Windows frustrerer ansatte: Pc’er bruger timer på at opdatere i arbejdstiden

Langsomme Windows-opdateringer, der spilder medarbejdernes arbejdstid, er en uløst udfordring for især større virksomheder.

Du er tæt på en deadline, og så sker det: Windows beslutter sig for at genstarte og installere en opdatering, der tager mindst en time.

Frustrationen vil være velkendt for flere Windows-brugere i større virksomheder. Når der kommer en stor Windows-opdatering ud, må man som medarbejder ofte sidde og bruge en stor del af arbejdstiden på, at systemet fuldender opdateringen efter en genstart.

Flere virksomheder har på forhånd bestemt, hvordan og hvornår Windows-opdateringer bliver installeret, og derfor er det ikke altid, man kan undgå spildtid ved at installere opdateringen senere.

»Det er den helt store udfordring,« siger it-drift- og supportchef hos Ingeniørforeningen IDA Jesper Brink Sørensen.

Hver anden tirsdag i måneden skal han tage stilling til, hvordan han skal udrulle de faste Windows-opdateringer på organisationens 300 pc’er. Og selvom der er sket mange forbedringer af Windows hen over årene, er arbejdet med at opdatere virksomhedens computere ikke blevet lettere. Tværtimod.

»Udfordringen er, at pc’en skal være tændt for at kunne opdatere. Før kunne vi gøre det centralt ved at tænde pc’erne om natten, opdatere og så slukke dem. Nu har folk laptops, så de er ikke på netværket,« siger Jesper Brink Sørensen.

Er computeren opsat til automatisk at installere opdateringerne, vil den i Windows 10 eksempelvis gøre det, når man låser den og går på toilettet. Vel at mærke uden at spørge brugeren først.

»Det er lidt noget rod. Det er ikke blevet nemmere med tiden - det skulle man ellers tro.«

Tving opdateringerne igennem

Kernen i dilemmaet går på, at enten tvinger man folk til at opdatere deres pc’er inden for et bestemt tidsrum med risiko for, at det går ud over arbejdet. Eller også lader man dem selv vælge. Vælger man det sidste, risikerer man dog samtidig, at medarbejderne bliver ved med at udskyde opdateringen, hvilket gør virksomhedens udstyr sårbart over for malware og andre dårligdomme.

Noget tyder dog på, at det kan være en dårlig idé at give medarbejderne for frie tøjler. Erfaringen fra både Jesper Brink Sørensen og Mediehuset Ingeniørens it-chef, Jesper Bille Haun, er, at de fleste udskyder opdateringerne i arbejdstiden, 'fordi de har for travlt'.

Hos Ingeniørforeningen IDA er der indført en fast politik om, at medarbejderne har 3-4 dage fra tirsdags-opdateringen bliver lanceret til at genstarte computeren og installere den. Det er ikke nok at slukke computeren og tænde den igen, da opdateringer i Windows først bliver installeret efter en genstart.

Får medarbejderne ikke opdateret i tide, kommer der en advarsel op om, at computeren automatisk vil genstarte efter seks timer.

»Derefter genstarter vi computeren, uanset hvad de sidder og laver på den,« siger Jesper Brink Sørensen og anslår, at omkring 60-70 pct. af medarbejderne udskyder opdateringerne til den sidste dag.

Større virksomheder bør opdatere fra central server

Er der mange computere i virksomheden, kan det være svært at holde styr på opdateringerne. Derfor er det normalt for større virksomheder at have en central server til at håndtere dem.

Fordelen er blandt andet, at opdateringen kun skal downloades én gang til serveren, hvorefter de enkelte computere på netværket henter den herfra. Alternativet er, at it-afdelingen lader hver enkelt computer downloade opdateringerne enkeltvis, hvilket hurtigt kan løbe op i båndbredde, når der er flere hundrede computere i virksomheden.

Med server-løsningen kan den it-ansvarlige samtidig selv udvælge de opdateringer, som brugerne skal installere - og hvilke der er unødvendige.

»Det er en absolut no-brainer for os, fordi vi har en kritisk masse af brugere,« siger Jesper Brink Sørensen og anbefaler, at man i hvert fald har 40-50 computere i virksomheden, før man centraliserer Windows-opdateringerne i en server.

Trods alt er der ekstra omkostninger forbundet med at drive en server og have medarbejdere med de rette kompetencer til at styre server-programmerne. Alternativet er at droppe den lokale server og styre opdateringerne centralt i skyen med Microsoft Azure Intune.

Sidste mulighed er at nøjes med at styre virksomhedens opdaterings-politik via Active Directory (bibliotek til rettighedsstyring på tværs af pc’erne i virksomheden). Det er blandt andet her, hvor den it-ansvarlige kan afgøre, at medarbejderne ikke selv må udskyde opdateringerne.

Pc’er, der opdaterer om natten - utopia?

Udfordringen med at opdatere Windows uden at æde arbejdstiden er endnu uløst.

Og da det næppe er sandsynligt, at vi vender tilbage til en tilstand med stationære pc’er på arbejdspladsen, hvad så?

»Mit ønskescenarie vil være, at hvis pc’en sidder i opladeren og er slukket, og der ligger opdateringer klar, så vil den lige kunne starte op, installere dem og lukke ned igen. Det ville være fantastisk,« siger Jesper Brink Sørensen og erkender, at det nok ikke kommer til at ske lige med det samme.

»Mig bekendt er der ikke nogen systemer, der kan det. Vi har ikke fundet den gyldne løsning til opdateringer. Det er desværre en rigtig ærgerlig disciplin, og jeg har ikke hørt om nogen, der har knækket nødden endnu,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (42)

Jesper Hansen

Nu ved jeg ikke hvad journalisten definerer som "større virksomheder", men så avanceret og krævene er WSUS altså ikke at det kun er for de store. Den kan iøvrigt fint placeret sammen med øvrige roller på nogle knapt så travle servere.

Og så er det den 2. tirsdag i hver måned, ikke hver anden tirsdag, der kommer opdateringer.

Og slutteligt så er det ganske enkelt noget vrøvl omkring Windows 10 og frokostpausen, men det er blevet til en journalist-sandhed i takt med at flere og flere påstår det.

Mikkel Mikjær

Man kunne jo også bare vælge et system der ikke tvinger sine brugere til noget, og som desuden kan installerer opdateringer i baggrunden mens der arbejdes. Så svært er det heller ikke, og Microsoft kunne sagtens lave det uden at forstyrre brugeren.

Bare se på Chrome og Firefox - jeg er aldrig blevet forstyrret af opdateringer til dem (ihvertfald ikke de sidste 5 år), heller ikke på Windows.

Elías Christian Lundström Journalist

Nu ved jeg ikke hvad journalisten definerer som "større virksomheder", men så avanceret og krævene er WSUS altså ikke at det kun er for de store. Den kan iøvrigt fint placeret sammen med øvrige roller på nogle knapt så travle servere.

Og så er det den 2. tirsdag i hver måned, ikke hver anden tirsdag, der kommer opdateringer.

Og slutteligt så er det ganske enkelt noget vrøvl omkring Windows 10 og frokostpausen, men det er blevet til en journalist-sandhed i takt med at flere og flere påstår det.

Du har ret i, at det er den 2. tirsdag i hver måned - det fremgik ikke klart nok i artiklen, så det er rettet.

Angående størrelsen på virksomheder med WSUS, så nævner Jesper Brink Sørensen 40-50 pc'er - det er ret konkret.

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med journalist-sandhed, men vi er et par stykker på redaktionen, der selv har oplevet at opdateringerne går igang automatsik, når computeren er låst. Jesper Brink Sørensen der er driftsansvarlig for 300 pc'er nævner også problemstillingen. Så hvori består vrøvlet?

Mikkel Ab

"»Derefter genstarter vi computeren uanset, hvad de sidder og laver på den,« siger Jesper Brink Sørensen og anslår, at omkring 60-70 pct. af medarbejderne udskyder opdateringerne til den sidste dag."

Hvor er lederen der får fortalt medarbejderne om nødvendigheden i at følge It-politikken vedr. opdateringer (som selvfølgelig er klart formuleret, meldt ud og har opbakning fra den øverste ledelse).

Udsagnet "40-50 computere i virksomheden, før man centraliserer Windows-opdateringerne i en server." er også lidt misforstået. Man vælger at centralisere opdateringerne når der et forretningsønske om at gøre det.
Hvis ens medarbejdere ikke kan styre det selv og derved mister arbejdstimer som følge af en genstart, så er det vel bare et spørgsmål om udgiften ved at implementere og drifte WSUS er mindre en den tabte arbejdsfortjeneste.

Christian Christiansen

Like præcis Chrome, og jeg antager også at Firefox gør det samme, bruger præcis den samme fremgangsmåde som Windows. Det er ikke en "designfejl". Chrome downloader en opdatering og kopiere sig selv i AppData, men den nye opdatering får du ikke før du genstarter Chrome. Windows gør for så vidt muligt det samme, men da det er et styresystem kræver det en komplet genstart.

Morten Krøyer

Enig. Hvorfor skal opdateringer bruge så mange ressourcer, og hvorfor kræver det absolut genstart hver gang?

I mit tidligere job kørte jeg ubuntu og den opdaterede om morgenen når jeg tændte computeren og de fleste dage tog det ikke længere tid end det tog at hente morgenkaffen.
Hvis den stadig var i gang når jeg kom tilbage, så forhindrede det iøvrigt ikke at jeg kunne gå i gang med at arbejde.

Oliver Billing

"»Derefter genstarter vi computeren uanset, hvad de sidder og laver på den,« siger Jesper Brink Sørensen og anslår, at omkring 60-70 pct. af medarbejderne udskyder opdateringerne til den sidste dag."

Fordi medarbejderne kan nemlig umuligt sidde med noget af værdi? IT-Afdelinger og Microsoft mangler en respekt for den værdiskabende process der rent faktisk foregår når man arbejder. Windows burde være designet til at man aldrig mistede sit arbejde og den tilstand ens arbejdsmiljø er i.

Windows er et fancy fil-admin system, med en klodset vedligeholdelsesstrategi, sørgeligt i 2016

Chris RB.

Problematikken med at installationen/opdateringen tager langtid skyldes i højgrad harddisken - det er i hvert fald min oplevelse.

Hvad der før i tiden tog timer klares på 5-10 minutter med en SSD disk i maskinen.

Christian Dahl

Problemet er at de fleste går rundt med den fordom at Windows opdatering ALTID tager 100 år at gennemføre. Det er mange år siden det var sandt. I dag tager 90% af alle Windows opdatering ikke mere end 1-2 minutter at gennemføre. Det er min oplevelse. Det tager ikke længere tid end en genstart. Jeg installere opdateringer så snart de er der og jeg oplever ALDRIG ventetid i arbejdstiden. Plus at min PC er altid opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer. Win/Win.
Windows gør alt hvad den kan for at fortælle brugeren at nu er det nødvendig at genstarte for at installere opdateringer. Når brugeren så ignorere dette igen og igen og igen, så er det klart det i sidste ende tager lang tid at installere alle opdateringer der har hobet sig op. Sjovt nok så begynder brugeren at bebrejde Windows for at være den skyldige...
Installer nu bare de opdateringerne når de er der. Genstart din computer når du går til frokost.

Jens loggo

Hvor svært kan det være at gøre det uden for medarbejdernes arbejdstid? Det er ikke Windows der står i vejen for at gøre dette.

Mads Bendixen

Og når så medarbejderen får virus fordi medarbejderen har negligeret opdateringer, så er det IT-afdelingens skyld.

Med det sagt, så kan man godt planlægge Windows opdateringer i en virksomhed, uden det generer medarbejderne ret meget. Der er f.eks. en policy der tillader opdateringer der ikke kræver genstart installeres løbende. Det minimerer antallet af opdateringer man skal vente på ved nedlukning/genstart.
En bærbar behøver ikke være docket mens den installerer opdateringer under en nedlukning. Man kan godt pakke den sammen mens det sker, så man kan komme ud af døren.
Meget handler også om kommunikation, at fortælle hvornår opdateringerne sker og vigtigheden af det sker.

Mikkel Ab

Fordi medarbejderne kan nemlig umuligt sidde med noget af værdi? IT-Afdelinger og Microsoft mangler en respekt for den værdiskabende process der rent faktisk foregår når man arbejder.

Nogen gange fornemmer man også at visse brugere mangler respekt og forståelse for ITs nødvendig for at beskytte brugerne/forretningen mod angreb (og dem selv).

Hvad der før i tiden tog timer klares på 5-10 minutter med en SSD disk i maskinen.

Ja, hvis man har nogenlunde nye arbejdsmaskiner så er "nedetiden" i langt de fleste tilfælde overstået før du har hentet kaffen.

Jeg vil dog vende tilbage til at det er et ledelses/kultur problem at medarbejdere ikke kan planlægge et jævnligt genstart af deres primære arbejdsredskab ind i deres hverdag.

Jimmy B. Carlsen

Problemet er de ansatte

Eller er problemet manglende kommunikation fra IT-afdelingen?

"Hej brugere. I dag er det tid til Windows-opdateringer. IT har testet installation af opdateringerne, som vil tage ca. [XX] minutter. Vi anbefaler, at du gemmer dit arbejde og genstarter din PC, når du [går til frokost/hjem fra arbejde] i dag. Ellers er vi desværre nødt til at tvinge opdateringerne igennem om [YY] dage.
Venlig hilsen
Den ikke bruger-fjendtlige it-afdeling"

Hvis man mener at ALLE éns brugere har problemer, skal man nok starte med at se grundigt indad.

Christian Dahl

Mange Windows opdateringer bliver installeret helt uden du opdager det og ofte imens du arbejder ved computeren. Det er kun en lille del af de mange Windows opdateringer der kræver en genstart.

Knud Larsen

Windows 10 på Tablet? kan ikke læse odt format
kan ikke acceptere andre .exe filer?
På tabletten tager det også uhyggelig lang tid selv om det er en SSD!

Mikkel Ab

Eller er problemet manglende kommunikation fra IT-afdelingen?

Ja god kommunikation er nødvendigt. Jeg tror dog desværre at der er mange der oplever at rettidige og klare udmeldinger er ikke tilstrækkelige i sig selv (jvf. blandt andet eksemplet i artiklen).

Det hele koger ned til om hvorvidt man har en fornuftig It-politik/kultur (formel som uformel) som er bredt funderet og udarbejdet som et kompromis mellem de forskellige interessenter (herunder IT og diverse brugergrupperinger).
Hvis It-afdelingen ses som fjendtlig, har man ikke et IT problem, men et ledelses problem.

Martin Clemmensen

Og kan man leve med windows update, så er der straks andre programmer der mener de skal have deres helt egen unikke løsning til at opdatere sig selv, som regel et ikon nederst til højre og en process der kører i baggrunden og leder efter opdateringer med jævne mellemrum:

  • Adobe PDF reader
  • Java (inklusiv spyware hvis man glemmer at fjerne et flueben eller pille i registreringsdatabasen)
  • Lenovo/Asus/HP/etc. update manager
  • Antivirus (f.eks. Microsoft Security Essentials)
  • find selv på flere

Bliver stadig overrasket over hvor meget lort der ligger på en standard fabriksny windows maskine når jeg en sjælden gang benytter en.

Michael Madsen

Problemet kan være Microsoft, virksomhedens computere eller en anden teknisk årsag, men det er helt sikkert ikke de ansatte.
IT afdelingen i en virksomhed er en service funktion, som ikke i sig selv har nogen berettigelse, men som blot er der for at sikre at tekniske hjælpemidler fungerer.

Det er ikke bare at genstarte sin computer til frokost. Mange brugere vil ved frokosttid have et væld af programmer og vinduer åbne, som de ønsker skal blive ved med at være åbne. På Mac OS bliver ens programmer, vinduer osv. åbnet op igen efter en genstart og alt er som det var da man forlod det, men på Windows starter man forfra og skal selv finde programmer, dokumenter, hjemmesider, etc. frem.

Selvfølgelig er det noget Microsoft skal løse, men jeg tror nu at de har det lidt som Christian Dahl, så det bliver nok ikke meget bedre.

Mikkel Ab

IT afdelingen i en virksomhed er en service funktion, som ikke i sig selv har nogen berettigelse, men som blot er der for at sikre at tekniske hjælpemidler fungerer.

Her tænker du vist kun på en underafdeling af IT; supporten.
Jeg ville nødig arbejde et sted hvor denne holdning var delt blandt ledelsen.
Da alle arbejder med en eller anden form for IT redskab i deres hverdag, er det da kun sund fornuft at It-afdelingen indrages som fagpersoner når der skal tages beslutninger om hvorledes man udarbejder fornuftige og holdbare forretningsgange.

Thorvald Johannes Pedersen

»Udfordringen er, at pc’en skal være tændt for at kunne opdatere. Før kunne vi gøre det centralt ved at tænde pc’erne om natten, opdatere og så slukke dem. Nu har folk laptops, så de er ikke på netværket,« siger Jesper Brink Sørensen.

Hvorfor ikke? Man kan vel bare sige at standarden er at den bærbare ved fyraften skal efterlades sat til med oplader og netværkskabel - kan de så ikke opdateres udenfor arbejdstiden?

Michael Madsen

Her tænker du vist kun på en underafdeling af IT; supporten.

Nej, jeg tænker skam på hele IT afdelingen. Hvis det ikke var for de øvrige afdelinger, havde IT afdelingen ikke nogen berettigelse.

Dermed ikke sagt at IT afdelingen ikke skal indrages når tekniske problemer skal løses. Men hvis IT afdelingens holdning er at medarbejderne er problemet, så bør man nok se sig om efter en anden IT afdeling.

Thorvald Johannes Pedersen

Med nutidens mere flydende forhold hvordan brugen af tid, sted og bærbar fordeles mellem arbejde og privat, ville det mange steder være et drakonisk krav regelmæssigt at kræve maskinen efterladt på arbejdsgivers adresse.

Tja - måske - men det er vel et spørgsmål om rutine - at forlange at medarbejderne holder fri, når de går hjem - som minimum denne tirsdag hver måned eller hvor ofte det nu var. Det ville jo kun være positivt at virksomheden beder medarbejderne om at slappe lidt af en gang i mellem, i stedet for altid at tage arbejdet med hjem.

Mikkel Ab

Nej, jeg tænker skam på hele IT afdelingen. Hvis det ikke var for de øvrige afdelinger, havde IT afdelingen ikke nogen berettigelse.

Dermed ikke sagt at IT afdelingen ikke skal indrages når tekniske problemer skal løses. Men hvis IT afdelingens holdning er at medarbejderne er problemet, så bør man nok se sig om efter en anden IT afdeling.

Til gengæld er det heller ikke på nogen måde sikkert at forretningen havde en berettigelse uden en It-afdeling. Mange firmaers forretningsgrundlag hviler i dag på de effektiviseringer en fornuftig opbygget It-infrastruktur/system tilbyder.

Derudover, bør It inddrages FØR der opstår tekniske problemer. At se på It værktøjer som et redskab der skal tilpasses en arbejdsprocess er problematisk.

Det er nødvendigt at have en mere fremadrettet og proaktiv tilgang til IT for at kunne udvikle en strategi i som lever sammen

Johnnie Hougaard Nielsen

at forlange at medarbejderne holder fri, når de går hjem

Mange medarbejdere værdsætter fleksibilitet, fx således at de kan prioritere afslappet tid med børnene, for i stedet at lægge en bid af arbejdstiden når godnathistorierne er overståede. Eller de har glæde at en del af arbejdstiden kan lægges under pendling med toget. Og. Så. Videre. På den måde bliver der bedre vilkår for "at slappe lidt af en gang i mellem", i stedet for at rigide krav fra arbejdsgiver går ud over "det gode liv".

Det er langt fra blot et spørgsmål om at omsætte fritid til ekstra arbejdstid...

Søren Breddam

Venlig hilsen
Den ikke bruger-fjendtlige it-afdeling"

Jeg er meget enig i, at IT-afdelingen(erne) kunne oppe sig lidt mht kommunikation. Dermed kunne slutbrugeren træffe vidensbaserede valg.

Problemet i mange IT-afdelinger er dog, at der er dygtige teknikere ansat. Sådan er det på min arbejdsplads i hvert fald.
Der er ingen kommunikationskonsulenter eller UX-konsulenter ansat.

Hvis man beder en elefant om at hoppe, vil elefanten sige: 'Elefanter kan ikke hoppe'.
'Men jeg er god til at være en elefant'.

Skyd ikke på pianisten, det er ikke ham, som har bestemt partituret. Det her er et ledelsesproblem.

Jarle Knudsen

Man burde kigge efter grunden til genstart: filsystem.

Windows genstartes fordi systemfiler er i brug (hermed kan ikke overskrives). Det kunne Microsoft løse ved at implementer et ægte journaling file system.

Linux-platform har ikke den slags problemer og man kan opdatere deler af kærnen uden behov for genstart.

Torben Jensen

Jeg har arbejdet i flere virksomheder hvor Windows opdateringer blev styret centralt.
Det betød at du midt i arbejdet pludselig kunne opleve at maskinen arbejdede lidt langsomt, for til sidst at præsentere et vindue om at du skal genstarte NU pga opdatering.

Ingen info overhovedet om årsagen til opdatering eller typen af opdatering.

Privat bruger jeg Linux både på desktop og server.
Linux har et baggrundstask (apticron) der automatisk kan checke for opdateringer 1 gang i døgnet og efterfølgede sende dig en mail med detaljer for de opdateringer der er tilgængelige, jo længere du venter jo større bliver denne mail.
Det er så mig der selv beslutter hvornår disse opdateringer skal udføres.

Hoder Jensen

Det kommer helt an på hvordan man sætter det op. Vi installerer opdateringerne i baggrunden og hvis maskinen skal have en genstart, fordi opdateringen kræver det, får brugeren en popup i højre bund som de kan svare ja eller nej til. De vil bliver spurgt 4 timer efter eller næste dag, hvis maskinen f.eks. kun har været i standby og ikke er blevet genstartet.

Hvis ens maskiner dør helt pga. der ligges opdateringer på, så skal man måske kigge på maskinerne's hardware, så mange ressourcer tager det nu ikke.

Martin Clemmensen

Mange gør stadig ja, heldigvis står det folk frit for at vælge en arbejdsplads hvor det ikke er tilfældet. Har brugt Debian og Ubuntu til alt professionelt arbejde siden 2009. Både som ansat og nu som teknisk høvding i mit eget firma.

Det er nemmere nu hvor meget arbejde foregår i en browser og de programmeringssprog der bruges ofte kan køre på alle platforme.

Som en sidste udvej til at køre en eller anden genstridig/oldnordisk windows app kan wine eller en virtuel maskine sagtens bruges.

Knud Jensen

Hvorfor ikke binde opdateringen til at gå i gang når brugeren har trykket "Luk ned" for computeren?
På det tidspunkt spilder man jo ikke brugerens tid (måske med undtagelses af en bærbar med lav strøm som brugeren vil have med sig).

Og ellers løser det sig vel selv i takt med at vi går over til virtuelle miljøer.

Morten Borg

Når der kommer en opdatering til iOS nu om dage kan man vælge "Installer i nat". Så lægger man telefonen til opladning om natten som man plejer, og om morgenen er den opdateret uden man bemærker noget.

Det burde være en smal sag at udføre præcis samme operation på en bærbar der jo nu om dage normalt aldrig slukkes, men blot er på standby - allerede nu kan Mac OS jo sikkerhedskopiere, hente mail m.v. når maskinen er "slukket".

Jeg vil ikke forvente det ligger så langt ude i fremtiden at det sker med software opdateringer også.

Christian Lund

Det skete så ikke lige for min Ipad da den skulle opdateres til 9.2. Den lå stadig med æblelogo om morgenen og skulle resettes for at komme til live.
Men det er jo nok fordi IOS er, så meget mere komplekst et styresystem, end WIN 10.
Eller er det bare fordi Apple er ligeså fejlbehæftet og ustabilt som alt muligt andet.

Bent Jensen

Shit happens :-)

Har også haft en Linux der ikke ville starte, men det var nu defekt harddisk.
Som OS er Linux meget mere robust,
- Driver tit findes i kernen
- At ombytningen af drev eller partition, ikke får en hel installation i knæ.
- At mangel på kopibeskyttelse betyder at der ikke så mange unødvendige tiltag.

Tror at ustabilitet på Windows i mange tilfælde grunder i at der er tænkt og brugt flere kræfter på kopibeskyttelse ind sikkerhed og stabilitet.

Linux er også bedre på den måde at det er tænkt som et 247 system, mens MS kommer fra DOS og desktop der var tændt i arbejdstiden, og blev slukket (genstartet) om aften.
Mine Linux PC slukkes næsten aldrig, kun når hardware som er beregnet til Windows brug går død efter 2-3 måneder, det er sikker nogen register og software i denne, der ligesom nogen maskiner skal slukkes en time for hver 23 timers kørsel så olien kan rende ned.

Men selv på en Linux maskine kan der med lange mellemrum være brug for en genstart også med besked fra OS. Her bliver jeg ramt lige så meget, hvor jeg også altid udskyder det. Software og andet især på Windows vil også altid gerne "opdatere" og køre i baggrunden,

" tænk hvis der er kommet en nyere version siden sidste nummer man spillet på sin musikafspiller,"

dette er nok et større problem efterhånden da jeg synes MS er blevet lidt bedre selv. Men oplever stadig at komme til en PC kørende med windows som man har sat i gang med et Job over natten, som i stedet er gået i dvale på grund af nye standard opsætning fra sidste opdateringer, eller hænger på grund af andre lignende ting.

Så det er et problem, især ved den nye Windows 10 hvor muligheden for at styre noget af dette er tager fra en. Men det betyder jo samtidigt at det OS ikke kan bruges steder som basis for sikkerhed / Styring / Overvågning. I virksomheder kan man med den rapportering, og skjulte bagdøre der også findes ikke bruge det hvis man har noget bare lidt vigtigt lignende, som kildekode, regnskab, udvikling eller personlige oplysninger.

MEN det er stadig godt til spil, eller de spil som jeg spiller findes kun til det, så hos mig overlever det. Men kom til at tænke mens jeg skriver dette, kan godt forstå at MS er bange for indtjeningen. Bruger stort set ikke Windows mere men "nettet" og Office er afløst af Google. Flere af mine PC har ikke længere en Windows lignende, meget kan klare med et fjernskrivebord, evt i skyen.
Denne udvikling ser jeg også ved mine kunder, mange server er for længst lukket ned, eller bliver ikke fornyet. Så den her diskussion er snart ligegyldig, PC kan lukke eller lade være, ens arbejde bliver som med en chromebook i skyen, bare liggende og venter på en, og andre har ansvaret for at genstartet og opdatere. Så må man håbe at de har en sød, rar, forstående og kundevenlig IT afdeling
.

Frithiof Jensen

Jeg forstår altså ikke den store ophidselse, man tager en kop kaffe og snakker lidt med kollegaerne i de 20 minutter det höjest varer. Hvis den slags välter planlägningen så er den alt for stram og ville fejle alligevel!

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer