Teleselskabet Yousee er ved at flytte kundeoplysninger fra flere forskellige systemer til ét samlet system, men midt i flytningen er navne og adresser på 4.800 kunder blevet offentliggjort på hjemmesider som 118.dk, krak.dk og degulesider.dk.
Det er sket, selvom kunderne på forhånd har bedt om at få deres navne og adresser skjult fra den slags søgemaskiner. Det skriver B.T.
»Vi siger undskyld, og vi har kontaktet alle kunder, der har været berørt af det. Det må bare ikke ske. Vi opdagede fejlen selv ved nogle interne kontroller af proceduren, og så snart vi opdagede problemet, tog vi fat i de eksterne partnere for at få oplysningerne fjernet. Alle oplysninger burde være slettet nu,« siger Yousees direktør for bredbånd og tv, Jacob Mortensen, til B.T.
Krænker GDPR
Lækket er sket på grund af en menneskelig fejl, og de berørte kunder har fået besked. Jacob Mortensen fortæller til B.T., at Yousee tager denne slags sager meget alvorligt og gør alt, hvad de kan, for at lære af dem og undgå, at de gentager sig.
Men i foråret var en anden menneskelig fejl skyld i, at 10.000 af Yousees fastnetkunders hemmelige numre og/eller adresser blev flyttet fra et lukket it-system til den åbne database 118.dk. Her lå oplysningerne offentlige i op til 11 uger.
Yousee opdagede fejlen i maj og skrev i en mail til Version2 i juni, at de havde lært af episoden.
»Der har været nogle interne processer, som har haft behov for et eftersyn og for at blive strammet op. Eksempelvis flere og bedre interne kontroller ved datamigreringer mellem it-systemer,« sagde direktør Jacob Mortensen i juni til Version2.
De to fejl har begge haft som konsekvens, at kunder, der aktivt har valgt at skjule deres oplysninger fra offentlige nummeroplysninger som 118.dk, alligevel har fået delt oplysningerne. Det er både imod frihedsretten og GDPR, sagde advokat Jacob Naur fra Hejm Advokater til Version2 i juni.
»GDPR handler i grunden om at sikre folks frihedsret. Når man offentliggør informationer, der aktivt skulle holdes skjult for at beskytte den ret, så krænker man virkelig frihedsretten og dermed GDPR,« sagde Jacob Naur.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.