Youtube: Skriv under, eller vi sletter jeres indhold

Youtube vil implementere en betalt, reklamefri version. Og den har de mest populære bidragsydere bare at sluge - råt.

De mest populære youtubere får i dag i omegnen af 55 procent af indtægten fra de reklamer, der spilles før, under og efter deres videoer. Resten tilkommer Youtube. Det vil ændre sig, og hvis de populære youtubere ikke accepterer det, vil Youtube slette deres indhold fra siden. Det skriver techcrunch.com.

Med den nye lancering af Youtube Red, åbner Youtube op for en komplet reklamefri oplevelse som youtube-bruger. For omkring 70 kroner om måneden vil Youtube garantere, at der ikke vil være en eneste reklame på siden.

I stedet for reklameindtægter skal youtuberne have en del af det salg, som Youtube får fra Youtube Red-brugerne. Hvad det helt konkret betyder økonomisk for youtuberne, og hvordan betalingen fra Youtube helt konkret vil udmønte sig i forhold til videolængde, antal følgere og så videre, vides endnu ikke.

At Youtube og Google uden at blinke stiller bidragsydere som youtuberne et så konkret ultimatum som 'skriv under eller vi sletter jeres indhold' understreger i den grad den markedsposition, som Youtube har som den eneste, alle-omfavnende videoplatform på internettet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
Peter Christiansen

De skal lige passe lidt på de der Alphabet, med hensyn til at pisse
deres content providers af. Man behøver kun omkring 50k subscribers
for at have mulighed for at flytte fra youtube, de fleste af de dem med
50k subs har i forvejen deres eget site hvor deres seere kommer så et
skift fra youtube er ikke noget problem.

Det tager bare een stor content provider at lave en video om hvor meget
youtube snyder deres leverandørere og de er historie.

En hver mand og hans hund har jo lavet det samme som youtube og det
er ikke svært at finde en content-pusher at uploade til i stedet for.

Film og medie branchen kunne tørre deres indholdsleverandører i evigheder
og gør det stadig, men en branche som startede på internettet (indholds leveran
dørerne til youtube.com mfl.) ved godt at folk lytter til dem og hvad de siger.

Jeg spår hermed youtubes snarlige død, hvor kun de små content providere
hænger fast til det sidste (og vimeo da de bare udnytter og leecher på musikere)
Så lur mig om ikke dine favorit youtubere så småt begynder at flytte fra youtube. (du ved, det er den med ægene i flere kurve).

Martin Andersen

Det betyder at hvis (og kun hvis) du vil tjene penge på de videoer du uploader til Youtube, så skal du acceptere at de vil være reklamefri for folk med Youtube Red abonnement.

Videoerne bliver heller ikke slettet hvis man ikke accepterer betingelserne, men gjort private. De kan stadig publiceres uden reklamer.

Alternativet til det krav, ville være at der ville være videoer som et Red abonnement ikke gjorde reklamefri, og så ryger ideen ligesom med en premium option.

Hvis det kommer til Danmark på et tidspunkt, så vil jeg da gerne undersøge hvor godt Youtube Music kan konkurrere med Spotify, hvis man til samme pris også får en reklamefri twitch-klon og youtube oplevelse.

Bent Jensen

Udover dem som er i avisen, selv om man er betalende abo.
Når så Youtube, prøver at lave et ÆGTE reklame fri produkt, som så kræver nogen andre forhold.
Så er det også forkert.

Hvis der ingen reklamer er, så er det kun kunden til at betale. De penge skal så deles mellem
Youtube, og dem som levere indholdet. Hvis man kan takke nej til dette, eller får en rimelig og fair del af kagen,
så synes jeg det er i orden.

Thomas Leonardo Pedersen

Det måtte jo komme. Skruetvingen strammes, og vi har set det på vores (VideoTool.dk ) kunder.
Flere og flere af dem vi er i kontakt med, som ønsker at kommunikere professionelt i video, siger at de ønsker at genvinde kontrolle over eget videoindhold. Nogle har benyttet YouTube, men er sprunget fra, andre er midt i et skift, hvor noget ligger på YT og andet på egne løsninger.
Ikke bare det at man ikke gider reklamer og relateret video fra konkurrenter, men også den usikkerhed der er forbundet med at lægge sit indhold hos nogle, som uden videre kan ændre politik, og smadre det man har opbygget.
Jeg tror dette er en gave til udbydere af videoløsninger, som virksomheder og organisationer har 100% kontrol over. Også selv om det koster lidt.

http://www.videotool.dk/cases/

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder