Xerox vil lave globalt rejsekort til mobilen med passiv NFC-teknologi

8. juli 2015 kl. 14:418
Xerox vil lave globalt rejsekort til mobilen med passiv NFC-teknologi
Illustration: Xerox.
Amerikanske Xerox er på vej med en global NFC-baseret rejse-app til telefonen, som skal gøre rejse med offentlig transport nemmere. Rejsekort A/S ser ikke løsningen som en konkurrent, mens ekspert efterlyser, at det danske selskab hopper med på mobil-vognen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Du har (næsten) altid din mobil ved hånden. Og flere og flere smartphones har indbygget den trådløse kontakt-teknologi Near Field Communication) NFC. Så hvorfor ikke udnytte de to faktorer, når du rejser med offentlig transport?

Nu vil den amerikanske teknologivirksomhed Xerox også med i kampen om din ‘rejseplan’ og lancerer derfor til september løsningen Seamless, der er tænkt til det globale marked for offentlig transport.

Den er baseret på passive NFC-tags, der ikke kræver internetadgang, og som brugeren registrerer sin telefon ved i starten og slutningen af rejsen.

Når du så et ‘tagget ind’, opbevares en krypteret transaktion på Xerox's servere, som i sidste instans også sørger for automatisk at opkræve dig for din rejse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I første omgang bliver den en større, unavngiven fransk by, der skal teste systemet.

På de danske togstationer og i busserne står så terminalerne fra Rejsekortet A/S, der også bygger på trådløs teknologi, men som endnu ikke er integreret med mobilen, som Xerox's Seamless.

Bjørn Wahlsten, der er administrerende direktør i Rejsekort A/S, tager den dog med ro:

»Vi føler os nu ikke truet. Som turistprodukt kan det (Seamless, red.) eventuelt blive produktmodnet over et antal år. Vi er selv i kontakt med andre rejsekortudbydere om account based ticketing, som dette jo er,« skriver Bjørn Wahlsten i en mail til Version2.

Tyskerne suser også rundt med mobilen

Amerikanske Xerox er dog langt fra den første virksomhed, der vil flytte rejser med offentlig transport over på mobile devices. I Tyskland har Deutsche Bahn AG siden 2011 kørt med systemet Touch&Travel til mobile enheder. Systemet udnytter mobilnettet, der transporterer data om check-in check-ud til et større backend-system.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men hvorfor valgte tyskerne ikke den ‘danske model’. Tilbage i april 2014 begrundede Birgit Wirth, der er chef for Touch&Travel ved Deutsche Bahn, det sådan her over for Version2:

»Vi foretog en analyse: Et terminal-baseret check-ind/check-ud- system i hele landet ville være alt for dyrt«.

En dårlig undskyld

Betalingskortspecialist Henning N. Jensen, der er konsulent i virksomheden PlusCon, har fulgt Rejsekort siden kortets fødsel. Han har i flere år undret sig over, at Rejsekort A/S ikke er gået i gang med at teste Rejsekortet på mobile enheder.

»Det står efterhånden klart for enhver, at de rejsende efterspørger løsninger til deres smartphones. Vi må dog stadig konstatere, at trods forskellige udmeldinger, så er det ikke sket noget endnu hos Rejsekort. Så det lyder lidt som en dårlig undskyldning,« siger Henning N. Jensen til Version2 og henviser til Wahlstens udmelding om, at teknologien fra Xerox eventuelt kan blive produktmodent over et antal år

Artiklen fortsætter efter annoncen

Henning N. Jensen fra Pluscon har en årevis fulgt med på Rejsekortets sidelinje. Han venter stadig på en mobil løsning.

Henning N. Jensen pointerer dog, at Bjørn Wahlsten kan have en pointe i, at det kan være svært at vurdere, om og hvornår løsninger er som Xerox’ er modne til brug i en dansk sammenhæng.

»Men jeg mener nu, at så lang tid vi ikke i offentligheden ser nogle test af teknologier som passive NFC-tags, er det svært for mig at bakke op om, at vi ikke ved, om de virker i danske tog og busser. Jeg er også spændt på, hvor længe politikerne vil vente på det her,« uddyber Henning N. Jensen.

Tilbage hos Bjørn Wahlsten er holdningen til Xerox-lignende teknologier dog stadig lunken. Det skyldes også de ekstra-afgifter, der sandsynligvis bliver lagt på rejser foretaget med teknologier udviklet af internationale virksomheder:

»Jeg tror ikke på en positiv business case i Danmark baseret på fees til tredjepart for hver rejse. Marginalomkostningen ved at bruge rejsekort er tæt på nul for ejerne for nye rejser på kortet‚« slutter Rejsekort-direktøren.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
9. juli 2015 kl. 18:20

Rejsekort på mobile enheder er en fremragende ide - den dag nogen opfinder en mobil enhed, som ikke kan løbe tør for strøm. Indtil da foretrækker jeg en passiv løsning, som klarer sig uden selvstændig strømforsyning.

8
10. juli 2015 kl. 01:28

Det fremgår netop af overskriften, at de benytter "passiv NFC-teknologi", hvilket jeg formoder betyder, at de benytter NFC chippen direkte, uden at telefonen behøver være tændt.

4
8. juli 2015 kl. 17:44

Tyskerne har fat i den lange ende.. Danmark synker og Amerikanerne skyder sig selv i foden..

3
8. juli 2015 kl. 17:17

At Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S tager den med ro, kan vist ikke overraske flertallet, og at han med noget, der mest af alt ligner et monopol, endda føler sig foranlediget til at tilføje, at han skam heller ikke føler sig truet af Xerox' Seamless, bekræfter således blot, hvor argumentresistent han er i forhold til en ellers selvfølgelig funktionalitet med Rejsekort på folks smartphones.

Helt hen i vejret bliver det dog, da BW fremfører, at han ikke ser en "positiv business case i Danmark baseret på fees til tredjepart for hver rejse." For hvordan f..... tror han egentlig, at den mere tænkende del af befolkningen opfatter udgiften ved anskaffelsen af Rejsekortet og den sum penge, som man skal have stående hos rejsekort A/S, samt at man oveni stiller sine rejsedata frit til rådighed i kommercielt øjemed? Og tror BW virkelig ikke at vi allerede ved, at rejsekortets kunder ikke er de rejsende, men trafikselskaberne? Det her overskrider selv grænsen for nærmest rablende arrogance.

Så til V2: sæt dog de journalistiske tommeskruer på Rejsekort-bissen og afkræv ham nogle fyldestgørende svar på de allermest selvfølgelige spørgsmål, hvor Rejsekortet fejler noget så læsterligt. Denne pseudo-business-tomgangssnak fra Rejsekort er en hån mod læserne af V2.

2
8. juli 2015 kl. 16:21

I første omgang bliver den en større, unavngiven fransk by, der skal teste systemet.

Jeg tipper at Xeroxs testby er Grenoble i Rhone-Alphes, med et system kaldet OùRA. I den franske pressemeddelelse:

"La solution apporte par ailleurs de nouvelles fonctionnalités, comme des titres de transports sur téléphone mobile NFC."

Men brugen af NFC er åbenbart så hemmelig at det ikke er nævnt i den relaterede engelske artikel ;-)

1
8. juli 2015 kl. 15:23

...

Når det er sagt, er min hovedanke stadig unødvendig tjek ind og ud. Hvis jeg skal fra Århus til Odense og tage en bus i hver ende, skal jeg tjekke ind og ud 6 gange. Med klippekortet skal jeg kun stemple én gang. Og så er det billigere med mit rejsemønster.

5
9. juli 2015 kl. 16:35

Jeg er ikke uenig i at rejsekortet er noget bras, men du skal vel ikke checke ind OG ud 6 gange, du checker ind 5 gange og ud 1 gang, for eller betaler du alt for meget for din rejse.