olav m.j. christiansen bloghoved olav christiansen

Conrep fra Projekt:værktøjsdagen del 2 - eftermiddag

En forsinket glædelig jul til version2's læsere. Efter at have fortæret al den gode julemad, håber jeg man er klar til at læse lidt mere om projektstyringsværktøjer.

I mit forrige indlæg fortalte jeg lidt om hvad der skete om formiddagen på Projekt:værktøjsdagen.

Denne gang vil jeg fortælle lidt om eftermiddagen, og i et senere indlæg vil jeg runde af med at fortælle lidt om standene samt opsummere på min oplevelse på Projekt:værktøjsdagen.

LEGO koncernen bygger projekter af nye klodser

Efter frokost (som var en særdeles flot buffet, hvor der ikke manglede noget) hørte jeg først en keynote (hovedtale) om LEGO. Det var Thomas Yde Havgaard, som fortalte om hvordan de i transformationsafdelingen kørte projekter. Der var ikke tale om typiske IT-projekter, men oftere en blanding af forskellige typer projekter (som jeg forstod det). Meget af det handlede om konceptudvikling, som måske er vanskelig at sætte for meget i system. Som der står i det skriftlige program: 'Krav om speed sætter vores LEGO Koncerns projektmodel under pres, og det sætter nye krav til både metoder og vores projektledelse i et stadig højere tempo'.

Foredraget var interessant, da vi her var i en noget anden verden end de type af projekter, jeg selv mest har arbejdet med. Men det var tydeligt at det var en helt anden type udfordringer, man står med i et innovationsprojekt, hvor man styrer det lokalt og hvor de fleste ressourcer er tæt på. Jeg er dog sikker på at det stadig er ret store udfordringer, de kæmper med, og set fra et helt personligt synspunkt kunne jeg da godt have tænkt mig at prøve at være med i et af de projekter, der blev omtalt. Det virkede som om man havde bedre muligheder for at være agile, når der var behov for det.

Fra projektleder til digital scrum master

Det næste foredrag, jeg hørte, havde overskriften 'Fra projektleder til digital scrum master', og det er jo noget jeg kan relatere til. I denne tid, hvor alt bliver betegnet 'agile' (uanset hvor meget det så har med sandheden at gøre), er det ikke kun rene projektlederkompetencer, man efterspørger rundt omkring, og f.eks. scrum mastere er der ofte behov for - også selv om de færreste organisationer bruger en ren Scrum-model. Selve foredraget var dog ikke helt det, jeg regnede med, da jeg ud fra overskriften forventede en mere personlig fortælling, men det handlede igen her mest om virksomheden og deres produkter (og tilfældigvis var det igen Zispa, der stod bag - som jeg også havde mødt om formiddagen).

Så var der straks lidt mere kød på de tre sidste foredrag, jeg nåede den dag: 'Visuel planning og digital projektstyring' med 'Visuell Planering', 'Tag styringen over din udvikling som projektleder' med 'nextpuzzle' samt 'ISS: sådan faciliterer vi en global roll-out med Microsoft PPM', så de tre foredrag vil jeg lige dvæle lidt mere ved.

Visuel planning og digital projektstyring

Dette foredrag foregik på svensk, noget som afskrækkede nogle få af tilskuerne. Jeg synes nu ikke det var svært at følge med i. Det skulle jo være visuelt. Magnus Holmlid indledte med at fortælle at det var flere år siden han sidst havde været med på denne konference. For mig, der aldrig havde været med, var alt jo nyt, men det kan være at flittige konferencedeltagere ofte føler at de ser det samme igen og igen. Foredraget havde kun det ene fokusområde, som er nævnt i overskriften: Visuel planlægning. Han guidede os igennem en masse forskellige værktøjer, som alle havde det tilfælles at de var visuelle. Der var fart på, og jeg synes at foredraget var underholdende, især fordi foredragsholderen fremstod som meget dynamisk og troværdig. Han kom faktisk hen og gav hånd til mange af tilhørerne og hilste på folk. Han var også interesserede i at høre hvor man kom fra, noget som mange andre foredragsholdere ikke gik helt så meget op i.

Faktisk kunne 'visuel planlægning' have været titlen på selve konferencen, for det var et gennemgående tema for mange af foredragene og standene.

Tag styringen over din udvikling som projektleder

Et af de mest interessante foredrag denne dag var af Karin Lomborg Berg, som sammen med Jacob Troelsgård (begge fra nextpuzzle) fortalte om hvordan man kan evaluere projekters evne til at planlægge og eksekvere. Modellen hedder OPPERA, der betyder: "Organizational Project Planning and Execution Review Assessment".

Bag det fine ord ligger en meget operationel model, som kan bruges til at vurdere hvor godt man styrer sine projekter. Kort fortalt scorer man projektet med en værdi fra 0 til 4 indenfor 14 forskellige parametre. Det er f.eks. Ledelse, Kommunikation, Risici og Økonomi. Man måler så både hvor god projektet er til at planlægge den enkelte parameter og også hvordan man udfører den. Ud fra det burde man så kunne se hvor man har behov for at forbedre sig.

OPPERA-modellen ser meget spændende ud, og har bl.a. været anvendt hos CBS og SKAT.

ISS: sådan faciliterer vi en global roll-out med Microsoft PPM

Det sidste foredrag, jeg gik til (da jeg sprang over underholdningen til allersidst) var om Microsoft PPM og hvordan man anvender det. Microsoft PPM er et sæt meget integrerede værktøjer med den samlede betegnelse Microsoft Project Portfolio Management.

Som jeg skrev i mit forrige indlæg var der ikke mange værktøjer på konferencen, som ikke havde et eller andet med Microsoft at gøre, men de fleste værktøjer, jeg indtil nu havde set på, var dog udviklet af andre udviklingshuse og tilbyder så i højere eller mindre grad integration med forskellige Microsoftværktøjer - typisk Office 365.

Her var der så tale om Microsofts eget bud på hvordan man udvikler et projektstyringsværktøj, så det var spændende at se. Jeg har selv igennem årene arbejdet med flere forskellige Microsoftværktøjer til projektstyring, og her har de tydeligvis kastet meget efter at lave en mere helhjertet løsning.

Mange projekter anvender måske ét værktøj til styring på styregruppe- og projektledelsesniveau (f.eks. Microsoft Project) men bruger så helt andre værktøjer når man er nede hos udviklerne i de enkelte teams. Hos Microsoft har man f.eks. haft Team Foundation Server (TFS) i forskellige udgaver (nu bl.a. under navnet Azure DevOps). Mindre projekter bruger måske Trello. Større projekter anvender f.eks. JIRA eller et af de utallige andre værktøjer, der findes til projektstyring, Scrum eller opgavestyring.

Hvis man har en kompleks projektorganisation kan man sagtens risikere at skulle arbejde med flere forskellige værktøjer på forskellige niveauer i et projekt - ofte dårligt integrerede (se også mit indlæg om top- og bundstyrede projekter).

Med Microsoft PPM har de taget skridtet fuldt ud og bygget det hele sammen, sådan at de forskellige værktøjer er fuldt integrerede. Et godt eksempel, der blev vist frem, var at man i samme arbejdsgang kunne arbejde med opgaver vist på flere forskellige måder: Dels en regnearkslignende tabel, dels et GANTT-diagram og dels et Kanban- eller Sprint-panel. Man kunne simpelthen skifte mellem de forskellige faner og få adgang til de samme informationer set med forskellige briller. Tilmed var alle tre metoder med fuld opdatering og meget visuel. Man kunne f.eks. i Kanban-mode flytte status med træk-og-slip, mens træk-og-slip i GANTT-mode betyder at man flytter opgaver i tid. Meget intuitivt og meget visuelt.

Foredragsholderne (Søren Vestergaard Andersen fra ISS og Jacob Hansen fra Projectum) var gode til at fremhæve hvor smart hele det nye system var. Alt kørte i en browser og i 'skyen', men var alligevel meget hurtigt til at opdatere og reagere på brugerens input, så jeg synes bestemt de solgte værktøjet godt.

Jeg vil dog umiddelbart mene at den type systemer ikke nødvendigvis er løsningen på alt (selv om det måske gør det nemmere at få fokus på de ting, der betyder noget i et projekt, hvis man ikke skal slås med styringsværktøjerne). Det er nok primært meget store organisationer (og nok mest dem, der i forvejen benytter mange værktøjer fra Microsoft), der vil kaste sig over den type værktøj. Men flot så det ud.

Nu vil jeg ikke skrive mere om eftermiddagsprogrammet. I det nye år vil jeg runde denne lille conrep af med nogle afsluttende bemærkninger og lidt om de forskellige stande.

Der har ikke været så mange læsere eller kommentarer til første del af min conrep, men jeg håber alligevel at man får lidt ud af disse indlæg. Der er jo tale om systemer, man risikerer at møde i sin hverdag på et eller andet tidspunkt.

Som altid er man meget velkommen til at spørge ind til detaljer i kommentarerne herunder eller komme med forslag til blogindlæg i det hele taget.

God jul og godt nytår til alle.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere