Zuckerberg: Facebook skal formindskes for at gøre det betydningsfuldt igen

Illustration: Twin design | BigStockPhoto
Facebook skal nærmere sin oprindelige form, hvor der var fokus på det sociale i mediet, frem for at være en endeløs strøm af reklamer og nyheder. Det meddelte Mark Zuckerberg i weekenden.

Reklamer, nyheder, kommende begivenheder, flere nyheder, flere reklamer og enkelte desperate memes fra sider, som i virkeligheden gerne vil tjene penge på at vise dig reklamer: Facebooks feed er efterhånden blevet en ensformig strøm af ting, som er alt andet end personlige. På baggrund af det kom Mark Zuckerberg i weekenden med en opsigtsvækkende udmelding: Facebook skal blive mindre.

Det sker i håbet om at føre det sociale medie tilbage til noget nær oprindelsen - nemlig et socialt medie og ikke blot en platform for interessenter, som kappes om din opmærksomhed.

Det skriver de fleste medier her til morgen, blandt andet The Verge.

I en udmelding skrev Mars Zuckerberg, at sider, som blev drevet af firmaer, i 2018 nok skulle regne med at nå en del færre brugere, end de normalt var vant til:

»Når vi ruller dette ud, vil du se mindre offentligt indhold som opslag fra virksomheder, mærker og medier, og det indhold, du vil se, vil blive holdt op mod den samme standard - det bør opmuntre til meningsfulde interaktioner mellem mennesker.«

Et år med kritik

2017 var ikke et nemt år for Facebook. Ud over de markante anklager om fake news og Ruslands indblanding i USA's præsidentvalg i 2016, så antydede forskning ligeledes, at Facebook i flere tilfælde bidrog til depressionslignende symptomer blandt mediets brugere. Samtidig stod nogle af de tidligst involverede i Facebooks fødsel i kø for at tage afstand til det, de selv var med til at skabe.

Læs også: Facebook beklager efter 'dopamin-kick'-kritik: Vi vidste ikke bedre

Og i et blogindlæg i slutningen af året sluttede Zuckerberg sig til kritikken: Passivt forbrug af Facebooks 'news feed' kan få folk til at føle sig mindre glade.

Det er nu angiveligt, hvad de hos Facebook vil prøve at ændre - også selvom det vil betyde, at interaktionerne på mediet bliver færre:

»Ved at indføre disse ændringer forventer jeg, at den tid, folk bruger på Facebook (...), vil blive reduceret. Jeg forventer dog også, at den tid, du bruger derinde, vil være mere værdifuld. Og hvis vi gør det rette, så tror jeg, at det vil være godt for vores fællesskab og vores forretning i det lange løb,« skrev Zuckerberg i udmeldingen.

Og der bliver heller ikke smurt tyndt på. Til New York Times udtalte Zuckerberg, at han i 2018 vil fikse Facebook, så hans døtre i fremtiden vil tænke, at »Facebook var godt for verden«.

Men i sidste ende er det endnu svært at sige, hvordan de næsten altruistiske udmeldinger vil ende med at se ud.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

Med andre ord, flere penge i FBs lommer.....

En alternativ forklaring, som jeg har hørt andetsteds, er at Zuckerberg ikke bryder sig om den opmærksomhed, som hans firma for tiden bliver udsat for - man kunne jo begynde at stille spørgsmål til, hvad det lige er, at han har gang i - og at han på denne måde håber at kunne ryste skyggen fra fake news af sig.

Det vil ikke gøre brugerne mindre afhængige, og det ikke betyde, at kendskabet til brugerne bliver mindre, tværtimod. Reklamerne bliver næppe heller færre eller mindre målrettede, til gengæld bliver der mere styr på adgangen til brugernes opmærksomhed.

Med andre ord, flere penge i FBs lommer.

  • 0
  • 0
Thomas Jørgensen

En anden alternativ forklaring, som jeg selv har fundet på, er at Zuckerberg faktisk mener det han siger: At han vil gøre Facebook til noget der er bedre for verden. Han har jo prøvet at tjene styrtende med penge - been there, done that - og nu vil han måske prøve hvordan det er at være populær. Grundidéen i FB - at formidle kontakten mellem venner og familie - er udmærket. Den er bare druknet i både de kommercielle ting og i en usund se-mig kultur (som FB - bevares - selv har været medvirkende til).

Jeg ved det er grænsende til kætteri at antyde at folk med penge også kan være velmenende, men teknisk set er der egentlig ikke en modsætning mellem de to ting.

Flere penge i FB's lommer? Måske. Så længe firmaer er villige til at betale prisen, og samfundet synes det er i orden at sælge den type varer, så er det jo blot liberalisme i sin smukkeste form.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere