code.org: Mere sjov programmering for børn - og hvordan kommer vi videre?

I direkte forlængelse af sidste uges blog-indlæg om børneprogrammering satte jeg mig i dag med hjemmesiden http://code.org. Det er et site, som prøver at forøge interessen for at programmere. Man bliver guidet igennem sjove programmeringsøvelser, og rammen er meget kendt: Flappy Bird, Angry Birds og Plants vs. Zombies.

Da jeg startede med at se på Flappy Bird på code.org, blandede min datter Louise på 10 sig hurtigt, og hun forklarede med det samme hvor håbløs jeg var til det. Perfekt start :-)

code.org har bl.a. et glimrende forløb på ca. en time, hvor man lærer at løse sjove programmeringsopgaver. Opgaverne har som nævnt Flappy Bird, Angry Birds og Plants vs Zombies som fokus. Mellem de enkelte opgaver giver Bill Gates, Mark Zuckerberg og andre kendiser en en introduktion til det man nu skal i gang med at løse. Louise synes, det var ret sjovt at lave sit eget Flappy Bird. Især var det sjovt at lave reglerne i Flappy Bird om, så man fik fire point når man rammer en forhindring (se nederst til højre i billedet) :-)

Illustration: Privatfoto

Som det ses på billedet er det ret ærgeligt at noget af hjemmesiden er oversat til dansk, men ikke alt. Det var en god udfordring for 10-årige Louise, men det vil være en del bedre hvis alt blev oversat.

Programmeringsforløbet afsluttes med en "Plants vs. Zombies" opgave, hvor Zombien skal følges igennem en labyrint kun ved brug af de programmeringsblokke som ses til højre i billedet:

Louise var lidt stolt, da programmeringsforløbet blev afsluttet med et diplom. Glimrende :-)

Når jeg kigger på Louises tilgang til den slags programmeringsforløb kan jeg se store perspektiver for at få flere unge til at interessere sig for programmering af computere.

Min søn Frederik har tidligere været i praktik hos Casalogic, hvor han gav den gas en uge som programmør.
Det kan lade sig gøre.

Et argument for at sætte programmering på skoleskemaet er at de fleste af vores børn anvender computere fra barnsben.
Programmering giver brugeren en spændende vej til at bruge computeren langt mere aktivt og kreativt.
Vi kommer helt sikkert til at mangle dygtige programmører i fremtiden, og jeg synes det vil være ærgeligt hvis man ikke finder plads til programmering - helst integreret i undervisningen, men ellers som emneuger, og/eller valgfag i 7-10 klasse.

Er det bedre, at skrive til vores undervisningsminister om vores nye folkeskole:

Kære Christine Antorini Kommer undervisningsministeriet med planer hvor folkeskolens elever vil få mulighed for at få uddannelse i programmering af computere? MVH Peter Toft

Hvor tager vi debatten for at komme videre?

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sophie Hovdekorp

Ej min Louise på syv har også lavet 2 flappy bird spil på code.org og leget med forskellige opsætninger. :-) Det ene lavede hun faktisk helt selv efter at jeg havde hjulpet lidt til med at forklare og oversætte det første. Det er helt sikkert en super enkel måde for dem at lære.

På en konference for nylig på Danmarks Læringsfestival i Bella centret havde jeg muligheden for at lytte med ved et foredrag om programmering i skolen.
Der er kræfter, der arbejder for at skabe og samle erfaringer med at inddrage programmering i undervisningen i flere fag i folkeskolen.

Meget naturligt tager det tid at skabe projekter, der kan give et erfaringsgrundlag for alle interesserede lærere, hvoraf mange endnu er usikker på hvordan de integrerer programmering i de enkelte fag.

Initiativet til code.org er også stablet på benene, fordi man i USA har det samme issue; at der ikke undervises i programmering i skolerne.

Min fornemmelse er at mange lige nu arbejder på at skabe momentum for at få mere fokus på programmering også i skolerne - men at det tager tid og sikkert masser af diskussioner endnu, før man forsøger noget fra centralt hold.

Martin Exner

Jeg arbejder hen imod at få organiseret Coding Pirates til folkeskolen - det kræver ikke nødvendigvis den helt store opkvalificering af lærerne, snarre erfaring og gå-på-mod ;-) Læs mere på codingpirates.dk og facebook.com/codingpirate

Peter Toft

Der står noget om at bidrage til oversættelsen her: http://code.org/translate hvis der skulle være nogen af jer som er interesserede i at bidrage.

Jeg har oversat de sidste 20% nu (det tog et par timer), men I må meget gerne hjælpe med at validere oversættelserne. Register jer på https://crowdin.net/ og læs og stem (vote) på https://crowdin.net/project/codeorg/da

Janus Sandsgaard

Super initiativ med det fokus. Stor pointe i at få ud over V2-læsere.
Jeg håber også på selv at være på pletten til arrangementet i Århus.

Linjen herfra noget i stil med:

  • Programmering ikke er ikke kun for nørder, men almen dannelse (og nørder er super positivt, hvis nogen skulle være i tvivl!).

  • Når børnene lærer at skrive i folkeskolen er der ikke fordi alle skal være forfattere, men fordi man ikke kommer uden om at kunne begå sig på skriftlig dansk. Tilsvarende bør eleverne få intro til programmering. Ikke fordi alle skal være programmører, man fordi man skal lære at begå sig og forstå logikker og principper i den teknologi, vores samfund afhænger af.

  • Jeg lærte meget, da jeg som barn trykkede [runstop/restore] på min Vic-20, og vantro opdagede, at jeg ved at skrive "list" faktisk fik kildekoden til det spil, jeg var i gang med (ja, det var skrevet i Basic) ;-)

  • Vi fokuserer ofte på, at børn og unge færdes hjemvandt på sociale medier og i spiluniverser. Det er super positivt, for det giver en masse kreative muligheder, skaberkompetencer og samarbejdsevner, som vi har brug for i fremtiden. Vi må bare ikke glemme, at man altså ikke bliver god til programmering af at spille Minecraft eller surfe YouTube. Det kræver en anden indsats.

Mvh
Janus

Bo Kristensen

Jeg er vist lidt sent ude her, men vil lige smide en update.

I de nye forenklede fælles mål er programmering med i både matematik og fysik/kemi. Desværre er det i matematik kun i undervisningsvejledningen under afsnittet om IT, men det er et skridt i den rigtige retning.
http://ffm.emu.dk/matematik-0#node-5384

I fysik/kemi er det vist med som et af trinmålene, afhængigt af, hvordan man tolker det.
http://ffm.emu.dk/maal-struktur/naturfag/fysik-kemi/7-9-klasse/undersoeg...

Der arbejdes en del i kulissen på at få gjort programmering i skolen let tilgængeligt og på at få det mere ind i forskellige dele af fælles mål.
Det er nok desværre sådan, at står det ikke i Fælles Mål, er sandsynligheden, for at lederne og lærerne prioriterer det, noget mindre. Arbejdet med programmering i folkeskolen foregår derfor stadig lidt som sporadiske indsatser fra folk, der brænder for programmering samt frivillige tiltag udenfor skolen, der står for fremdriften på området i øjeblikket.

Her er link til en side på EMU om emnet:
http://www.emu.dk/modul/programmering-i-indskolingen

Desuden er der om en uges tid en temadag om emnet på CFU i herning:http://www.viauc.dk/cfu/fag/itogmedier/Kurser/Documents/Kodning-i-underv...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize