Bane.dk's UX fail

Bane.dk tester ny skærmbilleder til informationsskærmene på stationerne.

Al ære og respekt for det.

Men jeg kan ikke påstå at resultatet er specielt overvældende:

Illustration: bane.dk

Skal vi tage den fra en ende af ?

Lav kontrast

Jeg er sikker på at det ser godt ud på den store dyre farvekalibrerede Mac skærm som den den grafiske designer brugte, men ude på perronen er det topmålet af UX-fail at bevidst nedsætte kontrasten på skærmbilleder der ofte ses stirres på i skyggen fra klart solskin.

For lille skrift

Jeg ved ikke om der er planer om at hænge 50" skærme op senere, men på de skærme vi har her på Slagelse station er skriften så lille at de fleste tydeligvis kun kan læse den hvis de står lige under skærmen og lægger nakken tilbage.

Overvej hvor ironisk det egentlig er, at der bruges større skrift til at fortælle hvor næste tog kører hen, end hvor det her tog stopper...

Overflødig information

Det er inderligt ligegyldigt for 99% af dem der ser på skiltet hvad tid toget kommer til Snekkersten, vis det endelig skal vises på disse skærmbilleder, ville et rullefelt med en font i læselig størrelse være en langt bedre løsning.

Gabende tomrum

Næsten halvdelen af det samlede skærmbilede gabende tomt.

Ubrugeligt lille tog-grafik

Den kække tegning af et lille tog er stort set helt ubrugelig.

Vognnumrene er for små til at folk kan læse dem og handler i virkeligheden ikke om vogne, men om døre, som har en helt anden indbyrdes afstand end grafikken viser.

Cykel-ikonerne er nærmest mikroskopiske og viser ikke til hvilken side cyklisten skal går når vedkommende er kommet indenfor dørene.

Til gengæld er hverken 1. klasse, stillekup, familiekupe eller toiletter markeret.

Her aner man noget internt "Second Systems Syndrome": Togbetjente er utvivlsomt utroligt opmærksomme på folk der prøver at slæbe en cykel ind af den forkerte dør.

Ingen har til gengæld fået den tanke at finde ud af hvad passagerene har brug for at vide ?

Endelig kommer vi til den allerstørste fejl:

Enten skal en sådan grafik faktisk ligne og informere om det tog der ruller ind, en IC3 skal ligne en IC3, en IC4 skal ligne en IC4, eller også skal den være så skematisk abstrakt at ingen passagerer får denne forventning. Det her er hverken eller.

Er der forresten nogen der kan gætte hvad den røde streg på toget betyder ?

Eller for den sags skyld, hvilken vej toget kører ?

Forstyrrende elementer

Den hvide "Du Er Her" boks er forstyrrende og bruger pludselig rød skrift på hvis baggrund, uden at tilføje yderligere information end den sorte Perron-afsnit "C" bjælke nedenunder allerede har tilføjet.

8 min

Hvorfor fa'en står det i øverste højre hjørne i lillebitte skrift, i stedet for ovre ved afgangstiden ?

Det logiske design havde været den nominelle afgangstid "16:31" med "8min" nedenunder ?

Konklusion

I stedet for en eller anden powerpointkandidat, var det måske en bedre ide at sætte en der har forstand på informationsgrafik, gerne en der har læst Edward Tuftes bøger, til at opfylde denne "Instructions at the point of need" opgave ?

Og nej, jeg vil SLET ikke vide hvor mange penge der er blevet spildt på det skærmbillede.

phk

Kommentarer (42)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

Skal vi regne med at billedet har cirkuleret rundt og alle har sagt Iiiiii og Ååååh hvor flot.

For ingen tør komme med konstruktiv kritik, for så har de ikke JA-hatten på.

[Fordomme om medarbejdere i DSB slut]

  • 17
  • 2
Ivan Skytte Jørgensen

Klokkeslet angives inkosistent. De fleste steder med punktum som separator. Undtagen i bunden hvor den angives med kolon, som så vidt jeg ved er standard ihht. DS/ISO 8601:2005

På Banes side har de endda et skærmeksempel hvor klokkeslettet nederst slet ingen seperator har.

Jeg kan se at de også tilgodeser sønderjyder en smule ved at skrive "Københaun". Eller også har de valgt en rigtig dårlig font hvor man ikke let kan se forskel på v og u. Hvad skete der med deres egen skrifttype? Blev den overdraget til DSB og må ikke bruges af Bane Danmark ?

Noget, som jeg tit har savnet på stationerne, er en nem måde at finde ud af hvordan jeg kommer til en af de mindre stationer, hvor togene ikke altid standser. Det kræver en del benarbejde på Roskilde station at løbe fra perron til perron for at se om det næste tog standser i Trekroner. De kunne overveje at droppe ankomstskærmen (hvem bruger egentlig den?) og erstatte den med rullenede liste (alfabetisk) med stationer og hvilket næste tog standser der.

  • 15
  • 0
Jacob Nielsen

Fint indlæg. Men du mangler en MEGET vigtig detaljer: Hvor kører toget hen?
Det trænede øje vil måske spotte en lille lysegrå stiplet streg midt i toget, der angiver at halvdelen af vognene er planlagt efterladt på Østerport, mens resten af toget fortsætter til Helsingør.
Men det er meget lidt tydeligt, at man som passager skal være opmærksom på at vælge en vogn mod rette destination.
:-)

  • 18
  • 1
Claus Bruun

...det samme spec...

Apropos stavefejl - skulle vi sige "den samme specifikation" ?

Helt ærligt, når man laver sådan et makværk, er det vel i orden at lave en liste af kritikpunkter, der ikke burde forekomme i et design, som sikkert har kostet kassen.

  • 19
  • 1
Allan Bjerre Abbondio

Jeg blev for nogle år siden, da jeg selv var konsulent, ringet op af et andet konsulenthus, som havde fået til opgave at finde folk, der skulle skrive et udbud for Banedanmark. De søgte en person, der kunne lave udbudskriterierne vedr. brugeroplevelsen på et nyt system til Banedanmark. Man ville få et meget pænt honorar på næsten 1/2 million. Jeg meldte, at jeg var interesseret i opgaven. Det var nok til, at jeg var hyret på stedet - uden at de skulle mødes med mig eller se dokumentation for mine færdigheder. Jeg takkede herefter nej til opgaven, da jeg synes, det var alt for useriøst... Hvis det er deres generelle tilgang til projekter, så forstår jeg godt, hvorfor det er endt, som det er.

  • 12
  • 0
Henrik Mohr

Den håbløse bane.dk-UX kommer du godt omkring.

Min kæphest er det komplet pointeløse i ankomstskilte som til forveksling ligner afgangsditto. Lav dem dog markant forskellige. Det forvirrer folk som ikke tager toget ofte.

Det samme med "næste tog" som fremstår mere tydeligt end information om det som kommer nu. Hvem skal bruge den information? Spørg en gennemsnitlig passager hvad de vil vide:

Hvor, hvornår, og hvilke stationer stopper toget på.

De nuværende/gamle skilte har den uvane at kun hveranden på Kbh H viser de stationer toget stopper på. Så man skal finde den rigtige skærm for at finde ud af det. Godt man ikke er turist...

Ved heller ikke om andre end måske DSBs personale er så interesseret i tognummeret af det skal stå i rød flammeskrift?

  • 9
  • 0
Nis Schmidt

et "human factor study", lige noget for DTU/Compute?

Dog: "Hej Hejsen" kan måske gave ret i, at man må glæde sig over fraværet af WinXP og lykønske banen hermed - og fromt håbe miraklet også gælder det nye signalsystem. (Eller at der midt på perronerne er placeret touch-skærme, så P-HK kan reboote Win10;D

Jeg vil tro, at der allerede findes SW, som kan simulere læseligheden af en given skærmtekst under variabel ydre belysning. Matlab fx.

Man har tydeligvis søgt, at genbruge ...

Værre et det måske med togdelingen; især hvis højtalerne ikke virker.

Kan du finde et link til krav-specifikationen på Bane-UX?

  • 0
  • 0
Adam Sjøgren

Det kunne være sjovt at se nogle kreative bud på noget bedre.

En ting der irriterer mig grænseløst på hovedbanegården er at jeg kun kan finde skærme der viser afgange. Tidligere var der en skærm med ankomster på Tietgensbroen, som jeg altid kiggede på, men den er fjernet. Er jeg virkelig den eneste der primært kommer på stationen for at hente ankommende?!

  • 8
  • 0
Hans Nielsen

Har du overvejet andre fremgangsmåder? Hvad med at tage det samme spec og foreslå konkrete forbedringer?


Nu er PHK jo ikke betalt for det arbejde, som DSB tydeligvis heller ikke har lavet.

Men jeg synes da der er meget konkrete forslag til forbedringer,

Påpejning af fejl fra bruger, skal vel ikke følges af en teknisk løsning, når man formoder at der er ansat mennesker som kan det arbejde ?
Men det er tydeligvis ikke tilfældet her.


Til boeing - Jeres fly falder ned fra himlen,
Svar. Har du en teknisk løsning til fejlrettelse, eller så lad os flyve i fred, det er iøvrigt piloternes skyld.

  • 13
  • 2
Ivan Skytte Jørgensen

Er jeg virkelig den eneste der primært kommer på stationen for at hente ankommende?!


Ok, så der er mindst en person som bruger ankomstskærmene. Jeg ved ikke om der er mest brug for ankomstinformation eller hvordan-kommer-jeg-til-en-lille-station. Ideelt set ville der være begge typer information, men hvis der ikke er skærme nok så vil jeg vælge at der er hvordan-kommer-jeg-til-en-lille-station fremfor ankomstinformation. Jeg tror at der er flere der vil finde den information nyttig.

  • 0
  • 2
Ivan Skytte Jørgensen

Ved heller ikke om andre end måske DSBs personale er så interesseret i tognummeret af det skal stå i rød flammeskrift?


Det ser ud til at farven er valgt så der er forskellige farver til intercity (rød), intercity-lyn (gul), regional-Re (grøn), regional-Ra (cyan), regional-Rx (anden grøn). Guderne må vide hvad de bruger til ICE og skånetrafik.
Jeg er enig i at det er uheldigt at de har brugt rød, som normalt signalere fare eller afvigelse, til noget helt normalt: intercity. Jeg tror at der er for mange togtyper til at de har distinkte farver nok, så øhmm. måske skulle de blot bruge kategorierne IC+ICL, ICE+skånetrafik, og regional.

  • 1
  • 0
Henrik Mohr

Jeg ved ikke om der er mest brug for ankomstinformation eller hvordan-kommer-jeg-til-en-lille-station. Ideelt set ville der være begge typer information, men hvis der ikke er skærme nok så vil jeg vælge at der er hvordan-kommer-jeg-til-en-lille-station fremfor ankomstinformation. Jeg tror at der er flere der vil finde den information nyttig.

Jeg tror det ved anvendelse af simpel logik vil være indlysende at det primært er folk som skal med toget som kigger på tavler. Oplever ikke så ofte lange køer af folk som skal hente. ;)

P.S. "Min" lille station er Roskilde. Der er vel omkring 15.000 daglige pendlere til, og det samme fra hver eneste dag. I hvert fald indtil de kører alle IC-tog via den nye bane istedet. Så kan det være vi ender med et trinbrædt med 2 daglige afgange.

  • 2
  • 1
Ivan Skytte Jørgensen

"Min" lille station er Roskilde.


Det er også der hvor jeg tit har haft brug for at vide hvordan-kommer-jeg-til-lille-station, og fået min daglige motion af at løbe fra perron til perron for at se hvilket tog der standser der.

Min anti-favorit-oplevelser dér, er i iøvrigt informationshøjtalerne, som typisk udspiller sig således:
diit-duut-doot. Passagere til ...
brarmmrmrmrmlrmlrrlmr [godtstog kører forbi] hfmmdfmmdflmnflalmrrmml
...vi gentager...
brarmmrmrmrmlrmlrrlmr [godtstog nr 2 kører forbi i modsatte retning] hfmmdfmmdflmnflalmrrmml
Dut!

Dem som laver højtalerudkald har virkelig brug for en feedback-mikrofon, så de ved om der var en chance for at nogen kunne høre det. Det ville være dejligt hvis de nye informationsskærme også kunne vise den information som højtalerne forsøger at sprede. Jeg tror at de gamle infoskærme ikke kan, muligvis fordi de kun opdateres hvert 3. minut.

  • 5
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

"måske skulle de blot bruge kategorierne IC+ICL, ICE+skånetrafik, og regional."

Taget i betragtning hvordan togene virker i Danmark tror jeg de kunne klare sig fint med bare kategorien "Tog" ?


Mit forslag til kategorier var ud fra: IC+ICL: standser formodentlig ikke ved alle stationer, ICE+skånetrafik: husk passet, regional: standser ved de fleste stationer.

  • 1
  • 0
Michael Cederberg

Når metro-selskabet refererer til den nye ring-linje, så bruger de enten betegnelsen spor 1/2 eller på stationerne viser de den næste "vigtige" station i retningen (fx. når man står på Frederiksberg station så står der Nørrebro den ene vej og Kbh H den anden vej). Kun tognørder kan huske forskel på spor 1 og 2 og man skal have metrokortet i hovedet for at huske hvilken station der er den næste store.

Hvis de nu i stedet snakkede om "med uret" og "mod uret". Det kan alle forstå. Symboler som ↺ og ↻ ville nemt kunne være på tavlerne.

Eller den nye Aula-app som afløser Skoleintra-appen. Skoleintra var ikke fantastisk, men i Aula-appen er funktionalitet smidt ind med en skovl. Det er ingen rytme i brugerinterfacet og det er svært at finde information.

UX er svært!

  • 4
  • 0
Kristian Thy

Endelig kommer vi til den allerstørste fejl:

Enten skal en sådan grafik faktisk ligne og informere om det tog der ruller ind, en IC3 skal ligne en IC3, en IC4 skal ligne en IC4, eller også skal den være så skematisk abstrakt at ingen passagerer får denne forventning. Det her er hverken eller.

Er der forresten nogen der kan gætte hvad den røde streg på toget betyder ?

Det er da åbenlyst sådan en her

Mon ikke der er bygget en løsning til Bane.dk ovenpå noget tysk software?

  • 0
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

[ubrugelige højtalerudkald pga. larm]
Sorry, men det kan man ikke gøre noget ved.

Det er en naturlov for jernbanestationer i hele verden at det skal være sådan.

Hæ. Man kunne få den tanke.

Højtalerudkald er ikke helt on-topic, men aligevel:

Det virker dog nogenlunde på de mindre stationer, f.eks. Horsens (3 spor) og Holbæk (3+1 spor). Fælles for dem er:
- få eller ingen gennemgående tog
- perronerne er under halvtag og ikke heltag
Det virker ret dårligt på:
- Københavns hovedbanegård
- Roskilde
- Trekroner
Kbh. hovedbanegård har akustiske egenskaber som gør katedralbyggere misundelige, så på trods af at der ingen gennemgående tog er, er det eneste fornuftige at gøre dér at rive taget af.
Roskilde har mange spor og mange gennemgående tog inkl. godstog. Måske bliver det bedre med de nye linjeføringer, så der er færre gennemgående tog.
Trekroner, et forvokset trinbræt, har fornøjelsen af alle de gennemgående tog som Roskilde også har, og ydermere fine støjværm som holder larmen væk fra omgivelserne og inde på perronen.

  • 0
  • 0
Ivan Skytte Jørgensen

Mon ikke der er bygget en løsning til Bane.dk ovenpå noget tysk software?


Jo, det er formodentlig fra HaCon

Hvis du kan forstå tysk så er der disse to videoer af en som har forsøgt at hive bedre/mere/nyttigere information ud af Deutche Bahns informationsystemer, som formodentlig har HaCon-software bagved. Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde:
Bahn API Chaos
Bahn API Chaos - jetzt international

  • 0
  • 0
Steen Thomassen

Jo, det er formodentlig fra HaCon


Nej - det er ikke fra HaCon - HaCon levere til rejseplanen og rejseplanen levere kun data til de skærme på stationerne, som viser flere transportmidler, mens de rene tog-skærme kommer fra Banedanmark nuværende systemer og snart at det nye trafikinformationssystem.

Det nye trafikinformationssystem er fra Thales. Det skal afløse mange af de gamle systemer, som ikke hænger godt sammen og det skal også kunne arbejde sammen med det nye signalsystem. Og det er prøvet af nogle omgange på andre strækninger med det nuværende skærm-layout - men man benytter lejligheden til at også ændre layout, når man var igang.

Banedanmark har arbejdet med det i nogle år. Selve systemet er en standard-system, hvor der er tilføjet nogle af Banedanmarks gode ideer. Men der være bøvl med integration med Banedanmarks og DSBs systemer, som skal levere input til systemet - fx hvordan er tog mht. til materiel.

  • 5
  • 0
Steen Thomassen

Jeg er enig i at det er uheldigt at de har brugt rød, som normalt signalere fare eller afvigelse, til noget helt normalt: intercity. Jeg tror at der er for mange togtyper til at de har distinkte farver nok, så øhmm. måske skulle de blot bruge kategorierne IC+ICL, ICE+skånetrafik, og regional.


Der bliver flere togtyper i fremtiden. Og man skal kunne se, hvad for en operatør, som kører et bestemt tog. DSB har billetter, som ikke kan bruges i Arriva tog og omvendt. Og der er også i København SJ, som har egne billetter. Og når der er el-drift til Aarhus, så er rygter i brancen om at andre operatører er på vej til København-Aarhus... som har egne billetter...

Og der er enkelte tog, som er sammensat, som en mix af togtyper. Fx er der om aften et Intercity til Odense som er koblet sammen med et regionaltog til Nykøbing F, som deles i Ringsted...

  • 2
  • 0
Jesper Frimann

hvor vi skal være taknemmelige, hvis der bare kommer et tog, og det kommer sådan cirka til tiden, og det måske er muligt at få en gyldig billet.

// Jesper der i dag bliver forsinket på arbejde pga. signalproblemer og som ikke kan få sit pendlerkort til at gælde for den hurtigste vej på arbejde, for det tilbyder rejsekortet ikke, fordi reglerne for pendlerkort ikke er dokumenterede, som de er for rejsekort, og så gælder det som man lige har implementeret. Og rejsekort og pendlerkort er jo to meget forskellige systemer.

  • 4
  • 1
Sune Marcher

Ok, så der er mindst en person som bruger ankomstskærmene.


Ankomstskærmene (specielt på de større stationer) er uden tvivl de vigtigste for mig, når jeg rejser med tog. Jeg er ret ligeglad med afgang, det er galimatias at ankomme til en station i sidste øjeblik... og når jeg kommer i fornuftig tid, er jeg interesseret i at vide hvornår jeg kan hoppe på toget samt (naturligvis) hvilken perron jeg skal på.

  • 2
  • 0
Morten Siebuhr

Jeg syntes generelt om de nye afgangstavler - der er et par praktiske svipsere, som PHK rammer meget godt. Det kører også på en hjemmeside et eller andet sted, så jeg tænker det er HTML/CSS som bør være nogenlunde lige til at rette i.

Et par ekstra ting jeg har bidt mærke i:

  • Oversigtstavlerne skriver klokkeslet i øverste højre hjørne, mens dem ved perronerne (som PHK har en screenshot af) viser det nederst højre.
  • Når noget går galt kører der et lille banner der veksler mellem to-tre-fire beskeder i bunden. Det rorerer hvert 10. sekund for alle beskederne. Med tre beskeder har du 3,3 sekunder til at læse to tæt-pakkede linjers tekst før der skiftes igen.
  • Ved gennemkørende tog (oftest fragt-tog i Roskilde) står der med stort "Gennemkørende tog", en masse tom plads og så den lille "næste tog er: xxx" i bunden. Måske kunne man gøre det næste tog en smule mere markant.
  • 2
  • 0
Steen Thomassen

Der bliver flere togtyper i fremtiden. Og man skal kunne se, hvad for en operatør, som kører et bestemt tog.

Her kunne folketinget med stort fordel skære igennem og slå fast at i Danmark er en togbillet en togbillet.


Desværre gå det ikke i den retning. Når der kommer operatører på banen på fri trafik, så får hver operatør egne billetter. Det bliver kun de billetter, som sælges til fuld pris, hvor operatøren har kontrakt med staten, som bliver fælles.

Når der kommer andre operatører på banen, så kan det også påvirke DSB. Erfaringerne fra Tjekkiet, har det medført at både til de gamle og nye operatør er blevet tiltrukket en masse nye passagere efter at der kommer alternative til den gamle statslige operatør. Der kommet bedre priser og bedre komfort.

  • 0
  • 0
Klavs Klavsen

De kunne f.ex. sørge for at det TYDELIGT var markeret i hvilken ende man skal stå på med barnevogne.. Jeg har MANGE GANGE oplevet at jeg gættede på den forkerte ende (for de er altid kun i enderne) - og så var der altid en meget sur kontrollør, der sagde at vi jo selvfølgelig skulle ned i den anden ende.. og så var det bare at løbe :(

Uagtet at vi flere gange har spurgt diverse dsb folk inden toget kom, og de altid svarer at man faktisk IKKE kan vide i hvilken ende barnevognssektionen er og de varierer fra gang til gang..

  • 4
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Det er en naturlov for jernbanestationer i hele verden at det skal være sådan


Skånetrafiken har bedre form: Man plaprer lös om sporändinger på ganske tydelige höjtalere, man opdaterer endda også flittigt skiltene over perronerne og så:

Sender man 'det planlagte tog ind på det planlagte spor' så de rejende der sprang som lopper fra den ene perron til den anden, de står forkert og de rejsende som fulgte instrukserne / skiltningen - men glemmer at läse skiltet over dören - de ender et sted ude i skoven (bogstaveligt).

Den er jeg selv blevet brändt af med nogle gange!

  • 0
  • 0
Aksel Koplev

Ved heller ikke om andre end måske DSBs personale er så interesseret i tognummeret af det skal stå i rød flammeskrift?

Det er vi som bruger rejseplanen. Den giver afgang og ankomst tid samt netop tognumret. Hvis du i eksemplet skal til Kokkedal og ikke kender til Nordsjælland, så er tognumret nyttigt; men at toget har endestation i Helsingør er ikke så brugbart, når man f. eks. skal til Kokkedal.

Informationen om næste tog er også nyttig, hvis du kun rejser lejlighedsvis med tog, så kan du se, at du er kommet ned på det rette spor, hvis du kommer lidt tidligt.

  • 2
  • 0
Jan Heisterberg

Det har været et høj-risiko-projekt FORDI det berører MANGE mennesker.
Så een ting er udbud, en anden udviklingsarbejde og teknisk test.

MEN med den risiko-profil BURDE der være lavet bruger-test - on sites og på faktiske, gennemsnitlige, displays.

Der er så TRE muligheder:
- denne test er ikke lavet (manglende viden, erfaring, dumhed)
- den er lavet med ukvalificeret, ikke-repræsentativ testgruppe
- den er lavet, men observationerne er ignoreret

Og det kan IKKE være en test, som anført aller først. Så havde der været store skilte og en e-mail-adresse for tilbagemelding.

Ihvertfald er ovenstående tilbagemelding: DUMPET.

Og hvad konkluderer BaneDanmark ?

  • 2
  • 0
Benny Tordrup

Her kunne folketinget med stort fordel skære igennem og slå fast at i Danmark er en togbillet en togbillet.

Det har vi så med al ønskelig tydelighed konstateret, at det kan de ikke. Se blot på det tåbelige metrotillæg, der er bestemt ved lov.

  • 6
  • 0
Maciej Szeliga

Det er en naturlov for jernbanestationer i hele verden at det skal være sådan.


mnja... i Japan, Schweiz og Tyskland er informationen rigtig god og tydelig - og på flere sprog.
Højhastighedstog/lyntog har typisk samme sammensætning da de ikke kan skilles ad mellem vognene, så der er ikke grund til dynamiske tavler. På Hamburg Hbf er der f.eks. gammeldaws plakater med togsammensætningen på perronerne som betjener ICE tog.
Man kan virkeligt godt opfinde totalt unødvendige løsninger!

  • 2
  • 0
Steen Thomassen

MEN med den risiko-profil BURDE der være lavet bruger-test - on sites og på faktiske, gennemsnitlige, displays.


Det er faktisk test for at få reationer fra kunderne, som skal være indtil den 18. december. Og jeg så de første udkast til skærmbilleder for 2 år siden og inden da har der været forskellige test af designet. Når jeg og andre spurgt om elementer på designet, så har de kunne svare på hvorfor de har gjort som de gør.

Hjemmesiden dinstation.dk var omrindelig tænkt som en test af systemet. Men det ligner mere det bliver en fast service og der planer om at det også skal omfatte S-tog og en app.

Og farvevalg har været givet af, at TUS-skærme (dem som viser afgangstider flere transmidler på stationerne) har taget det valg, som resten af sektionen følger med.

  • 0
  • 0
Ole Kaas

Så er mit største ønske til info-skærmene at jeg kan få bekræftet at jeg er på det rigtige tid og sted - spor og perron-afsnit. Hvor skal jeg opholde mig på perronen hvis jeg skal med den vogn der er angivet på min billet. Her kunne man så godt ønske at display på alle vognene virkede - og iøvrigt oplyse retning hvis man står ved forkert dør.

Den nye app er bedre end den gamle... Men man har delt informationerne op i "Rejser" og "Biletter" - og man skal "cycle" frem og tilbage mellem de to menuer under rejsen for at få relevant information. Desuden sættes skærmens lys til 100% når man skal se billetten - godt når qr-koden skal fremvises til kontrol - rigtig trælst når man blot skal have oplyst vogn+plads. Man bliver virkelig oplyst...

Jeg savner at man kan se sin rejse i de vigtige trin der indgår. Hvert trin indeholder: tidspunkt, station, spor, perronafsnit, vogn, plads. Og for at få vist qr-koden - og kun dén - trykkes der på det trin man igang med.

  • 0
  • 0
Ole Kaas

Jeg er blevet belært om at det er grafikken fra dinstation.dk som er blevet genanvendt til nyt design af informationsskærmene.

Har man ideer og forslag til ændringer kan man læse mere hér https://dinstation.dk/da/about/

Meeeen... der er da nogle ret lavthængende frugter man nu godt kunne have plukket inden første offentlige test.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere