per andersen bloghoved

BYOD - kan det virkelig lade sig gøre

IT er 'beriget' med et hav af forkortelser ' nu skal vi lære, at BYOD ikke står for 'bring your own drink?!

BYOD er i stedet 'bring your own device' og det er grundlæggende virksomhedernes svar på et stigende pres fra nye og yngre medarbejdere, der er vant til de mest hotte devices derhjemme. De forventer, at de kan bruge de samme enheder på arbejdet. Specielt i USA er der allerede en tendens til, at virksomheder overdrager ansvaret for de personlige arbejds-enheder (PCere, tablets etc.) til medarbejderne. De kan købe hvad de vil og vil alligevel blive supporteret af IT.

For at være helt ærlig har jeg været noget skeptisk over for dette. Kunne man virkelig forvente, at IT chefer, der i forvejen har rigeligt at se til med stramme budgetter, ville åbne op for denne dåse af problemer?

Men senest har jeg snakket med et par store danske virksomheder, der forventer at bevæge sig i denne retning. Medarbejderen får et beløb til en PC el.lign., og de kan så købe hvad de vil. Nå, ja, de er godt nok ikke der endnu ? og har derfor ikke praktisk erfaring med det.

Eksperterne siger, at det kommer til at stille store krav til bl.a. styring, sikkerhed og support. En af løsningerne er support på forskellige niveauer ' så går man allerede på kompromis: Kun hvis man køber den rigtige enhed får man fuld support ' og hvis man køber noget andet får man selv øget ansvar.

Det er en lidt vattet holdning. Man giver valgfrihed, men alligevel ikke.

Oven i dette kommer, at 98% af danske virksomheder er ganske små. Hvordan skal de kunne håndtere alle udfordringerne med at supportere en lang række smartphones, PCere og tablets ' forskellige platforme, forskellige operativsystemer og forskellige software-pakker'

Jeg spurgte Dong Energy, om de mente BYOD ville kunne fungere også for små virksomheder. Svaret var, at så kan de jo købe ekspertisen ude i byen. Det løser jo langt fra problemet med IT budgettet ? med mindre det er en meget standardiseret service, der kan leveres i volumen til en lav pris.

Og her ligger måske fremtidens vigtigste tendens for BYOD: En ny type cloud-services vil se dagens lys, der hjælper virksomheder med forbinde et mylder af enheder med virksomhedens systemer. Så i stedet for at styre det hele selv, køber man standard cloud services til dette. Men kan allerede se nogle af de første cloud services i denne retning, men det vil givetvis blive en stor og vigtig forretning for mange cloud leverandører ? ikke mindst dem, der i forvejen har en andel af device-markedet (Microsoft, Apple, Google etc.).

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Poulsen

I nogen mindre virksomheder bruger jo f.eks. Google Apps og Docs, Dropbox, Twitter og så videre. Så bliver it-afdelingens ansvar reduceret i retning mod simpelthen at sørge for at der er hul igennem til internettet.

  • 1
  • 0
Esben Madsen

jeg kan da ikke se hvad der er vattet over at vælge hvilke devices man vil supportere fuldt ud og hvilke man overlader noget af ansvaret til brugerne for?

Når jeg f.eks. har lov til at installere et hvilket som helt operativsystem på min arbejdspc, så er jeg da godt klar over at hvis jeg vil have hjælp til opsætning, så må jeg vælge et operativsystem de vil supportere (for mit vedkommende Windows XP/7 eller Ubuntu) - hvis jeg beslutter mig for at installere andet, jamen så må jeg forventes at have styr på og kan derfor ikke forvente samme niveau af support fordi en eller anden printerdriver ikke lige virker som den skal...

  • 3
  • 0
Per Andersen

hvis jeg beslutter mig for at installere andet, jamen så må jeg forventes at have styr på

Det forstår jeg godt, og på den måde kan forskellig support være en mulighed. Men kan en ansvarlig IT chef eller virksomhedens ledelse basere sin forretning på en antagelse om, at medarbejderen nok selv har styr på de tekniske detaljer - og skal det i så fald også omfatte sikkerhed (hvilket er et af de ømme punkter når vi snakker BYOD)?

  • 2
  • 1
Carsten Gehling

>> kan en ansvarlig IT chef eller virksomhedens ledelse basere sin forretning på en antagelse om, at medarbejderen nok selv har styr på de tekniske detaljer

Ja selvfølgelig da. IT-chefen sætter et it-system op med nogle bestemte stykker hardware og software. Disse produkter yder han support til. Og niveauet her justeres efter at kunne afhjælpe de problemer som den typiske "Bruger Dum" kommer ud for.

De medarbejdere, som ønsker at vælge andet, må pr. definition have nok teknisk formåen til overhovedet at kunne se merværdien i at vælge noget andet udstyr. Og dermed selv kunne afhjælpe de fleste problemer.

Dem der ikke har den selvhjælpsformåen vil mest sandsynligt bare stiltiende acceptere "standardudstyret", som it-afdelingen udleverer.

-C

  • 1
  • 0
Kenneth Darling Sørensen

Et andet aspekt som jeg tænker over hver gang jeg læser om BYOD er, om der er nogen direkte økonomisk gevinst for virksomheden. For en standard bruger der kan anvende en bærbar i 3 år før den skal skiftes, er købsprisen en lille del af den samlede omkostning. Men hvor stor en del af de øvrige omkostninger til support og vedligehold, kan spares? Er der fx færre henvendelser til service desk hvis man kører virtuelle desktops?

Der er ingen tvivl om at visse support-opgaver går bort og erstattes med andre - fx skal man ikke loade og konfigure OS images på PC'ere - men er det billigere?

Hvor mange software virksomheder har licensbetingelser for end-user software der gør det en fordel at køre virtuelle desktops?

Hører gerne fra nogen med erfaring på området!

/Kenneth

  • 0
  • 0
Claus Gårde Henriksen

Kan klart se fordelen i at folk ikke skal skifte mellem arbejde og hjem.

De fleste brugere kan selvfølgelig installere Citrix, VPN, NoMachine, ... på deres usikre PC og så har de pludselig både en hjemmepc og en arbejdspc i eet device.
Den centraliserede desktop-platform man forbinder til har selvfølgelig alle de værktøjer, printere og licenser som brugeren skal benytte. Så det er her virksomheden nu lægger support-indsatsen.

Man kan så skrive i jobanoncer at man tilbyder fri valgfrihed mht. IT hardware og samtidig kræver en vis grad af selvstændighed på det felt og dermed undgår de dummeste brugere.

De PC'ere der så er 'godkendt' er alle dem der kan håndtere den tynde klient som kan forbinde til virksomhedens desktop.

  • 1
  • 0
Mads Larsen

Uanset hvilken virksomhed vi taler om, handler BYOD vel basalt set om at gøre de ansatte i stand til at levere mest mulig værdi til deres arbejdsgiver. Såkaldte task workers behøver måske ikke den store frihed, men det er der andre som gør. Folk som er på farten, forsknings/udviklingsmedarbejdere og andre videnstunge medarbejdere er ikke egnede til at blive låst fast i regler og begrænsninger, men skaber deres maksimale værdi gennem blandt andet frihed i forhold til hvilket hardware og - ikke mindst - hvilket indhold de skal have til rådighed.

På den anden side står it-afdelingen som prædiker centralisering og sikkerhed. Traditionelt er disse uforenelige, men nye teknolgier åbner heldigvis mulighed for både at give frihed til brugerne og samtidig have fuld central backup og support.

Tag bare Wanova Mirage som vel er det bedste bud på hvordan BYOD kan virkeliggøres. I stedet for at se begrænsningerne som vores kørende teknologier giver os, er det i mine øjne mere spændende at se på de muligheder som hele tiden udvikles.

  • 1
  • 0
Claus Jacobsen

men det stiller helt sikkert nogle meget store krav til infrastrukturen, stram string som Mads skriver og mest vigtigt at supportafdelingen tager ejerskab og vilje til at understøtte en så divers struktur. Egentlig har vi jo sådan set altid haft det i lille grad, da man alle dage har haft en direktion der som regel altid liiiiige har skullet have lidt ekstra eller nogle specifikke medarbejdere der liiige skulle have noget særligt eller måske endda selv havde taget med. med BYOD-konceptet sørger man blot for at ordne infrastrukturen systematisk, så man også vil være forberedt på nye versioner.
Der er også en meget stor psykologisk effekt i det her. Nemlig at man risikerer at medarbejderne rent faktisk kan lide det de får stukket i hænderne. De har selv været med til at vælge og de føler dermed også et større ansvar for setup og ikke mindst brugen af dem. Har selvfølgelig ikke noget tal på det, men vi ved vist alle hvor hårdhændede man kan være hvis man ikke selv er ansvarlig for sit værktøj og man føler det er noget lort at bruge.
Som sagt før kræves der en temmelig god arkitektur i systemerne og det er nok her de fleste mindre virksomheder virkelig kommer til kort. Det er meget svært at besidde de evner der skal til for at kunne håndtere løsningerne, så de kan enten købe sig til dem i byen eller lade stå lidt til og så bare lave det delvist. - hvilket de fleste mindre virksomheder nok allerede gør.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere