olav m.j. christiansen bloghoved olav christiansen

Conrep fra Projekt:værktøjsdagen del 3 - opsummering

I mine to tidligere indlæg (for efterhånden ret længe siden) har jeg fortalt en lille smule om Projekt:værktøjsdagen om formiddagen og eftermiddagen.

I dette sidste indlæg om det emne vil jeg fortælle lidt om standene og opsummere hvad jeg samlet set har fået ud af konferencen, inden der er gået så lang tid at alle har glemt hvad det egentlig handlede om (og jeg beklager den lange ventetid).

Tivoli Kongrescenter

Først lige et par ord om det sted, hvor arrangementet blev afholdt. Det hele foregik på Tivoli Kongrescenter, der ligger ret centralt i København ved Kalvebod Brygge. Hotellet blev bygget i 2010, så det er ret nye og moderne faciliteter (jeg tror endda at konferencedelen er lidt nyere end det).

Jeg havde ikke været der før, men jeg må umiddelbart sige at jeg er ret godt tilfreds med det hele. Der var forplejning hen over hele dagen, og jeg synes ikke man manglede noget som helst. Lokalerne fremstod som store og med AV-udstyr der bare virkede. Der var også folk overalt, man kunne spørge om hjælp hvis man havde brug for det.

Arrangørerne prøvede at holde styr på hvem der kom på hvilke foredrag ved at man blev scannet ind ved indgangen til hvert foredragslokale. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om den procedure. Som minimum bør man gøre det frivilligt (jf. GDPR), men det gjorde det selvfølgelig muligt for arrangørerne at se f.eks. hvilke foredrag der var mest populære. Det kunne også bruges til at man kunne få tilsendt informationer fra det firma, der stod bag det enkelte foredrag, men jeg er lidt usikker på om man rent faktisk brugte det på den måde.

Det var i hvert fald noget man burde have informeret om på forhånd.

Foredragene

I mine to tidligere indlæg har jeg fortalt lidt mere om de foredrag, jeg selv var til, så den del vil jeg ikke gentage her. Men lidt mere generelt var programmet delt op, så der var et fællesspor (med en s.k. keynote - altså hovedpræsentation) om morgenen og lige efter frokost. Derefter delte programmet sig ud i flere spor, hvor man så måtte vælge. Så det ville nok være svært at nå at se det hele. Jeg havde heller ikke nået at læse så meget om de enkelte foredrag inden konferencen, så jeg måtte tage nogle hurtige valg på stedet. Men jeg kender det fra f.eks. science fiction-kongresser, hvor jeg har været med på en del forskellige programmer, men fra starten må prioritere hvad der er vigtigst.

Jeg synes helt overordnet at de fleste af de foredrag, jeg var til, havde et højt fagligt niveau. Det var folk, som var engageret og som vidste noget om emnet, som var sendt på podiet. Og mange foredragsholdere tog gerne imod spørgsmål fra salen. Men samtidig var det jo også oftest en slags sælgere, da det mest var firmaer med en økonomisk interesse, der stod for foredragene. Så man skulle bevare sin kritiske sans - også når der blev lovet guld og grønne skove.

Standene

Det lykkedes mig også ind imellem foredragene at gå en tur rundt blandt udstillerne.

På sådan en type kongres som denne, hvor der egentlig var et ret smalt emne (projektstyringsværktøjer) er det faktisk en interessant oplevelse at gå rundt og snuse lidt til hvad de forskellige stande egentlig udstiller. Mange af dem viste jo faktisk (som forventet) deres eget værktøj frem, så man kunne få et indtryk af hvordan de forskellige værktøjer virker og måske endda lave nogle sammenligninger. Jeg fik da også en snak hos flere af standene om hvad det var lige deres værktøj kunne, som de andre ikke kan. Der var også stande, som havde andre ting, f.eks. kurser og uddannelse generelt (og jeg mener også jeg blev lovet et gratis kursus, hvis jeg bare deltog i deres spørgeskemaundersøgelse, men det hørte jeg sørme ikke mere til).

Da jeg tilmeldte mig konferencen i sin tid havde jeg egentlig slet ikke tænkt på at skrive om det. Havde jeg gjort det, ville jeg måske have taget noter undervejs, så man f.eks. kunne lave sammenligninger mellem de forskellige værktøjer. Men heldigvis findes der masser af steder på nettet, hvor man selv kan læse om hvilke faciliteter, de forskellige systemer har - og ellers er man velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget specifikt man gerne vil vide.

Derfor tror jeg ikke at jeg vil dvæle mere ved standene. Man kan selv se hvem der deltog ved at følge dette link:
https://www.tilmeld.dk/projektdagen/projektvaerktoejsdagen-2019.html

Opsummering og konklusion

Det bringer mig så til afslutningen af denne lille blogserie.

Man kan jo efter sådan en konference stille sig selv nogle spørgsmål, f.eks.:

  • Fik jeg noget udbytte ud af kongressen?
  • Fik jeg nok for pengene?
  • Var der noget, der kunne gøres bedre?
  • Ville jeg deltage en anden gang?

Her skal jeg efter bedste evne forsøge at besvare det.

Først og fremmest: Fik jeg noget udbytte ud af kongressen? Ja, masser. Jeg fik set og hørt en masse, og set nogle værktøjer som jeg ikke har arbejdet med før. Når man som jeg tager rundt som konsulent til forskellige virksomheder, så får man set mange forskellige systemer, men man har kun sjældent indflydelse på hvilke systemer der anvendes - f.eks. til projektstyring. Men indimellem har man behov for at forbedre på processerne, f.eks. ved at få indført nogle andre systemer, og så er det rart at kende lidt til hvad der findes ude på markedet og hvad det er, de forskellige leverandører arbejder på lige for tiden.

Fik jeg nok for pengene? Ja, det er jo altid en smagssag, men jeg havde betalt ca. et par tusinde plus moms, som nok virker meget rimeligt for et heldagsarrangement med frokost og div. forplejning, når man kigger på størrelsen af konferencen. Så, jo: Jeg fik nok for pengene, men prisen skal i hvert fald ikke sættes længere op, hvis jeg skulle deltage en anden god gang.

Var der noget, der kunne gøres bedre? Jo, helt sikkert. Selv om jeg faktisk synes det virkede som et vellykket arrangement, hvor der var godt styr på det meste, så vil der nok altid være plads til forbedringer. En ting, jeg har nævnt, er det med at scanne folks adgangskort ved indgangen til hvert foredrag. Jeg fandt aldrig ud af hvad det skulle bruges til, så det burde man måske forklare bedre næste gang (og så måske også lige overveje hvad GDPR har at sige om det). Måske savnede jeg også lidt andre typer udstillere og foredragsholdere end dem, der var til stede. De fleste var på en eller anden måde koblet op på Microsoft og tilhørende værktøjer, men hvad med alt det andet? Findes der virkelig ikke projektstyringsværktøjer, som ikke er sammenfiltret med Microsofts systemer? Eller var de leverandører, som har den type værktøjer, bare ikke målgruppen? Og hvad med de mere agile værktøjer og leverandører? Mange af de udstillede systemer var skåret lidt over samme læst, og man savnede måske en anden vinkel på hvad et projektstyringsværktøj også kan være. Jeg savnede måske også værktøjer, der kunne mere end blot projektstyring, f.eks. med bindinger til kravstyring, udvikling, test m.v. Men jeg kan sagtens have overset noget, da jeg ikke kunne nå at gå i detaljer med alle værktøjerne.

Ville jeg deltage en anden gang? Helt sikkert. Jeg ved dog ikke om jeg deltager næste gang. Det kommer an på mange ting, bl.a. om jeg tror der er noget nyt at se på og høre om. Men det virker alt i alt som et fornuftigt arrangement, hvis man interesserer sig for emnet.

Slut for nu. Skriv gerne herunder, hvis du savner mere information.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere