500.000.000.000 kr. for Facebook er ikke dyrt

Når man læser diverse blogs og tech fora disse dage summer de af rygter om, at Facebook står foran en kommende børsnotering. Det er ikke en hvilken som helst børsnotering. Hvis rygterne taler sandt vil Facebook værdisættes til en markedsværdi på ca. 500 milliarder danske kroner for den 8 år gamle virksomhed. Det vil bringe internetvirksomheden op på højde med Disney og McDonald’s, samt overhale den samlede markedsværdi af Maersk, Carlsberg og ISS til sammen!

Men kan en så ung virksomhed, der ikke producerer et håndgribeligt produkt virkelig være så meget værd? Med fare for at falde i samme kategori som den gruppe der under dotcom boblen vrøvlede om ”den nye internet økonomi” hvor manglende forretningsmodeller og urealistiske forventninger til fremtiden til sidst prikkede hul på boblen, vil jeg påstå at 500 milliarder kr. for Facebook er en rimelig vurdering. Her følger hvorfor.

Facebook i dag

Facebook i dag har ca. 875 millioner brugere og er i dag allerede en dominerende spiller på det globale internet annonce marked, kun overhalet af Google og Yahoo.

Facebook omsatte i 2011 for ca. 20,5 milliarder kr. og havde en indtjening på næsten 9,8 milliarder kr. ifølge offentliggjorte regnskaber. Ca. 90 % af omsætningen kom fra annonceringsindtægter, de resterende 10 % kom fra Facebook credits, hvilket dækker over indbetalinger til spil og andre tjenester som kører på Facebooks udviklingsplatform.

Når man køber 875 millioner brugere for 500 milliarder kr. bliver stykprisen i hele træskolængder til 571 kr. pr. bruger. De 571 kr. skal gerne tjenes ind igen over en årrække og helst blive til mange flere. Hvis man sammenligner med Skype, hvis teknologi Facebook i øvrigt også anvender, så betalte man i sin tid 268 kr. for hver af de dengang ca. 59 millioner brugere. Men hvorfor mener markedet at potentialet for Facebook åbenbart er mere end dobbelt så stort?
Det er klart at en stor del af markedsværdien af Facebook hviler på fremtidige forventninger. En af de oplagte markeder er selvfølgelig annoncering hvor Facebook kun lige har skrabet overfladen. Vi kender sikkert alle Facebook reklamer hvor produkter for skaldethed, overvægt og dating markedsføres. Produkter som vi er mange der kan bruge, men som ikke er særlig målrettet brugerens helt aktuelle behov og situation. Der er ingen tvivl om at Facebook vil arbejde meget målrettet på at gøre deres analysealgoritmer og annonceringskoncepter langt mere effektive og målrettede (i stil med Googles AdWords). Det er også meget sandsynligt at Facebook vil få stor succes med lokations baserede reklamer, noget man har talt og skrevet om i mange år, men som Facebook ser ud til at blive den første tjeneste der for alvor lukrerer på.

Rugbrødsmotoren for vækst de første par år bliver altså indtægterne fra annoncering. Men Facebook rummer så mange flere muligheder end ”blot” indtjening ved simple bannere eller links. Nedenstående gennemgår nogle af de mange fremtidige indtjeningsmuligheder for Facebook.

Word of Facebook

Den bedste og billigste markedsføringsmekanisme er ”word of mouth” – altså anbefalinger fra venner. Facebook har et kæmpe potentiale som mikrobetalingsplatform og indgang til eksterne services. Det handler om at lade brugerne anbefale produkter og services til deres venner. Det handler om at møde kunderne der hvor kunderne er. Præcis ligesom man ikke ligger en tøjbutik eller benzinstation uden for kundernes rækkevidde. Facebook har i dag en kategori som hedder ”Pages”, hvor virksomheder, organisationer, kendte o.a. kan oprette deres helt egen Facebook page. Man ser i dag virksomheder, services og kampagner der linker til deres Facebook pages, i stedet for deres ”rigtige” URL. Det er oplagt at Facebook videreudbygger den funktionalitet til at lave specielle indgange til butikker og andre tjenester så som filmstreaming, musikdeling (f.eks. som Spotify), spil download, TV-stationer, e-boks lignende services, aktiehandelsplatforme og netbanker - for at møde kunderne der hvor de er. Facebook kan så enten få en procentdel af omsætningen for hver transaktion (mikrobetaling) mod at stille kernekunder og venne anbefalinger til rådighed (word of Facebook) eller virksomhederne betaler pr. antal likes.
Og der findes mange andre muligheder for Facebook på at tjene penge på deres enorme brugerskare og viden om den enkelte bruger. F.eks. kunne man forestille sig at de sammen med førende partnere startede deres egen online TV-kanal med reklamer målrettet den enkelte bruger, eller hvad med en gratis Facebook mobiltelefon og teleabonnement med specielle Facebook lokationsbaserede egenskaber?

Mulighederne er mange og det er kun Mark Zuckerberg & co. der ved hvilken vej Facebook vælger. Men en ting er sikkert - de vil forsøge at tjene langt over 571 kr. pr bruger over de næste 5 år.

Det er ikke sikkert det kan lade sig gøre, men Facebook har alle muligheder og derfor synes jeg ikke 500 milliarder er dyrt – det er bare rigtig mange penge.

Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Olesen

Facebook er mode, lige så snart brugerne finder noget andet så er Facebook lukket. Og så er 500.000.000.000 nok lige i overkanten. Forstår ikke at folk gang på gang overvurdere disse tech-selskaber på aktiemarkedet. Man skulle tro at der var blevet lært en lektie under dot-com boblen og den seneste aktienedtur fra 2008. Det kan godt være Facebook kan prale af en masse brugere, men de er kun noget værd nu. Når Facebook fattes penge kan de ikke lige sælge en bruger for at frigive kapital, her er det fysiske emner som bygninger og maskiner der betyder noget. Det er dog ikke Facebook der er overvurderet, men også selskaber som Apple og Google. Ingen af disse firmaer har noget fysisk at stå mod med, den dag deres hovedforretning går tilbage. og dermed går de ind i en nedadgående spiral, da hele værdien af firmaet bygger på noget der ikke findes. Så nej Facebook er ikke 500.000.000.000 værd måske et sted mellem 50.000.000.000 og 5.000.000.000. Da det at købe en sådan aktie er ren lotteri. Og det er sgu ikke det vi har mest behov for i disse dage...

  • 6
  • 1
#2 Morten Winther

Det er dog ikke Facebook der er overvurderet, men også selskaber som Apple og Google. Ingen af disse firmaer har noget fysisk at stå mod med, den dag deres hovedforretning går tilbage.

Apple har 116,371,000,000 i aktiver (regnskab 2011). Blandt andet også over 300 fysiske apple stores. 9. mia i kontanter. Jeg tror deres største problem er hvad de skal bruge de pengene til.

  • 4
  • 1
#4 Torben Mogensen Blogger

Da AOL var på sit højeste, var værdien på papiret over $200 milliarder. Nu er værdien nede på ca. $1 milliard.

Det er muligt, at Facebook har en værdi på omkring $500 milliarder, men den pris holder næppe -- de vil ende ligesom AOL. Så man skal ikke købe deres aktier, hvis man er ude efter en langsigtet investering. Men man kan muligvis tjene lidt ved at købe dem samme dag, aktierne bliver frigivet, og sælger dem et par måneder senere, inden euforien har lagt sig. Måske.

  • 6
  • 0
#5 Svend Eriksen

Det er dog ikke Facebook der er overvurderet, men også selskaber som Apple og Google. Ingen af disse firmaer har noget fysisk at stå mod med, den dag deres hovedforretning går tilbage.

Det er fuldkommen korrekt. Især Apple er særdeles sårbare, da størstedelen af deres indkomst kommer fra en telefon, der de sidste 4 år har opnået enorm popularitet. Det er ikke populariteten jeg sår tvivl om, og heller ikke kvaliteten. Men konkurrencen fra mange producenter som Samsung, Nokia mf. vil helt sikkert presse Apple de næste år, og dermed også Apples primære indtægtskilde.

Google er også sårbare, da deres indkomst kommer fra deres søgemaskine. Hvis Facebook får held med en social søgemaskine og reklamer, eller hvis det lykkes MS at forbedre Bing tilstrækkeligt, så kan det også vise sig fatalt for Google. Lige nu ser det dog ret trygt ud for Google. Men på den anden side, så så det også trygt ud for Yahoo, AltaVista og de andre indtil 1998!

  • 1
  • 2
#7 Jakob Appel

Hej Mads, du har helt ret i at jeg ville mangle svagheder og trusler hvis det var en SWOT jeg lavede. Nu er det bare en kort blog om hvilke muligheder jeg ser for Facebook i forbindelse med at de måske skal børsnoteres. Ligesom alle andre virksomheder er der selvfølgelig også en masse udfordringer og usikkerheder forbundet med Facebook, hvoraf nogle er nævnt i forrige kommentarer.

  • 0
  • 1
#8 Karol Fuks

Som det fremhæves kommer 90 % af indtægterne fra annoncering. Og det er der jo dokumenteret virkning på, så længe at brugerne sidder foran computere. Men hvordan ser situationen ud når man tænker på at udviklingen går mod de mobile enheder og mindre skærme? Det skal godt nok strikkes rigtigt godt sammen, hvis FB skal have de forventede milliardindtægter hjem fra annoncering på telefoner og tablets. Jeg synes ikke at der er plads til så mange annoncer på min 4" skærm. Og de få der er, bliver enten overset eller giver grundlag for irritation. Zuckerberg har formentlig en plan for udviklingen, men lige nu kan det måske være svært at se hvordan andre end Google kommer til at tjene penge på annoncering hvis brugerne har skiftet teknologiplatform undervejs?

  • 0
  • 0
#9 Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 0
  • 0
#10 Nikolaj Brinch Jørgensen

Det er fuldkommen korrekt. Især Apple er særdeles sårbare, da størstedelen af deres indkomst kommer fra en telefon, der de sidste 4 år har opnået enorm popularitet. Det er ikke populariteten jeg sår tvivl om, og heller ikke kvaliteten. Men konkurrencen fra mange producenter som Samsung, Nokia mf. vil helt sikkert presse Apple de næste år, og dermed også Apples primære indtægtskilde.

Google er også sårbare, da deres indkomst kommer fra deres søgemaskine. Hvis Facebook får held med en social søgemaskine og reklamer, eller hvis det lykkes MS at forbedre Bing tilstrækkeligt, så kan det også vise sig fatalt for Google. Lige nu ser det dog ret trygt ud for Google. Men på den anden side, så så det også trygt ud for Yahoo, AltaVista og de andre indtil 1998!

Uha, hvor skal man være stor fan af Steve Balmer & Co for at tro på det realistiske i din kommentar.

Nokia vil ikke presse Apple. Der er ikke nogen der skifter the Apple experience ud med noget der er lavet af MS & Nokia tilsammen. Det er jo brugerfjendtlighedsekspert 1 & 2 mod brugervenlighedsekspert 1. Den kamp til være tabt. Desuden ligger Nokia & MS nederst på coolness skalaen i forhold til Apple.

Til gengæld tror jeg Nokia kan true Android markedet, specielt fordi der kommer et pænt og originalt design (lidt for mange godt sælgende Androids - Samsung - har lignet iPhone lidt for meget). Ligesom Nokia & MS har muligheden for at lave et langt bedre produkt end Android, som også er mere sikkert.

Det er eogså i Android lejren, producenterne som Nokia skal kæmpe imod findes. Nokia, LG, HTC osv. er jo de andre der laver Windows telefoner.

  • 0
  • 1
#11 Finn Christensen

Facebook er mode, lige så snart brugerne finder noget andet så er Facebook lukket. Og så er 500.000.000.000 nok lige i overkanten.

Selv 50 mia. er langt over værdien. Mark Zuckerberg & Co laver vel kun den vanlige hype, som er planlagt optimalt til at ramme toppen af kurven. Hele DotCom boblen kørte på lignende hype - AOL samt utallige andre faldne stjerne har vist usikkerheden.

Disse type medier er umulige at beregne selv 3-5 års indtægter for eller deres udvikling - bruger-/kundetypen er notorisk troløse, og kan springe til noget andet på få år.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere