Betaler psykologer TDC returkommision ?

Det er snart 25 år siden jeg startede som fribryder i "Få KTAS til at gøre det rigtige" klassen og det er åbenbart ikke noget jeg slipper for foreløbigt.

Af årsager der fortaber sig i fortidens og ledelsens tåger, inddeler TDC deres kunder i "erhverv" og "privat", selvom det er præcis de samme fysiske produkter de sælger til dem.

Sidst jeg rodede med min forbindelse, for et par år siden, var det hele blevet så totalt rodet sammen, at den venlige dame fortalte mig at computeren slet ikke ville tillade at de solgte noget til mig, det skulle forbi en eller anden særafdeling på hovedkontoret, som jeg formoder sidder og taster ordrer ind med SQL syntax.

Så vidt jeg den gang fik det oplyst, havde jeg en ISDN2 der hverken var privat eller erhverv, fordi den "var for gammel" og det komplicerede yderligere tingene at jeg havde et "privat" hovedtelefonnummer, et "privat" ekstranummer, to "hverken privat eller erhvervs" ekstranumre og en erhvervs-ADSL på samme linie.

At tilknytte en mobiltelefon med "Duet" var derfor mere end systemet kunne klare.

Ny ryger det meste af det skammel i havnen, tilbage bliver et analogt telefonnummer og en IP forbindelse med fast IP#.

Det burde være til at overkomme, right ?

Damen i kundeservice øjnede utvivlsomt chancen for at få ryddet op, da hun nærmest insisterede på at jeg skulle have "HomeDuo".

Jeg forsøgte at sikre mig at det faste IP# havnede på mit udstyr, men den var åbenbart ikke fesen ind på lystavlen,for en nærlæsning af de forskellige PDF'er jeg har modtaget, tydede meget på at der ville komme en tekniker med en "HomeBox" med integreret wifi, NAT og alt muligt skrammel.

Ergo ringede jeg til 80 80 80 10 og forberedte mig på en af de sædvanlige zig-zag ture i labyrinten imellem privat og erhvervs kunder, afdelinger og produkter.

Jeg forklarede den venlige gut situationen, han sukkede dybt og lovede at ringe tilbage.

Det gjorde han.

...og bad mig så inderligt om ikke at ringe eller skrive til andre end netop ham med hensyn til den her bestilling, for at sikre at det korthus han havde flikket sammen af privat- og erhvervsprodukter bliver stående indtil installationen finder sted på tirsdag.

Der er en grund til at jeg også har en Stofanet forbindelse.

Grunden er TDCs opfattelse af deres kunder.

phk

Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Kildebogaard

Som du selv (PHK) har skrevet om tidligere, slås TDC jo også med hvad de selv kalder spaghetti-it, med 536 forskellige systemer, mange af dem gamle eller obskure, der så er klistret sammen.

Det betyder for eksempel, har jeg hørt fra en TDC-chef selv, at det tager lang tid for TDC at få et nyt produkt på markedet, på grund af det grumsede it-billede.

Og den oprindelige plan fra før 2008 om at udskifte hele baduljen, formedelst to milliarder, gik galt og blev siden droppet. Nu skal det ske i små bidder.

http://www.version2.dk/artikel/tdc-toer-ikke-skrotte-400-foraeldede-it-s...

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Helt korrekt.

Her må jeg dog henvise til det gamle visdomsord, at hvis man vil op af hullet skal man allerførst holde op med at grave det dybere.

Hvis TDC skiftede forretningsstrategi, til nogle få, let gennemskuelige produkter uden en masse dingel-dangel ekstrafims, ville problemet hurtigt løse sig selv.

  • 10
  • 0
Carsten Olsen

Man kan godt få fast IP med en "HomeBox" (selv om den kører med DHCP).
Dette forudsætter at TDC altid sender den rigtige faste IP ud af DHCP) serveren. (Det smarte ved denne opsætning er at du kan kører med sammme opsætning på din "HomeBox", selvom du har fast IP)

("NAT skramlet" skader dig heller ikke selvom du ikke har brug for det.)

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Der er mange grunde til ikke at bryde sig om TDC...

Engang skulle jeg ringe til en intern medarbejder hos TDC. Han havde et meget almindeligt navn, men heldigvis havde jeg hans direkte nummer.

Jeg ringede. Han tog den ikke, men jeg lod den ringe videre. Så blev mit opkald åbenbart dirigeret om til en omstilling.

Den lettere mopsede dame der besvarede opkaldet, spurgte hvad jeg ville.

Jeg: "Jeg vil gerne tale med den-og-den."
Hun: "Vi har mindst 23 der hedder det-og-det her hos TDC! Så jeg kan bestemt ikke hjælpe dig!"

Og så måtte jeg pænt undskylde at jeg havde ringet på et direkte nummer, at ham jeg ringede til havde et almindeligt navn, at han ikke tog sin telefon, og at det var hende der besvarede opkaldet...

  • 2
  • 1
Carsten Olsen

Hvis TDC skiftede forretningsstrategi, til nogle få, let gennemskuelige produkter

Dette kommer ikke til at ske. TDC er ejet af folk der kun tænker på at tjene penge, så det er en del af forretnings-modellen, at kunderne betaler mere hvis man kan sprede frygt og forvirring.

  • 9
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Jeg skulle købe et produkt hos dem engang, der hed e-pay, og det blev en lang svirretur gennem folk, der både mente, at de bestemt ikke solgte sådan et produkt, frem til nogen der havde hørt om det, og derefter til nogen, der vidste hvilken afdeling produktet måske blev solgt fra.

Til sidst fik jeg fat i en sur (men den rigtige) supporter, som jeg lige havde afbrudt i hans middagslur på sofaen.

En anden gang skulle der købes serverhardware, og der var møde med to sælgere fra TDC. "Ja, der står godt nok TDC på vores visitkort, men vi kommer altså fra X og Y." Efter et stykke tid gik det op for mig, at der ikke var styr på noget som helst, og købet blev aflyst.

En tredje gang var det et køb af, hvad der essentielt skulle bare være 2 telefonlinjer med omstilling, men endte med at blive et ISDN telefonsystem til 25000 kr med en hel kvadratmeter tavle af kasser, opsat af teknikere der ikke vidste, hvordan deres egne ISDN telefoner virkede, og systemet kom heller aldrig til at virke efter hensigten. Sidenhen blev det erstattet af to mobiltelefoner til 1/10 af prisen, og de kunne klare opgaven.

  • 1
  • 0
Dennis Skovborg Jørgensen

Her må jeg dog henvise til det gamle visdomsord, at hvis man vil op af hullet skal man allerførst holde op med at grave det dybere.

Hvis TDC skiftede forretningsstrategi, til nogle få, let gennemskuelige produkter uden en masse dingel-dangel ekstrafims, ville problemet hurtigt løse sig selv.

Jeg troede egentlig at de havde købt et par gode teleskopstiger i Telmore og Fullrate til det problem. Men de ser ikke ud til at prøve, måske regner de med at de ikke kan folde ud hurtigere end der bliver gravet.

  • 4
  • 0
Jesper Lund

("NAT skramlet" skader dig heller ikke selvom du ikke har brug for det.)

Der er mange beretninger om ISP hjemmeroutere med shitty NAT implementeringer, som konstant skal rebootes fordi NAT tabellen er fyldt op.

Det var bedre i gamle dage hvor man fik et (rent) ADSL modem der leverede et stk offentlig IP på grænsefladen, og så kunne du selv vælge en NAT router og access point som passede til dine behov, i stedet for one-size-fits-all modellen.

  • 8
  • 0
Dennis Skovborg Jørgensen

Jeg mente såmænd heller ikke at det var for at strømligne deres biks de købte dem. Kun at muligheden efterfølgende lå lige for, i og med de i rimelig god grad opfylder (opfyldte?) ønsket om få, let gennemskuelige produkter. I hvert fald sammenlignet med TDCs portefølge.

  • 0
  • 0
Nicolai Petri

Vil bare sige man skal holde sig langt væk fra deres home duo/trio bokse. Jeg er på min tredje boks og den går stadig ned for et godt ord hvis jeg kobler bestemte maskiner på via trådløst netværk.
Derudover er det mere end 1 år siden jeg først fortalte deres support at den ikke svarer på AAAA dns lookups så hvis ens maskine har ipv6 enabled så går der typisk 10 sekunder inden en webside loader fordi man skal vente på timeout først.
Support er dumme og forstår ikke problemet men de er altid sikker på at det er løst inden for et par uger når jeg en gang imellem har overskud til at brokke mig.

  • 1
  • 0
Martin Bøgelund

Det var bedre i gamle dage hvor man fik et (rent) ADSL modem der leverede et stk offentlig IP på grænsefladen, og så kunne du selv vælge en NAT router og access point som passede til dine behov, i stedet for one-size-fits-all modellen.

Jeg har oplevet at den ellers så flinke TDC-supportmedarbejder pludselig blev vrissen, da resultatet af hans afprøvning af, hvilket system der sad på ADSL-modemet, svarede "OpenBSD".

Han blev knotten, og ville ikke yde support, før jeg satte TDC's eget modem på - for der var selvfølgelig intet galt med TDC's linier, det kunne kun være min router...

Principielt vil jeg også selv have styr over den hardware der sidder på min side af telefonstikket.

  • 1
  • 0
Kim Højgaard-hansen

Efter at være flyttet i hus i en landsby, så jeg mig om efter muligheder for en ordentlig internetforbindelse. Desværre er der ingen udsigt til fiber i vores område da elselskabet er ELRO (Skyline). Det viser sig der er en central/DSLAM i byen, ikke ret langt fra hvor jeg bor, men efter at have kontaktet diverse xDSL udbydere, var resultatet at kun TDC kunne levere hastigheder over 4Mb/512Kb.

Jeg bestiller TDC HomeDuo via TDCs hjemmeside, og det virker egentlig som et fint bestillingssystem, der endda giver mig mulighed for at de opsiger min nuværende forbindelse så jeg ikke kommer til at stå uden i en periode. Jeg begynder så at modtage forskellige emails fra TDCs forskellige systemer, og en af dem informerer mig om at jeg skal foretage en indbetaling så snart jeg har min ordrebekræftelse som skulle komme umiddelbart efter. Efter en lille uges tid ringer jeg ind til TDC.

Der ledes og ledes, men min ordre er ikke til at finde (???) til trods for at jeg kan læse diverse ordrenumre og lignede op fra de mails jeg har modtaget. Konklusion: "nogen gange bliver ordrer væk når de er lagt ind via hjemmesiden, jeg opretter den forfra så skulle det gå i orden"

Jeg modtager samme smøre af emails, men igen ingen ordrebekræftelse. Nyt opkald til TDC, forklaring af hele sagen. "Vi kan hverken finde din gamle eller nye ordre, vi må oprette den igen". Jeg prøver at forklare at det umiddelbart virker ret meningsløst at foretage samme operation igen, men det er der åbenbart ikke noget at gøre ved.

Scenariet gentager sig...

Jeg tænker at det er åbenbart ikke meningen de vil have nye kunder, og beklager mig til en kammerat der er ansat i TDC. Han lover at bringe sagen videre til deres interne funktion til at håndtere problemer som medarbejderne bliver opmærksom på.

En venlig dame ringer mig op og fortæller at hun nok skal tage sig af min sag og er ved at finde ud af hvad der er sket. Det viser sig at deres IT system til at håndtere min opsigelse hos en anden udbyder, vælger at auto-arkivere min bekræftelse på opsigelsen, og samtidig arkivere hele ordren så den ikke længere fremgår i deres systemer og skal hentes frem manuelt. Oh dear.

Pludselig kommer der skred i tingene, og herfra har jeg intet haft at klage over. Teknikeren fra TDC fandt et par ledige kabler til den lokale central med god kvalitet, og skiftede endda ledningen ind i huset, og satte udstyr op uden ekstra omkostninger. Og siden har det kørt upåklageligt. Bedst af alt, jeg har kun rent faktisk en stabil 20Mb/1,7Mb forbindelse.

Men hold da op for et cirkus...

  • 11
  • 0
Niels Terp

For nogle år siden bestilte jeg en fast IP-adresse fra min internetleverandør TDC. Derefter gik jeg i gang med at lære mig de dybere finesser i opsætning af web- og mailservere - det tog lige lidt længere tid end jeg havde regnet med.

Men til sidst kom det da op og køre, og jeg var den stolte ejer af et lille webhotel som fint hostede mine egne tre domæner + lidt for et par gode venner.

Pludselig en dag kunne jeg ikke komme på nogen af mine sider - min mail virkede heller ikke. Efter lidt fejlsøgning kunne jeg konstatere, at min IP-adresse var ændret !

Jeg havde et par samtaler med TDC's "tekniske" afdeling, som ikke vidste hvad en webserver var ! Men efter en længere snak blev jeg dog stillet om til en anden, som var lidt klogere. Han måtte tage til efterretning, at min IP-adresse var ændret, men kunne ikke komme med nogen nærmere forklaring. Jeg ændrede IP-adressen i min GratisDNS, og alt kørte igen.

Lige indtil min forbindelse blev voldsomt ustabil. Ringede igen til TDC, som nu forklarede at man var ved at sætte en ny switch op i mit lokalområde - man var "kommet til" at hægte ca. dobbelt så mange kunder på som systemet kunne bære. Jeg mumlede lidt om, at sælge den samme vare til 2 - 3 kunder og lade dem alle betale fuld pris. Men OK, kuren var (iflg. TDC) enkel: Jeg skulle blot genstarte mit kabelmodem, så ville alt være OK. Det var det nu ikke, men værst af alt: Min webserver stod igen af. Og ganske rigtigt: Jeg var IGEN blevet tildelt en ny "fast" IP-adresse.

Ny opringning, igen brugte jeg over en time før jeg blot kom igennem til en person der overhovedet anede hvad jeg talte om. NEJ, jeg kunne desværre ikke få min gamle adresse igen, den nye switch o.s.v. - plidder pladder - man beklagede meget, men garanterede mig at hvis jeg nu blot denne ene gang ville ændre min IP hos GratisDNS, ville det aldrig, aldrig, ALDRIG ske mere.

14 dage senere havde vi en strømafbrydelse, og følgeligt genstartede mit kabelmodem - og jeg fik en ny IP !

Nu var jeg ærlig talt sur (også p.g.a. en lang liste over andre klagepunkter), så jeg ringede igen op og kæmpede mig igennem til en tekniker. Som måtte indrømme, at på trods af at jeg havde købt og betalt for en fast IP, havde jeg stadig en dynamisk IP-adresse, tildelt via DHCP. Det jeg betalte for var et løfte om at jeg ville få tildelt DEN SAMME adresse hver gang - og det var det løfte man desværre på grund af "tekniske problemer" ikke havde kunnet opfylde. Han måtte også indrømme, at produktet "En fast, statisk IP-adresse" har / havde TDC simpelthen ikke på deres hylder.

Jeg fortalte ham så, at på den baggrund ville jeg gerne annulere vores aftale om fast IP, og krævede pengene tilbage for hele perioden.

I dag er jeg heldigvis flyttet til Sverige, men her og nu, fire år efter, er TDC stadig igang med at "undersøge sagen".

Min konklusion er, at TDC både teknisk og forretningsmæssigt er totalt inkompetente, og faktisk overtræder markedsføringsloven ved ufortrødent at sælge "produkter" som man slet ikke kan levere.

I mellemtiden har man så skiftet navn til YouSee, men NEJ, der er stadigvæk ikke "hul igennem" !

Niels

  • 10
  • 0
Claus Hillker

Bed om at få et almindeligt et-ports modem, så har du net uden filter. De har produktet, men skal som regel have en kraftig påmindelse om det før de selv er klar over det.

Claus
(tilhænger af betegnelsen Home TREO)

  • 5
  • 0
Jesper Lund

Bed om at få et almindeligt et-ports modem, så har du net uden filter. De har produktet, men skal som regel have en kraftig påmindelse om det før de selv er klar over det.

Har privatkunder adgang til dette produkt? TDC sælger i dag kun ADSL/VDSL sammen med VoIP, og et-port modemet udelukker vel deres IP telefoni?

På den anden side optræder der godt nok et Motorola et-port (VDSL2?) modem i denne guide til privatkunder.

  • 0
  • 0
Michael Wörffel Intile

I mellemtiden har man så skiftet navn til YouSee, men NEJ, der er stadigvæk ikke "hul igennem" !

TDC og YouSee er ikke det samme (jeg er klar over at TDC ejer YouSee), YouSee leverer bredbånd på kabel og TDC kører på det eksisterende kobberkabel. Når man køber internetadgang hos TDC leverer de "op til-hastighed" hvor YouSee leverer den annoncerede hastighed.
Jeg har siden november 2010 fået leveret en 40/4 netforbindelse (og kabel-TV, fastnettelefoni) fra YouSee.
I perioden maj til juli 2011 har jeg haft udfaldsproblemer, i begyndelsen havde jeg lidt svært ved at overbevise dem om problemet (de "almindelige" supportere påstod at jeg var på. Jeg installerede et lille program, Check Host fra AB-Tools hvor jeg pinger en af mig valgt IP hvert 10. sekund. Programmet viste tydelige udfald (små udfald på imellem 20 sekunder og 5-6 minutter), jeg udskrev disse log-rapporter og fik overbevist dem. Det viste jeg at være støj fra udslidte/defekte komponenter i YouSee installationer; det har taget dem 4 måneder at få denne støj fjernet (ja, jeg har været meget vedholdende) men nu er det iorden. Under hele forløbet har YouSee faktisk været meget imødekommende og har returneret vores indbatalinger promte.
Efter fejlen er fundet, kører det upåklageligt og en hastighedstest lige nu (Speedtest.net) viser 42.28 Mbps ned og 4.19 Mbps, så alt i alt er jeg godt tilfreds.
TDC er droppet for længst på alle fronter, f.eks var vore mobilregninger mere end 3 gange større end dem vi har nu (CallMe).

  • 4
  • 0
Nicolai Petri

Jeg er faktisk ret glad over dette blog-indlæg fordi det endelig har givet mig en mulighed for at komme af med den galde som jeg for længst har opgivet at afleverer hos rette person hos TDC. Faktisk tvivler jeg efterhånden på at der overhovedet findes folk længere hos TDC som det egentligt ville betyder noget for.

Det giver mig faktisk lidt de-ja-vu når jeg ser EB's artikle omkring postdanmark her :
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1610662.ece

Jeg ved godt hvorfor de nærmest ingen klager får, og det er ikke fordi de er gode til at leverer pakker. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har haft problemer med at de bare smider pakkesedler ind selv om man var hjemme. Jeg har dog ikke haft problemet siden jeg flyttede og det tyder på at det er enkelte(mange) post-distrikter som har lokale problemer.

Men det jeg egentligt bare ville sige med denne kommentar er, at jeg personligt har opgivet kampen med de store firmaer, og jeg tager rigtigt gerne min forretning et andet sted hen så snart der findes et alternativ. Men lige præcis PostDk og TDC er desværre umulige at komme uden om for mange mennesker.

NemID er ikke så store, men de har lært af de bedste med deres bevidst lange telefonkøer, det burde faktisk være ulovligt at spilde menneskers kostbare tid på den måde.

Jeg kan huske for mange år siden da Sonofon annoncerede 24 timers kundeservice og der aldrig aldrig nogen væsenligt ventetid.. det var tider og jeg betalte glædeligt en væsentlig merpris for mit abonnement fordi jeg vidste jeg altid fik hurtig og kvalificeret support.
Jeg mindes de dage med glæde og håber at firmaer på et tidspunkt finder ud af at kundeservice rent faktisk er en salgsparameter - ihvertfald for mig.

Er det kun mig der er blevet gammel, træt og bitter, eller har andre samme oplevelser som mig ?

  • 6
  • 0
Jimmy Krag
  • 0
  • 0
John Reyes

den er ret nem jens... du smider bare en speedstream 4100 på din adsl linie og trækker eth over i din router-of-choise, og så er den skid slået... det virker på de fleste traditionelle adsl linier, tdc, telia, fullrate, osv. da den engang var basis modellen for hvad der blev klappet op hos kunderne

  • 0
  • 0
Michael N. Jensen

Det er utroligt så meget besvær man skal igennem hos dem, bare i år har jeg haft fornøjelse af følgende hos TDC erhvervsmæssigt:

1) Portering af en mindre nummer-serie på ~200 fastnet numre der skulle porteres væk fra Telia i forbindelse med skift til et nyt PBX system som TDC skulle levere til alle vores lokationer i norden (dog via TDC Sverige, pga. de står for vores koncern aftale, men skulle leveres af TDC Danmark).

Efter 3 måneder hvor intet sker, på trods af næsten daglig kontakt vedr. om de om ikke andet så bare kunne oplyse os en forventet leverings dato, hvor vi stadig intet hører fra dem, på trods af de var relativt hurtigt ude efter et par uger og sætte nogle ISDN30 kredsløb op. Og da vi havde en masse projekter internt der var sat helt i hold indtil der var flyttet til den nye PBX løsning, valgte vi simpelt hen helt at opgive det, og smed det nye PBX system fra TDC Sverige over på de eksisterende ISDN30 kredsløb fra Telia, hvilket virkede perfekt, TDC teknikkerne vi havde på besøg fra Sverige rystede også på hovedet over TDC DK's håndtering af det hele.

Konklusion på det var, at selvom TDC er i flere lande her i norden, har de endnu ikke fundet ud af at kommunikere sammen, de svenske teknikkere jokede lidt med at TDC stod for Total Danish Control hvilket jo forklarer en del set i bakspejlet :)

2) På en af vores mindre lokationer her i Danmark, havde vi behov for at skifte til et TDC mobil abb. for 10 brugere, det endte med en regning på 10*~10.000 kr. i mobil data, pga. exchange sync, på trods af vi havde bedt dem om data abb. så det ikke ville opstå, og da den første bruger fik en SMS (lang tid efter i øvrigt) om at de havde brugt for så meget, ville vi naturligvis have spæret for data på dem alle asap, hvilket tog dem flere dage at fikse, da de hellere ville prøve at sælge et andet mobil data abb. istedet for at gøre hvad de blev bedt om.

Resultatet af det blev øjeblikkelig skift tilbage til Telia igen, hvor der ingen problemer var tidligere med exchange sync og data forbrug.

3) Opgradering af et redundant MPLS kredsløb fra 100Mbit/s til 200Mbit/s, hvor de aldrig vendte tilbage efter hastigheds opgraderingen var bestilt, og da vi rykker for om der ikke snart sker noget 2-3 måneder efter påstår de at det skam allerede er leveret og i drift, på trods af de Cisco switche de oprindeligt leverede, er 100Mbit/s switche (dog med to tomme SFP slots der kan køre gigabit), så det er mig en gåde hvordan de kan påstå de har leveret 200Mbit/s, når de bad os forbinde til en bestemt 100Mbit/s port da den var sat op til de vlans vi skal bruge. Vi rykker dem stadig dagligt om hvad de har tænkt sig at gøre ved det, nu er de dog helt stoppet med at vende tilbage til os.

Så her har vi opgivet TDC, samtlige ting vi har bestilt har der ikke været andet end bøvl og besvær ved, modsat hos Telia hvor vi er idag (og var før forsøget på skiftet til TDC), hvor de behandler os ordentligt som kunde. (grunden til flytning væk fra Telia var et ønske om at samle alt telefoni/netværk et sted, for alle vores nordiske lokationer, en plan vi idag har opgivet).

  • 4
  • 0
Jørgen A Thomsen

Apropos tider for kundeservice. Vi har en TDC servicekontrakt på kl. 8-22 med en reaktionstid på maks 3 timer. Da jeg en lørdag morgen kl. 8 ringede og fejlmeldte vores linje, afsløredes det, at der først mødte teknikere på arbejde kl. 10. Dvs min forventning om, at fejlen hurtigst muligt ville blive behandlet, blev i stedet til en nedetid på minimum 2 timer. TDC sælger dermed en servicekontrakt på 8-22, som i stedet burde lyder på 10-22. Juridisk er der næppe noget at komme efter, men det er at holde kunden for nar.

  • 2
  • 0
Michael N. Jensen

Det har vi også oplevet her :)

Vi havde store problemer med en fiber, og har den højeste service aftale de sælger, vi fik bare følgende svar tilbage sidste vi havde problemer:

"Hej Michael

Jeg kaster håndklædet midlertidigt, da dem jeg kunne få hjælp hos er taget på påskeferie. Efter ferien arbejder jeg selvfølgelig videre på sagen."

Så hjælper en service kontrakt jo nada, når man står med en fiber der performer en tiendedel af hvad den skulle. :)

  • 1
  • 0
John Vedsegaard

Når et firma som TDC kan have så meget forskelligt liggende og køre samtidig, må der være noget helt galt, hvilket vil sige i ledelsen.
Jeg husker forrige gang jeg havde problemer med homebox-løsningen, først fik jeg en ny æske, det hjalp ikke noget, så kom der en tekniker og omlagde noget på centralen, foruden han fjernede en gammel 50 volt, og opsatte en overvågning af linjen, det hjalp hvad han gjorde, selv om den 50 volt nok ikke kan have den store indflydelse på det.

Nu er jeg så begyndt forfra, nøjagtigt de samme problemer, jeg har så prøvet med noget andet udstyr, for at se om det skulle være boksen der er defekt, men det er præsis samme problem med andet udstyr, altså må fejlen ligge et andet sted. Lige nu er der så opsat en overvågning af linjen, der er udskiftet lidt kabler nogle blokke fra hvor jeg bor. Indtil det bliver lavet, må jeg så leve med jævnlige udfald af linjen.

Pointen er at ansvaret ligger hos ledelsen, der åbenbart ikke har ret meget teknisk forståelse. Godt nok "kan" mange forskellige systemer fungere sammen, man ser det rent faktisk mange steder i IT-verdenen, men en standardisering er på en eller anden måde påkrævet. Det er muligt at sende omkring 300Mbit over gammel kobber, så fordelen ved at beholde begge systemer (kobber og antennekabel) er til at få øje på, men begge er forældede og der burde arbejdes på at få fiber ind hos alle brugere, ikke kun ude på vejen, helt ind i firmaerne/boligerne. Kunne man indse dette hos TDC var det bare at komme i gang, i den sidste ende vil det selvfølgelig være brugerne der betaler det, men sådan tjener TDC deres penge.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Jeg gør selv alt for ikke blive kunde hos TDC.

Hos os er vi også skiftet væk fra TDC på langt de fleste løsninger. IP-telefoni i vores butikker er nu hos Powernet, mobiltelefoni og fastnet i resten af firmaet er hos Telia og vores fiber ligger hos Nianet.

Mit liv er for kort til at bruge tid hos TDC.

I sin tid, da jeg startede, opsagde vi vores TDC-net og fik besked om, at vi skulle sende udstyret retur, når der kom en "pakkeslip" fra dem. Den kom aldrig, så jeg ringede til dem og spurgte, hvad vi skulle gøre ved det. "Bare send det til den og den adresse".

Fint, det gjorde jeg. Så blev jeg ringet op af deres postmand (?), der ikke anede hvad han skulle gøre ved det udstyr, han havde modtaget.. Godt, der er styr på sagerne.

Jeg har i øvrigt stadig noget udstyr liggende på en linje, vi opsagde for 3 måneder siden. De har ikke rykket for det, men de sender os til gengæld stadig regninger på linjen.

Fremragende kundeservice.

  • 2
  • 0
Nicolai Petri

Hvis nogen har en TDC HomeTreo (duo også tror jeg) løsning og bruger firefox. Så ville det være lidt sjovt at høre om en ændring af firefox konfigurationen som følger giver jer en hurtigere oplevelse.
Gå ind på adressen "about:config", find "network.dns.disableIPv6" og sæt til TRUE. Bemærk at du ikke skal gøre dette hvis du rent faktisk benytter IPv6.

Internet Explorer ved jeg ikke om man kan tvinge til at lade være - og chrome gør det ikke medmindre den har en default ipv6 route.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Nogle minutter over midnat gik min ADSL ned.

I løbet af formiddagen gik ISDN'en ned og lidt senere dukkede der et analog signal op på ledningsparret og det bærer oven i købet mit telefon nummer.

Men splitteren og 1-ports modemet har jeg ikke set skyggen af endnu...

  • 0
  • 0
Michael T. Jensen

Vi kan hurtigt blive enige om at salget af tdc (inkl. kobberet) er noget nær det største vores politikere har gjort i nælderne siden fordelingen af oliefelter i Nordsøen af salget af de Dansk-vestindiske øer.

Sket er dog sket. Vi kan ærgre os over det passerede men ændre det kan vi ikke.

Hvis man kigger på mobiltelefoni og -data har vi i Danmark nogle særdeles fordelagtige abonnementer. Årsagen til dette kan nok findes i nogle fornuftige politiske beslutninger med fokus på udvidelse af konkurrencen på dette. Samtidig gøres det stik modsatte med konkurrencen på bredbånd. Tdc får lov til at sidde tungt på monopolet og priserne på bredbånd er derefter. Vi betaler eksempelvis 249,- for en 12Mb/s forbindelse mens vores familie i Frankrig betaler 225,- for en 20Mb/s forbindelse, som dog også inkluderer fri fastnettelefoni til hele Vesteuropa, utallige tv-kanaler og leje af en digital tv-modtager med harddisk.

Det kunne være lidt interessant at lave lidt brainstorm: Hvad kan der fra politisk side gøres, for at sikre en ordentlig udvikling af bredbånd i Danmark?

Et af de tiltag jeg overvejer om man skulle foreslå er: udrulning af statsejet fibernet til alle matrikler i Danmark:
- Vi får et pensionsselskab til at stå for financieringen.
- Tilslutter man sig betaler man selvfølgelig en lille oprettelse og et månedligt abonnement, men forrentningen skal ikke være over 5-10 år men snarere 40.
- Arbejdet udbydes i små entrepriser, så det ikke kun er store selskaber, som kan byde på udførelsen, men også små lokale entreprenører.

Staten står udelukkende for at drive det fysiske net. Den enkelte forbruger kan vælge lige netop den udbyder af internet/tv/telefoni han/hun ønsker, for staten giver alle indholdsudbydere lige ret til nettet.

Fordele: Gang i beskæftigelsen, udrulning af hurtigt net til hele Dk, øget konkurrence mht. udbud af indhold, Øgede beskæftigelsesmuligheder for IT-medarbejdere, større muligheder mht. hjemmearbejdspladser og dermed mindre trængsel og udledning af CO2

Ulemper: Lovlighed, kommunisme af bagdøren :-), omkostningerne

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere