftede mange til APT, som benyttedes af Debian, som dengang tilbød stærke værktøjer til opgraderinger af hele installationen, og ikke led så meget af afhængighedsproblemet. Der kan dog stadig gå kludder i det, hvis der har indsneget sig en fejl i et pakkeinstallationsscript, men man kan som regel redde sig ud af det. Jeg tror dog typisk, at APT brugere ikke vil tilbage til RPM, når de først har arbejdet med det.

Det er vist lidt hip som hap idag hvad man vil bruge, især, hvis man bare er almindelig slutbruger, da RPM har løst de fleste af de oprindelige problemer.

  • 0
  • 0
#16 Peter Bjørn Jørgensen

Demoen virker fint på min 64 bit Arch Linux installation. Behøvede ikke at installere noget. Det ser ud til at spillet er skrevet i pygame, som er et python library baseret på SDL. Ser ud til de har lagt både python og pygame bibliotekerne med i mappen, så det undrer mig at det ikke kører for dig.

Her er en ldd på 64 bit udgaven ldd mysticmine linux-vdso.so.1 => (0x00007fffd11ff000) libpython2.5.so.1.0 => /home/peter/Downloads/mysticminedemo_64bit_1.2.0/libpython2.5.so.1.0 (0x00007f262f122000) libpthread.so.0 => /lib/libpthread.so.0 (0x00007f262ef07000) libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x00007f262ed03000) libutil.so.1 => /lib/libutil.so.1 (0x00007f262eb00000) libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x00007f262e87e000) libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x00007f262e52b000) /lib64/ld-linux-x86-64.so.2 (0x00007f262f499000)

  • 0
  • 0
#19 Klaus Skelbæk Madsen

Det er forkert at sammenligne RPM og APT, for det er lidt ligesom at sammenligne mursten med højhuse.

RPM er et pakkeformat og en kommando, på linie med .deb og dpkg i Debian baserede systemer. APT kan bedst sammenlignes med Yast (fra SuSE), YUM (fra YellowDog og RedHat) og URPMI (fra Mandriva), som alle er programmer som holder styr på dependencies, og downloader og installerer pakker i den rækkefølge som de skal.

Hvis vi sammenligner pakke formaterne, og de basale værktøjer til at installere dem med (dvs. rpm vs. dpkg), så er de meget ens i funktionaliteten, og brug af begge systemer kan lede til "dependency hell".

Hvis vi sammenligner apt med yum, urpmi og yast er der også ca. samme funktionalitet at finde. Dog har jeg indtryk af at de RPM baserede løsninger er noget langsommere end apt, men jeg har ikke indtryk af at de er dårligere til at håndtere dependencies end apt baserede systemer?

Faktisk fantes der endda en apt-rpm pakke i gamle dage, så man kunne bruge apt på sin RedHat installation. Om det stadigvæk lever ved jeg dog ikke.

  • 0
  • 0
#21 Martin Bøgelund

Men sagens kerne, hvorfor er der stadigvæk programmer som kræver kommandolinje voodoo i forbindelse med installationen?

Fordi der ikke er nogen der har lavet pakker af de pågældende programmer.

Når man sidder og udvikler software, har man fokus på udvikling, ikke distribution. De der laver Linux-distroer har til gengæld fokus på distribution(!), så hvis distro-folk putter noget bestemt software på deres distro, laver de også pakker. Det betyder til gengæld, at den software der ikke tages med på en distro, heller ikke nødvendigvis findes som pakke til pågældende distro.

Her kan man så selv gå ind og lave en pakke, til glæde og gavn for andre der måtte savne pakker fremfor kommandolinie-voodoo.

  • 0
  • 0
#22 Maciej Szeliga

Men sagens kerne, hvorfor er der stadigvæk programmer som kræver kommandolinje voodoo i forbindelse med installationen?

...og det er måske helt ukendt fænomen i Windows ??? nårh jah... I Windows har man jo Registry Voodoo i stedet, det er så meget bedre og så meget mere veldokumenteret.

  • 0
  • 0
#23 Claus Jørgensen

Når man sidder og udvikler software, har man fokus på udvikling, ikke distribution

Det tager højest 5min at skrive en installer på Windows.

(Og det tager omkring 15 sekunder for alle .NET applikationer).

Det kan umuligt være sværere på Linux. Det er bare et spørgsmål om vilje. Det skal aldrig være op til brugeren at finde ud af hvordan man installere software, det er op til udviklerne.

Og at forvente samtlige små spil i verden ville blive distributeret gennem et repo er nok overkil. Hvis jeg skrev et spil, ville jeg have en installer til download fra min hjemmeside.

  • 0
  • 0
#24 Jacob Christian Munch-Andersen

...og det er måske helt ukendt fænomen i Windows ???

Ja, det eneste udbredte alternativ til automagiske installere er zipfiler hvor brugeren ikke skal gøre andet end at pakke filen ud. Der skal ikke nogen distro folk ind over, udgiveren klarer det selv, og det kan gøres med få simple klik.

nårh jah... I Windows har man jo Registry Voodoo i stedet, det er så meget bedre og så meget mere veldokumenteret.

Jeg er ikke specielt glad for Windows registry, men i modsætning til Linux kommandolinje voodoo er det ikke noget den almindelige bruger skal bakse med.

Når man sidder og udvikler software, har man fokus på udvikling, ikke distribution.

Det dur bare ikke hvis ingen andre har fokus på distributionen.

  • 0
  • 0
#25 Jens Madsen

I stedet for, at levere spil der skal indstalleres under windows, eller linux, tror jeg der er et vist marked i live-DVD'er til spil. Fordelen er, at du ikke behøver at indstallere spillet på computeren, men bare starter den op på live-DVD'en. Og det vil fungere, uanset om du bruger Linux eller Windows.

Netop indstallationen, de forskellige operativsystemer, og at lave spil som er robuste uanset hvilken windows version der bruges, giver en del af de tekniske problemer som er på spil. Hvis spil'ene skulle kodes til ens operativsystemer, og ikke forskellige windows udgaver, vil det være mere simpelt og give færre fejl. Med et spil, hvor der direkte opstartes på DVD'en, f.eks. en linux live DVD, er stor sandsynlighed for at få liv i spillet uden der er ulempe ved indstallation.

  • 0
  • 0
#27 Thomas Jensen

Derudover tager det jo 12 år og en sommer at læse data fra en DVD.

Var det ikke sådan, sidste generations konsoller (PS2, Xbox) gjorde det? Det fungerede da vist fint nok. Jeg er lidt i tvivl om hvordan de nuværende konsoller gør det, de kommer jo alle, på nær Wii, med harddisk.

  • 0
  • 0
#29 Martin Kofoed

Men et størrere spilmarkedet vil kræve at der bliver sat mere fokus på at forbedre OpenGL, som er mildest talt, sørgeligt i dets nuværende status.

Men det er ÅBENT, og det er endda på vej ind i din browser (hvis ellers "din browser" != IE).

Det drejer sig om Canvas 3D / WebGL, og det vil med et slag tilbyde en helt ny platform at distribuere små spil og anden underholdning på. Bliver spændende at se, hvad MS foretager sig her. Sikkert ingenting, før WebGL bliver så stort, at det ikke længere kan ignoreres. Eller måske bliver en del af HTML5-spec'en.

Her er det i WebKit, men det er også netop kommet i en nightly build af Gecko:

http://www.youtube.com/watch?v=2rpKpj6ZO9w

  • 0
  • 0
#30 XXX XXX

Jeg har selv haft utroligt megen sjov ud af kloonigames - monthly game experiment .. Han laver nogle sindsygt sjove spil med et mere abstrakt gameplay.

Selvfølgelig er der nogen der skuffer, men specielt Bloody Zombies og Crayon Physics er ret sjovt fundet på ..

http://www.kloonigames.com/

Jeg tror helt klart at mange gamle spil også vil være penge i til Linux, f.eks. Heroes 3, hvis de gad at opdatere patchen, ligenu eksistere kun en masse hacks til at få et gammelt compat lib til at virke.

http://delicious.com/dezzadk/linux+game

Her er os lidt godbidder fra en bookmarker ;)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere