Yahoo afskærer adblock-brugere fra deres e-mail

Yahoo slår i øjeblikket ned på e-mailbrugere, der bruger adblock-software. Reklameblokeringen skal slås fra, hvis man vil tilgå sin indbakke.

Den amerikanske e-mail-udbyder Yahoo nægter visse brugere adgang til deres indbakker, hvis de har aktiveret software til blokere for reklamer.

Det skriver The Verge.

Læs også: Edward Snowden: Alle bør bruge ad-blockers

Medievirksomheder verden over eksperimenterer med forskellige metoder til at få deres brugere til at slå adblock fra, men det er dog nyt, at en email-tjeneste nægter brugere adgang til deres post.

Yahoo bekræfter den nye praksis, men understreger, at der blot er tale om en test af en ny funktionalitet, der altså på nuværende tidspunkt langt fra gælder alle brugere.

»Hos Yahoo arbejder vi hele tiden med at udvikle nye produktoplevelser. Der er tale om en test, som vi udfører hos en mindre gruppe af brugere i USA,« siger en talsperson fra Yahoo.

Yahoo-brugere har dog stadigvæk et betragteligt incitament til at bruge adblock. For nylig kom det frem, at Yahoos reklamer var inficeret med malware, som de gav videre til brugere og læsere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Christensen

Hvorfor ?

Det er en gratis tjeneste, hvor skulle de ellers få deres penge fra ?

Vil du foretrække at de solgte dine oplysninger istedet? Eller hvor skulle de få pengene fra til at drive platformen ?

  • 7
  • 4
Allan S. Hansen

Tracking medføre automatisk blocking fra mig.

Hvis de vil have jeg skal se reklamer, så må de holde sig til deres site, og ikke tracke mig på tværs af internettet og sammenkøre profiler for "at bedre vise mig relevante reklamer" undskyldningen via deres "reklame" og "analytics" netværk.

Indtil da - så block jeg i høj stil via tracking blockers og adblockers, og i worst-case så lever jeg uden den service, fordi hvis det ikke er en jeg er villig til at betale for så kan jeg også leve uden.

  • 8
  • 0
Gert G. Larsen

Det er et privat firma.
De må kræve lige hvad det passer dem, overfor deres kunder/brugere.
Vi har vores frie valg til at fravælge dem, hvis vi ikke kan lide lugten.

  • 5
  • 1
Jimmy B. Carlsen

[...] og i worst-case så lever jeg uden den service, fordi hvis det ikke er en jeg er villig til at betale for så kan jeg også leve uden.

Lover du det? Så kan vi andre måske få lov at bruge reklamefinansierede sites i fred og ro og betale med bannervisninger (og slippe for paywalls) ;)

Hver gang et større site forsøger at blokere adblock-brugere, kommer der et ramaskrig. Men sitet mener selv, at deres reklamefinansierede forretningsmodel holder. Hvis man som bruger ikke er interesseret i dét, har man et valg: Lade være at bruge sitet.

  • 4
  • 1
Niels Jessen

Læs blot indlægget foroven og få din viden opdateret :-)

"»Hos Yahoo arbejder vi hele tiden med at udvikle nye produktoplevelser. Der er tale om en test, som vi udfører hos en mindre gruppe af brugere i USA,« siger en talsperson fra Yahoo."

  • 5
  • 0
Benjamin Balder

Google havde engang fat i den lange ende: Irrelevante og støjende reklamer generer folk.

I en samlet bestræbelse på at gøre internettet så ulideligt (og gratis) som muligt, har reklame-finansierede virksomheder inkl Yahoo og Google eller f.eks. i allerhøjeste grad Politiken.dk gjort adblockers attraktive, selv for brugere, der ellers er venligt indstillede overfor reklamer.

Det fatter Yahoo ikke. Reaktinære tumper. At forhindre brugen af adblockers og tvangsindlægge folk til reklamer, dræber den reklame-finansierede ide helt; fordi hvad gør de mennesker, der ikke kunne klare mere støj og installerede en adblocker, når de ikke må bruge den?

Jeg kan ikke forestille mig, at mange vil tænke "Yahoo vil tvinge mig til at deaktivere min adblocker så jeg skal se på deres reklamer, så det må jeg hellere gøre". Snarere vil Yahoo miste brugere på platformen, og da de sikkert sælger ud af brugernes data, vil det være en underskudsforretning at blokere de rigtig mange brugere, der har fået nok.

Jeps, estimater viser at 10% af alle sidevisninger på nettet foregår med en adblocker, og at der i særlige isolerede tilfælde er meget højere: F.eks. har V2 nok en meget meget høj andel med adblock, det samme gælder Firefox-brugere eller folk fra Østrig (22,5%!).

  • 5
  • 1
Henrik Madsen

Det er en gratis tjeneste, hvor skulle de ellers få deres penge fra ?

Tror der er mange der, som jeg, reelt set ikke har det store mod at der er reklamer på en side, hvis man bare lige styrer sig.

Problemet er når man laver reklamer som forstyrrer.

Store blinkende, dyttende og larmende reklamer for at få min opmærksomhed gør mig gal.

Mest fordi de ofte bliver ved i en uendelighed.

Det vil sige, når jeg har set deres reklame og forsøger at koncentrere mig om det jeg egentligt besøgte den side for, så bliver jeg stadigvæk forstyrret og forhindret i at koncentrere mig om det andet.

Jeg bruger selv adblocker, fordi selv i dag er der sider med larmende reklamer, enten helt automatisk eller ved mouse-over og de er så placeret så man nærmest ikke kan undgå mouse over og dermed at starte en reklame som brøler.

Hvis der var etiske regler som sagde "ingen bevægelse uden klik på reklamen og ingen lyd uden klik på reklamen" så ville jeg droppe min adblocker.

Så længe det ikke er sådan....Så er der blokeret for DET HELE.

  • 7
  • 1
Jimmy Christiansen

Det er en gratis tjeneste, hvor skulle de ellers få deres penge fra ?


Ok, men uden varsel at introducere det netop på ens mail er under lavmålet.
Det tager tid at flytte indhold og abonnementer til en anden mailtjeneste.

Tror der er mange der, som jeg, reelt set ikke har det store mod at der er reklamer på en side, hvis man bare lige styrer sig.

Problemet er når man laver reklamer som forstyrrer.
..
...
Så længe det ikke er sådan....Så er der blokeret for DET HELE.


Netop.
Helt analogt med TV-reklamer:
Nogenlunde ok da reklamerne var mellem programmerne.
Uacceptabelt da reklamerne kom ind midt i programmerne, det kræver forholdsregler ( VHS / PVR ) at undgå dem.

  • 0
  • 0
Andreas Andersen

Jeg tror mange er enige om at "forstyrrende reklamer" er for meget - og i mange tilfælde er det de reklamer, og ikke de mindre uskyldige reklamer, som gør at nogen vælger at anvende adblockere.

Men uanset hvad, så er reklamer det der har gjort at så mange hjemmesider kan drives gratis, at der bliver udviklet flere hjemmesider og at internettet er så frit som det er. Hvis forekomsten af adblockere stiger, så er de hjemmesider nødt til at finde alternativ finansiering i form af f.eks. brugerbetaling.

Så kan du sige, at jamen så finder jeg bare et andet sted, hvor de ikke har brugerbetaling. Men hvorfor fandt du så i starten ikke bare et sted hvor de ikke havde reklamer eller brugerbetaling? Fordi de eksisterer stort set ikke, fordi det ikke er rentabelt. Og det bliver det heller ikke i fremtiden.

I starten her kan mange af de her hjemmesider leve med en vis procentdel, på f.eks. 10%, der har adblockere. De vil kunne udnytte at de så til gengæld vil dele indholdet til nogle af deres venner der ikke har adblockere. Men hvis adblockere bliver meget udbredt, bliver denne gevinst også så lille - og så kan det blive mere udbredt at hjemmesider blockerer folk med adblockere.

Jeg synes det er helt fair at en tjeneste som yahoo vælger at sige, at en betingelse for at bruge deres website er reklamer. Acccepterer man ikke det, har man retten til at finde et andet sted. Og Yahoo har retten til at blokere for at de er der.

Mht. at de skal give et varsel inden, så kan jeg godt være enig i det. Men dette er jo kun en test og man kan jo midlertidligt slå adblockeren fra på 1 sekund. Så synes jeg det er okay at gennemføre blokeringen uden varsel.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere