Anmeldelse: "Jobs"

Den første film om Steve Jobs har premiere i næste uge. Jeg fik mulighed for at se filmen til en forpremiere allerede i denne uge. Filmen hedder kort og godt ”Jobs” og har Aston Kutcher i hovedrollen. For alle der er nogenlunde fortrolige med Steve Jobs bedrifter i IT-verdnen er der sandt at sige ikke meget at hente i ”Jobs”. Filmen følger hans liv fra slutningen af universitetsårene og frem til lanceringen af ipod’en i 2001. Filmen forløber som en serie highlights fra denne periode, og den bliver derfor mere en stribe køligt registrerende glimt fra et bemærkelsesværdigt liv end et bud på en forståelse eller tolkning af hvorfor tingene gik som de gjorde for Steve Jobs.

Aston Kutcher gør det på det ydre plan vældig godt som Steve Jobs, men filmen kommer aldrig rigtig ind under huden på erhvervsmanden Jobs eller privatpersonen Steve. Man kommer aldrig til at føle hverken med eller imod ham – eller forstå ham. Når så tilmed persongalleriet omkring hovedpersonen - alt fra ingeniører til de fine herrer ved bestyrelsesbordet - er tegnet meget stereotypt, medvirker det altsammen til, at filmen fremstår uden gnist og gennemslagskraft.

For dem der ikke er så fortrolige med Steve Jobs’ bidrag til udviklingen af den personlige computer, den grafiske brugergrænseflade og de lækre industridesigns kan filmen fungere som en fornuftig, kortfattet historiefortælling.

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jimmy Thomsen

For et års tid siden begyndte jeg at interessere mig meget for Steve Jobs. Jeg købte biografien som lydbog, og har set stortset alle videoklip der findes af ham. Han var en mand der forstod at markedsføre sit firma, produkterne, og sig selv. For mig som produktudvikler var han en stor inspiration ift. hans søgen efter bedre og mere indbydende produkter - produkter der beriger og berører vores liv. Jeg skal naturligvis se filmen, omend jeg forventer at biografien dykker dybere ind i Jobs univers end filmen. Men hvis man vil spare de 100 kroner, så findes der mange gode videoklip på YouTube. Jeg synes følgende er gode:

Interview med Bill Gates og Steve Jobs http://www.youtube.com/watch?v=_5Z7eal4uXI (part 1) http://www.youtube.com/watch?v=lK_HThS8DZo (part 2) http://www.youtube.com/watch?v=Scf6dV4FSf8 (part 3) http://www.youtube.com/watch?v=cCvLTlQWT6A (part 4) http://www.youtube.com/watch?v=wuhHIqJyjY0 (part 5) http://www.youtube.com/watch?v=PXKv9jc-otc (part 6) http://www.youtube.com/watch?v=D_rxpAgBFQo (part 7) http://www.youtube.com/watch?v=X2aLYBC5onk (part 8) http://www.youtube.com/watch?v=hM8K1yexO6s (part 9) http://www.youtube.com/watch?v=QGH-1L-0zo4 (part 10) http://www.youtube.com/watch?v=oQwhbazr5ug (part 11)

Steve Jobs Stanford Commencement Speech http://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc

• 5
  • 0
Torben Andersen

Når en film braser ud i biograferne så kort efter manden bortgang, så er det de kommercelle kræfter der overtager. Det er den klassiske smede-mens-jernet-er-varmt, så en film om Jobs på dette tidspunkt vil ikke have de rette motiver. Så lad os i stedet vende tilbage til The Social Network. Se DET er en film om teknologiens indvirkning på vores kultur, med udgangspunkt i historikken bag Mark.

• 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere