Datakunst efterlysning

Vi har modtaget en henvendelse i datamuseum.dk, fra Louise Foo.

(Hvis navnet virker bekendt er det måske fordi Louises søster, Sharin, udgør halvdelen af Raveonettes.)

Louise leder efter kilder til den tidlige danske computerkunst og der kommer vi lidt til kort i datamuseum.dk

Sammen med Anders Tinsbo, vandt hendes morfar, Peter Bording, en konkurrence for computerkunst i 1972

Hun ved også at Vagn Steen skrev nogle "digte" på computer hos RegneCentralen i ca. samme tidsperiode.

Men det er sådan set det...

Er der nogen der kender nogen, eller har været et sted hvor der hang noget spændende på væggen, eller ?

I så fald vil Louise meget gerne høre om det.

Se evt. mere på Louises tumbler

Eller hendes hjemmeside på New York University.

phk

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming Nielsen

Nu kan det jo være svært at sætte præcise grænser for definitionen af kunst, og det er også lidt svært at udlede, om der skilles skarpt mellem kunstnerisk output, der er produceret på hhv. analogt og digitalt udstyr, men ...

Else Marie Pade var vel nok den første danske pioner, der lavede "musique concrete" på analogt grej helt tilbage i 1950'erne.

  • 2
  • 0
Kenneth Geisshirt

Illutron (http://illutron.dk/) bruger vist ofte computere og elektronik i deres værker.

I Malmö finder du Electrohype (http://electrohype.org/sve.html) og de kender muligvis det danske kunst-landskab. Jeg har været til et par af Electrohypes udstillinger og har altid fundet det interessant. Udstillingen med ZX-81 og Spectrum var sjovt eftersom jeg som gæst måtte ændre på værkerne (skrive om på programmerne).

I gamle danske havde vi Komponent (http://komponent.dk/) men det var primært elektronisk musik.

  • 2
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

Som Flemming skriver kan kunst godt være et vidt begreb (heldigvis da), så det kan tænkes at frk. Foo er interesseret i Else? Hun lavede noget højst besynderligt elektronisk musik i 50'erne til 70'erne. Det var altså længe før Kraftwerk, men om noget også mindre poppet.

Else findes skam stadig, men jeg tror ikke hun opræder udover på Wikipedia, Youtube, og så'n.

  • 2
  • 0
Thomas Knudsen

Jeg kan huske at have set nogle interessante datamatgenererede værker af William Soya udstillet i Københavns Kommunes udstillingsbygning "Nikolaj Kirke" engang for længe siden.

En googlesøgning efter William Soya giver et par relevante referencer, bl.a.

http://www.information.dk/person/william-soya
http://www.nikolajkunsthal.dk/da/publikationer/william-soya
http://www.youtube.com/watch?v=Mud8amjes4s
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Kunstnere,_dans...

  • 1
  • 0
Flemming Nielsen

@Jan:
Fuldstændig rigtigt, og man kan som en sidebemærkning nævne, at Else Marie Pade nok nærmere var inspireret af Pierre Schaeffer og Karl-Heinz Stockhausen - begge store udenlandske pionerer, hvor jeg positivt ved, at Kraftwerk også hentede inspiration fra Stockhausen.

Men på spørgsmålet om Else optræder i disse dage og er tilgængelig ... well, jeg tror i det mindste at nogle personer/firmaer/institutioner har en eller anden form for kontaktmulighed til Else, for der var en del aktivitet omkring hende for et par år siden:

LJUD fik i 2009 tilbud gamle optagelse med danske pionerer, herunder også Else Marie Pade, og udgav det på denne CD:
http://www.ljud.dk/releases/default.asp?action=showrel&id=8

Der ud over havde danske Martin Hall også et samarbejde med Else hen over et par år, hvor hun både indgik på hans compilation album "Catalogue" (2007) med et nyt remake, Illustration, medvirkede på hans 2009 album "Hospital Cafeterias" med nummeret P.O., og de spillede vist også et par koncerter sammen.

Lidt googling viser også en række artikler og biografier om Else, der bl.a. peger på at hun fra et tidligt tidspunk har arbejdet med noget af grejet hos Danmarks Radio, f.eks. denne biografi

Hvis Louise Foo får brug for at komme i kontakt med Else, så tror jeg at det kunne være en god idé at etablere kontakt via DR, evt. via deres afdeling "Musik" eller "Arkiv & Research", da hun vist har haft en livslang tilknytning til DR på den ene eller anden måde.

  • 1
  • 0
Casper Niebe

Enig. "Demoscenen" repræsenterer en væsentlig del af scenen for digital kunst. Vi når ikke ret meget længere tilbage end 80'erne, hvilket må siges at være relativt nyt, sammenlignet med hvad datamuseum.dk ellers har at byde på. Alligevel er jeg enig i, at demoscenen har spillet en vigtig rolle i udbredelsen af den digitale kunst. Nutidens prominente navne som f.eks. Jesper Kyd (soundtracks til bl.a. spillene Hitman fra danske I/O og Assassin's Creed) tog sine spæde skridt med digital musik i netop demoscenen.

Jeg har selv været aktiv del af demoscenen siden slutningen af 80'erne, og er stadig aktiv deltager. Komponerer musik, primært til de størrelsesbegrænsede produktioner på 4 kilobytes eller 64 kilobytes ved hjælp af egenudviklet softwaresynthesizere. Der er et betragteligt og meget aktivt liv omkring demoscenen, hvilket kommer til udtryk i demoparties, der afholdes primært i Europa. Denne weekend tager jeg til Köln for at deltage i "Evoke 2014" (http://evoke.eu), og her er der - udover de obligatoriske konkurrencer i digital kunst - også adskillige foredrag, bl.a. et med titlen "The demoscene as subject to academic teaching and research".

Man finder i dag at en lang række af "demoscenere" er ansat som specialister ved de store spilhuse eller animationsvirksomheder. En central nøgleperson i tilblivelsen af bl.a. den proceduralt generede vegetation i animationsfilmen fra Pixar "Modig", er aktiv i demoscenen, og henter en stor del af sin inspiration herfra.

Hvis der skulle vise sig interesse for at indhente mere baggrundsviden om emnet, giver jeg hjertens gerne et nap med.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere