jesper a. frederiksen bloghoved

BYOD har også en ”dark side”…

Bring-Your-Own-Device konceptet er vel i større eller mindre grad nu et accepteret og velkendt fænomen i danske virksomheder. Specielt når vi taler de hyper mobile devices som smartphones, phablets og tablets. Og brugerne forventes at håndtere brugen af disse devices selv – det er jo deres valg, om de har valgt en Windows, iOS, Android eller BlackBerry platform at arbejde på, så må de også selv klare skærene, når der er problemer med devicet.
Det kunne egentligt være spændende at undersøge om det så reelt også er tilfældet – altså, at it-afdelingerne sparer en masse brugersupporttid på denne front.
Måske man har input til det derude i det ganske danske land? For de signaler jeg normalt hører er (desværre) at den gamle lov om, at opgaver flyder hen hvor de kan/vil blive løst. I dette tilfælde betyder det så bare at it-afdelingen yder en masse uofficiel support.

Men det er nu ikke den ”dark side”, som jeg vil rette lyset mod her – den udfordring, som jeg oplever mere og mere, er, at mange brugere ganske enkelt ikke ønsker eller føler sig trygge ved et BYOD scenarie. Hvor virksomhedens jagt på at opstille en BYOD strategi simpelthen hægter en større eller mindre brugerskare helt fra. Nemlig de, der ikke tilhører generation ”jeg-vil-have-det-nyeste-og-smarteste-device-nu-så jeg-kan-twitte-og-snappe-samtidigt-med-jeg-opdaterer-fjæsen-og-svarer-på-mail”. Der er faktisk en masse brugere, som bare ønsker at få stillet en effektiv, tilgængelig it-platform til rådighed for at de kan løse deres arbejdsopgaver. Ja bare det, at kunne arbejde mobilt med virksomhedens emails og data fra en smartphone er altså på ingen måde standard alle steder endnu. Og hvis nu virksomhedens eneste svar på det er, at man kan bruge sit eget grej på virksomhedens systemer, så opstår der et dilemma.

I vores iver for at tilgodese de it-interesserede/indfødte brugere med en topmoderne BYOD-strategi er det ekstremt vigtigt, at vi ikke glemmer de af vores brugere, der har en mere pragmatisk og mindre passioneret holdning til, hvilket device man kan arbejde fra. Her er behovet mere værktøjsorienteret og der skal gerne være standarder for, hvordan tingene virker – det skal ikke være noget, man selv skal hitte ud af og selv skal være sin egen it-supporter på.

Nu er det bestemt ikke fordi BYOD er en skidt devicemetodik - tværtom. Den har sine åbenlyse fordele. Men bare fordi BYOD er yderst fleksibel af natur, betyder det ikke, at det kan dække alle brugerscenarier af – for det forudsætter, at alle brugere rent faktisk synes, at det er værd at bruge tid på og interessere sig for hvilket værktøj, man skal bruge for at løse de opgaver, man er ansat til…Så "consumerized" er IT-anvendelsen altså heller ikke derude, eller hvad?

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Knud Jensen

Findes der nogen eksempler på steder hvor BYOD er eneste mulighed for at have have en maskine?

Alle de steder jeg kender til, hvor folk er regulært ansatte, har IT-afdelingen et standard udvalg af maskiner som den ansatte så får en af, hvis han/hun altså ikke selv vil medbringe sin egen maskine.

De eneste steder jeg har været ude for at BYOD har været mere et krav end et valg, har været på forskellige studier, hvor de enten var et begrænset antal maskiner sat op, eller slet ingen, hvormed studenten selv skulle medbringe sin egen maskine.
Men det er jo så ikke folk som er ansatte. Lærerne havde selvfølgelig fået udleveret maskiner fra studiet.

  • 1
  • 0
Hans Henrik Jakobsen

Det er farligt at blande privat- og arbejds-liv.

Et eksempel er mail. I nogle virksomheder kan du kun tilgå firma mail hvis du lige installere denne her lille bitte app.

Denne app kan bare en masse andre ting end bare tilgå mail, så som central styring af enheden. Altså slå tracking til og læse alt indhold på enheden.

Så når du er ude og søge nyt job ligger fyreseddelen klar når du er tilbage på din plads.

Hyler du på FB med din enhed som du benytter på arbejdet, er det så firmaets mening? Kan de fyre dig for at bruge firmaets device?

I disse overvågnings tider skal man være meget forsigtig med hvad man deler med sin arbejdsgiver. Det kan godt være at vi er vældig gode venner den ene dag, men den dag du faldt ned at trappen var det altså din egen skyld, ikk?

  • 3
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Der er faktisk en masse brugere, som bare ønsker at få stillet en effektiv, tilgængelig it-platform til rådighed for at de kan løse deres arbejdsopgaver.

Og det er lige præcis der virksomhederne fejler. Rigtigt mange IT afdelinger er blevet så ineffektive og lukker sig om sig selv. De har fået et indtryk af at de har en egentlig berettigelse som afdeling i sig selv, og ikke blot som støttefunktion.
De leverer IKKE en effektiv platform tværtimod. Og de maskiner, telefoner og andet værktøj der udleveres er 2. eller 3. rangs.
Derfor har BYOD en stor berettigelse, da medarbejderne ofte bliver mere effektive, da de ikke bliver hængende i overspringshandlinger, som de af nød render ind i, da de ofte skal slås med uduelige systemer og ventetid.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Hyler du på FB med din enhed som du benytter på arbejdet, er det så firmaets mening? Kan de fyre dig for at bruge firmaets device?

De kan fyre dig uanset om du bruger firmaets devices eller egne devices... hvis du miskrediterer firmaet, viderbringer virksomhedens hemmeligheder til 3. part eller kommunikerer ad usikre kanaler.
Måske skulle du læse personalehåndbogen ?

  • 0
  • 1
Jesper A. Frederiksen

Mener helt bestemt, at du har ret i at man skal finde en balance i, hvordan man blander arbejds- og privatliv. Underforstået lidt, at det nok bliver vanskeligere og vanskeligere at holde det totalt adskilt med den arbejdskultur og udviklingen inden for denne, som vi oplever i Danmark.

Med hensyn til, hvad en eventuel MDM/EMM løsning kan se (og interagere med) på dit private device, så opererer de fleste "rigtige" BYOD løsninger med en total adskillelse af privat- og arbejdsworkspace på enheden. Det sikrer, at virksomheden KUN har indsigt i virksomhedsdata, mail mm. og ikke det der f.eks. måtte ligge i den private, native mailklient. Kan en BYOD løsning ikke håndtere denne totale adskillelse, så vil der altid være en potentiel, nærende risiko for manglende tillid mellem medarbejder og virksomhed. Så det skal naturligvis være på plads i løsningen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize