Bagsiden af brugerdrevet: Bricking

Det lyder så smukt det der med nettets kollektive visdom. Men alt er i sandhed ikke fryd og gammen på det brugerdrevne net.
Vi skal tilbage til forrige århundrede, hvor mine første erfaringer med nettets hjælpsomhed og altruistiske enkeltpersoner startede. Dengang var der mange bulletin boards hvorfra man kunne hente gratis programmer, som var stillet til rådighed i det offentlige domæne af pc-enthusiaster eller, mere overraskende, organisationer som det amerikanske militærs White Sands Missile Range i New Mexico, der dengang havde en af de største databaser med Windows software.

Nutidens nichesites, hvor den kollektive, brugerdrevne hjælpsomhed blomstrer er mere brogede. Jeg har i årevis hygget mig med at følge de sympatiske Rockbox-udviklere, som fremstiller software af høj kvalitet til en lang række forskellige mp3-enheder. De har faktisk skrevet et regulært operativsystem, som oftest tilbyder helt ny funktionalitet til dit lydudstyr.

Don’t brick that phone

Og jeg glæder mig fortsat over et af de vel allerpopulæreste brugerdrevne sites, www.xda-developers.com, som med sine mere end 4 millioner registrerede brugere dagligt har et svimlende antal indlæg fra folk, der er på jagt efter ny og bedre firmware til mobiltelefoner, tablets og andre enheder. Men et besøg her er også en indgang til en kaotisk verden med masser af arrig mudderkastning. For her blander absolut blanke og nytilkomne brugere sig med vidende veteraner og trolls. De sidstnævnte fører med største vellyst newbies og noobs bag lyset, så de nysgerrige nye står tilbage med en mobiltelefon, som kun kan anvendes som en dyr brevvægt, efter den er opdateret med uofficiel firmware.

Denne såkaldte bricking af udstyr er udbredt og nødråbene fra de havererede brugere høje. Somme tider forbarmer en af veteranerne sig og redder de nødstedte brugere med gode råd. Somme tider sørger trolls for at bringe den ulykkelige bruger endnu dybere ned i fortvivlelsen.

Som bruger med lyst til at udforske den slags hardware hacking tjener det sagen at være tålmodig, forsigtig og bruge tid på at sikre sig så godt som muligt mod bricking-katastrofer ved at lære netmiljøerne at kende. Noter de seriøse brugernavne, læs vejledninger og lad dig ikke lokke af meldinger som “awesome battery boost, new update nearly doubled battery life on my SG3!”.

Opfind panikknappen

Når denne mørke side af det brugerdrevne net er nævnt, er det også på sin plads at se på hardwareproducenternes attitude. Alt for mange producenter mener fortsat, at den eneste interessante del af tilstedeværelse på nettet er i form af reklamesøjler, nyligst på Facebook og andre sociale medier. Det er faktisk forbløffende hvor lidt etablerede elektronikvirksomheder satser på at tappe af den kreativitet, der findes i diverse hackermiljøer. Samsung sørgede godt nok snedigt for at gøre hackeren Cyanogen til en del af sit interne udviklerteam sidste år. Cyanogen er kendt for en række firmware-udgivelser, som markant har forbedret funktionaliteten i flere mobiltelefoner.

Men ellers står det skralt til. Jeg ser frem til den dag, hvor en hardwareproducent bevidst satser på at forbedre sin hardware gennem bidrag fra de mest kreative hackermiljøer. Lader sig inspirere af Arduino, sørger for, at api’er og andre snitflader er åbne og velbeskrevne og indfører noget tryghed.

Så hvad med at opfinde en panikknap som ved et enkelt tryk kan retablere den officielle firmware og gøre livet nemmere for alle newbies med trang til eksperimenter?

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Poul-Henning Kamp Blogger

Det er en rigtig god ide Kurt men desværre er det også en af den slags ideer som producenterne hverken kan eller vil se nogen god ide i.

I min optik burde EU lave et "ejerdirektiv" der siger at hvis man har købt noget hardware har man selv lov til at vælge hvilken software der skal køre på den og at din "panik knap" skal være tilstedet, således at dimsen kan reetableres før man sælger den til sin nevø.

Lidt mere ambitiøst skulle direktivet også sikre:

  1. At brugeren har muligheden for at helt at fjerne programer, apps og services de ikke ønsker at bruge eller stole på.

  2. At brugeren er garanteret sikkerhedsopdateringer i fem år fra købsdatoen.

  3. At brugeren kan blokere enhver form for datalogning or/eller transmission af oplysninger fra enheden, uden negative konsekvenser for funktionaliteten, ud over hvad der følger af den manglende kommunikation.

  • 6
  • 0
#2 Josef Assad

Det er ikke forkert det du siger men det ville være nemmere og mere overskueligt hvis der blev implementeret noget mere omfattende og intelligent "anti-bundling" lovgivning. Windows bliver jo bundlet med computeren, og crapware bliver bundlet med ikke-crapware.

  • 1
  • 0
#3 Thomas Andersen

Der findes heldigvis også gode eksempler. F.eks. har netgears n600 (WNDR3800) en såkaldt "panik knap", som starter routeren i en mode hvor ny firmware kan overføres via tftp. Jeg har bricket den et par gange med eksperimentelle builds af openwrt og vækket den til live igen på den måde.

Det ville være dejligt med lovgivning på det område, men indtil da kan vi som forbrugere gøre "un-brick mode" til en markedsførbar feature ved specifikt at spørge efter det i butikkerne.

  • 1
  • 0
#4 Deleted User

Hvis nu at OS og måske firmware lå på et udskifteligt medie, så ville man altid kunne tage en kopi af producentens originale OS og/eller firmware, eller man ville kunne indsætte et andet udskifteligt medie og så prøve med en anden udgave, evt. fra 3.part. Det gjorde man jo fx. med PC'en, så ville det være rart hvis man også kunne det med telefon og tablet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere