georg strøm bloghoved

Arkadespils rolle i udviklingen af computere

De har– i mere end en forstand – spillet en væsentlig rolle for udviklingen af både spil og computere generelt, og de rejser nogle spørgsmål om hvad og hvordan vi oplever.

Det så jeg, da jeg besøgte Spilmuseet i Ikast, som ellers ikke længere er åbent for almindelige gæster. Det er ærgerligt. Der er verdens største samling af computerspil, og de har som de eneste, bevaret størstedelen af de over 10.000 spil der er udgivet i Danmark.

Der er arkadespil som ikke er bevaret andre steder i verden, og en hal, hvor bare størrelsen og antallet af spillemaskiner er overvældende. Der er fartøjer som ser ud, så du næsten kan tro du kan flyve af sted, og en japansk maskine med et løbebånd og en skærm, som skulle give følelsen af at lufte en hund.

Spillenes rolle i den tekniske udvikling er imidlertid lige så spændende som den umiddelbare fascination. Det var den i hvert fald for mig.

En ny teknologi skal ned i pris før den kan få sit gennembrud, og det kan den først komme når der er et stort marked, og det kan der normalt først komme, når den er kommet ned i pris. Derfor er der brug for en niche, hvor kunderne vil betale langt mere end flertallet for den nye teknologi.

Den rolle havde arkademaskiner. En arkademaskine kunne for tyve år siden tjene 20.000 kroner om måneden, mere end hvad en hjemmecomputer kostede. Derfor var det muligt at betale for en processorkraft som gjorde det muligt at udvikle nye spil, som siden åbnede et marked for hurtigere hjemmecomputere. Nogle arkademaskiner blev endda bygget med militærteknologi, da der dengang ikke var en civil teknologi som kunne klare kravene.

Det handlede om at tjene penge, men resultatet var skabelsen af en ny type menneskelige oplevelser. Maskinen plus programmet svarer til et kunstværk som en statue eller et maleri på et museum. Mange spil skaber en samlet oplevelse ved at kombinere en lang række aspekter fra hardware, software, billeder og opbygningen af en fortælling. De opfylder den bedste definition jeg kender, på god kunst.

En emulering – altså en simulering af spillet på en anden computer – kan ikke vise den oplevelse som kommer fra samspillet mellem hardware og software, og selv for et rent skærmbaseret spil, er det umuligt at vurdere dets kvalitet, hvis man ikke kan sammenligne den med en original udgave af hardware og software. Film eller screen dumps af skærmen er endnu værre. De svarer til et fotografi af en statue som er ødelagt. Den er et minde om det der var, hvor selve oplevelsen er væk.

Vi kan lade de fleste computer- og arkadespil gå til grunde og vente på at historikere om tyve år finder ud af, at det var en fejltagelse, eller vi kan gribe lejligheden mens vi har den. Danmark er efterhånden oversvømmet med vikinge- og jernalderlandsbyer, så der er brug for noget nyere som kan tiltrække turister.

Senere rettelse: "10.000 spil der er udviklet" er rettet til "10.000 spil der er udgivet"

Spilmuseet har været omtalt flere gange tidligere i Version2:
http://www.version2.dk/artikel/spilmuseet-i-ikast-har-trykket-paa-taend-...
http://www.version2.dk/blog/game-over-spilmuseet-i-ikast-44619
http://www.version2.dk/artikel/dansk-spilmuseum-truet-af-lukning-44501

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere