Damn, jeg elsker det website!

Kan vi ikke godt gøre det lidt smartere? Et nødvendigt spørgsmål, der en gang imellem dukker op i en hverdag, hvor man skal forsøge at jonglere arbejde, børn, sportsaktiviteter og hvad man ellers gerne vil have presset ind i døgnets 24 timer (søvn f.eks.).

Derfor har jeg længe været top-misundelig på englænderne, som har gode mulighed for at få leveret dagligvarer til døren, mens vi i Danmark har måttet nøjes med lidt spredt fægtning fra bl.a. Aarstiderne, som egentlig har nogle lækre grønsagskasser, der dog sjældent er sammensat liiige som man selv ville have gjort det, og stadig skal suppleres med storindkøb af alt det andet.

Til min glæde har den landsdækkende SuperBest-kæde nu kastet sig ind i kampen for at få danskerne til at handle dagligvarer online. Og det virker. Sgu. (sorry!) Levering alle hverdage ved bestilling frem til midnat dagen før, stort vareudbud og rimelige leveringsgebyrer (49 kr + emballage). Jeg elsker at gå ind på status-siden og se, at lige nu står der nogen nede i det lokale supermarked og er ved at pakke MINE varer, mens jeg bruger tiden på noget fornuftigt.

Udover at sitet faktisk er lækkert og overskueligt, så er det bare utrolig nyttigt. Jeg har hørt tal citeret for, at danskerne i gennemsnit bruger mellem 30 og 45 minutter om dagen på indkøb. Det er da tidsrøveri af dimensioner, når der er så mange gode projekter, der kan kodes, blogindlæg, der kan skrives, og sne, der kan kælkes i.

Derfor elsker jeg superbest.dk - hvilket website har du kastet din kærlighed på?

Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Frej Soya

Ja det er et skridt paa vejen men der er stadig mangler, provede at kobe ind til brunch.....

  • Der mangler vare paa sitet i forhold til butikken. (Ret mange?), hvorfor er slagteren/fiskehandleren/ostebutikkens vare ikke på?
  • Det er saaa langsomt... klik og vent...
  • Kategoriseringen er en rigtig god, bortset fra at en vare kun optræder i en kategori... klassisk fejl ;)
  • Kan jeg faa lov at hente en pakket pose selv, evt til en billigere pris end 50kr? Har set det et par steder i frankrig....

Derudover mangler superbest stadig lidt i prisen for at være studievenligt, men man kan jo se hvad det vil koste at gå i superbest. Fragtprisen er jo ligegyldig fordi man kan slå sig sammen paa en gang.

Men det er helt sikkert den rigtige vej frem! Det er supersuper fedt, håber det bliver en succes. Men butikker som netto er jo bygget op om impuls indkøb, så breder sig nok ikke lige med det samme.

  • 0
  • 0
#6 Anne-Sofie Nielsen

Kategoriseringen er en rigtig god, bortset fra at en vare kun optræder i en kategori... klassisk fejl ;)

Jeg bruger faktisk sjældent kategorierne, jeg søger bare oppe i toppen, så kommer der en drop-down med de varer, der matcher, og man kan tilføje direkte til indkøbskurven fra den.

Jeg håber, at de på et tidspunkt får et mere avanceret koncept omkring "erstatningsvarer", dvs. varer, der leveres, hvis det, man egentlig havde bestilt, var udsolgt. F.eks. kan man risikere få et andet mærke smør end det bestilte efter princippet "tilsvarende eller bedre". Man kan helt fravælge at få erstatningsvarer, men generelt fungerer det fint.

Jeg ville dog godt kunne sætte kryds ved, at jeg på enkelte varer måske var meget pernitten med, at det bliver det "rigtige" mærke, og tilsvarende ville jeg gerne være mindre kritisk på andre varer, f.eks. ærgrede jeg mig en dag over, at da butikken havde udsolgt af økologiske champignon (som jeg havde bestilt), ville jeg gerne have kunnet vælge "så giv mig da nogle konventionelt dyrkede, for pokker".

  • 0
  • 0
#7 Michael Møller

Har fra tid til anden brugt torvet.dk - super nemt.

"Jeg elsker at gå ind på status-siden og se, at lige nu står der nogen nede i det lokale supermarked og er ved at pakke MINE varer, mens jeg bruger tiden på noget fornuftigt." - hehe bruger du så tiden på at checke hvor dine varer er :)?

  • 0
  • 0
#8 Christian Nobel

Har altid undret mig over at det ikke er nogen der tager dagligvarehandel op på næste niveau.

Det er da fuldstændig tåbeligt at internethandel i en dagligvarebutik foregår i en almindelig butik med en kvadratmeterpris på 1200 kr.

Det skulle da foregå fra et centrallager på en pløjemark, uden dyr butiksudsmykning, og så med kørsel sat i system. Den lavere husleje, og mere rationelle drift burde kunne eliminere kørselsgebyret.

Og så skal man kunne have en standardbestilling liggende, evt. lokalt, således at alle de ting man alligevel skal have hver gang kommer op på en hurtig kryds af liste.

Der er langt endnu.

/Christian

  • 0
  • 0
#9 Anne-Sofie Nielsen

Jeg synes bare, at Torvet.dk skal have lidt rigelig med frist for at lave bestillingen? F.eks. hvis man skal have leveret fredag, skal man senest have bestilt onsdag formiddag inden kl. 12.00, dvs. i praksis tirsdag aften, hvis ikke man skal sidde og bestille i arbejdstiden...

Det var lidt det samme med Aarstiderne dengang jeg brugte det, kan jeg huske. Derfor var jeg positivt overrasket over, at man hos superbest kan bestille inden kl. 24 dagen før.

Og så skal man kunne have en standardbestilling liggende, evt. lokalt, således at alle de ting man alligevel skal have hver gang kommer op på en hurtig kryds af liste.

Helt enig. Har pt. et google doc liggende med ting, jeg skal huske altid at bestille; det burde jo kunne automatiseres i stedet...

  • 0
  • 0
#10 Michael Møller

Det med tiden er rigtigt, men passede os fint nok, så det er nok et spørgsmål om temperament. Men når jeg tænker efter tror jeg heller ikke der var de store alternativer for 3 år siden da vi begyndte at bruge det..bestille i arbejdstiden..tænk hvis man kunne få det leveret til sit arbejde når man gik hjem, så var det bare tage det med ud i bilen.

  • 0
  • 0
#11 Claus Jørgensen

Danmark er nok stadigvæk for lille til at det kan betale sig med den slags forretning.

Mine bekendte i Syd England har dog rigtig god erfaring med at bestille alting online. Så det er nok et spørgsmål om at lade markedet blive udbredt først, så der er kunder nok.

  • 0
  • 0
#13 Michael Mortensen

Yderst interessant website, omend priserne efter min mening er for høje. Desuden mangler jeg noget "mindst holdbar" information samt en egentlig varedeklaration, men som et (efter mit indtryk) nytstartet website har det bestemt potentiale.

Når vi når hen til bedre priser, større udvalg samt bedre information omkring de enkelte varer, så er jeg ikke i tvivl om, at dagligvare webbutikker er kommet for at blive, og de vil med tiden blive reglen frem for undtagelsen - det er blot et spørgsmål om tid!

  • 0
  • 0
#14 Anne-Sofie Nielsen

Desuden mangler jeg noget "mindst holdbar" information samt en egentlig varedeklaration

Mindst holdbar er afhængig af, hvad de har i butikken, så det er jo lidt svært at se på webbutikken... Jeg køber normalt ind til en uge ad gangen, og det er ikke noget problem mht. holdbarhed. Mælk er f.eks. typisk fremstillet dagen før leveringen.

Mht. varedeklaration, så synes jeg da, at der er fuld information, se f.eks. http://www.superbest.dk/produkt/kogt-skinke-3

Men det var måske på yellowman, du mente?

  • 0
  • 0
#15 Michael Mortensen

Mindst holdbar er afhængig af, hvad de har i butikken, så det er jo lidt svært at se på webbutikken...

Jeg kan godt forstå dit argument, men jeg tror dog stadig på muligheden for "udvidet" lagerstyring. De levere jo på nogle fastsatte dage, så de må kunne oplyse om en "forventet" mindst holdbar til, hvis ikke den præcise.

Hvor længe kan deres kød holde sig? Tommelfingerregelen er max. en dag, men man må antage, at man kan købe "gaspakket" kød også?

Mht. varedeklaration, så synes jeg da, at der er fuld information, se f.eks. http://www.superbest.dk/produkt/kog...

Men det var måske på yellowman, du mente?

I det givne eksempel har du ret, men hvis du eks. er inde på deres kødvare (altså ikke pålæg), så mangler jeg personligt information om fedt, protein samt evt. tilsatte kulhydrater.

Anyway, skønt du gjorde opmærksom på siden - lur mig om de ikke løbende laver nye tiltag :-)

  • 0
  • 0
#16 Anne-Sofie Nielsen

Det er da fuldstændig tåbeligt at internethandel i en dagligvarebutik foregår i en almindelig butik med en kvadratmeterpris på 1200 kr.

Du har som udgangspunkt ret, men måske er det heller ikke nogen dum ting i en opstartsfase at forsøge at få gang i nethandel af dagligvarer uden de store udgifter. Pt. har SuperBest vel stort set kun haft udgifterne til at lave selve websitet, og så kan man vel i et vist omfang benytte eksisterende medarbejdere til at pakke netbestillinger på tidspunkter, hvor der er mindre travlt i butikken? Eller? Det må da være noget billigere end at komme ind som ny spiller og skulle opbygge lager og få hele logistikken på plads?

Mange andre af de netbutikker, jeg frekventerer (f.eks. er jeg glad for at kunne købe legetøj online og derved slippe for at stå i kø som nr. 10 nede i vores lokale BR legetøj), ser også ud til at være små butikker, som driver en netbutik ved siden af deres alm. forretning.

  • 0
  • 0
#17 Line Wolff

Jo, det er et hit, fordi SuperBest gør det på den rigtige måde. Ikke det der fis med at man skal bestille 4 dage før osv, nix - bestil inden kl. 24 og få det dagen efter!

That's the way to do it.

Det har resulteret i at vi udelukkende har handlet ind via deres onlineshop siden 21. november sidste år, så det er 2½ måned nu. Det kan tælles på én hånd hvor tit vi har handlet i et alm. supermarked siden. Jovist, det er noget dyrere at handle online (endnu) i forhold til at hoppe i Netto, men den tid vi sparer (med småbørn) er alt rigeligt den ekstra betaling værd.

For os var det springende punkt, hvor vi hoppede på vognen - og blev der - den hurtige levering. At der er daglig levering i hverdagene. Vi har utallige gange forsøgt at få det til at fungere med blandt andet Torvet og Årstiderne, men det er glippet efter max et par leveringer, fordi den planlægning der skulle til, for at få det til at hænge sammen i forhold til leveringstiden, var umulig for os at holde fast i. Så skulle man bestille mandag hvis man ville have leveret torsdag. Det duede bare ikke i vores hverdag, som er impulsiv og adhoc.

Mht. holdbarhed, så lover SB at de håndplukker de friskeste varer, som man selv ville have gjort i butikken. Indtil videre er det ikke glippet, og vi er meget tilfredse med den del af det. Køber alt, også mælk, grøntsager, kød osv. En enkelt gang havde jeg bestilt aubergine, og de havde ikke nogle de synes var flotte/friske nok, så jeg fik 2 med, som var lidt kedelige - tilgengæld var det uden beregning! Og de fejlede altså intet - de var lidt små og skrællen var lidt plettet, men de skulle alligevel i en gryderet, så det var intet problem. Og hellere da få dem med gratis, end at undvære helt i det tilfælde.

Men enig med Anne-Sofie mht. erstatningsvarer. Den del måtte de godt gøre specifik for hver enkelt vare. Dét savner vi.

Jeg håber at mine on-hands erfaringer kunne bruges! Jeg ved at det lyder meget positivt, men det har det altså været for os - jeg er ikke ansat eller noget :) Jeg synes deres koncept fortjener alt den omtale den kan få, så flere kan få glæde af det. Jeg vil være meget ked af at skulle undvære servicen, hvis de må lukke pga. for lav tilslutning. Det har helt klart fået vores hverdag som familie til at fungere bedre. Jeg savner absolut ikke krigsstemningen i køen hver dag efter fyraften!

  • 0
  • 0
#18 Jørn Hedegaard Povlsen

Fantastiskt! Handlede for ca 500 kr. Får en sms-besked om at selleri er udsolgt! Betaler udover de 49kr også for indpakning. 9kr indpakningen er perfekt. En flamingokasse med køleelement indeholdte mejerivarene. En solid papkasse indeholdte det øvrige.

Tak for din information mvh jhp

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere