Dengang far var dreng

Jeg fik min første computer da jeg var 13. Det var den gang hvor jeg som amatør kunne lave programmer, der i mange henseender var lige så gode som købe-software. Det var skide skægt. Nutidens børn og unge har desværre ikke samme muligheder.

I dag er det at lave software noget der kræver et professionelt team, og hvis man skal begive sig ud i at lave fx et spil ... ja så skal man se sig om efter et helt produktionsteam i størrelsesordenen der svarer til en mellemstor Hollywood-produktion. Der er ikke nogen mellemvej. Det synes jeg er synd.

Nu er jeg jo selv blevet far for nogen år siden, og jeg står hver dag og ser på min søn spille på computeren. Og det er da meget fint, nogle spil er da lærerige, men alligevel meget begrænsede. Da jeg var dreng var der også mange der spillede - men jeg var på opdagelse.

Jeg kunne godt tænke mig at der var en måde vores børn kunne grave sig ned i den kreative verden, udforske det utal af kombinationsmuligheder, den grænseløse kreative univers som jeg oplevede i computerens verden dengang.

Børnene er dømt ude før de går i gang. Hvordan kan vi genskabe det, når nu vi professionelle helt har ødelagt fornøjelsen?

Her er nogen umiddelbare bud på hvad børn kan lave af kreative ting på en computer, ...

  • Mindstorms. Det er ikke til at komme udenom, at det nok er det bedste bud på en programmerings-oplevelse for børn.
  • Multimedie, foto, video redigering, osv.
  • Musik. Der er selvfølgeligt et utal af muligheder i at lave musik på computer.

Jeg kan sende mine børn til spejder, fodbold, musik, osv. Men hvem arrangerer "kreativ leg med computere"? Gode råd modtages gerne.

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Karsten Nyblad

Paul-Hennig Kamp var for 1-2 måneder siden inde på at ville lave nogle simple programmeringsomgivelser til børn. Desværre tror jeg, det bliver for kedeligt for børnene. Det er bare ikke så sejt at skulle arbejde i mange timer, for at lave en brugergrænseflade, der slet ikke er på højde med købeprogrammers.

En alternativ mulighed ville være at lave nogle elekroniksamlesæt til robotter. Oven i det skulle der være et simplet programmeringssprog. Prøv at søge på internettet efter robologo, for at forstå, hvor jeg vil hen.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Hej Kresten,

Jeg er helt enig i at der mangler noget som små nørder kan gå igang med.

Jeg har tidligere argumenteret for at vi burde have kommunale computer-skoler ligesom vi har kommunale musik-skoler.

Personligt tror jeg egentlig det er vigtigt at skrabe alt pynten af og få ungerne helt ned på bit niveau, for at de kan forstå hvad alt det andet er bygget ovenpå.

Jeg kunne godt have lyst til at invitere dig en tur ud i www.datamuseum.dk's samlinger for at vise dig verdens første RISC compute (DG's nova) som jeg mener er det perfekte pædagogiske redskab.

Send mig en email hvis du er interesseret.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Thomas Haugland

P-H:

Jeg tror egentlig at det er vigtigt at få børnene op på så højt abstraktionsniveau som muligt. Der er ikke særlig meget tilfredsstillelse i at vende bits, men det vil nok være langt mere tillokkende hvis man kan skabe en interaktiv brugergrænseflade nemt. Mindstorm er et godt eksempel på højt abstraktionsniveau.

Med mindre man vil arbejde meget tæt på hardware (som f.eks. OS udvikler) så går udviklingen mod at bruge højniveau programmeringssprog. Et sprog som SML ligner matematik mere i struktur end f.eks. C, og det er trods alt vigtigere at de unge lærer at arbejde med logik og datastrukturer, end at de lærer maskinkode.

  • 0
  • 0
Torkil Bladt

Hvad vi andre kunne i 80'erne med at lave programmer, kan man nu lave omkring hjemmesider. Jeg tror at mange kan have glæde af at afprøve de avancerede muligheder der ligger i at designe i hjemmesider i HTML, PHP, CSS og hvad det nu hedder.
Problemet ligger i at finde på noget passende indhold :-)

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Thomas,

Nej, de skal ikke alle være kernekodere, men jeg tror faktisk det rent pædagogisk er nemmere og meget mere fascinerende for ungerne, hvis man skæller det helt ind til "strøm" eller "ikke strøm" til at begynde med: er der lys i lysdioden eller er der ikke.

På en computer med et rigtigt frontpanel kan man knaste to instruktioner ind og single-steppe igennem dem og så har man en 7-tabel.

Bagefter retter man registerindholdet og så har man en 2341 tabel.

Og så skal du se de store øjne...

Hvis du giver en unge en violin og en MP3 spiller, så kommer der garanteret bedrelydende musik ud af MP3 spilleren end af violinen, men det bliver ungen jo ikke musiker af, vel ?

Så meget som det skingrer i ørene, så er blokfløjter bedre pædagogiske instrumenter en synthesizere, for der er kun munden, fingrene og instrumentet, man bliver ikke distraheret af at den kan lyde som en jetjager i en tørretumbler.

Men klart nok: når man har forstået hvordan en computer virkelig virker, så skal man videre opad i niveau.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Jens Rasmussen

Jeg er enig med PHK i at basis skal være i orden. I fysik har vi jo også lært om (og med) pærer, sikringer af sølvtråd etc. At de virkelige anvendelser er på et lidt andet niveau ændrer ikke ved, at det er nyttigt at se, hvor mange pærer vi skal sætte i parallel, før sikringen går.

I digital elektronik har jeg selv lært om half-adders og full-adders, og det er da en del af min 'dannelse', selvom jeg ikke bruger det i daglig praksis.

Med venlig hilsen Jens Rasmussen

  • 0
  • 0
Karsten Nyblad

Der er en grund til at universiteterne ikke begynder på bit-niveauet. Det er, at hvis først folk lærer at programmere i assembler, vil det være meget svært at lære dem at programmere ordentligt i højere niveaus sprog. Det er svært at lære folk at programmere i funktions- eller logik-progreammeringssprog.

Jeg vil hævde, at det ikke er bits, elektronik og maskinarkitektur, der er basis. Det er derimod programmeringssprog og programdesign.

Hvis vi for alvor skal lære basis først, bliver vi nødt til først at have en kursus i logik og et kursus i funktionsteori. Gad vide, hvor mange af børnene, der så er tilbage.

Jeg gad vide om der findes en IDE og et programmeringssprog, hvor man ikke skal læse tusinde sider, før man kommer i gang. Hvis eleverne allerede på førstedagen kunne lave et eller andet cool, ville det være at foretrække.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Det er ikke spørgsmålet om de skal lære at programmere i assembler eller ej, det er spørgsmålet om vi kan vise dem at programmering er fascinerende eller ej.

Den der gamle krikke med at "assember er skadeligt" er overhovedet ikke relevant mere og har ikke været det i en menneskealder. Den stammer fra dengang hvor en macho-klasse af programmører strittede imod højniveausprog der ikke gav dem tilstrækkelige værktøjer.

Idag er højniveausprog istand til at holde deres egen skanse, uden en dogmatisk fordømmelse af assembler.

Når først man er blevet fanget af fascinationen ved at programmere, så er sproget så inderligt ligegyldigt ("man kan skrive FORTRAN i alle sprog" :-).

Spørgsmålet er hvordan vi får givet dem det første adrenalin-kick og der vil jeg stædigt fastholde, at jo tættere på hardwaren man kommer, jo mere fascinerende er det.

Tænk blot på helt fysiske forskel på at starte en plæneklippermotor med egen muskelkraft, i forhold til at dreje en nøgle til en bilmotor.

Bilmotoren er meget mere potent, men med plæneklippermotoren føler man sig involveret.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Leif Lodahl

Der er ikke et øje tørt. Jeg sidder og tænker på dengang i firserne, da jeg fik min første Amiga 500. -snøft.

Jeg har også forsøgt at vække mine egne børns interesse,dog foreløbigt uden held: HTML, JavaScript og Lego Mindstorm. Alt sammen uden held. HVORFOR kan de ikke se hvor facinerende det er ?

Børn gider altså ikke lege med bits og bytes og komprimeringsalgoritmer.

Fordi de hver eneste dag bruger teknologier der er meget mere avanceret end vi gjorde den gang. Det var jo nyt og uafprøvet det vi lavede. Vi kunne lære vores lærer hvordan han skulle gøre. Vi kunne imponere.

Jeg har til gengæld oplevet at min ældste søn, som går i 8. klasse, pludselig kaste sig over et emne: MUSIK.

MP3 - Midi og ....RINGETONER.

Han er simpelthen verdensmester i at klippe, sample, filtrere og hvad det nu alt sammen hedder. Det er jo HANS hverdag: Musik, mobiltelefoner og teenagepiger. Han indspiller musik på sit keyboard, overfører til PC'en og redigerer midifilen. Så konverterer han til MP3 og sampler med et eller andet han har fundet og så laver han det til ringetoner. Kammeraterne er helt vilde med det.

Leif Lodahl

  • 0
  • 0
Flemming Kjær Jensen

Jeg var selv i en ganske ung alder voldsomt imponeret af demo og intro sinescrollers på min C= 64. Det gjorde at min regnelærer var noget i bekneb for mine spørgsmål til sinus, cosinus samt binære og hexadecimale talsystemer. I dag er det vel noget som folk med den rette interesse kan lave i Adobe Flash på under en halv time.

Det er min påstand at børn allerede tidligt vil opfatte programmering som noget spændende og kreativt med den rette vedledning og ansporing. Jeg tror på at programmering i kombination med leg kan fange interessen hos børn.

Nu er MOS 6502 assembler ikke noget børn går rundt og diskuterer i frikvarteret. Forudberegnede sinus og cosinus tabeller er også en saga blot. Men fx Python med dets slogan "Python fits your head" kunne være et udgangspunkt for programmeringssprog til børn. Profikids, en østrigsk computerskole for børn, har programmeringskurser for de 10 til 14 årige hvori Python sproget indgår sammen med PHP og MySQL.

Jeg har selv brugt Python til at vise eksempler på praktisk anvendelse af sinus og cosinus i forbindelse med de sidste klassetrin i folkeskolen.

Dengang far var dreng programmerede man i assembler og senere C; ligesom sine computer interesserede kammerater gjorde det dengang. I dag verden lidt anderledes men der er mange muligheder for programmering. Den rene computer science med algoritmer kommer nok først senere men ting som MindStorms, mikroskop med usb, digital fotograferingog billedbehandling, web teknologier og lignende kan indgå som elementer af leg.

  • 0
  • 0
Andreas Ryge

Her må jeg lige bakke op om Poul-Hennings synspunkter.
Hvis jeg lige må trække Karsten Nyblads udtalelse "Jeg vil hævde, at det ikke er bits, elektronik og maskinarkitektur, der er basis. Det er derimod programmeringssprog og programdesign" over i musikkens verden.
Ja, musik handler om komposition, teknik og nodeskrivning - men skal du fange en 8-årigs interesse, nytter det ikke noget, at begynder at fable om kompositioner og harmonier - nej, stik knægten en blokfløjte eller guitar og vis ham hvordan han spiller en sekvens fra et af sine yndlingsnumre. Så skal han nok selv komme til truget næste gang.

  • 0
  • 0
Casper Thomsen

Faldt lige over Jakob Nielsens indlæg "Life-Long Computer Skills", hvor han kommer med sit bud på, hvad børn helt overordnet bør lære om it i skolen.

Hans punkter er

  • Search Strategies
  • Information Credibility
  • Information Overload
  • Writing for Online Readers
  • Computerized Presentation Skills
  • Workspace Ergonomics
  • Debugging
  • User Testing and other Basic Usability Guidelines

http://www.useit.com/alertbox/computer-skills.html

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere