bloghoved ole tange

At slette sin konto hos Amazon

Min kollega har mistet tilliden til Amazon, så nu skulle kontoen slettes. Jeg kan allerede nu høre dig tænke "Hvor svært kan det lige være? Helt ærligt, Ole. Er det ikke lidt sølle at lave et blog-indlæg om at man blot skal logge ind, finde sin profil, scrolle ned for neden og trykke 'Slet' efterfulgt af 'Jeg er helt sikker' og slutteligt 'Ja, jeg mener det faktisk! For alvor!'?"

Men som du sikkert har gættet, så var det ikke helt så nemt.

Min kollega kom ind til mig og bad mig hjælpe. Og lige som dig kikkede jeg først på den formular, hvor man sætter sine personlige oplysninger og ændrer adgangskode og lignende. Der var ikke en knap til at slette kontoen - heller ikke allernederst.

En søgning på nettet giver https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=200257120

To close your account, please contact us to request that your account be closed.

Under 'Contact us' kan man vælge:

Illustration: (Cc-By) Ole Tange/Screenshot af Amazon.co.uk

Ikke noget med konto-spørgsmål.

Vi finder dog sammen en chat, hvor vi kan chatte med en supporter.

Min kollega: Jeg vil gerne slette min konto.

Amazon: Så skal du være klar over, at du mister adgang til din konto og ikke kan se køb og lignende.

M: Jeps, jeg vil gerne slette min konto.

A: Du kan læse mere her: https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=200257120

M: Det har jeg gjort. Det står jeg skal kontakte Amazon, og det er det jeg gør nu.

A: Du kan også bare fjerne din kreditkort.

M: Men jeg ønsker at slette min konto.

A: OK. Jeg sender din forespørsel videre til konto-afdelingen.

M: Hvornår kan jeg regne med, at den er slettet? Og hvor længe har I backup af den?

A: De sletter den snarest.

M: Hvor længe skal jeg forvente, at det tager? Og hvor langt tilbage har I backup af data?

A: Hvis der er ikke er problemer, så tager det 24 timer.

M: Tak. Hvor langt tilbage har I backup af mine data?

A: Af regnskabshensyn og skattehensyn opbevarer vi data i længere tid.

M: Hvor længe opbevarer i mine data og hvor langt tilbage har I backup af dem?

A: Vi sletter dine data efter en måned.

Ingen af os troede på den med en måned: Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke af skattehensyn har data i mindst et fuldt skatteår. Men vi havde da fået et svar, og vi kan ikke længere logge ind.

Set i bakspejlet burde vi have bedt om GDPR-indsigt. Gad vide hvor mange tracking cookies, de får smidt ind via sites, der har affiliate-annoncer?

Relateret indhold

Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Rasmussen

"Ingen af os troede på den med en måned: Jeg kan ikke forestille mig, at de ikke af skattehensyn har data i mindst et fuldt skatteår. Men vi havde da fået et svar, og vi kan ikke længere logge ind." Hvis Amazon skal følge danske regler, skal skatteoplysninger gemmes i 5 år.

  • 3
  • 1
Mads Bendixen

Det gik da rimelig smertefrit.

Prøv at slette en konto hos diverse betting-firmaer. Skulle det lykkes dig at blive slettet (og ikke bare midlertidigt deaktiveret), så opbevarer de stadig dine data i op til 5 år.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Hvis Amazon skal følge danske regler, skal skatteoplysninger gemmes i 5 år.

Skatteoplysninger er udelukkende de oplysninger der almindeligvis er påkrævet en faktura:

udstedelsesdato (fakturadato)

fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen

sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. eller SE-nr.)

sælgers navn og adresse

købers navn og adresse

mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser

den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)

momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed

gældende momssats

det momsbeløb, der skal betales.

Endvidere i følge Skat:

Ved videresalg til private kan købers navn og adresse udelades efter reglerne om forenklede fakturaer.

En forenklet faktura kan udfærdiges hvis salgsbeløbet er under 3.000 kr, der skal dog udstedes en fuld faktura ved salg af ydelser til private, når fakturabeløbet inkl. moms er 5.000 kr. eller derover.

Endvidere er det heller ikke nødvendigt med kundeoplysninger ved udstedelse af en kassebon, med mindre kunden specifikt beder om det.

Plus en del flere regler, læs selv her:
https://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2068791

Så for at gøre en lang historie kort, med mindre der er tale om enkeltsalg over 5000 kr, så er der ingen skattemæssige krav til at gemme nogen oplysninger om kunden!

Dog kan det være lidt diffust når der er tale om fjernsalg til andre EU-lande, men under alle omstændigheder, så skal fakturaen højst indholde navn og adresse, intet andet, og det skal gemmes som bogføringsbilag, og kun det!

  • 9
  • 0
Aa ge

En anden ting man skal være opmærksom på er at hvis man beder om at få slettet et kort, sletter de kun din adgang til det, kort oplysningerne vil stadig ligge i deres system, så når/hvis de bliver hacket kan disse bruges at hackeren.
Derfor hvis man i realiteten skal slette sit kredit kort hos Amazon foregår det ved at man lukker kortet hos sin bank og beder om et nyt.
Og man må så self. selv betale for det nye, men så er det gamle kredit kort effektivt lukket og så går der nok et stykke tid før man igen vil lægge op til endnu en dummebøde for at handle hos Amazon.

  • 2
  • 0
Steffen Lindemann

Jeg slettede min test konto i 2013 og genoplivende den i 2018 (for jeg ville lege med der glacier storage).
Det var netop da jeg forsøgte at oprette en konto at den sagde at den email allerede var brugt.
Jeg tænkte ikke så meget over det, men fik deres support til at genoprette kontoen og der er alle aktivitere for 2013 og tidliger.
I dag ville jeg nok tænke mere over at det faktisk ikke er i orden.

  • 4
  • 0
Kenneth Schack Banner

Ja, der burde EU nok gå ind over og oprette en database med vores oplysninger som virksomheder må få adgang til at benytte, men ikke selv lagre eller lave sikkerhedskopi af.
Tænk sig den dag Amazon smider den forkerte harddisk ud eller en hacker får adgang til serveren med alle ens data..

Som internet brugere holdes vi i mørket.. Ubehageligt...

  • 0
  • 0
Sune Marcher

Jeg har generelt været ret glad for Amazon, og synes de har givet super service – men selv noget så simpelt som "Hej, der manglede en bog i den pakke i sendte" kræver også en længere omvej, der er ingen kontaktformular eller email mulighed... du skal vælge chat funktionen.

Hvilket egentligt var en forholdsvis ukompliceret affære. Men det er tydeligt at de første X steps er via en digital assistent, hvor man først (muligvis?) bliver stillet videre til et menneske, der til gengæld også følger en robotagtigt drejebog.

Oplevede i den samme funnel-and-shift fra "AI" til menneske, Ole?

Efter at have set hvor elendigt de behandler deres ansatte prøver jeg at undgå Amazon, men det er svært at slå dem i udvalg og pris. Og hvis man ser på hvor dominerende de er på cloud-området, er det svært at undgå at ens online-aktivitet på en eller anden måde er tainted af klamme sociopat-Bezos.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere