Berlingskes nye karriere: Mobilselskab

Vidste du, at Berlingske også er et mobilselskab? Nej, vel. En beskeden halvsidesannonce i weekendavisen fortalte for nyligt, at du hos Berlingske Mobil nu kan få et mobiltelefonabonnement med rimelige takster og i tilgift surfe gratis på berlingske mobil-portal.

Som trykt avis er det op ad bakke i dag. Effekten af Berlingskes markedsføringstiltag af den trykte avis kan end ikke anes på den faldende oplagskurve, siger kilder i branchen.

Forsøgene har været mange for at tjene penge på aviser i den digitale verden: Mikrobetalinger, betalingsmur á la Murdoch, begrænset gratis indhold og kun fuld adgang i forbindelse med et fysisk abonnement. Weekendavisen forsøger for eksempel at kræve betaling ud over abonnementprisen for adgang til "avis-arkivet". Arkivet indeholder alle udgaver af weekendavisen ældre end en uge - lidt for smart af en uge-avis, synes jeg. Desperationen er mærkbar, opfindsomheden høj og innovation er livsnødvendig.

Derfor er Berlingske altså også et mobilselskab i dag. Gad vide hvor mange, der vil flytte deres nummer til Berlingske Mobil? De færreste ældre avislæsere bruger telefonen til at læse nyheder på, og de færreste unge med en lækker 3G-sag vil overveje at flytte til Berlingske Mobil bare for at få noget gratis indhold. Det forrige initiativ, ugen.dk ("Danmarks første digitale betalingsmagasin"), fik en levetid på lidt over ½ år og abonnenterne mødes nu med beskeden "UGEN lukker som digitalt magasin i det format, du kender" på hjemmesiden.

En af grundende til, at dette er en interessant nyhed (eller knapt-så-ny-nyhed) er faktisk en helt anden. Berlingskes mobilsatsning ville ikke have været mulig for få år siden. Men nu er den ret komplekse forretning, et mobilselskab egentlig er, bl.a. i form af sendemaster, roamingaftaler og afregningssystemer, modnet i en grad, hvor man for små penge kan købe sig til et white-label produkt. Begrebet white-label referer til færdige produkter, som blot mangler logo. De kan købes billigt, brandes og markedsføres som forskellige og ofte konkurrerede mærker.

Berlingske har altså købt et færdigt produkt, komplet med et callcenter som kunderne kan ringe til, og lavet søg-og-erstat på . Hertil tilsættes indhold, de i forvejen har liggende på lager, produktet markedsføres i egne blade og bingo: Berlingske Mobil er født.

Vil berlingske overleve som mobilselskab, tror du' Og hvad koster det i øvrigt at åbne en mobilselskabs-forretning i dag'

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mikkel Høgh

Ja, det kan undre at Berlingske Media vælger at udvide på et område som ligger så langt fra deres kernekompetencer.

Og hvad koster det i øvrigt at åbne en mobilselskabs-forretning i dag?

Helt afgjort for lidt, hvis man skal dømme efter mængden af mærkelige små mobilselskaber. Konkurrencelovgivningen herhjemme gør at netværksejerne er mere eller mindre tvunget til at lave billige reseller-aftaler – åbenbart så billige at man kan leve af at videresælge simple ydelser uden at anstrenge sig.

  • 0
  • 0
#3 Peter Nørregaard Blogger

Jeg så lige i Børsen i går (jep, den trykte udgave) at de danske aviser samlet set i juni for første gang er gået under en million trykte udgaver. Siden samme måned sidste år er oplagstallene faldet: - Berlingske: 3,3% - Politiken: 6,8% - JP: 10% - BT: 13,1% - Ekstrabladet: 15,7%

Indtil videre har de kunnet kompensere ved at hæve prisen. Den går ikke i al fremtid.

  • 0
  • 0
#5 Peter Nørregaard Blogger

@Morten, jeg er heller ikke sikker på at ideen er helt ved siden af. Abonnementsordninger på aviser har samme karakter som telefonabonnementer: At en kunde er knyttet tættere til udbyderen end en strøg-kunde er.

Og når nu Berlingske ikke har en bjælde forstand på tele, så er det jo godt at man kan købe et teleselskab-in-a-box.

Men det kan være svært at se hvilket segment, der vil være kunder i biksen. Vil du være det, fx?

  • 0
  • 0
#6 Einar Petersen

Har lavet både gummistøvler og dåsemad så vidt jeg ved, så hvorfor skulle Berlingske ikke kunne prøve kræfter med mobiltelefonien.

Jeg synes det er stærkt at se hvorledes Berlingske har taget Open Source til sig mht. Drupal CMS og deres nye Google satsning er helt sikkert også noget som bør få virksomhedsejere og os der er i branchen til at se nærmere på fremtidens forretningsmodeller.

Som forbruger kan jeg kun ønske Berlingske held og lykke med forehavendet da øget konkurrence potentielt vil give mig bedre vilkår, kunne være fænomenalt hvis de som de første i Danmark gik over til at charge for datatrafik og intet andet da det jo er ren data nærmest uanset om vi taler i telefon, sender sms'er eller på anden vis benytter sin mobiltelefon i interaktion med omverdenen.

  • 0
  • 0
#7 Anders S. Johansen

I hvert fald er konceptet med at knytte rettigheder til et bestemt mobilnummer interessant og en umiddelbar simpel løsning af betaling og login - "Hvis du vil surfe på vores website må du gå på nettet med 'dette' mobile bredbåndsnummer, hvad enten det sker via en smartphone eller en tavle-PC koblet op via Bluetooth etc, etc. /asj

  • 0
  • 0
#8 Henrik Ringgaard Pedersen

Der findes efterhånden flere mobilselskaber end nogle offentlige instanser kan holde styr på (håber dog stadig at IT&T har lidt overblik), da alle og enhver jo kan starte et såkaldt white-label selskab som Peter også skriver. Tag fx bare http://mvno.dk/ som kløgtigt nok har valgt et firma-navn som er ret så beskrivende (læs evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_virtual_network_operator). De stod i øvrigt for teknikken til BiBoB og nu til andre virtuelle mobilselskaber. Men ok - vi er så i en tid hvor man ikke skal hedde Frank Rasmussen for at starte et mobilselskab - men hvordan skiller man så skidt fra kanel? Og hvad er reelt forskellen udover småvarians i prisen og den kvalitet af kundeservice man kan tilbyde.

Det virker som om Berlingske har forsøgt at finde et nemt guldæg - og som bloggeren her ganske rigtig påpeger - så findes de ikke. Og da slet ikke inden for nyhedsbranchen. Uagtet at det giver "gratis" indhold til deres nyhedsportal, så findes der efterhånden så mange alternativer i form af mobile-sites, APPs og RSS-læsere så det drukner lidt.

Men tiden må vise hvem og hvordan aviserne vil overleve i fremtiden. Det nuværende kurs er i hvertfald ikke holdbar mange år endnu.

  • 0
  • 0
#9 Jens Fallesen

Jeg så lige i Børsen i går (jep, den trykte udgave) at de danske aviser samlet set i juni for første gang er gået under en million trykte udgaver. Siden samme måned sidste år er oplagstallene faldet: […] Indtil videre har de kunnet kompensere ved at hæve prisen. Den går ikke i al fremtid.

Nu var det jo interessant, at du ikke nævnte oplagstallene for Børsen i samme ombæring, men det er mit indtryk, at deres oplagstal stadig er stigende (hvilken nogen måske kan be- eller afkræfte).

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis man vil overleve som trykt avis fremover, skal man satse benhårdt på en bestemt del af markedet og så til gengæld levere sine kunder den absolut bedste vare på det felt – det har netop Børsen indtil nu haft stor succes med, hvilket nogle af de klassiske aviser måske kunne lære lidt af.

  • 0
  • 0
#12 Peter Nørregaard Blogger

Efter at have forsøgt at navigere MVNOs site ser det ud til, at prisen ligger omkring det forventede: 100.000 kr. for at etablere et mobil-brand og 20.000 kr. pr. måned for at vedligeholde det.

Så mon ikke den kritiske masse ligger omkring et par tusinde brugere?

  • 0
  • 0
#13 Svend Eriksen

Er så vidt jeg ved den eneste avis med stigende oplag, og det kunne jo skyldes, at netop KD koncentrerer sig om noget andet end alle de andre aviser, nemlig tro, kultur og baggrundsstof.

Aviserne som JP, Berlingske og de andre konkurrer stadig primært om nyheder, og det er simpelthen tåbeligt når nu nyheder kan fås gratis alle steder fra.

  • 0
  • 0
#14 Tore Green

Det virker som en ret lille niche Berligske (og andre) bevæger sig ind i - mon ikke det kun er ret få læsere der vil binde telefonen og avisen sammen på den måde.

En meget mere interessant udvikling ville være hvis nogen kunne bruge den lette adgang til at starte eget teleselskab til at sætte skub i konkurrencen på data roaming. Ifølge branchen selv er det ikke noget der konkurreres på: http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/article1006300.ece Det er da lidt ærgerligt at måtte slå dataforbindelsen fra i udlandet bare fordi ingen har slået til på dette marked.

  • 0
  • 0
#15 John Strand

I praksi så er Berlingske det man kalder en brandet resseler. Det betyder at de licenciere deres brand ud til en partner som står for alt det praktisk og Berlingske stiller markedsføring til rådighed og i det tilfælde nogle VAS i form af en mobilportal med adgang til deres nyheder - Det Berlingske får er en andel af kundens omsætning.

Hvis man vil indgå en sådan aftale i Danmark er der en række spillere der tilbyder det, i praksis så har alle operatørerne den mulighed som et alternativ til at indgå en klassisk MVNO eller service provider aftale med operatøren.

I TDC´s tilfælde er det: http://companymobile.dk Telia arbejderprimært med http://www.telogic.dk Telenor tilbyder det dels gennem www.cbb.dk og via Frank Rasmussen som har og driver: http://mvno.dk/ og så er der mobilselskabet 3 som selv håndtere den del af forretningen.

Hvis man ser på forretningsmodellen så kan den varriere meget ud fra hvor mange kunder man kan skaffe, hvor meget omsætning de genere etc. etc.

Den største branded reseller i Europa er Aldi i Tyskland som har over 3 millioner kunder og som blot bruger en mand til at styre hele deres mobile satsning, resten bliver klaret af E-Plus som er den operatør der hoster Aldi Talk.

I Danmark har man mange spillere, Berlingske er en, BT en anden, The Voice, Ekstra Bladet er nogle af de over 30 spillere der nok er på det marked.

Hvis man ser på lande som Tyskland, Belgien, Holland, Spanien, Frankrig, Norge, Schweiz og Italien så er listen meget lang og til tider eksotisk.

En af dem der er døde men som havde et sjovt segment var Hemp Mobile i Holland der henvente sig til folk der kom på de såkalde Coffee shops i Holland og som havde en særlig kærlighed for fjolle tobak.

Hvis man ser på et land som Frankrig så har Orange lanceret en række fodboldklubber og i andre lande er der eksempler på at kirker har lanceret deres eget mobilselskab med det formål at overskudet går til kirken - Amen!

I USA forsøgte en af mine venner sig med et koncept hvor man kunne designe og lancere sit eget mobilselskab på 10 minutter - konceptet var at man skabte en comunity baserede mobiloperatør somm man selv navngav og man selv bestemte hvem overskudet skulle gå til - i kan læse om konceptet her: http://www.sonopia.com

Hvis man ser ind i fremtiden så bliver verden nok endnu mere kompleks og det faktum at når man køber en Kindel hos Amason så er der et SIM kort fra AT&T inde i den og det faktum at hvis man køber en BMW så er der et SIM kort inde i den og det uden at man som slutbruger har en kunderelation til udbyderen af SIM kortet.

Hele den verden der kaldes MVNO markedet er et spændende men også meget komplekst område.

Hilsen

John Strand

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere