YouTube skruer bissen på overfor profiler og videoer, der ikke lever op til YouTubes reglement. Det siger de, efter de blev kritiseret for ikke at beskytte børn ordenligt mod voksent indhold.
Streamingsiden har derfor i sidste uge slettet over 50 brugere, og har ikke kørt reklamer på over 3,5 millioner videoer siden juni, skriver Reuters.
»Overordnet bruger vi flere ressourcer på at sikre at tusindevis af folk arbejder døgnet rundt to at overvåge, gennemse og sikre, at der sker det rigtige i forhold til reklamer og indhold,« skriver Johanna Wright, YouTubes vice president, i en blog.
Smart, men besværlig forretningsmodel
YouTube er blevet en god platform for Google at tjene penge på, da de netop bare agerer platform. Der er mange, der laver indholdet gratis - og seerne kommer også af sig selv.
Problemet ved den forretningsmodel er dog, at YouTube dermed ikke har kontrol med, hvad indhold der faktisk bliver lagt op på deres side, men det vil de nu investere flere ressourcer i at undersøge.
Både forældre, myndigheder og reklamefirmaer har længe bedt Google få bedre styr på sit indhold, så børn ikke får klikket ind på videoer, der viser upassende indhold. Det gælder alle mulige forskellige videoer - alt fra religiøs ekstremisme til komikere, der joker om ting, der ikke egner sig til børn.
Der bliver lagt så meget indhold op på YouTube, at det ikke giver mening for Google at gennemse alt. Google er i stedet afhængige af dels en algoritme, dels at brugerne selv giver feedback eller markerer videoer som upassende, som Googles ansatte så kan tjekke.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.