Den 27. januar 2016 blev TDC og YouSee lagt sammen til en fælles enhed under navnet YouSee. Dengang skrev firmaet på sin hjemmeside: ’Vi vil levere den bedste kundeservice og de bedste produkter på det bedste netværk.’
Her 8 måneder efter har YouSee store problemer med at leve op til det første løfte om god kundeservice, i hvert fald, hvis man tager DR’s forbrugerprogram Kontant for gode vare, hvor temaet for aftenens afsnit handler om YouSees kundeservice.
I programmet følger seeren Pernille Jensen fra Sulsted, der fik lovet en hurtig internetforbindelse, gratis oprettelse og gratis tv-bokse – i stedet har hun gennem det seneste halve år bokset med YouSee for at få dem til at holde, hvad de har lovet. Det skriver DR.
Pernille Jensen fik ikke den lovede internethastighed, faktisk var det så dårligt, at hun ikke kunne være tilkoblet sit wifi-netværk samtidig med, at hun så TV. Derudover blev YouSee ved med at sende fejlbehæftede regninger og rykkergebyrer, også efter abonnementet var sagt op.
»Det er jo helt vildt frustrerende, at man skal bruge så meget tid på at tage fat i dem, og de erkender alt, men der sker bare ingenting (…),« fortæller Pernille Jensen til DR.
Efter 30-40 mails til YouSee og utallige opkald uden nogen effekt blev det for meget for Pernille Jensen og hendes kæreste. De valgte at opsige deres abonnementer, hvilket dog ikke fik den dårlige behandling til at stoppe. YouSee har sendt parret regninger dateret frem til nytår 2017 med afbetalingsløsninger det på trods af, at de ikke har modtaget YouSees produkter siden midten af september.
Ikke en enlig svale
Forbrugerrådet Tænk bekræfter overfor Kontant, at der er tale om et landsdækkende problem, hvor de har oplevet en stigning i antallet af henvendelser.
Utilfredsheden går fra problemer med dårlige TV-signal, rod med regninger, svagt internet til opsigelse af abonnementer. Fællesnævneren er ifølge Kontant, at YouSees kundeservice ikke kan håndtere problemet.
Niclas Frederiksen, der er teleekspert hos mobil.nu mener, at de knap 4 millioner abonnementsforhold som YouSee overtog fra TDC er en sovende kæmpe, der er blevet vækket som konsekvens af den dårlige kundeservice, de nu oplever.
»Når man overtog TDCs kunder, så overtog man faktisk millioner af abonnementsforhold, som bare har været tilfredse med at tingene fungerede. Når tingene så ikke fungerer så aktiverer man jo egentlig en sovende kæmpe,« fortæller han til DR.
YouSee beklager
Jens Aaløse, der er koncerndirektør for TDC-Group, beklager overfor kontant den dårlige kundeservice, og begrunder de mange utilfredse kunder med, at virksomheden er i en overgangsfase, hvor fusioneringen af YouSee og TDC giver nogle markante udfordringer.
»(…) Man har ikke en stærk forretning, hvis man ikke også har glade og tilfredse kunder, så selvfølgelig skal vi også have det,« fortæller han.
Han lover, at kunderne kan forvente en optimeret og tilfredsstillende kundeservice i slutningen af året.