Youtube vinder sag om upload af kunstneres indhold

Illustration: Jirapong Manustrong / Bigstockphoto.com

Som en del af den løbende brydekamp mellem Europas kunstnere og Youtube er en sag ved EU's højesteret netop faldet ud til Googles, og dermed Youtubes, fordel. Det skriver Reuters.

»As currently stands, operators of online platforms do not, in principle, themselves make a communication to the public of copyright-protected content illegally posted online by users of those platforms,« lød det fra EU's højesteret.

»However, those operators do make such a communication in breach of copyright where they contribute, beyond merely making those platforms available, to giving access to such content to the public,« lød det fra dommerne.

Youtubes modsvar lød blandt andet:

»YouTube is a leader in copyright and supports rights holders being paid their fair share. That's why we've invested in state of the art copyright tools which have created an entirely new revenue stream for the industry. In the past 12 months alone we have paid $4 billion to the music industry, over 30% of which comes from monetised user generated content,« lød det fra streaminggiganten, der altså fik det sidste ord.

Den juridiske tovtrækning gælder ikke kun ulovligt uploadet, kuntnerisk indhold, men også om Youtubes forpligtelser til at fjerne hadefuldt og voldeligt indhold.

Advokat Nils Rauer ved advokatfirmaet Pinsent Masonssamler op over for Reuters:

»The core question is and remains whether the platform is in a rather passive role (no liability) or in an active role (liability). There is a fine line between those two roles. With today's ruling, the domestic courts will be able to build on more guidance from Luxembourg where to draw the line between the good ones (platforms) and the bad ones,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 René Nielsen

Jeg ville ikke så sikker som Google - for afgørelsen er hårfin.

På den ene side bliver Google/YouTube behandlet som et teleselskab som ikke er ansvarlig for f.eks. svindel via telefonen - på den anden side er der en stor forskel til telefonselskabet som jo ikke reklamerer for svindlerne på samme vis som Google/YouTube som jo forsøger at øge antallet af visninger - og dermed deres indtægt via reklamer.

EU-domstolen siger direkte, ”at platformene også kunne være ansvarlige, hvis de ikke indfører passende teknologiske værktøjer til at håndtere brud på ophavsretten fra deres brugeres side, eller hvis de på deres platforme stiller værktøjer til rådighed for ulovlig deling af indhold.”

For når det kommer til stykket, hvad er så ”passende teknologiske værktøjer”, hvis en premierefilm ligger på YouTube i premiereweekenden?

  • 8
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere