For $20 hype

Jeg er en stor fan af simulatorspil og er typen der har brugt en betragtelig del af min tidlige ungdom i selskab med SimCity, Spacecraft, Master of Orion, Populous og andet godt i de genrer. Med årene har jeg fået andre prioriteter, men når jeg en gang i mellem slapper af med et spil falder det helst indenfor kategorierne god-game, real-time strategy eller simulation.

Stor var min begejstring derfor også da jeg ved juletid 2006 blev opmærksom på Spore af Will Wright, manden bag netop SimCity og the Sims, et spil der hævder at kombinere mine yndlingsgenrer omkring et evolutionært tema. Fra det primordiale encellede stadie skal man via en række niveauer fremdyrke et væsen, der til sidst ender med at udforske stjernerne. Sounds like fun.

I vinteren 2006-2007 blev spillet sat til salg på flere af de store online spilbutikker bla. Amazon med en notits om at det ganske vist ikke var helt færdigt endnu, men så kunne man til gengæld få det for kun $20. Skeptisk som jeg er, brugte jeg lidt tid på at resurfe spillet og der fandtes allerede dengang en betragtelig mængde information. Der var ikke bare ét men adskillige websites med alt fra videoklip af mystiske væsener til communities med gætterier på en snarlig release dato engang i efteråret 2007.

Jeg åd lokkemaden, købte spillet og har siden da fulgt hvordan mængden af information om spillet er vokset støt, mens den forventede lanceringsdato er blevet rykket forbi julen 2007 og foråret 2008. En Google søgning på "spore game" giver i dag 388.000 hits herunder en laaang artikel på Wikipedia om spillets fortræffeligheder.

Det er dygtig marketing det her og en interessant måde at financiere udviklingen af et spil på: i stedet for at tage alle omkostningerne selv og så satse på massiv markedsføring ved frigivelse har EA games helt tilbage fra 2005 fået hypet spillet i en grad så det formodentlig - og her spekulerer jeg - har kunnet holde omkostningerne nede.

Nu har EA games så langt om længe annonceret datoen og vi kan forvente at Spore kommer i butikkerne (og posten) 7/9-2008. Hvis datoen da ikke bliver udskudt igen.

Indtil da har jeg stadig kun købt for $20 hype.

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger

Det er ikke første gang, at et spilfirma har udgivet et ukomplet spil og lovet en fuldstændig version senere.

Der blev til Acorn Archimedes lavet et spil,der hed "Karma". Mere præcist, blev der designet et meget ambitiøst rumspil (i stil med Elite), som indeholdt meget komplekse simulationer af fysik, økonomi, samfund, personer osv.

Efter fire års udvikling udsendte firmaet (som, hvad var almindeligt dengang, bestod af to personer) en "Flight Trainer", som var en lille del af det samlede spil -- kun fysiksimulationen var nogenlunde komplet. Købere af denne smagsprøve ville få rabat ved køb af den endelige version.

Kort efter kørte den ene af de to udviklere galt på sin motorcykel, og den anden havde ikke mod til at fortsætte alene, så spillet blev aldrig færdigudviklet.

Man kan diskutere, om det var blevet færdigt uanset ulykken, men det er i hvert fald en bedre undskyldning, end så mange andre firmaer har haft.

Man kan stadig se nogle af de oprindelige websider om Kara via The Wayback Machine:

http://web.archive.org/web/19981202024711/http://www.argonet.co.uk/users...

  • 0
  • 0
Jan Keller Catalan

Det er ikke første gang, at et spilfirma har udgivet et ukomplet spil og lovet en fuldstændig version senere.

Der er vel ikke blevet udgivet noget endnu? Er det ikke bare løftet om en udgivelse, der er givet?

  • 0
  • 0
Kåre Kjelstrøm

Jo, men Torbens vinkel er ikke helt skæv, for spillets creature editor kommer i en gratisversion til sommer, måneder før spillets officielle lanceringsdato. Så hvis hovedprogammørerne er til motorcykeltræf og allesammen kører galt har vi en ny gang dårlig Karma foran os :-).

Nu er det EA games der leverer denne gang, så lad os nu se.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere