Kildekoden til det legendariske computerspil Zork er blevet uploadet til Github. Det skriver Vice.
Den har ellers længe været anset som værende fortabt, men blev i denne uge uploadet af Jason Scott, der beskrives som internet-arkivar.
Spillet er udviklet af fire MIT-medarbejdere, der alle var medlemmer af MIT Dynamic Modelling Group i slutningen af 1970’erne.
Det betragtes som et af de første interaktive computerspil, og der er stadigvæk stor beundring over spillets tekstparser, som – den tid, den er udviklet i taget i betragtning – er overordentligt sofistikeret. Desuden siges det også, at historierne i Zork 1, 2 og 3 indeholder historiefortælling af høj kvalitet.
Der er, ud over Zork-spillene, blevet delt flere andre spil fra det firma, der udviklede Zork; det drejer sig blandt andet om en videospilsudgave af 'The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy'.
Skrevet i MIT-sprog
Kildefilerne giver dem, der kan finde ud af at læse programmeringssproget ZIL, en mulighed for at se, hvordan Infocom, der udgav spillene, bar sig ad med at lave spillene og deres tekstparser.
Det er dog ganske få mennesker, der faktisk kan finde ud af at læse ZIL (Zork Implementation Language), der er baseret på programmeringssproget MDL (MIT Design Language).
»ZIL er lavet til at skabe adventurespil i et miljø, der ikke er blevet brugt kommercielt i over 25 år. Selv da var der kun omkring 15 personer, der kunne læse det«, siger Jason Scott til Vice.
Han fortæller også, at filerne skal bruges til uddannelse, diskussion og som et historisk værk, der kan give forskere og studerende et indblik i, hvordan koden til disse spil blev lavet. Desuden, siger han, skal det ikke betragtes som en åben licens.
ZIL – Zork Implementation Language på Facebook
På Facebook findes der en gruppe, der er dedikeret til det, næsten, glemte programmeringssprog. Et par af dem var ansat på MIT i sin tid og skulle efter sigende hjælpe og støtte de mange entusiaster, der kæmper med at forstå kildekoden.
Det er ifølge Vice lykkedes for et medlem af gruppen at starte alle tre Zork-spil ved hjælp af en compiler, som er blevet udviklet af en af stifterne af gruppen.
Infocom-kabinettet
For snart fem år siden delte Jesse Scott det, han valgte at kalde for Infocom-kabinettet, The Infocom Cabinet, som er en række dokumenter, der relaterer sig til spiludvikleren bag Zork-spillene.
I 2017 udgav han en dokumentar om selvsamme virksomhed.
Om entusiaster vil få overblik over koden vides endnu ikke, men undertitlen på spillet, 'Your greatest challenge lies ahead – and downwards', beder dem nærmest om at tage fat og få fuldført et eventyr, som alle troede var umuligt.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.