Mens vi venter på bane.dk

På bane.dk kan man se afgange og ankomster på en given station.

Vælger man afgang er det ikke ligefrem noget at råbe hurra for, men det giver dog brugbar information.

Vælger man derimod ankomst transporteres man over i Samuel Beckett's verden:

Vi får at vide præcis hvornår Godot tog af sted, men ikke hvorfra.

Vi får at vide præcis hvor han er på vej hen, men ikke hvornår han ankommer.

Har vi ikke en eller anden absurd pris vi kan give bane.dk for dette stykke kunst ?

phk

Kommentarer (29)
Daniel McLean

"Har vi ikke en eller anden absurd pris vi kan give bane.dk for dette stykke kunst ?"

Jeg er sjældent enig med dig, men dette er (som du selv antyder) et særligt stykke software. Så særligt at en pris burde gives, hvilket bringer mig til min idé.
EkstraBladet giver deres årlige torsk, og på samme måde burde Version2 også tildele en pris for Danmark's største IT-makværk.

Jeg tænker at der er mulighed for at slå to fluer med ét smæk:
Vi kalder prisen for en 'Poul-Henning Kamp' eller blot en 'PHK'.

Inden du afviser det blankt, så overvej følgende:

1) Der dannes en udnævnelses-kommission med dig som over-top-formand. Denne kommission beslutter hvad prisen/statuetten endeligt skal udgøre.
(fx en forgyldt floppy disk eller et forgyldt hulkort mm.)

2) Udnævnelses-kommissionen får til ansvar at udpege de største IT-skandaler, og den endelige modtager af prisen.

3) Udnævnelses-kommissionen udarbejder flere fagbøger der omfatter flere domæner. Et forslag til eventuelle titler kunne være:

PHK-0xFF som løser alle software relaterede problemer.

PHK-gør-det-selv som løser alle el-installationer, råddent træværk, korrekt isolation mm.

PHK-transport som løser alle problematikker inden for tog og jernbane domænet, inkl. signalstyring.

PHK-energi som løser alle energi og miljøproblemerne, samt afdækker faldgrupper forbundet med kernekræft.

Jeg er sikker på at du kan komme med nogle flere titler selv.
Det plejer du ikke at have et problem med

4) Ved overrækkelsen af prisen til den pågældende modtager, får vedkommende også en rapport over de fejl som er begået, samt den korrekte løsning på problemet med henvisning til PHK-fagbøgerne.

5) Du overrækker prisen, og mediedækningen af din personlighed, meninger mm. bliver nu landsdækkende.

Peter Kyllesbeck

Hvis de ved, hvornår toget kørte fra fjernest liggende station, kan det undre en lægmand, at de ikke kender navnet på fjernest liggende station.


Hvad specielt er der ved at kende navnet på den fjernet liggende station, når jeg nu ønsker at vide, hvornår det kommer fra en af de andre stationer på linjen?
Det er jo åbenlyst en omfangsrig liste.
Man kunne jo lave listen med faktiske ankomsttider til den valgte station med angivelse af fjerneste station som fra. Bedre end afgangstid (efter afgang markeret som nu) fra fjerneste station
Hvis man ser detaljen for en ankomst, vil man se, hvor på ruten toget er nu (now) på vej mod valgte station angivet med rød streg. Den detalje er fin nok, men overblikket halter.

Frithiof Jensen

Helt fra Gamle Dage er Deutsche Bahn, "bahn.de" - de tyske jernbaner, en af de få firmaer som kan finde ud af at lave køreplaner for alle mulige besynderlige regionale konstellationer af offentlig transport i Europa. Køreplaner i England i 1990'erne var KAOS, umuligt at få en rejseplan som dækkede flere selskaber, for eksempel

DB var nogle af de allerførste med køreplaner på internettet, derfor er de ofte "back-end" for de mere, eller som regel mindre, heldige køreplanssider rundt omkring. Man får ofte ikke "hele historien" fra disse, fordi resultaterne fra den kompetente "back-end" spoleres af inkompetent filtrering.

Man fikser dette ved at installere appen "DB Navigator" på sit device, eller ved at bruge "bahn.de" på web.

PS:
Hvis man klikker på "IC"-grafikken, så popper der et "rullegardin" ned med alle stop, d.v.s. afgangsbyer. Så kan man selv finde det stop som er relevant.

Jeg kan godt se hvorfor man vælger det. Mit "use case" er at en teenager SMS'r at den er i Lund Nu, så har jeg brug for at vide hvilket tog er i Lund Nu for at regne ud hvornår bilen skal startes. Det hjælper mig ikke så meget at vide om toget er fra Simrishamn, Ystad eller Kastrup.

Morten Hansen

Synes man bør skelne mellem skandale og makværk. Synes PHKs indlæg appellerer til prisen for makværk, som også ...:
https://www.version2.dk/blog/danmarks-ringeste-offentlige-web-app-917022

Eller forældreintra med meget basale sikkerhedsproblemer.

Der må så også sættes nogle kriterier for at blive indstillet:
- Sitet skal udgøre en form for borgerservice med eller uden fortrolige data.
- Sitet skal være udviklet af professionelle (for at bekræfte spild af penge og resourcer) - selvom crowdsourcing heller ikke altid er lige vellykket. Om det så er bygherren eller leverandøren der skal have disketten må man finde ud af

Et nomireret site skal være desideret dysfunktionelt.

NB: på samme måde man har Sundhedsstyrelsen der kan uddele sure smileys til detailbutikker og spisesteder for alt fra brødkrummer i køleskabet til råddent kød i køledisken, bør man måske også kunne have et officielt organ der skulle have et juridisk regelsæt for at konfrontere institutioner der ikke holder bare et minimums niveau for deres frontend.
At nogle måske ville vælge at lukke et site for at løse problemet - skulle man måske også tages i agt. Men det åbner spørgsmålet om begreb som informationspligt mig bekendt ikke findes - endnu.....

Lars Jensen

Det er en god idé med en pris, men det vil være svært kun at skulle pege på én. Listen af dårlige IT projekter er så lang at tilliden til programmører er lavere end tilliden til medlemmer af folketinget og brugtbilsforhandlere.

Det kunne være interessant at finde en af programmørene bag bane.dk og finde ud af hvorfor det endte så galt?
Ingen penge?, Ingen tid?, eller gad man bare ikke gøre det bedre?
Er opgaven løst iht. kravspec.?

Michael Rasmussen

Problemet med offentlig IT er, at det er politiske og ikke faglige argumenter, der bestemmer, hvordan den endelige løsning skal se ud. Lig så dertil, at de der fastlægger de politiske rammer ingen IT faglig indsigt eller interesse har ud over, at det skal indeholde så mange boss-words så muligt, give mulighed for at bespare x antal kroner, give befolkningen indtryk af at politikerne handler, samt reducere den besværlige personlige kontakt til borgerne til et minimum.

QeD: Epic fail.

Steen Thomassen

Jeg har lige tjekket bane.dk, og de stationer jeg tjekkede virkede fint.


Jeg tjekket min egen station. bane.dk vise min station som ankomst.

Ellers får Banedanmark oplysningerne fra rejseplanen.. Det er nok deres problem. I gode gamle dage have BDK selv trafikinformation. Men det er væk nu. De gav ret præcise oplysninger - det mangler man nu. Nu er det er rejseplanen med realtidsopdatering fra DSB mv., som vises stort set alle steder. Dog med den gode undtagelse af skærme på perroner, som kommer direkte fra den styrende systemer.

Christian Nobel

Nemt findbart (host host) og brugervenligt (mere hosten) finder man på DSB's hjemmeside denne perle:

http://www.dsb.dk/trafikinformation/s-tog-overblik/

Hvis der står adviseringstekst nede i bunden (f.eks. ved nogen af de utallige signalfejl), så er det ikke sikkert (afhængig af browser!) at hele teksten vises.

Ser man på HTML koden, så er siden opbygget som en tabel - velkommen 1990!

Og bid mærke i denne smukke opsætning af siden:

.MainStyle
{
background-color: #234253;
font-family: ViaOffice, Verdana, Arial;
color:White;
overflow:hidden;
height:720px;
width: 1280px;
}

Men det har sikkert været dyrt nok.

Lars Bengtsson

Ja man må sige det er tangerende til pinligt for Bane.dk;
Prøv at slå Slagelse St. op på
http://rabdc.bahn.de/bin/bhftafel.exe/en - det ser da ikke ud til at være så svært.


Ja. Løsningen på dit link er forbilledlig. Derimod er URL'en besynderlig, "bhftafel.exe" fik mig straks til at blive mistænksom, er det mon risikabelt? Tænkte jeg.

Derfor forsøgte jeg at gå til https://bahn.de og finde den derfra, det kunne jeg så ikke. Tysk idiosynkrasi? Eller en metode til at spare på server ressourcer?

Efter en startpage søgning på "ankomst station bahn" var der dog et hit på https://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/en?seqnr=3&ident=iz.01671...

Det er nok den samme side som ovenstående, dog lidt andet subdomæne.

Morten Hansen

Som jeg forstår dit ønske, er at kunne se hvornår toge (og andre transportmidler) afgår fra en station.
Når det gælder Danmark, har Rejseplanen's app også funktionen Næste Bus/Tog (som undermenu-punkt) hvor man kan indtaste eller udpege det sted man vil have informationer om. Derefter får man en liste over de næste afgange fra den valgte "stoppeted" (alt fra busstoppested til banegård) på alle registrerede transportmidler som Rejseplanen i forvejen dækker - uanset destination.
Herefter kan man også browse frem og tilbage i køreplanen.
Og nej - jeg arbejder ikke for Rejseplanen - eller får penge for dette tip; men bruger netop den funktion rigtigt meget, så jeg ved hvornår jeg skal bør gå fra arbejde.

Jacob Rasmussen

Når man rejser med fly, kan man altid se flynummeret man skal med. Det kan så bruges til at finde den rigtige gate i lufthavnen.

Når jeg slår ankomster på slagelse station op på bahn.de, står der også ganske fint hvilke tognumre der ankommer på hvilke tidspunkter.

Hvis jeg slå op på bane.dk's side, får man intet at vide om tognumre, heller ikke under afgange, og heller ikke hvis man 'folder ud' for hver afgang.

Det virker som om at man forsøger at fjerne tognumre i kommunikationen til kunderne. Er det fordi man regner med at kunderne bliver forvirrede, eller fordi man blot er ligeglad?

Præcis den samme 'afgangstavle' er i øvrigt placeret på dsb.dk, men der er ikke skyggen af ankomsttavle at se. Måske er det derfor funktionen er lavet 'to spec'. Har man evt. rettet en funktion fra gammelt design til nyt, men aldrig tænkt på at den er inkluderet på flere sider?

http://www.dsb.dk/trafikinformation/afgangstavler/

Jacob Rasmussen
Daniel Rasmussen

Derfor forsøgte jeg at gå til https://bahn.de og finde den derfra, det kunne jeg så ikke. Tysk idiosynkrasi? Eller en metode til at spare på server ressourcer?


Det var nu ellers vha bahn.de's forside -> 3. Fane i formularen; "Punctuality" -> Linket under de to tekst tekstfelter; "Arrival and depature board", at den forefindes.
Det virker da som en brugervenlig og logisk placering, gør det ikke?

Thomas Alexander Frederiksen

Nu skriver du ikke hvor i landet du kører. Movia har udstyr i busser, som bruges til realtidsopdatering i rejseplanen.

Min erfaring med såvel det som med rejseplans-appens "Live view" er at de så snart der er forsinkelser begynder at lyve svært meget. Jeg tror ikke udstyret virker som tiltænkt, jeg har i hvert fald endnu til gode at se det give reelle data i appen (jeg pendler fem dage om ugen i Movia-området, og prøver mindst tre dage om ugen i forbindelse med forsinkelser og andre driftsforstyrrelser).

Andrzej Krejniuk

Jeg er helt enig.

I tilfælde af afvigelser, er der stort set altid modstrid mellem Rejseplanens angivelse af forsinkelse og perronens info skærme. Og ofte kommer toget med en helt tredie forsinkelse.

Og nu vi er i gang: Den nye robot-stemme der fortæller om forsinkelser på stationerne burde erstattes af et menneske, når det virkelig brænder på.

En dag på Nørreport med store uregelmæssigheder savnede jeg info om toget jeg ventede på. I stedet fik jeg at vide at toget til hovedbanegården kørte fra spor 2 om 54 minutter. Virkelig brugbar info.
I stedet fik

Log ind eller Opret konto for at kommentere