allan ebdrup bloghoved ny

Afmeld mig nyhedsbrevet tak

Den seneste tid har jeg afmeldt mig selv fra en del emaillister, som jeg har fået tilmeldt mig gennem årene.
Jeg afmeldt mig stort set alt som jeg var tilmeldt, og har fået en dejlig "stille" mailbox.

Men da jeg afmeldte mig alle listerne, fandt jeg ud af, at der er stor forskel på hvordan det foregår. Her har jeg listet måderne man afmelder sig på, efter hvad jeg synes er den bedste oplevelse først, og den værste oplevelse til sidst.

  • Den bedste oplevelse er når man klikker på et afmeld-link nederst i emailen, og så er du afmeldt. Ingen dikkedare.
  • Man klikker på et afmeld-link nederst i emailen. Så skal du klikke på en bekræft-knap på siden og så er du afmeldt.
  • Man klikker på et afmeld-link nederst i emailen. Så kommer den en større formular, hvor du skal gennemskue hvor du skal klikke på siden og så er du afmeldt.
  • Man klikker på et afmeld-link nederst i emailen. Så skal du indtaste din email på siden og så er du afmeldt.
  • Man klikker på et afmeld-link nederst i emailen. Så skal du Indtaste dit password eller logge ind for at afmelde. Argh!
  • Du skal logge ind på din konto, og selv finde det sted hvor man afmelder emails - ingen dybe links til afmelding af emails. Dobbelt argh!

Alle disse kan så krydres med, at nogle tosser synes, at det er en god idé, at sende dig en email, med en bekræftigelse på, at du ikke vil modtage flere emails.

Et andet kryderi der kan tilsættes, er muligheden for at skrive/vælge hvorfor man har frameldt sig.

En bøn

Hvis du har emaillister, så lad mig venligst afmelde mig blot med et enkelt klik på "afmeld" nederst i emailen. Og send ingen bekrætigelse. Det er fint at det bare står på siden at jeg er afmeldt.

Hvorfor gøre det sværere? Du har alligevel ikke lyst til at have folk på din mailingliste, som ikke har lyst til at stå på den. Du bliver jo bare rapporteret for spam, af utilfredse brugere.

Kommentare?

Har fx du selv haft en dårlig oplevelse, fordi det var for svært af afmelde dig fra en mailingliste? Hvordan lader du folk afmelde sig dit nyhedsbrev?

Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Mortensen

Hej Allan,

Altid spændende at læse din blog om de hverdag irriatationer vi støder på.

Jeg er meget enig i dine betragtninger omkring afmelding af nyhedsbreve - det skal ganske enkelt være så simpelt som muligt. De efter min mening bedste eksempler på hvordan det skal gøres er ved eks. vis at du kan framelde dig via din favorit mail udbyder; for mit eget vedkommende er det Outlook.com (tidl. hotmail.com). Her kan jeg via Outlook framelde mig de fleste nyhedsbreve direkte - det er smart og fungere rigtig godt.

  • 2
  • 0
Michael Bisbjerg

Google tilbyder nogle gange når jeg markerer som spam, også lige at "afmelde mig". Tror dog kun det er engelsksprogede emails det virker på.

Mht. at få en confirm email, så synes jeg nu det er meget godt. Hvis man nu gerne vil være tilmeldt (det kunne jo være noget vigtigt).

Men på den anden side. Hvis du kun kan få linket via. en email (hvis den indeholder en meget specifik token), så er confirm ligemeget da en den der klikker på linket alligevel blot kan slette en confirm mail inden email-ejeren ser det.

  • 2
  • 0
Martin Nielsen

Det at man får en mail, hvor man skal bekræfte kan være okay. Der er en del som sender nyhedsbreve videre, og de er ikke så gode til at få fjernet linket til afmelding. Her kan de selvfølgelig også vende den om, og sende en farvel-mail, med et link til et-klik-tilmelding igen.

Og de to sidste, hvor man logge ind for at afmelde, burde være ulovlige. Har man ikke selv tilmeldt sig, skal man bryde loven og få udleveret en andens password - for at kunne afmelde sig.

Selv har jeg været igang med at trække samtykke til markedsføring tilbage. Havde en lang periode, hvor jeg fik opkald fra hemmelige numre, men den ringede kun ro gange og så var der lagt på. Da det endelig lykkedes mig at nå telefonen og finde ud af hvem det var, så afmeldte jeg efterfølgende pr. email. Her kunne jeg godt tænke mig nogle bedre regler, eks. at vurksomheder ikke må ringe fra hemmeligt nummer. Det nummer de ringer fra skal ikke nødvendigvis være et nummer med en person i den anden ende, men kan også være en telefonsvare, som fortæller hvem de er og hvorfor de ringer.

  • 3
  • 1
Klaus Seistrup

Google tilbyder nogle gange når jeg markerer som spam, også lige at “afmelde mig”. Tror dog kun det er engelsksprogede emails det virker på.

Emails fra fornuftigt indrettede postlister har i headeren nogle instruktioner for bl.a. hvordan man afmelder sig. Den til afmelding hedder “List-Unsubscribe”.

De forskellige List-* headere er beskrevet i RFC 2369. Se evt. osse websitet List-Unsubscribe.

  • 8
  • 0
Flemming Sørensen

Du glemte dem, hvor man klikker på linket, og bliver dirigeret til en ikke-eksisterende side, eller en fin lille besked om en serverfejl. Dette sker så igennem flere måneder, selvom man gør folkene bag, opmærksom på "problemet"...

  • 8
  • 0
Allan Ebdrup Blogger
  • 3
  • 0
Allan Ebdrup Blogger

Og de to sidste, hvor man logge ind for at afmelde, burde være ulovlige. Har man ikke selv tilmeldt sig, skal man bryde loven og få udleveret en andens password - for at kunne afmelde sig.

Ja, jeg bandede og svovlede også over det når det skete. Nogle af dem opgav jeg simpelthen i første omgang at afmelde mig. For jeg afmeldte mig som regel på telefonen. Og det er ret svært, når man skal resette sit password osv. og de samtidig ikke har et site der er optimeret til mobil.

  • 3
  • 0
Kenan Vilic

Her er min hade-spammer:

Engang for langt tid siden, da jeg fløj meget, tilmeldte jeg mig flying blue fordelsprogram.

"You have received this communication in accordance with your personal preferences as indicated in your Flying Blue profile. If you no longer wish to receive such communication from us, please go to www.airfrance.com or www.klm.com to update your profile."

Når man logger på kan man ikke afmelde sig alle mails. Man skal nemlig opsige sit medlemskab:

"1.2.2 Each party may terminate the contractual agreement in writing at any time. The General Terms and Conditions shall continue to govern implementation even after termination of the contractual relationship. If the Member cancels the contract, the Member has to return the Membership Card cut in half to the Company. Upon receipt, the Company shall terminate the membership, upon which a Member has six months from the date of termination to use up any accrued Award Miles. If the Company cancels the contract, all Level and Award Miles shall expire six months from notification of cancellation. If the Member makes material misrepresentations, violates Award rules or rules as set forth in FB Communication, or violates rules as per 1.4.8, all Level and Award Miles shall expire as soon as the Company issues the notice of cancellation."

Det man så finder ud af er, at der skal sendes et brev med sit kort klippet i stykker til:

"To close your Flying Blue account, please send a letter notifying us of your withdrawal from the programme, including your Flying Blue membership card (cut into half) to the following address: Flying Blue, 94852, Ivry-sur-Seine Cedex, France."

Kan det gøres mere besværligt?

  • 6
  • 0
Carsten Hansen

Linked i nyhedsbrevet bør vel ikke være af typen (som jeg tit ser): Afmeld.asp?Email=xxx@yyy.dk

Det åbner for spam (hvis der f.eks. sendes bekræftelser). Det er træls for modtageren og endnu værre for afsenderen, der risikerer at blive black-listed i diverse spamfiltre.

Hvis der vises en bekræftelsesside, så kan ens chef/kone tjekke om ens private email er tilmeldt job- eller datingsites.

I stedet anbefaler jeg en form for GUID eller krypteret-ID, så må man leve med, at afsenderen kan se om man har læst det konkrete nyhedsbrev.

I nogle tilfælde er afmeld-nyhedsbrev en fælde for at se om emailadressen er ægte :-)

En hel anden problemstilling er, hvorvidt nyhedsbrevet skal sendes i eget domænenavn eller via en kommerciel udbyder, der tilbyder at sende nyhedsbreve. Jeg administrerer til dagligt et spamfilter og efterhånden må jeg lukke for en del af disse udbydere, fordi de ikke er kritiske med, hvem der bruger deres service. Andre firmaer som f.eks. Probana er meget dygtige til at finde på nye domænenavne, så de skal blacklistes endnu engang.

  • 6
  • 0
Nicolai Petri

Et skrækeksempel er VMWare, som insisterer på, at sende mig "friendly" reminders, om totalt ligegyldige webinars.
Der er hverken link til afmeldelse, eller et link der peger på ændring af profil.

  • 7
  • 0
Martin Nielsen

Ja, jeg bandede og svovlede også over det når det skete. Nogle af dem opgav jeg simpelthen i første omgang at afmelde mig. For jeg afmeldte mig som regel på telefonen. Og det er ret svært, når man skal resette sit password osv. og de samtidig ikke har et site der er optimeret til mobil.


Det er faktisk ret simpelt. Du skal blot sende dem en e-mail i stedet, hvor du skriver at du hermed trækker dit samtykke til markedsføring tilbage.

Selv gider jeg ikke bøvle med det og finder derfor deres e-mail adresse på hjemmesiden, hvorefter jeg sender dem en e-mail. Jeg har sjældent oplevet, at få negativt svar tilbage. Og de få gange det er sket, har jeg gjort dem opmærksom på min rettigheder til at trække samtykke til markedsføring tilbage. Jeg kan til enhver tid trække den tilbage, både via e-mail, brev, telefon eller via deres hjemmeside. Valget af metode er mit og kan ikke bestemmes af dem.

Jeg benytter altid e-mail for at have dokumentation. "Printer" efterfølgende både afsendt e-mail samt deres bekræftelse til en PDF fil, som er gemt i en mappe ved navn "Samtykke til markedsføring". Modtager jeg efterfølgende reklame eller modtager et opkald fra dem, kan jeg hurtigt se om jeg har trukket den tilbage. Hvis jeg har, kan jeg godt finde på at bede dem dokumentere samtykke til markedsføring. Jeg tror dog kun at det er sket en enkelt gang.

Man skal selvfølgelig huske at give dem lidt tid til at nå at fjerne samtykke til markedsføring i deres systemer.

  • 3
  • 0
Charlie Nielsen

Bekræftigelser kan være OK, hvis anvendt korrekt. Det kunne jo være en fejl at du klikkede på linket, f.eks. via en mobil. Men ellers helt enig med dig når det drejer sig om kommunikation til brugere som jo gerne skulle ønske at modtage dine nyheder.

Vi har desværre flere gange oplevet at der ikke eksisterer muligheden for afmelding, hvilket jo er direkte i strid med markedsføringslovgivningen.

Og i nyere tid har vi desværre ligeledes kunne påvise virksomheders sløsede anvendelse af CVR Online (http://goo.gl/Wd1fn) som har været et ellers fantastisk initiativ fra Erhvervs & Selskabsstyrelsen. At kunne tilgå virksomhedsdata og brancheoplysninger via en WebService tilgodeser rigtig mange legitime virksomheder, men indbyder desværre også til anvendelse hos knap så legitime brugere. Seneste oplevelse var et større dansk mediehus som har været at dén overbevisning at det er OK at hapse oplysningerne fra cvr.dk og sende et utal af forespørgsler fra deres "Research" afdeling.

Vi kontaktede virksomheden for at forhøre hvor de havde fået oplysningerne fra samt at afmelde os. Dette ville de undersøge og vende tilbage med - men vi hørte naturligvis intet. Da vi atter modtog flere mails fra dem, valgte vi at anmelde dem til Forbrugerombudsmanden. Et mediehus burde vide bedre - af alle.

Vi designer og udvikler websites og webshops og rådgiver vore kunder til at følge god skik, hvilket de som oftest følger - hvilket jo er ganske positivt.

Tak for et hyggeligt indlæg.

  • 1
  • 0
Christian Schmidt

Bekræftigelser kan være OK, hvis anvendt korrekt. Det kunne jo være en fejl at du klikkede på linket, f.eks. via en mobil.

Enig. Så længe at bekræftelsessiden er let overskuelig og kun kræver et tryk på en knap, er det IMO en god sikkerhedsmekanisme.

Desuden er det ikke helt kosher at lade et GET-request have den slags sideeffekter. HTTP-specifikationen siger i afsnit 9:

In particular, the convention has been established that the GET and HEAD methods SHOULD NOT have the significance of taking an action other than retrieval. These methods ought to be considered "safe". This allows user agents to represent other methods, such as POST, PUT and DELETE, in a special way, so that the user is made aware of the fact that a possibly unsafe action is being requested.

Naturally, it is not possible to ensure that the server does not generate side-effects as a result of performing a GET request; in fact, some dynamic resources consider that a feature. The important distinction here is that the user did not request the side-effects, so therefore cannot be held accountable for them.

  • 3
  • 0
Charlie Nielsen

Ligeledes enig med GET specs, men 1 ting er ideologi en anden realiteter. Vi sidder med UX i dagligdagen og bliver ofte overrasket med brugernes forespørgsler på basis af uvidenhed. HTTP specs er lavet af n00bs for n00bs og dér skal vi huske at det ikke handler om specifikationer eller design, men derimod en god oplevelse.

  • 0
  • 1
Rasmus Rask

Et skrækeksempel er VMWare, som insisterer på, at sende mig "friendly" reminders, om totalt ligegyldige webinars.
Der er hverken link til afmeldelse, eller et link der peger på ændring af profil.

VMWare... Slightly off-topic, eller bare med modsat fortegn : Ved ikke om de fortsat dyrker den praksis, men tidligere kunne man ikke få lov at ændre e-mailadresse på sin profil, "due to security" svarede deres support da jeg bad om hjælp til det.

Men jeg kunne jo bare oprette en ny profil, og dermed miste ordrehistorik og community-profil.

Ja, der er mange måder for at firma, at gøre det besværligt for deres kunder at kommunikere med dem.

  • 1
  • 0
Peter Hansen

Artikel:
Sådan afmelder du alle dine nyhedsbreve med ét klik
http://www.comon.dk/art/214504/saadan-afmelder-du-alle-dine-nyhedsbreve-...

De skriver om værktøjet Unsubscribr, som siden har ændret navn til The Swizzle https://theswizzle.com

Clean Up Your Inbox!
Swizzle helps you easily unsubscribe from unwanted commercial email and rolls up the emails you do want into one simple daily digest.

At this point, we support the following:

Gmail
Google Apps
Mac.com / Me.com (iCloud)
Yahoo! Mail
AOL Mail

We're always working on adding more providers, so please check back in the future.

-The Swizzle Team

  • 0
  • 0
Peter Hansen

http://www.comon.dk/art/214504/saadan-afmelder-du-alle-dine-nyhedsbreve-...
Citat:

Mange alternativer
Her i spalterne har vi dog også omtalt en lang række andre tjenester, der har lignende funktioner.

Eksempelvis servicen http://notificationcontrol.com, der hjælper dig med at afmelde de mange opdateringsmails, som du modtager fra sociale netværk som LinkedIn, Facebook og Twitter.

Herudover findes der også servicen http://Unsubscribe.com (ikke at forveksle med førnævnte Unsubscribr), der kan tilføje en særlig afmeld-knap i din Gmail. Når du modtager et uønsket nyhedsbrev, klikker du blot på knappen, og herefter vil Unsubscribe.com forsøge at afmelde det.

Et tredje alternativ er The E-mail Game, der dog ikke kan afmelde dine nyhedsbreve. Men til gengæld gør The E-mail-game det helt bogstaveligt til en leg at rydde op i din indbakke.

  • 0
  • 0
Allan Ebdrup Blogger

Vedr. HTTP GET:
Kan man ikke risikere, at kaldet er udført af en virusscanner, read-ahead-cache i browseren eller lignende?

Jeg afmeldte lige endnu et nyhedsbrev. Jeg kunne se at den side jeg GET'ede, lavede en unsubscribe POST ved at køre noget JavaScript på siden.

Det løser ihvertfald problemet med virusscanner, read-ahead-cache i browseren og lignende.

Men det indfører måske andre uhensigtsmæssigheder?

  • 1
  • 0
Tine Andersen

Jeg har smidt en masse I mit spamfilter, men fik fortsat "Du har vundet!"- like mails. Nu har jeg unsubscribed en del.Det gik så op for mig, at jeg jo svarer på, alle mulige medieforesprøgsler- og fra melder, at jeg kan vinde... et eller andet.

Tak for bloggen! Nu svarer jeg aldrig mere på "medieundersøgelser", jeg troede, jeg ved at fravælge præmie, og nyhedsbrev- sagde nej! Det gør man så ikke.

Man får spam!

Det virker lidt underligt, men sådan virker det altså. Hvis jeg oplyser min mail, har jeg sagt ja, til spam. Og hvis jeg deltager I alle mulige spørgeundersøgelser, så siger jeg også ja til spam. Også selvom jeg siger nej til en præmie, hvor jeg vil få et nyhedsbrev.

Så kan man lære dét! :-(((

Jeg troede, jeg sagde nej til nyhedsbrevet OG præmien. I realiteten, får jeg nyhedsbrevet (og nul præmie). De kan herefterdags rende mig, hvor jeg er højest, når jeg luger.

Mvh
Tine

  • 0
  • 0
Kent Damgaard

Du klikker på linket, men det viser sig ikke at være muligt at framelde dig.

Det amerikanske tegneserie-forlag Dark Horse (Hellboy, Buffy, Conan m.v.) som jeg ellers holder meget af, havde et link nederst i deres mails til et sted hvor man kunne framelde sig, bortset fra at den side det førte til ikke indeholdt nogen mulighed for at melde sig fra. Jeg forsøgte at kontakte dem via Facebook, men de reagerede aldrig.

På et tidspunkt mente jeg også at DSB spammede mig lidt rigeligt. Mit månedskort gjorde at jeg var kvalificeret til deres "guld-kort" (hvor meget guld er der over et kort man får med mail/sms og selv skal skrive ud? :)). De blev ved med at skrive at jeg skulle angive mine interesser, men når jeg så klikkede ind på min profil, så kunne jeg se at jeg havde angivet to og at man max kunne angive to. Efter to-tre stykker af den slags ville jeg afbestille deres mails, men fandt ud af at det kun kunne lade sig gøre ved at afmelde mig deres "guld-kort", som straf ville de så undlade at sende mig information om sporarbejde og hjælpe mig med at finde et tabt togkort - well, man behøver vel heller ikke at være serviceminded når der ikke lige ligger en konkurrent på den anden side af gaden som folk kan gå til :)

  • 0
  • 0
Carsten Berggreen

jeg bliver irriteret når jeg har valgt at afmelde mig et nyhedsbrev fra en afsender som jeg ikke længere er interesseret i at høre fra og denne så alligevel lige sender mig endnu en mail. Det er som at man ikke fatter et nej. Bliver jeg ved en fejl afmeldt fordi jeg videresender min mail, så kan jeg nok godt finde ud af at tilmelde mig selv igen.

hvis interesse er det vi skal pleje? modtageren eller afsenderen? synes det lyder mest som afsenderens drøm om at have flest mulige modtagere på listen hele tiden, men jeg tror det er bedre at have få som er virkelig interesseret end have rigtig mange som alligevel bare er med på en lytter.

Du kan jo så vælge den løsning med at sende brugeren til en webside hvor du beder dem skrive deres mailadresse. Ikke fedt, men det de færreste som ved en fejl også udfylder med den mailadresse som de har modtaget mailen fra og ikke bare deres egen.

  • 0
  • 0
Carsten Berggreen

De har efter min mening et af de mest irriterende Nyhedsbrev afmeld/tilmelding systemer.

Det værste er at det er lavet med Flash, så hvis du én gang har tilmeldt dig via din normale computer og så læser dine mails på en tablet/smartphone, så er du lost. Ja, du kan køre Flash på en Android, men det kan jeg heller ikke anbefale.

Teknisk set er det som de gør med Flash så amatør-agtigt, at det SAGTENS kunne være lavet med ren HTML og lidt jQuery eller tilsvarende.

Prøv det selv. Jeg advarer, det er ikke for sarte sjæle. Det stinker bigtime. Jeg HAR talt med dem for flere mdr. siden hvor jeg fik en "flad besked" om at "det arbejde de skam på at få lavet om" (yeah right!).

Men som jeg sagde til dem: "hvis det tager jeres webfolk, mere end 14 dage at lave om, så kan I hyre mig til en billig pris. Jeg skal kun bruge en dags tid."

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere