?Den nøgne samtale?

Velkommen til den nye blog om forretning og it på Version2.dk! Jeg hedder Carsten Sørensen og blev ved årsskiftet spurgt om jeg vil co-blogge med min gode ven Jesper Toubøl (billedet) fra Lego på Version2.dk.

Jeg sagde 'ja!' på trods af, at jeg ikke har meget erfaring med at blogge, og at min tid (ligesom det sikkert gør sig gældende for alle Jer andre) er temmelig knap. Jeg læser jævnligt diverse blogs, men en erfaren blogger kan man ikke kalde mig, MEN måske kan det ændre sig. Så det er med en vis spænding, at jeg kaster mig ud i 'blogosfæren'!!!

Det har taget mig noget tid at komme i gang, men de sidste par uger har jeg læst en del om fænomenet og må erkende, at jeg er blev dybt inspireret. Specielt når det drejer sig om 'corporate blogging' ' dvs. blogs, der er tilknyttet en virksomhed og skrives af dens medarbejdere ' det være sig den administrerende direktør eller de 'menige' medarbejdere.

Kan en blog kategoriseres som forretningssoftware?

JA ' i allerhøjeste grad! Jeg fristes til at kalde en ekstern kundeorienteret blog for et CRM system ' et super billigt, larmende simpelt og potentielt set uhyrt effektivt CRM system (yes I know ' CRM er mere end at kommunikere med kunderne, men...). Med en blog kan en virksomhed komme ekstremt tæt på slutkunden og få en direkte dialog ' uden filter ' helt nøgen......'Den nøgne samtale? *

Jeg vil vove den påstand, at en stor del af danske virksomheder bruger mere tid på at tale til deres kunder fremfor at føre en samtale med kunderne og virkelig lytte til dem... Det gør sig gældende både på B2C og B2B markederne. Eller tager jeg fejl?

Vi kender det alle ? uanset om vi handler privat eller professionelt:

  • Voice response ? du ringer til en virksomhed og taler med en maskine...

  • Komplekse website ? du søger desperat efter info på en virksomheds website, men finder aldrig det helt rigtige svar. Måske skriver du en mail til en info@vi.svarer.dig.maaske.om.en.uge.dk uden rigtigt at vide, hvem der modtager din mail, og om du overhovedet får noget brugbart svar igen (hvis du får et svar).

  • Call centers ? de svarer pænt, men ud fra et fint script. I nogle tilfælde er personen i den anden ende af røret ikke engang ansat i virksomheden og har et meget begrænset kendskab til virksomhedens ydelser.

Egentligt tror jeg, at rigtige mange er ved at 'gå kold' i denne upersonlige behandling. Vi ønsker, at komme i kontakt med levende mennesker, der ved, hvad de taler om og kan give konkrete svar uden for meget 'bull'.'. Det er her 'corporate blogging' kommer ind i billedet og (måske) radikalt vil forandre kundepleje og 'kontakt i fremtiden.
Kan I forestille Jer en fremtid, hvor virksomheder uden kundeorienterede blogs anses for at skjule 'noget' for deres kunder og for at være bange for at møde deres kunder face-2-face?

Inden I begynder at tæve løs på mig, skal jeg straks tilføje at 1) jeg har endnu ikke min egen personlige blog, men er nu igang på Version2.dk 2) Virksomheden jeg arbejder for har heller ikke (endnu) ? og at mine holdninger på denne blog forøvrigt står for egen regning.

Jeg tror, jeg vil holde her, men er ikke færdig med 'corporate blogging' emnet. Desuden vil jeg sparke bolden over til Jesper hos Lego ' har I en ekstern blog ' hvis ikke ' hvorfor'

Til alle Jer andre - hvad siger I (hvis I er derude)?

Hello World!


*) NB. Overskriften 'Den nøgne samtale' kommer ikke ud af det blå ' den er delvis 'sakset' fra Robert Scoble og Shel Israels bog 'Naked Conversations' ' en bog jeg endnu ikke rigtigt er kommet igang med, men som jeg forventer dykke ned i og uden tvivl vil blive inspireret af. Jeg vil sikkert lægge nogle highlights på bloggen, når jeg kommer igang med bogen.

Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars K Jensen

det er jo som taget ud af cluetrain manifesto - velkommen i blogosfæren :-). og få så læst Naked Conversations, den er topdollar og et must-read. glæder mig til at følge bloggen!

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg må indrømme at min oplevelse af CRM systemer hidtil har været at det var en automatisering af Blame Allocation businessmodellen.

Jeg synes det er utroligt frustrende at blive mødt af en uigennemtrængelig væg af CRM systemer når man har brug for at kommunikere med et tænkende væsen, men for firmaet i den anden ende er det direkte dumt.

Jeg har oplevet at sidde i den extreme situation at jeg havde præcis og hastende viden om at et mig iøvrigt ukendt firmas IT systemer var blevet brudt ind i.

Jeg var ude af stand til at få kontakt med nogen i firmaet, fordi jeg ikke var kunde: alle indfaldsveje var befæstet med CRM systemer.

Til sidst ringede jeg til den kaffebar jeg via nettet kunne se lå i stueetagen og spurgte om de havde viceværtens mobil-nummer.

Viceværten var så venlig at gå over til en af "dem ovre i IT afdelingen" og række mobiltelefonen over skrivebordet.

Tre minutter senere havde de afbrudt deres Internetforbindelse og tilkaldt FBI. De sagde ovenikøbet pænt tak.

Jeg er en stor tilhænger af nøgne samtaler :-)

På den anden side kan den nøgne samtale blive en kold fornøjelse.

Dell har lige oplevet hvad der sker når man spørger brugerne frit.
Man får man at vide at firmaet enten 1) ikke har været istand til at indsamle kundeinputs før, eller 2) har løjet om hvad det var af strategiske årsager.

Hatten af for dem der tør.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Bo Drejer

Hvor er jeg glad for en blog som adresserer spændingsfeltet mellem forretning & IT.

Et felt jeg har bevæget mig i de sidste mange år. Glæder mig virkelig til at følge bloggen og deltage i debatten om hvordan man bruger it til at styrke forretningen fremfor at havne i det jeg plejer at kalde IT afdelingens tyrrani - hvor brugere og nye forretningstiltag hæmmes pga. for meget fokus på IT omkostninger - selvom det selvfølgelig også er vigtigt at have fokus på omkostninger. Men hvornår er det ene business enablers vigtigst og hvornår er IT omkostningen vigtigst?...

Du bringer selv CRM op, og jeg synes meget ofte at sådanne implementeringer ender i unødigt bureaukrati simpelthen fordi man tænker mere i "slut rapporter" og glemmer at tænke over hvordan tal opsamles effektivt af sælger og i respekt overfor kunden.

Jeg kalder selv dette for Sales Force Automation som efter min mening er et yderst vigtigt led i CRM (og sjældent implemneteret) - Man får jo ikke samlet data sammen til den videre samtale med kunden hvis det tager ½ time hver gang man skal opdatere i systemet og opdateringen iøvrigt overhovedet hverken understøtter sælgerens eller kundens proces....

...så jeg er helt enig. Sæt kundesamtalen i fokus, og giv dem som kommunikerer med kunder (sælgere, supportere, systemer) værktøjer som er nemme at arbejde med og som understøtter processen, og fokuser derefter på den rette rapportering....så tror jeg at CRM har rigtig stor værdi :-)))

/Bo Drejer (http://drejers.net)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere