Yahoo holder fast i sin øgede user share af søgemaskinemarkedet, efter at Mozilla sidste år ændrede default-søgemaskinen fra Google til Yahoo. Det skriver Computerworld.
Ifølge Statcounter, der optæller sidehenvisninger fra søgemaskinerne, faldt Googles user share med 0.4 procentpoint til 74,8 procent af det samlede marked. Ikke siden 2008 har Googles andel været under 75 procent, skriver Computerworld.
Læs også: Opera-grundlægger barsler med ny browser
I samme periode er Yahoos andel - user share - steget fra 10,4 procent til 10,9 procent. Tallen gælder alene for det amerikanske marked - på store dele af det europæiske bruger Mozilla stadig Google, der i 2013 indtjente 275 mio. dollars til Mozilla.
Statcounter siger til Computerworld, at hvis man i analysen fjerner Firefox-brugernes del af søgningerne, falder ovenstående resultat væk og status i markedsandele forbliver den samme som før 1. december 2014, hvor Mozilla ændrede den faste søgeside i sin browser fra at være Google til at være Yahoo. Det indikerer ifølge analysebureauet, at forskellen - der også optrådte i december måned 2014 - er resultatet af browserskiftet hos Mozilla.
Læs også: Microsoft sender Explorer på pension
Udviklingen skal ses i lyset af rygter omkring Apple-browseren Safaris brug af Google som standardsøgemaskine måske ændres i en opdateret version af Safari. Analytikere har nævnt tanken, men iagttagere peger på, at Apple-brugere vil have svært ved at se logikken i at gå væk fra Google, der åbenlyst er den største på markedet.