Wupti-direktør om gensolgt pc fyldt med personlige data: Det må ikke ske

En 'nyindkøbt' pc fra online-shoppen Wupti.com viste sig at være fyldt med den tidligere ejers billeder, dokumenter og passwords. Den administrerende direktør kan ikke genkende den beskrivelse.

En kunde, der troede, han havde købt en ny pc i webbutikken Wupti.com, fik sig noget af en overraskelse, da han åbnede forsendelsen.

Ifølge sikkerhedsfirmaet CSIS var pc'en nemlig fyldt med hjemmevideoer, billeder i massevis samt brugernavn og adgangskode til Facebook, Gmail, Spotify og gymnasie-intranet fra det, der har vist sig at være den tidligere ejer af pc'en.

Læs også: Dansk forhandler solgte brugt pc som ny uden at slette tidligere ejers data

Administrerende direktør i Wupti.com Peter Gram Møller forholder sig skeptisk til den fremstilling af forløbet.

»Det er ikke noget, jeg kan nikke genkendende til. Vi har en stram procedure for, hvordan returvarer skal håndteres, og hvis den er overholdt, bør dette ikke kunne ske,« siger Peter Møller Gram til Version2.

Han har nu udbedt sig detaljer om den konkrete sag, så det kan blive opklaret, om der skulle være sket en menneskelig fejl, oplyser han til Version2 og tilføjer, at det er en ekstern virksomhed, der håndterer returnerede varer for Wupti.com. Peter Møller Gram ønsker dog ikke at nævne virksomhedens navn.

Hvis vi nu antager, at CSIS' beskrivelse af sagen er korrekt, hvad vil det så betyde for Wupti.com?

»Jeg kan ikke benægte, at det er sket, men omvendt kender jeg heller ikke den konkrete sag. Hvis det forholder sig sådan, så skal vi naturligvis have lukket hullet og tjekket proceduren for at se, hvad vi kan gøre ved det,« siger Peter Møller Gram til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Jeg troede direktøren i Wupti hed Pede.

Når det er sagt så har jeg også kun dårlige erfaringer med Wupti.

Bestilte en vare på deres hjemmeside men fik efterfølgende en mail som gjorde det klart at ville jeg have den bestilte vare så skulle jeg smide 1000 Kr. mere.

De 1000 Kr. var forskellen mellem at de var de billigste med varen og til at de blev den dyreste så jeg takkede selvfølgelig nej.

Har ikke "sat mine ben" i det firma siden og kommer heller aldrig til det.

  • 6
  • 4
Carsten Andersen

Hm, har handlet flere gange med Vupti.com og har aldrig oplevet problemer, hverken med pris, "gamle varer" eller levering.

Hvis man nu antager, at Vupti sælger rigtigt mange varer, så er det vel næppe unaturligt, at der er en enkelt svipser en gang imellem.

Man kan jo blot gå i en fysisk butik, hvis man tror det er bedre!

  • 4
  • 2
Steen Secher Schmidt

Jeg har også handlet efterhånden mange gange hos Wupti uden problemer af nogen art.

Som Carsten nævner må der nok forventes en vis procentdel svipsere i alle kategorier, og det absolutte antal stiger jo så med omsætningsmængden. Der er i min bog meget stor forskel på hvad der ligger bag sådanne svipsere - sker det ofte og med forsæt, eller er det blot den minimalt mulige rest vi ser præsenteret? Jeg fornemmer indtil videre bestemt at Wupti hører til i den sidste kategori. Jeg handler rigtigt meget online; 20-50 gange om måneden vil jeg tro, heraf vel ca 80% danske butikker. Generelt vil jeg sige at vi har en utroligt velfungerende internethandel i Danmark, og nogle butikker der yder en virkelig flot service. Vær lidt kritisk med hvem I handler hos, så går det som regel godt. Når det så går galt, så opfør jeg ligesom I ville overfor en fysisk person i en butik - bevar respekten og forsøg at sætte jer ind i hvordan denne, sandsynligvis menneskelige, fejl kunne opstå, og vær parat til selv at være en del af løsningen. Med denne indstilling har jeg fået alle sager igennem tiderne løst tilfredsstillende, pånær i de få situationer hvor jeg har stået overfor deciderede svindlere. I dé situationer erkender jeg blot at jeg lige så godt kunne være blevet røvet på gaden, disse kriminelle har blot valgt en internetbutik som våben. Det får mig ikke til at sove dårligere om natten. På stepperne løber man ind imellem ind i en ulv :-)

Denne her med en PC med en persons private oplysninger på, udleveret til tredjemand, er selvfølgelig super uheldigt. Det må ikke ske, og jeg vil tro procedurerne fanger 99,9..% af sådanne sager. Men der er altså flere ting der er gået galt fra den forrige ejers hånd også. Hvad hvis samme PC var blevet stjålet? Så havde tyven haft adgang til samme oplysninger. Tag ansvar for og beskyt jeres data og passwords. Antag som udgangspunkt at enhver har fysisk adgang til jeres PC, så kan det her ikke ske (så nemt i hvert fald).

Ift. at det er en "gammel" maskine der er solgt - det fornemmer jeg også ligger under overfladen i denne artikel - så er det jo en naturlig konsekvens af de rettigheder vi alle har gavn af. Hvis vi som forbrugere vil have 14 dages fortrydelsesret på onlinekøb og 2 års reklamationsret som minimum, så må vi også være parate til at modtage nogle af disse returnerede varer selv, når vi handler online. Alternativet ville jo være et uantageligt ressourcespild. Så længe der ydes den normale, fulde reklamationsret og/eller garanti på de produkter vi køber, så er alt i den skønneste orden.

Der kan klart nok være opnået et givent slid på de dele vi antager er nye, men er sliddet synligt har vi jo vores egen fortrydelsesret at gøre godt med. Herudover stemmer forbrugeren jo med pengepungen: får vi synligt gamle varer, eller varer der ikke holder den forventede levetid, så handler vi ikke dér igen. Det skulle gerne motivere ordentlige butikker til at gøre hvad der kan gøres for at produkterne fremstår og opleves som nye for den endelige ejer. Det kan butikkens procedurer og produktvalg gøre noget ved.

Så er der det ikke-synlige slid tilbage. Eksempelvis harddiske har i hvert fald en begrænset holdbarhed, så her kan det have betydning om den harddisk man får leveret har levet et tidligere liv på 1-1½ år. Men mange harddiske i dag har fabriksgarantier på 3-5 år, så kvaliteten er øget kraftigt ift. for 10 år siden eksempelvis. Herudover er det miljø disken lever i af meget stor betydning for en harddisks holdbarhed. For nogle vil en disk holde 2 år, for andre måske 10 år - og med sådan en stor spredning vægter det mindre at der er en bias fra starten. Man kunne faktisk argumentere for at man har fået en bedre reklamationsret end forrige ejer, da man jo har mulighed for at reklamere helt frem til 2 år efter sit eget køb, hvilket måske er 3½-4 år efter diskens produktionsdato.

Men klart en svipser med de personlige data. Jeg har dog hørt om teleselskaber der skulle trækkes flere gange igennem medierne før de overhovedet etablerede en procedure for at slette returnerede telefoner inden næste kunde fik dem i hånden? Det er forhåbentlig også ved at være en saga blot...

Mvh
Steen

  • 5
  • 1
Jesper Hansen

Da jeg købte min mobil på Wuptis outlet site, modtog jeg også en telefon der havde været brugt, inkl. billeder af en den tideligere ejer og hendes forældres telefon nr. og et par andre ting.

Jeg skrev til Wupti, da jeg syntes at det var for dårligt. Her har jeg klippet noget ud af det svar jeg fik fra Wupti, hvilket står i skærende kontrast til hvad deres direktør udtaler ovenfor:

"Jeg beklager at der har ligget nogle personlige oplysninger på telefonen da du modtog den, men dette kan forekomme."

  • 5
  • 0
Thomas Hansen

Her troede man at den almene gymnasieelev havde nok fornuft til selv at slette data før tilbagelevering af en computer. Er det ikke på tide at sådanne ting ryger ind under "Almindelig sund fornuft"?

  • 1
  • 2
Albert Nielsen

Ifølge sagsfremstillingen havde "den nye ejer havde købt pc'en som en returvare, men pc'en viste sig at have været brugt i næsten et år af den tidligere ejer."

http://www.version2.dk/artikel/dansk-forhandler-solgte-brugt-pc-som-ny-u...

Når det drejer sig om videresalg af en brugt PC må der ganske enkelt ikke være smuttere - ikke én eneste. En fast (og fulgt) procedure sikrer herimod.

Efter en tur gennem en bulk-eraser er det umuligt at regenerere en magnetisk disks indhold.

  • 1
  • 0
Morten Øgendahl

Jeg har oplevet noget der måske kunne ligne ved køb af vare ved Wupti. Det drejede sig dog om et køleskab, der gav op efter lige over 2 år. Da vi havde en reparatør ude og se på køleskabet, spurgte han om vi havde fået det repareret før, men det havde vi ikke. Der var dog tydelige skader i isoleringen i fryseren, bag nogle plastskjolde, som kun kunne opstået ved at disse havde været afmonteret. Han opdagede også, at der manglede kulfilter mv. i køleskabet. Han mente klart, at der var tale om et brugt køleskab, hvis ikke vi havde fået det repareret før.
Wupti benægtede dog pure, at køleskabet skulle være solgt efter at have været repareret ... efter at have prøvet at kontakte dem adskillige gange og været blevet lovet 3 (!!!) gange, at nu ringede en person, der kunne hjælpe meget snart tilbage.
Det endte dog med, at de sendte os videre til producenten Bosch, som "kun" kunne se, at køleskabet åbenbart havde været på Wuptis hænder i ca. 10 mdr. inden vi fik det tilsendt.
Jeg aner faktisk ikke hvad der er op og ned i denne historie, men faktum er, at deres kundeservice er virkelig ringe, når det drejer sig om reklamationer. Så dem handler jeg heller ikke med mere.

  • 1
  • 0
Peter Hansen

Det svar forstår jeg ikke lige. Du linker til en artikel der slet ikke nævner CSIS.

Her er en anden artikel der nævner at CSIS har analyseret computeren:
http://www.computerworld.dk/art/222242/dansk-onlinebutik-solgte-pc-med-m...
Der nævnes dog ikke hvorfor CSIS har analyseret computeren. Men måske den nye kunde har hyret dem til at gøre det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere