Dankortlukning og min ytringsfrihed

Jeg er åbenbart en af de 36000 danskere hvis dankort bliver udskiftet på grund af et eller andet mønster Nets har set i deres kaffegrums.

Det er altsammen fint og hurra for big-data og alt det der.

Kogt ind til benet skal mit kort udskiftes, fordi jeg har brugt det et sted der åbenbart ikke bør stoles på.

Men Nets ikke vil fortælle os hvem/hvad/hvor og dermed opstår en markedsfejl hvor vi "kortholdere" fratages vores ytringsfrihed og handlekraft.

Hvis det f.eks er en eller anden butikskæde i Danmark der har ikke har forstand på IT-sikkerhed, vil jeg f.eks meget gerne undgå at handle yderligere hos dem, uanset hvilken dummebøde de måtte have betalt til Nets/Visa/MasterCard i nattens mulm og mørke.

Hvis det er en eller anden "payment processor" vil jeg meget gerne kunne lukke min browser næste gang jeg ser deres logo.

Og hvis det er en eller anden kiosk i en lufthavn har jeg naturligvis handlet der for sidste gang.

Burde det ikke være en menneskeret at kunne boycotte et firma der bringer 36000 dankorts sikkerhed i fare ?

Hvorfor dækker Nets over sikkerhedskvajpanderne ?

phk

Kommentarer (61)
Ole Frederiksen

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "ytringsfrihed" i overskriften og hvordan du mener at du er frataget din ytringsfrihed. Du må sige hvad du vil - du kender bare ikke butikken bag. Det fratager dig dog ikke din ytringsfrihed!

Jeg må også sige at Prins Henrik er syg, men da jeg ikke kender den nøjagtige diagnose, så kan jeg ikke påberåbe mig at jeg er frataget min ytringsfrihed hvis ikke nogen vil oplyse mig om den.

Hvis butikken bag bristen nu har lavet en handlingsplan sammen med Nets om, hvorledes de fremover kommer problemerne til livs, vil det så være fair at "du har handlet der for sidste gang"? Eller at de 35.999 andre brugere har gjort det? Det er jo ikke engang sikkert at det er butikken selv der har været et problem, men måske en enkelt medarbejder der ikke er der længere? Er det så fair at de skal have smadret deres omsætning fordi du føler du har ret til at få oplyst navnet på butikken?

Egon Mortensen

Men hvis få procent af de ramte ville samkøre på egen hånd...

Det er ulovligt for befolkningen at sammenkøre data, der giver indsigt i hvordan storkapitalen eller staten opfører sig.

Det er KUN lovligt for staten og storkapitalen at sammenkøre data, der giver indsigt i hvordan befolkningen opfører sig.

Gældsslave, kend din plads!!!

Claus Juul

Nets er en del finansbranchen, lige som du sjældent ser revisorer skyde skylden på andre revisorer eller det samme for advokater.

Det mønster ændre sig vel efter maj måned, for der skal kompromittering af personhenførbar data indrapporteres til datatilsynet.

Så hver gang en forretning i EU, af fx. Nets mistænkes for læk af personhenførbar data, bliver forretningen nød til at undersøge forholdet, og underrette datatilsynet, hvis mistanken holder vand.

Får du det af vide, nej sikkert ikke, med mindre det er et alvorligt læk, så skal du underrettes af forretningen.

Kommer ovenstående så til at ske, mit bud vil være: ikke det først lange stykke tid, men loven er der, så skal den bare håndhæves.

Søren Mors

Nej, og det første link siger vel også meget godt hvorfor Nets ikke vil sige hvem det er.

De kan se at en del misbrugte kreditkort har været brugt i den samme netbutik, men det er jo ikke et bevis for at det er den netbutik der ikke har passet godt nok på. Og derfor er det vel rimeligt nok ikke at sige hvem det er.

Ole Frederiksen

Nej, Staten må heller ikke samkøre data. De har mulighed for at få visse data samkørt - men ikke bare alle de data de måtte ønske.

Der er masser af eksempler på at samkøring af data kunne forhindre visse former for kriminalitet, men pga lovgivningen kan det ikke lade sig gøre - for at beskytte os, almindelige forbrugere.

At det så sommetider kommer frem at det offentlige alligevel har samkørt data er så en anden sag! Men det gør det dog stadigt ikke lovligt.

Kasper Smith

Kan man egentlig godt bede sin bank om et Mastercard, hvor det IKKE er udstedet via NETS - men er udstedet via andre udbyddere? og i så fald ville det også blive spærret?

Det er som om at NETS er censur motor i denne sag- og hvorfor lige dem?

Vi har også fået at vide et firmakort ville blive spærret - det er en jammerlig process at skulle skifte kort ... igen...

Morten Jensen

Vi har også fået at vide et firmakort ville blive spærret - det er en jammerlig process at skulle skifte kort ... igen...

Det er noget værre bøvl helt generelt.
Jeg har fået mit VISA lukket to gange nu.
Jeg opdagede at mit kort var spærret ved at jeg ikke kunne betale i Netto :(
Jeg har aldrig kontanter på mig, men det bør man nok efterhånden, så letsindigt Nets lukker for betalingskort.

Dankortet er blevet "skrøbelig" teknologi og man bør nok altid have en 100kr seddel på sig, efter Nets er begyndt at lukke kort præventivt......

Martin Bøgelund

Men Nets ikke vil fortælle os hvem/hvad/hvor og dermed opstår en markedsfejl hvor vi "kortholdere" fratages vores ytringsfrihed og handlekraft.

Det er yderst betænkeligt at en relativt begavet person som dig, Poul-Henning, kommer med sådan en udtalelse.

Værnet om ytringsfriheden er i årevis blevet udvandet, fordi debattører skriger op om ytringsfrihed i tide og utide, når deres indlæg slettes under en massesletning af indlæg i debatter, med et for lavt signal/støj-forhold.

Og når du så jamrer over en beskæring af din ytringsfrihed i en blog du har fået stillet til rådighed... Seriøst?

Søg dog om aktindsigt, eller forlang at få alle dine data udleveret, inkl den relation mellem dig og den suspekte butik der gør at du skal have nyt kort.

Og frihold venligst ytringsfriheden her - den er noget ganske andet.

Bo S. Mortensen

Langt-ude konspirationsteori:
NETS lukker kort præventivt for at forstyrre "Automatisk Kortbetaling", da NETS måske tjener færre penge på den i for hold til Betalingsservice-gebyret, som ofte er 9,75 kr. pr. regning - også selv om kun en del af de 9,75 kr. ender i NETS' skattekiste.

Ref: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/find-sager/markedsfoeringsloven/sag...

Kurt Friis Hansen

"Jeg opdagede at mit kort var spærret ved at jeg ikke kunne betale i Netto : Jeg har aldrig kontanter på mig, men det bør man nok efterhånden, så letsindigt Nets lukker for betalingskort."

Du lever livet i den spændende overhalingsbane - især, hvis du praktiserer samme fremgangsmåde i udlandet.

Forestil dig, en søndag formiddag på dit hotel i Istanbul. Få timer til flyafgang. Checkout. Frem med plastikkortet (sandsynligvis mit MasterCard). Afvist. Nå, shit happens. Frem med anden omgang plastik (sandsynligvis mit VISA). Afvist.

Jeg ved af erfaring, at danske kort ofte er lidt upålidelige i udlandet, så jeg overtalte hotellet til at prøve én gang til. Begge kort afvist. Igen. Jeg fik de afviste beløbs "bon'er" udleveret.

Hmmm... ikke godt. Tilfældigvis - !!! - havde jeg dagen i forvejen ikke brugt så mange penge, som ventet i basaren, så ved at tælle alle mine Lira og alle mine Euro og indregne hotellets kontantrabat kunne jeg li'ige klare beløbet.

Til alt held, var transfer til lufthavnen inkluderet i værelsesprisen, men jeg har aldrig været så tør i halsen i nogen lufthavn i verden, som den dag.

Hjemme igen kontaktede jeg banken i lettere "echaufferet" tilstand (du ved: blåviolet ansigtkulør). Jeg var langt fra enhver tanke om brud på et limit. Banken insisterede, at der intet var i vejen med kortene. Senere påstod Nets, at de heller ikke aaanede, hvad... osv.

Så, øh, hvis du ikke har "tilstrækkeligt" med kontanter på dig til at klare dagen og vejen, for ting, du ikke har forudbetalt, er der rimelige chancer for det "flerrejsefolket" karakteriserer som en "gedigen oplevelse"!

Smil

Poul-Henning Kamp Blogger

Hvis butikken bag bristen nu har lavet en handlingsplan sammen med Nets om, hvorledes de fremover kommer problemerne til livs, vil det så være fair at "du har handlet der for sidste gang"?

Hvis vi skal have noget der blot minder lidt om "kapitalisme" er der kun en person der kan & skal tage den beslutning: Mig.

Det er ikke noget Nets eller andre skal beslutte på mine vegne, slet ikke når der i forvejen er tale om monopolforhold på området.

Lars Skovlund

Jeg har nyligens fået påtvunget "viftekortet", som uden varsel afleverer kortnummer, udløbsdato og kortholders navn til nærmeste mobiltelefon, der måtte udbede sig dem. Selv i banken var kassepersonalet ikke klar over at disse oplysninger nu er frit tilgængelige via NFC. Og nej, det er ikke alle svindelmuligheder der er bankernes ansvar.

Jo, NETS tager sig sandelig nogle friheder.

Bjørn Agger
Martin M. S. Pedersen

Det er nu nemt.

Det er korrekt at det kan være svært at ramme chippen, men der
er en nemmere løsning.

Nederst på kortet sidder en magnet-stribe i en ring, som giver strøm til chippen. Du skal bare afbryde den ring ved at skære et stykke af kortet i midten for forneden.
Hvis du holder kortet op mod stærkt lys kan du vise den magnetiske ring, som skal afbrydes.

Axel Nielsen

Jeg har også oplevet at få spærret mit kort uden varsel - Efterfølgende kom en SMS om at kortet var spærret pga. mistænkelige handlemønstre.

Jeg vil sige at jeg ikke har ændret handlemæssig adfærd siden og stadig benytter mig af de samme leverandører (Fordi, netop som PHK skriver, man kan ikke få at vide hvor det brådne kar evt. har været).

Dét der får mig til at tænke i hele den affære er: Jeg blev opkrævet gebyr for et nyt kort...
Det opkrævede gebyr overstiger prisen for at generere og distribuere et sådant kort til mig med mindst faktor 8...

Hvor mange er blevet opkrævet gebyr af en sådan kortudskiftning?
Hvis mange, hvor meget har de udstedende instanser så tjent på noget vi ikke kan gennemskue rigtigheden af?

svend eriksen

Tjaee...

Jeg støttede Freedom of the Press Foundation for et stykke tid siden og sidenhen ulovliglogning.dk ... Nu er mit visa/dankort spærret i en måneds
tid, indtil "de" får nosset sig sammen til at sende mig et nyt "rfid"borger/visa/dankort....

Det skal nævnes at jeg ALDRIG har fået mit/mine kort spærret før... og jeg har brugt kort siden 1998 helt uden "problemer".

Det er sikkert "bare" en algoritme der skyder med spredehagl...
Problemet kommer så ti-fold senere, når pre-crime er endeligt implementeret
sammen med et dna-register og en algoritme der skyder med spredehagl og bevisførelsen er din og din alene..

Alle disse ups'er og skæverter giver tilsammen det perfekte rene/rolige samfund
som kan glæde enhver justitsminister...

Hey... ja dig der læser dette... støt nu for filen' da www.ulovliglogning.dk
så vi forhåbentligt kan bremse disse censur/lognings/overvågnings/1984/ -
ministre.

8O)

Brian Funk

Hvorfor betaler du gebyr for noget som banken/NETS har ønsket? Jeg har fået spærret visa/dankort to gange. En gang pga. svindel online, hvor jeg selv meldte det og fik nyt gratis kort. En gang hvor banken/NETS spærrede mit kort pga. mistanke om svindel. Også gratis for mig.

Eneste ulempe begge gange var ventetiden (1-2 uger).

Denny Christensen

...er det ikke spor besværligt at skifte kredit kort nr de 117 steder man bruger det til betaling... og som man ikke erindrer man har noteret det på...

Dooooooh

Når det er sagt så er det Nets der har bøvl og ansvar for pengene og så er det vel ok at man som kunde ikke får mere info? Det skal bare være gratis og overstås på 2 dage så er det fint ;)

Mogens Lysemose

hvis du ikke har "tilstrækkeligt" med kontanter på dig til at klare dagen og vejen, for ting, du ikke har forudbetalt, er der rimelige chancer for det "flerrejsefolket" karakteriserer som en "gedigen oplevelse"!

Interessant at NETS er skyld i vi skal til at rende rundt med kontanter, ift. at regeringen netop har tilladt butikker at nægte at modtage kontanter...

Mogens Lysemose

Er der ikke allerede et par oplagte mistænkte:

Jeg støttede Freedom of the Press Foundation for et stykke tid siden og sidenhen ulovliglogning.dk ... Nu er mit visa/dankort spærret i en måneds tid, indtil "de" får nosset sig sammen til at sende mig et nyt "rfid"borger/visa/dankort....

Hvis det er rigtigt så lugter det jo af grundlovsstridig politisk censur og dermed har PHK måske ret i det med ytringsfriheden allligevel...
PHK har du støttet en af disse?

Michael Hansen

Forestil dig, en søndag formiddag på dit hotel i Istanbul. Få timer til flyafgang. Checkout. Frem med plastikkortet (sandsynligvis mit MasterCard). Afvist. Nå, shit happens. Frem med anden omgang plastik (sandsynligvis mit VISA). Afvist.

Har stået i samme situation efter en konference i USA (det er fandme ikke sjovt, både egne + firma kort afvist, ingen af dem manglede dækning / havde overskrevet nogen grænser), nu forudbetaler jeg konsekvent hoteller i udlandet (og kun ved de "kendte" internationale kæder), selvom det skrider totalt imod rejse politikken og man får brok af HR hver gang.

Martin Sørensen

Når det er sagt så er det Nets der har bøvl og ansvar for pengene og så er det vel ok at man som kunde ikke får mere info? Det skal bare være gratis og overstås på 2 dage så er det fint


Enig, jeg kan ikke se hvorfor det er vigtigt at vi som brugere får detaljer at vide omkring hvor der har været problemer. Vi får ganske vidst lidt besvær når vi skal have udskiftet vores kort, men det er jo ikke os der skal dække evt. økonomiske tab for misbrug når det sker på denne måde. Så længe kortudskiftningen sker så hurtigt som muligt og uden udgifter for os, så behøver jeg ikke mere info. Da sagerne næppe er gratis for kortudsteder, så har de naturligvis en interesse i at få løst problemerne hurtigt muligt.

Man kunne måske endda forestille sig at hvis der slap detaljeret information ud omkring hvor der har været problemer, så kunne det udnyttes til at misbruge systemet yderligere inden man fået lavet en mere grundlæggende løsning på problemet.

Michael Hansen

Enig, jeg kan ikke se hvorfor det er vigtigt at vi som brugere får detaljer at vide omkring hvor der har været problemer. Vi får ganske vidst lidt besvær når vi skal have udskiftet vores kort, men det er jo ikke os der skal dække evt. økonomiske tab for misbrug når det sker på denne måde.

Det burde stadig være fuldt transparent, hvis de sløser med dankort/creditcard oplysninger, gør de det sikkert også med andre (særligt) personfølsome oplysninger, der sagtens kan blive misbrugt, og skabe misbrug af ens identitet, eller andre økonomiske tab.

Martin Hoffmann

Du kan bare fjerne muligheden

            Jeg ved det, men der er delte meninger på youtube om hvor man skal skære/bore henne, og kortet kan naturligvis ikke gennemlyses. Jeg vil gerne være helt sikker på hvor det rigtige sted er.  

Jeg har fået udleveret et "Anti-skimming shield card".
https://www.xindao.com/en-gb/anti-skimming-shield-card-white-p820.523
Er det bare wishful thinking, eller er det ikke et bedre alternativ end en boremaskine?
Bedste alternativ ville naturligvis være valgfrihed ved udstedelse, men indtil da...

Martin Sørensen

Jeg har fået udleveret et "Anti-skimming shield card".


Det kunne være interessant at se hvor godt den virker hvis du f.eks. lægger den foran dit kort når du skal betale ved dankortterminalen eller prøver at scanne dit rejsekort. Det burde jo så ikke kunne lade sig gøre. Ud fra beskrivelsen af hvordan den virker, så burde den endda også virke hvis den ligger på oversiden af kortet da den ikke skærmer for kommunikationen, men jammer den.

Jesper Frimann

Jeg har flyttet sølvpapirshatten til min tegnebog og givet mit Visa-dankort det på.... det har den anden fordel, at så kan jeg 'bare' lade mit rejsekort anonym ligge i pungen når jeg skal 'checke ind' når jeg skal med toget.
Før blev rejsekort standerne forvirrede over at de prøvede at læse dankortet.

Og ja.. jeg fik også lukket for 'internet handel' og fik et nyt kort her den 30 i sidste måned.
Det burde jo være rimelig nemt at finde ud af, hvor det er gået galt ud fra hvor folk har handlet.

// Jesper

Per Gøtterup

Prøvede det samme med et Mastercard i SeaWorld i San Diego i sommeren 2016. Mit andet Mastercard virkede dog fint.

Ringede straks til min bank og fik dem til at undersøge sagen. De ringede tilbage og fortalte at Nets havde kigget på fejlen og det var at kortets prefix ikke var understøttet af den anvendte terminal. Kortet var med sin alder på 2 måneder for nyt til SeaWorlds terminal.

Povl H. Pedersen

Nu sidder jeg ikke med kontrakter, m,en mig bekendt er der ingen der kan få en "bøde" af Nets/Teller/PCI. Jeg tror den størst straf de kan give i DK er et øget betalingsgebyr.

Jeg har ikke selv hørt at jeg skal skifte kort, men jeg bruger også PayPal eller MobilePay hvor jeg kan. Bryder mig ikke om at sikkerheden på kort alene består i et 16-cifret kortnummer (4 første = 4571 for VisaDK, 4 næste banklens reg nr., sidste = checksum) som reelt er 7 cifre. Kombineret med udløbsår og måned (som kan udregnes ud fra ret få samples, og stikprøver, da både kortnummer og dato nok er voksende værdier).

Så er der en hemmelig kode (CVV) som er påtryk kortet, og dermed offetnlig tilgængeligt/synligt.

Hele sikkerhedsmodellen er dårlig. Det må næsten være ansvarspådragende for VISA, at de ikke har 2-faktor authentication som et minimum.

Martin Hoffmann

Jeg har flyttet sølvpapirshatten til min tegnebog og givet mit Visa-dankort det på.... det har den anden fordel, at så kan jeg 'bare' lade mit rejsekort anonym ligge i pungen når jeg skal 'checke ind' når jeg skal med toget.
Før blev rejsekort standerne forvirrede over at de prøvede at læse dankortet.

Så "hatten" stopper ikke rejsekortets aflæsning?
Jeg har selv et gammeldags dankort lidt endnu, så jeg har ikke testet mit shield card.
Ifølge shield cardets anvisninger er det nok at det bare ligger i samme pung, så det burde omfatte alle kort der ligger i den.

Per Gøtterup

Selv i banken var kassepersonalet ikke klar over at disse oplysninger nu er frit tilgængelige via NFC.


Jeg har forlængst investeret i en rfid-sikret kreditkort-æske, og den virker helt fint. Hvis jeg holder den op til en betalingsterminal så sker der ingenting, og jeg kunne lige så godt vifte med et stykke vådt pap. Skal nogen stjæle mine informationer via NFC så skal det ske ved betalingsterminalen da kortene ellers ligger i den sikre æske.

Andreas Bach Aaen

Jeg fik en SMS om at mit visa/Dankort var spærret d. 28/1. Tjeckede straks netbanken for at se om der var transaktioner der ikke skulle være. Det var det ikke.
Blev bekymret over at Netflix og skolemælk betalingerne hermed vill blive afvist en af de kommende dage. Skrev til min bankrådgiver om dette, der ringede tilbvage, at der var et nyt kort på vej om ca. en uge. Nummeret var udtrukket, men han kunne ikke oplyse mig om CVV nummeret, så reet kunne jeg ikke bruge det før det fysiske kort kom med posten.
d. 5/2 kom kortet med posten. Netflixbetaling var gået igennem kort inden spærring d. 28/1, mens skolemælk var blevet afvist. De sendte mig en email, der spurgte til om jeg havde fået nyt kort. Fortsat levering kunne ske hvis betaling kete senest d. 7/2.
Så posten skal godt nok ikke forsinkes ret meget mere før end den øvelse ikke dur mere.
Jeg tror jeg vil bestille et ekstra kreditkort - f.eks. ved IkanoBank (intet årligt gebyr) som reserve. Det er ret sårbart at få blokeret ens hovedadgang til egne penge i en uges tid.

Anders Majland

Når det er sagt så er det Nets der har bøvl og ansvar for pengene og så er det vel ok at man som kunde ikke får mere info? Det skal bare være gratis og overstås på 2 dage så er det fint ;)

Nu har jeg typisk omkring en måneds rejsedage om året - og har 2 gange de seneste år prøvet at få spærret mit firma visa/dankort mens jeg har været i udlandet. Den ene gang kunne det så låses op igen ved henvendelse til egen bank i deres almindelige åbningstid 2 dage senere (det blev spærret en lørdag) mens det den anden gang skulle tvangsudskiftes ....

Så jeg har lært at have "rigeligt" med kreditkort med. Jeg har bla et kort udstedt af banknorwegian.dk og det udmærker sig ved at der er 24/7 kunderservice. Det har hverken Jyske Bank eller Sydbank der ellers er de banker jeg bruger mest. Men det kort har jeg også prøvet at få spærret pga en "mistænkelig transaktion" - men det kunne åbnes igen blot ved et telefonopkald - Det har ikke været tilfældet ved kort udsted af Jyske Bank hvor man godt nok kan ringe ind 24/7 for at spærre et kort men ikke for at få det åbnet igen

Vi har brug for virtuelle (evt engangs) kreditkort der nemt kan erstattes uden at skulle vente op til en uge på at postnord kan levere et fysisk erstatningskort.

René Nielsen

Jeg er enig med PHK selvom jeg ville foretrække at bruge begrebet "retten til vælge" fremfor ytringsfrihed.

Når det er sagt, så synes jeg ikke at spærring af betalings-/kreditkort i tusindvis burde kunne ske præventivt - uden at det udløser bøder i millionklassen til Nets.

Der er et stærkt politisk pres imod et pengeløst samfund og derfor bør den slags handlinger altid udløse erstatning til kortbrugeren. Tingene må følges ad.

Ultrakort så er brugeren jo sagesløs men bliver alligevel ofret fordi Nets intet økonomisk incitament har til at løse problemet. Det er jo ikke raketfysisk via en nødtjeneste og noget 2 faktor hvor en kortholder kan ringe og sige at betalingskortet skal virke til hotel og lignende i et bestemt geografisk område og indenfor et afgrænset tidsrum.

Endnu mere simpelt ville det være hvis der var en NETS hjemmeside, hvor kortholder via 2 faktorkoder på telefonen kan override evt. spærringer.

Du kære læser er nødt til at forholde dig til at Nets er skideligeglad med dig for deres kunde er din bank. Du er via din bank fanget i Nets monopol.

Indtil der kommer et politisk indgreb imod den monopolsituation som Nets har, vil ingenting blive ændret.

Morten V. Christiansen

Hvis Nets begyndte at hænge butikker ud alene på mistanke, ville de nok risikere sagsanlæg. Så jeg har en vis forståelse for, at de tier stille, med mindre de er ret sikre på at der er et problem.
Jeg sørger for at have et (gratis) reservekort, mest fordi alting før eller siden går i stykker. Men det er da også rart at have, hvis min bank skulle lukke mit kort uden varsel.

Poul-Henning Kamp Blogger

Når det er sagt, så synes jeg ikke at spærring af betalings-/kreditkort i tusindvis burde kunne ske præventivt - uden at det udløser bøder i millionklassen til Nets.

Det helt overordnede gyldne princip bør være at dem der bestemmer hvor meget sikkerhed der skal være betaler alle omkostninger som konsekvens deraf.

Iflg det princip skal masse-spærring naturligvis være en af de midler Nets har til at begrænse skadens omfang.

Men lige så naturligt må Nets ikke bare kunne sende regningen videre til kortholderne, specielt ikke når de har tæt på 100% monopol på udstedelse af kreditkort i Danmark.

Knud Larsen

Måske er det ikke lige noget med ytringsfrihed. Men hvad med retssikkerhed.
Jeg har lige skrevet til Trustpilot angående nogle ret så utrygge forhold vedr. en bestemt leverandør. Det bliver nu ikke vist, da der er tale om rigtig mange dårlige oplevelser, der går tilbage til 2014. Trustpilot bringer kun info vedr. et år.
Der indføres mange nye tiltag - men det er rigtigt, det ser ikke ud til at beskyttelse af den enkelte forbruger står så højt på listen.
(Jeg tænker også på identitetstyveri og indbrud)

Axel Nielsen

Hvorfor betaler du gebyr for noget som banken/NETS har ønsket?

Det kan jeg ikke svare på, for det kunne jeg ikke få noget klart svar på...!

Hvis ikke jeg havde været opmærksom, havde jeg ikke opdaget det - Fordi det ganske enkelt var trukket fra den tilknyttede konto, sammen med mange andre betalinger. Intet bilag, ingen meddelelse.

Jeg lykkedes med sværdslag at få tilbageført beløbet. Jeg tænker bare, hvor mange har betalt, uden at have opdaget det.
Det er én af de store nordiske banker jeg benytter...

Leif Neland

Hvad er sikrest?

A: Du får stjålet dit berøringsfri kort.
Tyven kan hæve max 200 kr et par gange, indtil systemet synes det virker mistænkeligt og spørger om pinkode.

B: Du får stjålet dit chip+pin-kort og koden er blevet afluret.
Tyven kan nu hæve op til max-grænsen.

I både A og B kan der handles for store beløb i nethandel.

C: Du får aflæst dit berøringsfri kort.
Tyven får kortnummer og udløbsdato, men ikke CVV, så kortnummeret kan ikke bruges i nethandel.
Kortnummer og udløbsdato er heller ikke nok, hvis man får lavet en kortsimulator; der skal mere til.
Så det kan være ligegyldigt at dit kortet bliver scannet andet end til sporing af dine bevægelser.

Har man to kort liggende ovenpå hinanden er det ikke ret sandsynligt at nogen af dem kan aflæses, da de bare taler i munden på hinanden.

Claus Futtrup

Hej Leif - jeg forstår ikke din kommentar. Er "emnefeltet" udtryk for din holdning? Hvad ligger du i A, B og C?

P.S. Det om en løsning teknisk set er sikker eller usikker er en vurdering som er helt uafhængig af beløbs-grænser. Dertil kommer at beløbsgrænser er fastsat politisk (eller, i hvert fald kan vi sige, at grænsen er ikke noget som stammer fra en teknisk hindring i enten A, B eller C).

Leif Neland

Jeg mener viftekortet er mere sikkert; det er derfor jeg skriver det i overskriften.

Hvad jeg mener med A, B og C burde også være tydeligt.

Med mere eller mindre sikkert mener jeg den stokastiske middelværdi; sandsynlighed for hændelse * hændelsens værdi.

Man kunne kræve at man skal holde kortet mellem to fingre for at det vil virke trådløst; det ville forhindre fjernaflæsning (der svjv ikke giver oplysninger, der kan bruges til at hæve penge)
Til gengæld vil det også forhindre at jeg kan betale ved blot at lægge pungen på automaten. Så når jeg skal have kortet op af pungen er der større risiko for at det fysisk bliver stjålet ud af mine hænder.

Lars Skovlund

A. ....
B. ....
C. ....
D. .....

E. Lad os sige jeg er i Singapore. Nogen med en mobiltelefon kan aflæse kortet og se mit navn, og dermed at jeg formentlig ikke er hjemme i det næste gode stykke tid. Oplysningen sælges til danske forbryderbander (med profit). Danske forbryderbander tager for sig af retterne i mit hjem, og banken erstatter ingenting - for du kan ikke bevise, at kreditkortet har faciliteret indbruddet, og derfor er der i deres statistikker ikke tale om misbrug med økonomisk vinding, forstå det hvem der kan. Præmien på min forsikring stiger - hvis jeg ellers har en - osv. Misbrug uden økonomisk vinding kan iøvrigt være nok så problematisk for borgeren (samme problem med NemID, samme leverandør).

Hvordan ser din risikovurdering på misbrug, der ikke direkte har noget med din bankkonto at gøre?

Gert Madsen

Så når jeg skal have kortet op af pungen er der større risiko for at det fysisk bliver stjålet ud af mine hænder.


Vel ikke uden at du opdager det ?
Problemet i din opstilling er jo, at risikoen for den ene mulighed, ikke udelukker risikoen for den anden.
Problem med fjernaflæsning, er at der er minimal chance for at opdage det. De fleste opdager ret hurtigt at kortet er borte.

Per Jeppesen

Det er virkelig sørgelig retorik. Det betyder, at alle os der arbejder med sikkerhed åbenbart er kvajpander, hvis vi skulle blive kompromitteret. Allerede efter én deltagelse i et gratis sikkerhedsseminar, bør man have den basale forståelse, at sikkerhed dels handler om continous improvement, dels at man ikke undgår at blive ramt i et eller andet omfang. Shit happens, med andre ord.
Skal de der rent faktisk lykkes med at identificere en sårbarhed - og rent faktisk lykkes med at igangsætte mitigerende processer –udråbes til at være sikkerhedskvajpander?

Christian Nobel

Er du sikker på at man kan på ALLE kort?
Jeg synes godt nok jeg har prøvet med meget stærkt lys på mit kort uden held.

Hvis man bare har en ordentlig lommelygte, så kan det godt lade sig gøre.

Mit Mastercard (udstedt af SEB bank, mig bekendt uden om Nets) er nærmest gennemsigtigt, VisaDankortet lidt sværere at se igennem.

På det første kan man tydeligt se ringen langs kanten, men det ser også ud som der er en ekstra chip under magnetstriben (til hvad formål??), på det andet ligner det at antennerne er to sæt små korte ledere på ca 5mm der stritter ud fra hver sin side af chippen.

Kjeld Flarup Christensen

Nu ved jeg ikke hvilke informationer Nets har fået ind, og hvor de har fået dem fra. Hvis man forestiller sig at det er en webshop som frivilligt er gået til Visa og sagt, UPS vi blev hacket.

Så er det nok sidste gang Visa får sådanne oplysninger.

Med GDPR får EU webshops pligt til at melde den slags, men det er så kun inden for EU.

Og igen vil det samme vel gøre sig gældende. Selv med GDPR, hvad vil en webshop vælge 4% af omsætningen eller 100%?

Jeg ville da også gerne vide hvem der sløser med sikkerheden, men jeg risikerer kun at kunne boykotte dem der lærer af deres fejl.

De virkeligt slemme, de bliver først afsløret når en hacker fortæller hvilken shop de har hacket!

Christian P. Broe Petersen

Jeg fik lige lukket mit kort i sidste uge, med et nyt på vej. Dog kun lukket for internethandel.

I dag fik jeg mail fra OnePlus, at de var blevet hacket, og at mine kortinformationer derfor muligvis var lækkede.

Det synes jeg sgu er et godt træk af dem. Ud med det åbenheden. Og jo, de eller deres partnere har nok slækket på sikkerheden, men jeg sætter stadig pris på, at de kommer frem med informationerne, frem for at man skal sidde og gætte.

Log ind eller Opret konto for at kommentere