Xerox efter mystisk scanner-fejl: Brug ikke 'normal' komprimering

Fejlen i Xerox-scannere, som ændrer indscannede tal, opstår først, når en kunde vælger 'normal'-kvalitet og dermed skruer op for komprimeringen, forklarer Xerox nu. En patch er på vej, der spærrer for den ødelæggende komprimering.

Det har ikke været helt risikofrit at scanne vigtige dokumenter ind som PDF-filer på de store Xerox Workcentre-modeller, fandt den tyske datalog David Kriesel ud af i sidste uge - for små tal kan blive ændret vilkårligt af scanneren.

Læs også: Algoritme skyld i 'dokumentfalsk': Scanner ændrer tallene

Han skrev om problemet i et blogindlæg og har siden talt med folk hos Xerox, skriver han i et nyt indlæg. Og nu har Xerox så officielt besvaret kritikken.

Hovedbudskabet fra Xerox er, at fejlen ikke kan ske, hvis man ikke piller ved de indstillinger, som Xerox-maskinerne kommer ved. Først når brugeren vælger at skifte fra kvalitetsindstillingen ’high’ til ’normal’ for at få en mindre filstørrelse ud, og altså skrappere komprimering, opstår problemet.

Xerox foreslår alle, der er bekymrede for ændrede tal, at gendanne fabriksindstillingerne på deres Xerox-scannere, og en patch er desuden på vej, som vil fjerne muligheden for at bruge ’normal’-kvalitet helt.

Ifølge David Kriesels rapport fra samtalen med Xerox-folkene bliver komprimeringsalgoritmen JBIG2, der viste sig at være synderen, slet ikke brugt på de høje kvaliteter, men først på ’normal’-indstillingen.

Den tyske datalog roser Xerox for en fin og lydhør reaktion, men er ikke imponeret over de valg, der er sket undervejs i produktudviklingen. At indstillingen hedder ’normal’, antyder ikke, at komprimeringen er så hidsig, at indholdet kan blive lavet helt om, mener han.

Faktisk var der hos Xerox kendskab til problemet, viser en kommentar under Xerox’ officielle svar. Her citerer en Kurt Pfeifle manualen til en Xerox-maskine, hvor der direkte bliver advaret mod fejlen, der bytter rundt på tegn, hvis man skruer filstørrelsen ned til ’normal’ eller ’small’. Alligevel vidste ingen blandt Xerox’ supportfolk noget om problemet, skriver David Kriesel. Så ud over at Xerox valgte at køre videre med muligheden for, at fejlen opstod, har firmaet også problemer på support-siden, mener han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Niels Dybdahl

I følge manualen ( http://www.cs.unc.edu/cms/help/help-articles/files/xerox-copier-user-gui... ) er der tre modes: * Normal/Small produces small files by using advanced compression techniques. Image quality is acceptable but some quality degradation and character substitution errors may occur with some originals. • Higher/Larger produces larger files with better image quality. • Highest/Largest produces the largest files with the maximum image quality. Large files are not ideal for sharing and transmitting over the network. For mig lyder det som at "Higher/Larger" er default indstillingen, men at den også er lossy for ellers kunne "Highest/Largest" jo ikke kunne give bedre kvalitet. En kommentator på Xerox meddelelse skriver også at han har fundet fejl efter scanning med default indstillingerne. Så er man nødt til at bruge "Highest/Largest" for at undgå fejl?

  • 0
  • 0
#4 Anders Munch

Hvorfor har man en kvalitet man kalder "Normal", men som ikke er factory default? Det kan næsten kun være fordi det oprindeligt var planen at det skulle have været default, men så har man i sidste øjeblik fundet ud af at kvaliteten ikke var i orden på "Normal", og som en nødløsning ændret defaulten.

  • 0
  • 0
#5 Deleted User

Man skal altid validere de forskellige brug af PDF rendering. Vi har haft en del problemer med Renderingen af fx. specialtegn og kyrilliske bogstaver. Fx blev et uendelighedstegn rejst op til et 8-tal.

Vi har også set at "skyer" på tegninger flyttede sig alt efter konverteringsmetoden.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere