Brugeroplevelse uden huller

Kender I det, at man har læst i sit Twitter-feed på en desktop-computer, og så skifter man til Twitter app’en på ens iPad og skal starte med at scrolle forbi en hel stak tweets, man allerede har læst på computeren, fordi iPad-app’en ikke har nogen anelse om, hvor man er nået til i strømmen.

Joshua Topolsky skrev et glimrende blogindlæg på Engadget, hvori han beskrev netop dette problem og satte navn på løsningen: Continuous Client; et system der holder brugerens session i sync, således at man kan fortsætte præcis hvor man slap selvom man skifter mellem fysiske devices. Som jeg ser det, er tendensen, at vi får flere og flere devices både på arbejdet og i hjemmet - nogle applikationer kan jeg finde på at tilgå på både flere forskellige computere, tablets og min telefon. Og det ene device ved tydeligvis ikke, hvad jeg har lavet på det andet (betryggende måske i nogle tilfælde, men generelt upraktisk).

Microsoft ansøgte få måneder efter om et patent på koncepter og teknologier "for providing task continuity and supporting task completion across devices and time". Jeg håber virkelig ikke, at det lykkes dem at få patenteret muligheden for at få en transparent brugeroplevelse på tværs af devices - det er da noget, man som bruger må ønske sig, at mange flere softwareproducenter tager til sig.

Men Microsoft kunne jo i mellemtiden passende starte med at implemente Continuous Client-principperne i Skype; jeg er uendeligt træt af, at chat-samtaler, jeg har haft i Skype på en af mine desktop-computere dukker op som ulæste på samtlige mine computere og mobile devices, hvor jeg har en Skype-applikation installeret. Og hvis de går rigtigt amok med Continuous Client, så ville det være lækkert at kunne pause en samtale på computeren og tage den med på mobilen, når man pludselig er nødt til at køre midt i et opkald.

Kunne det ikke være et lettere forsinket nytårsfortsæt her i april: Nul huller i brugeroplevelsen?

Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Jarlskov

Det er også en ting der irriterer mig meget, og endnu mere når den slags state ikke gemmes på samme device. Når jeg slæber min bærbare hjem fra arbejde og åbner den herhjemme skal jeg som det første scrolle til der hvor jeg nåede til i min stream. Men det er heldigvis noget man begynder at se det rundt omkring. Amazon gør det, så hvis du smider din Kindle på hylden og hopper ned i bussen og åbner Kindle-appen på din telefon kan du fortsætte hvor du slap. Jeg mener også at TweetDeck kan gøre det samme for din Twitter/Facebook stream.

  • 0
  • 0
#5 Thomas Biilmann

(Hmmm... ser først nu, at Jesper allerede har kommenteret mht. Amazon - men jeg kan ikke slette min kommentar. Lev med det! ;-)

Amazons Kindle Reader har gjort dette i mindst et år. Er du på side 254 på din Kindle Reader på PC, og skifter til samme bog på din Android telefon, vil app'en skifte til s. 254. Samme gælder iPhone, iPad osv. Så helt nyt er det nu ikke.

  • 0
  • 0
#6 Svante Jørgensen

Super godt indlæg Anne-Sofie. Jeg har gået med præcis samme tanker, men ikke fået det så konkret artikuleret som du har gjort her. Jeg er helt og aldeles enig, det er et punkt hvor en producent som fx Skype (og mange mange andre) for alvor kunne differentiere sig fra konkurrenterne!

  • 0
  • 0
#8 Jacob Nordfalk

Har man en Android kan man flytte browserbilledet fra Chrome-browseren ned i sin telefon/tavle på med ét klik.

Det virker med alle hjemmesider (incl Google+ der åbner G+-app'en der korrekt viser den side man kigger på - har ikke twitter eller Facebook men da de også er browserbaserede burde de også virke fint).

Det har eksisteret længe men giver præcist den kontinuitet i brugeroplevelsen Anne-Sofie efterlyser... og som jeg ærligt talt tror hun kommer til at vente længe på hvis hun holder sig til iOS.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.ch...

  • 0
  • 0
#9 Jesper Lund Stocholm Blogger

Det har eksisteret længe men giver præcist den kontinuitet i brugeroplevelsen Anne-Sofie efterlyser... og som jeg ærligt talt tror hun kommer til at vente længe på hvis hun holder sig til iOS

Men det behøver jo nødvendigvis ikke at være implementeret på OS-niveau. Den primære årsag til at jeg på et tidspunkt brugte Echofon som Twitter-klient var netop, at den synkroniserede tweets på tværs af alle mine klienter, dvs telefon, Windows-app samt browser extension. Havde jeg læst et tweet på min telefon optrådte det ikke som "ulæst" på min Echofon browser extension.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere