Det har ikke været helt risikofrit at scanne vigtige dokumenter ind som PDF-filer på de store Xerox Workcentre-modeller, fandt den tyske datalog David Kriesel ud af i sidste uge - for små tal kan blive ændret vilkårligt af scanneren.
Han skrev om problemet i et blogindlæg og har siden talt med folk hos Xerox, skriver han i et nyt indlæg. Og nu har Xerox så officielt besvaret kritikken.
Hovedbudskabet fra Xerox er, at fejlen ikke kan ske, hvis man ikke piller ved de indstillinger, som Xerox-maskinerne kommer ved. Først når brugeren vælger at skifte fra kvalitetsindstillingen ’high’ til ’normal’ for at få en mindre filstørrelse ud, og altså skrappere komprimering, opstår problemet.
Xerox foreslår alle, der er bekymrede for ændrede tal, at gendanne fabriksindstillingerne på deres Xerox-scannere, og en patch er desuden på vej, som vil fjerne muligheden for at bruge ’normal’-kvalitet helt.
Ifølge David Kriesels rapport fra samtalen med Xerox-folkene bliver komprimeringsalgoritmen JBIG2, der viste sig at være synderen, slet ikke brugt på de høje kvaliteter, men først på ’normal’-indstillingen.
Den tyske datalog roser Xerox for en fin og lydhør reaktion, men er ikke imponeret over de valg, der er sket undervejs i produktudviklingen. At indstillingen hedder ’normal’, antyder ikke, at komprimeringen er så hidsig, at indholdet kan blive lavet helt om, mener han.
Faktisk var der hos Xerox kendskab til problemet, viser en kommentar under Xerox’ officielle svar. Her citerer en Kurt Pfeifle manualen til en Xerox-maskine, hvor der direkte bliver advaret mod fejlen, der bytter rundt på tegn, hvis man skruer filstørrelsen ned til ’normal’ eller ’small’. Alligevel vidste ingen blandt Xerox’ supportfolk noget om problemet, skriver David Kriesel. Så ud over at Xerox valgte at køre videre med muligheden for, at fejlen opstod, har firmaet også problemer på support-siden, mener han.