Windows 10 skal løse Microsofts app-krise

Den nye fælles platform for applikationer til Windows 10 vil dække alt fra Xbox til telefoner, og det skal løse Microsofts problem med at få udviklerne til at lave mobile Windows-apps.

Microsofts mobilplatform Windows Phone har en markedsandel, som med lidt god vilje på globalt plan ligger omkring 10 procent. Det betyder, at mange udviklere af mobilapplikationer har valgt kun at koncentrere sig om de noget større konkurrenter Android og iOS. Nu får Windows Phone hjælp fra sine noget stærkere søskende i Microsoft-porteføljen.

»Udviklerne skal kun skrive appen én gang. Oplevelsen vil være den samme på alle Windows-platforme, både Windows til pc'en, Xbox og telefonen. Med Windows 10 kan vi sige til udviklerne, at de laver deres apps til alle Windows-enheder,« forklarer Jasper Bojsen, direktør for Platform Innovation hos Microsoft Danmark.

Læs også: Microsoft i uklar kommunikation om gratis Windows 10 - igen

Dermed håber Microsoft, at det vil overbevise flere udviklingshuse om, at de skal lave Windows-udgaver af de applikationer, som er født på Android eller iOS, fordi applikationerne ikke kun bliver tilgængelige for Windows Phone-brugere, men også på Windows-desktoppen og Xbox One.

Nøglen til at få lukket hullerne i udbuddet af applikationer til Microsofts mobilplatform er den nye Universal Windows Platform. Det er en videreudvikling af det, der tidligere har været Metro, Modern eller Windows Store-apps og bygger på Microsofts .Net og Visual Studio-platform.

Tanken er, at udviklerne skal overbevises om at bruge Microsofts platform til at lave applikationer, som bruger principper tilsvarende dem, der kendes fra responsive design af websteder, til at lave applikationer, som automatisk kan tilpasse sig forskellige skærmstørrelser og inputmuligheder.

Dermed vil udviklerne slippe for at skulle lave særskilte udgaver af deres applikationer til smartphones og tablets, sådan som udviklere har oplevet det til iOS og Android.

Udfordringen for Microsoft er naturligvis, at det måske virker meget tillokkende på udviklere, som i forvejen arbejder inden for Microsofts udviklerunivers, mens der måske vil være større skepsis fra udviklere, som har eksempelvis Apples platform som deres udgangspunkt.

Læs også: Windows 10 skal forene platformene - men Microsoft er sin egen største modstander

Derfor har Microsoft også med hjælp fra partneren Xamarin gjort det muligt at udvikle apps i C# og .Net, som kan versioneres til både Windows, Android og iOS. Det vil dog stadig være nødvendigt at tilpasse brugerfladerne til hver enkelt platform, men til gengæld vil udviklingen kunne ske i Microsofts Visual Studio.

Ambitionen er ikke kun at give de udviklere, Microsoft i forvejen har inde i folden, lettere ved at udvikle apps til både Windows og de øvrige platforme. I det lidt større billede skal muligheden for at samle app-udvikling til tre platforme i ét udviklingsmiljø også lokke app-udviklere til fra både Android og iOS.

»Vi forsøger at ændre gamet, og hos dem, der publicerer apps i Danmark, der resonerer Windows 10 rigtig godt,« siger Jasper Bojsen.

Et andet tiltag, som skal sænke barrieren for at udvikle en app til Windows, er muligheden for at indlejre et websted, som i forvejen anvender responsive design i en app. Funktionaliteten på webstedet vil så kunne udvides med app-funktioner som eksempelvis in-app-purchases.

Målt på antal applikationer har desktop-udgaven af Windows været førende selv i forhold til mobilplatformene, men Microsofts nye app-platforme til Windows Phone og Windows 8 har haft væsentlig mindre tilslutning i forhold til iOS og Android.

Den noget mindre markedsandel for Windows Phone har også betydet, at der stadig er applikationer, som er populære på de to konkurrerende platforme, som ikke findes til Windows Phone, eller har færre funktioner end på iOS eller Android.

Læs også: Prognose: Windows Phone vil vokse mest over fire år

Ved at give adgang til, at Windows-desktoppen og Xbox One også er tilgængelig for app-udviklerne med det samme arbejde, håber Microsoft altså at gøre den samlede Windows-platform så tiltrækkende, at iOS' og Androids app-forspring kan indhentes.

Microsoft kan dog få en udfordring med at overbevise udviklerne af meget mobilcentrerede apps som eksempelvis DSB's forskellige apps til periodekort og klippekort eller apps til betaling for parkering om, at muligheden for også at være tilstede på Windows-desktoppen er noget, der matcher brugernes behov.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Magnus Jørgensen

Hej Jesper,

Du skriver:

Microsofts mobilplatform Windows Phone har en markedsandel, som med lidt god vilje på globalt plan ligger omkring 10 procent.

Set i lyset af IDC's statistik på området:

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

Så er det vel næsten en lidt for god vilje. Havde du nu skrevet 5 procent, så havde jeg været med dig. Men 10% ville jo være omtrent halvdelen af Apples markeds andel.

  • 5
  • 0
Thomas Tanghus

I den forbindelse ville jeg gerne høre hvad andre syntes om Qt5/QML som udviklingsplatform både hvad windows og de andre mobile platforme angår.


Jeg udvikler på absolut amatørniveau (FOSS og gratis) med Qt5/QML til SailfishOS og synes det er fremragende. Nu kan jeg ikke sammenligne, da jeg ikke har udviklet for andre mobilplatforme, men sammenlignet med HTML5/CSS er det en fornøjelse.

  • 0
  • 0
Rune Jensen

Er dette reelt en nyhed?

Og er APPs alt hvad der gør det?

Min anke imod Windows er stadig deres fokus på touchskærm.

Jeg mener helt oprigtigt, at Apple har set lyset mht. touch. Lad os f.eks. tage:

Force-touch:

http://www. redmondpie.com/this-plugin-turns-macbook-new-force-touch-trackpad-into-pressure-sensitive-tablet/

Søger man på force touch med +term android får man et par sider om hvordan det kan implementeres i Android devices - fuldstændigt som andre fragmenterede OS-systemer uden garanti om, det virker.

Søger man på force touch + term "windows phone", får man nogle sider om, hvordan man force resetter windows...

APPs-bølgen er på sit højdepunkt. Markedet har konsolideret sig. Nu er det hvad og hvilke devces ens smartphone og tablet ellers kan "snakke" med.

Og igen... windows fører klart hvad angår desktop, men enhver gadget til en smartphone eller tablet som minimum supportere enten iPhone/pad eller en eller anden form for Android.

Jeg synes stadig det er imponerende, at Microsoft kan få gratis omtale for en ikke-nyhed. Der er ikke rigtigt nogen dybere analyse bag artiklen. Vel mere sådan en copy/paste fra Microsofts presseafdeling.

Hvad der ville have været langt mere interessant ville være et interview med lad os sige 10 udviklere og deres syn på, hvor udviklingen går hen. Hvilke fordele og ulemper de ser i hvert system og ikke mindst om de vil skifte eller supplementere deres udvikling på andre platforme efter Windows10.

Jeg kan stadig ikke blive synderligt imponeret over de nyeste windows-versioner. De er ikke innoverende på nogen måde (enerverende er mere korrekt). Og når jeg sammenligner vores Windows7 desktops med vores Windows8 desktops på arbejdet så er det helt tydeligt, at Windows8 tager mange mange flere kliks at nå sit mål end Windows7.

  • 1
  • 0
Rune Jensen

Microsofts egene "Apps" til deres Windows 8+ platform har hidtil været ringere end ringe.

Når jeg skal til at forklare familiemedlemmer, at denne APP indbygget i WINDOWS(!) er på engelsk fordi MS har været for dovne til at oversætte den til det sprog vi taler i Danmark - DANSK hvis der skulle være nogle fra MS som skulle være i tvivl - så er det klart de bliver betragtet som misfostre i sig selv.

Ud over, at selve "logikken" i, hvad der er hvad er fuldstændigt flydende. Der er ingen logik i deres implementering af APPs ifht. alm. dekstop programmer.

Og jeg har stadig denher Windows8-computer, jeg har arvet. Jeg kan simpelthen ikke få taget mig sammen og få den op at køre.

Min installation på en anden computer af et f... Linux-OS er langt langt mere brugbart selvom det er fejlinstalleret og resetter i tide og utide fordi HDen er i stykker også.

  • 2
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

APPs-bølgen er på sit højdepunkt. Markedet har konsolideret sig. Nu er det hvad og hvilke devces ens smartphone og tablet ellers kan "snakke" med.


Er det ikke sådan cirka kernen i alle Microsoft's "problemer"?

Deres investeringer er bundet op i tidligere innovationer, "Windows & Office", så virksomheden kan simpelthen ikke risikere (eller bære tanken om) at udvikle noget radikalt nyt som potentielt gør deres eksisterende portefølje langt mindre værd, aggressiv innovation som i Bill Gates tid er dermed udelukket. Så må de forsøge at øge deres markedsandel i stedet.

Problemet er blot at når det går op for nogen i Microsoft som kan træffe beslutninger på strategisk niveau at lige "det her tog", ud af mange mulige, det rykker og man får lavet en "Windows & Office" til det, så er "Markedet" for længst kørt et andet helt tredje sted hen og man står med noget gammelt som ikke er relevant længere.

Microsoft er blevet for store og tunge, M.A.O. Det sker for alle.

  • 1
  • 0
Morten W. Jørgensen

Samme gælder for Qt5/QML der koster et par hundrede kroner om måneden for private personer og små virksomheder.

Det er ikke korrekt, men da Digia gør hvad de kan for at skabe forvirring er det helt forståeligt.

Hvis du overholder lgpl er Qt gratis at anvende og distribuere. Basalt set kan det i Qt5 sammenhæng koges ned til, at du ikke må distribuere software der er linket statisk til Qt. Hvis du vil distribuere statisk linikede produkter, skal du betale for en licens. Og det er uanset om du er privatperson eller corporate.

I den forbindelse ville jeg gerne høre hvad andre syntes om Qt5/QML som udviklingsplatform både hvad windows og de andre mobile platforme angår.

Hvad windows angår har jeg i snart 10 år anvendt MCF, Qt/QML/C++/JavaScript, Java og Delphi og jeg har ikke fundet noget der i fleksibilitet og kvalitet slår Qt og C++. Bevares, hvis man ikke er hjemme i C++ er der en indlæringskurve der kan være ret stejl, men bortset fra det mener jeg at Qt/C++ slår de andre nævnte teknologier.

Jeg har lavet bl.a. databaseadministrations-værktøjer, 3D+2D produkt konfigurationsværktøjer mod OpenGL samt instant messaging klienter med Qt/C++ på Windows, Linux og Mac både med MinGW's C++ compiler og Microsofts gratis og kommercielle kompilere. Jeg har implementeret HTTP servere og compilere med Qt's non gui moduler og generelt anvendt Qt's core og netværks moduler til at implementere en del af Webdriver standarden i C++.

Hvad mobile platforme angår er QML et fantastisk væktøj til at lave swoush og animations UI'er. Det har bindinger og er deklarativt samtidig med det er utroligt fleksibelt og stærkt at lave UI-delen i QML+Javascript og data og netværkslaget i C++. Det giver nogle meget stærke modeller og data/ui afkobling. Derudover foregår al rendereing af QML som standard på GPU'en og er som sådan lynende hurtig. Samtidig er deploy og debug på Android devices rigtigt fint understøttet i QtCreator.

Jeg har lavet apps til Symbian og Android i C++/QML/Qt/Javascript og er meget begejstret for den løsning. Den eneste grund til at jeg ikke har kompileret dem til i-os er at jeg ikke lige har haft lyst til at kste penge efter en Ios udvikler licens, men måske er det ikke nødvendigt mere.

Jeg håber det var informativt.

Bedste hilsner,
Morten

  • 1
  • 0
Klaus Elmquist Nielsen

Tak for svaret, Morten! Er helt med på at det er statisk linking der giver kravet om betalt licens. Men det er nu også muligt at det var interessant for nogle anvendelser!

Har ikke arbejdet særligt meget med Qt5/QML selv men er har klart den opfattelse at det er et rigtigt interessant multi-platform gui toolkit. Der er nu en ret stejl lærekurve for selve Qt frameworket selv hvis man primært satser på QML. Og ja, C++ er rent mums! ;-)

Lidt off topic, men har du nogen fornemmelse af hvor god Qt5/QML er på iOS?

  • 0
  • 0
Morten W. Jørgensen

Men en del af spørgsmålet er vel (hvis man skal følge topic) ville du som udvikler skifte syn på windows phone efter windows10?


Måske. Jeg har ikke brugt nogle devices med windows phone på så jeg kender ikke til det. Min seneste erfaring med windows var Windows 7 og det var jeg som sådan ikke utilfreds med.

Jeg dog har en lille snert af skepsis over for deres "skriv en gang og gør folk glade på alle platforme" hype. Alene det at bruge en app skrevet til iPhone på en iPad synes jeg var slemt nok i sig selv. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville være hvis den app skulle afvikles på min kones MacBook. Det er så forskellige interaktions-mønstre og -muligheder de forskellige platforme tilbyder at jeg finder det svært at tro på at det vitterligt bliver "Skriv en gang og nye alle steder".

Så tror jeg mere på en fælles backend/logik plus en dedikeret ui til touch, en dedikeret ui til tastatur og mus og en dedikeret ui til konsol. F.eks. en backend i C++, en desktop ui i Qt's Widgets og en touchui og en konsol ui i Qt's QML. Det vil også ramme flere processor arkitekturer og operativsystemer.

Lad os se hvad de kommer med - jeg glæder mig til at blive positivt overrasket.

Og med hvilke begrundelser?


Professionelt skal jeg gerne lave windows phone apps hvis der er nogen der vil betale mig for det, ligesom jeg gerne udvikler skrivebords applikationer til Windows og Linux; så det kan sagtens ændre sig der.

Personligt har jeg intet incitament til at gøre det. Måske ændrer det sig hvis vi en dag får en enhed med et operativsystem fra Microsoft i husstanden. (Naturligvis har jeg nogle virtuelle maskiner med Windows på til at udvikle for andre på, men det er ikke noget jeg bruger selv.)

Bedste hilsner,
Morten

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize