15 * 1 = 25 ?

Danske Bank kunne ikke. Kommunerne kunne ikke. Staten kan heller ikke.

Og KU har endnu til gode at se regningen.

Synergieffekter og stordriftsfordele er ord man kan bruge om landbrug og plaststøbning, men at bruge dem om IT-drift er at udstille sin uvidenhed og lalleglade optimisme, om forhold man ikke har begreb om.

I sidste ende er udgiften til IT-drift domineret af lønnen til de folk der gør det, men det er ikke ret mange virksomheder der har følgende konti i tidsregistreringen:

  • Ventede på IT-afd.
  • Rodede med computeren for at få den til at makke ret.
  • Hjælp til kollega der havde computer problemer.
  • Prøvede at få en udskrift ud.

og derfor har de intet begreb om deres virkelige IT udgifter.

De fleste konsolideringer af IT drift skubber en større del af den tidsmæssige belastning over på de menige medarbejdere og ikke mindst de stakler ude i afdelingerne der har blot en lille smule geek-creds.

Med tiden bliver afdelingens it-nørd til afdelingens uofficielle it-mand og besparelsen er gået i fløjten.

Vittigheder som denne burde synes absurde, men i stedet siger folk "Hey,smart!"

Indtil vi er villige til at kende vores faktiske udgifter til IT, er enhver tale om at spare penge på IT-drift med organisatoriske tiltag tom tale på ikke existerende faktuelt grundlag.

Hvis staten eller andre virkelig skal spare penge på IT kontoen, så kræver det at man tager intelligent stilling til IT som værktøj, set i forhold til organisationens arbejdsopgave.

At kigge på lønningslisten og sige "så mange IT folk kan vi da umuligt have brug for at have" svarer til at fyre gutten omme bag bærestolen, fordi man aldrig ser ham lave noget.

phk

PS: Jeg har altid undret mig over, at tidsregistreringssystemer ikke har en konto for den tid man bruger på tidsregistreringen, data kunne jo opsamles automatisk uden at belaste medarbejderne.

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Michael Jensen

At kigge på lønningslisten og sige "så mange IT folk kan vi da umuligt have brug for at have" svarer til at fyre gutten omme bag bærestolen, fordi man aldrig ser ham lave noget.

Er det ikke netop sådan det foregår allevegne?

Det handler mere om at være synlig end at passe sit arbejde.

Hvis ikke chefen ved hvad du laver, så vanker der ikke mere i lønningsposen.

I skolen får mine børn at vide af læreren at "han ved godt de kan stoffet, men de siger ikke nok i timerne".

For at være statsministerkandidat, er det ikke nok at have en taske, det skal være en Gucci-taske.

Så det er ikke sidste gang 15*1=25

  • 0
  • 0
Anonym

I forbindelse med Navision Stat projektet, besøgte jeg stort set samtlige IT afdelinger i Staten.

Det er ikke detaljeret, men mit indtryk er, at den typisk IT afdeling tager sig af indkøb/opsætning samt support på brugernes PC'ere.

Mange steder har man slet ikke de fornødne kompetancer til at varetage server 'drift', eller rettere support, for der er jo ikke tale om drift som dengang med hulkort og båndstationer, papirskift i printere m.v.

Mit bud er, at der ikke er een eneste medarbejder, der bliver sparet væk, da brugersupport typpisk kræver fysisk tilstedeværelse.

Server/hardwaremæssigt tvivler jeg også på man kan spare noget.

Rigsrevisionen er, eller var, ikke særlig glad for at have flere virksomheder blandet sammen på serverne.

Politisk vil man nok melde ud, at man spare, men jeg tvivler på vi nogensinde får dokumentation for en evt. besparelse.

  • 0
  • 0
Claus Vind

Jeg var for mange år siden ansat på en ærværdig dansk elektronikvirksomhed i Nærum. På et tidspunkt løb vi tør for diskplads, men der var ikke budgetteret de 20.000,-kr en ny 20Gb disk ville koste (Det ER så længe siden), så i stedet kunne 30 - 40 ingeniører bruge nogle timer hver og slette de filer, de mente de kunne undvære (Jeg har smertelige erindringer: jeg slettede een fil for meget).

  • 0
  • 0
Anonym

men der var ikke budgetteret de 20.000,-kr en ny 20Gb disk ville koste (Det ER så længe siden)

Hvis de var HP kunde i starten af 80'erne, mener jeg nærmere det var 120.000 for en disk.

20 MB - hmm.. var det mon den med 10 MB fast og 10 MB removable disk?

Lidt afhængig af konfigurationen, ver det ikke sikkert man 'bare kunne' tilslutte en nydisk.

Hvis den var fyldt op, skulle der måske også nye I/O kanaler på 'dyret', og så snakker vi helt andre beløb.

Men uanset hvad, så afspejler din historie den generelle holdning:
'Medarbejdernes tid koster ikke noget, de er der jo alligevel'.

Jeg er sikker på en konsolidering af Statens IT vil give mange af disse usynlige omkostninger.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere